OPET: tuntijaosta kysymys
Saako rehtori päättää, montako tuntia viranhaltijalle tulee ensi vuodelle, jos ylitunteja on reilusti jaossa?
Minulla on kollega vapaalla ensi vuoden ja tilalle tulee tuntiope. Yhdessä kollegan kanssa sovimme, että minä vetäisin suurimman osan tunneista. Näin kollegankin olisi helpompi tulla takaisin vuoden päästä, kun minä olisin vetänyt suurinta osaa ryhmistä eikä sijainen, jota emme edes vielä tiedä (meillä sijaisten rekry hoidetaan aina niin myöhään, että sijainen tulee vasta kun viranhaltija on lähtenyt vv:lle ja poistuu ennen viranhaltijan paluuta, eli he eivät edes tapaa).
Pyysimme sitten, että mulle tulee kaikki mahdolliset, niin paljon kuin lukkariin mahtuu, eli 7-8 ylituntia opetusvelvollisuuden päälle. Tästä huolimatta sijaiselle tulee op.velv. täyteen.
Tämä ei rehtorille sovi. Hänen mielestään sijaiselle tulee antaa enemmän, että minulle tulee liikaa työtä.
Saako rehtori tehdä näin? Eikö viranhaltija saakaan itse päättää tuntinsa versus tuntiopettaja? Eikö viranhaltijalle aina ensin katsota tunnit ja vasta sitten tuntiopettajalle?
Kommentit (45)
Mielestäni tuollaiset tuntimäärät eivät ole järkeviä. Haluan, että kunnassamme työskentelee osaavia, mutta ennenkaikkea myös jaksavia opettajia. Hyvinvointi työssä näkyy tuloksissa ja kouluviihtyvyytenä. Erityisesti oppilaiden.
Joistain viesteistä saa sen käsityksen, että 30 viikkotuntia menee mainiosti. Eiköhän siis olisi opettajienkin siirryttävä kokonaistyöaikaan, niin tällainen tunneilla veivaaminen ja kikkailu loppuisi.
Tottakai työnantja päättää ensimmäisessä viestissäsi kysymät asiat.
Mielestäni tuollaiset tuntimäärät eivät ole järkeviä. Haluan, että kunnassamme työskentelee osaavia, mutta ennenkaikkea myös jaksavia opettajia. Hyvinvointi työssä näkyy tuloksissa ja kouluviihtyvyytenä. Erityisesti oppilaiden.
Joistain viesteistä saa sen käsityksen, että 30 viikkotuntia menee mainiosti. Eiköhän siis olisi opettajienkin siirryttävä kokonaistyöaikaan, niin tällainen tunneilla veivaaminen ja kikkailu loppuisi.
kokonaistyöaika on tyhmintä, mitä voi opettajille sälyttää.
Mä vaihdan ainakin silloin alaa.
Kaikki eivät halua jatkuvasti isoja tuntimääriä - kaikki eivät pieniä.
Itse haluan joustavasti (mahdollisuuksien mukaan, toki) vaihdella tuntimääriäni mm. lastenhoidollisista syistä.
Tuo on niin iso asia, että koska työ on muutenkin raskasta ja aika usein menee päivät iltaan saakka - vaihtaisin itse alaa.
Et kovin loppuun asti harkitse, jos näistä viesteistä vedät ym. johtopäätöksen, että 30 vko tuntia menee helposti, ethän tiedä näiden ihmisten aineita. On eri asia vetää esim. liikuntaa kun matemaattisia aineita tuo 30 h /vkossa... Nyt järkeä, op.toimenjohtaja hyvä!
t. ope
meillä on tehty niin hyvin lukkarit ettei mulla ole ollut hyppäreitä vuosiin. Ja ylitunneista: mulla on ollut muutaman vuoden ajan tuo 7 ja on kyllä aika tappoa. Ensi vuonna vain 4, tuntuuhan se palkassa, katsotaan tuntuuko se jaksamisessa, Me ollaan saatu vapaasti päättää aineryhmän kesken ylitunneista, mutta tosiaan käytäntö on kirjava ja joka tapauksessa rehtori on joka paikassa se joka viime kädessä päättää.
30h/viikossa alkaa mun mielestä olla ehdoton maksimi, itellä on 28h tänä vuonna ja ihan järjettömästi töitä
sijaisista sen varran, että heitä on aineenopetuksessa turha vähätellä, meillä on yleensä tullut ihan mahtavia tyyppejä, yleensä päteviä, jotka ovat hoitaneet hommat siinä missä vakinaisetkin... ja usein tuoneet vielä mukanaan uusia ideoita eli en välttämättä usko siihen, että lapsen etu olisi se, että sinä haalit kaikki mahdolliset lapset itsellesi siihen vedoten, että tuleva sijainen ei niitä pysty opettamaan - miksei pystyisi