Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

OPET: tuntijaosta kysymys

Vierailija
14.05.2011 |

Saako rehtori päättää, montako tuntia viranhaltijalle tulee ensi vuodelle, jos ylitunteja on reilusti jaossa?

Minulla on kollega vapaalla ensi vuoden ja tilalle tulee tuntiope. Yhdessä kollegan kanssa sovimme, että minä vetäisin suurimman osan tunneista. Näin kollegankin olisi helpompi tulla takaisin vuoden päästä, kun minä olisin vetänyt suurinta osaa ryhmistä eikä sijainen, jota emme edes vielä tiedä (meillä sijaisten rekry hoidetaan aina niin myöhään, että sijainen tulee vasta kun viranhaltija on lähtenyt vv:lle ja poistuu ennen viranhaltijan paluuta, eli he eivät edes tapaa).

Pyysimme sitten, että mulle tulee kaikki mahdolliset, niin paljon kuin lukkariin mahtuu, eli 7-8 ylituntia opetusvelvollisuuden päälle. Tästä huolimatta sijaiselle tulee op.velv. täyteen.

Tämä ei rehtorille sovi. Hänen mielestään sijaiselle tulee antaa enemmän, että minulle tulee liikaa työtä.

Saako rehtori tehdä näin? Eikö viranhaltija saakaan itse päättää tuntinsa versus tuntiopettaja? Eikö viranhaltijalle aina ensin katsota tunnit ja vasta sitten tuntiopettajalle?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tämä minun ylituntiasiani vaikuta millään tavalla muiden opettajien (tai opiskelijoiden) lukkareihin, ne menevät joka tapauksessa samassa kohtaa, huolimatta siitä, kuka niitä opettaa. :)

Onko kaikkien opettajien lukujärjestyksessä tyhjää näiden ylituntien kohdalla? Tuskinpa vain. Kyllä ne tunnit järjestettävä niin, ettei opettajalla ole muita ryhmiä opetettavana samaan aikaan kun noita ylituntien ryhmiä opetetaan. Eli lukujärjestykset muokkautuvat osin myös sen mukaan kenelle ne tunnit tulevat. Ja totta kai se silloin vaikuttaa myös muiden opettajien lukujärjestyksiin.

Vierailija
22/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no, ehkä en ihan kuulosuojaimia opettajille hankkisi! :D

Tuo vaan nyt on totta, että melua on. Tällöin monet haluavat tehdä duunit himassaan.

Kakskakkoselle tiedoksi, että palkit ovat tuntipalkkeja lukkarissa, jotka on jo varmaan lyöty lukkoon, joten ap:n vaatimukset eivät kenenkään toisen lukkaria huononna. Et ilmeisesti tiedä lukkarin teosta mitään, joten sinuna en mollaisi ap:tä hyppärien aiheuttamisesta muille, koska näin asia ei ole. :D

Oletkohan edes ope? :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mitenköhän olen agressiivinen?

Jos tarvii alkaa tiukentamaan sanomisia niin, että vahvistaa niitä jo lievillä kirosanoilla, niin kyllä se asenteestasi kertoo.

Vierailija
24/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne tunnit järjestettävä niin, ettei opettajalla ole muita ryhmiä opetettavana samaan aikaan kun noita ylituntien ryhmiä opetetaan. Eli lukujärjestykset muokkautuvat osin myös sen mukaan kenelle ne tunnit tulevat. Ja totta kai se silloin vaikuttaa myös muiden opettajien lukujärjestyksiin.

Ei välttämättä vaikuta. Jos ap opettaa esim. matikkaa, on matikan palkit voitu sijoittaa päivän alkuihin tai loppuihin, ei se kenekään lukkaria huononna, päinvastoin. Älkää mesotko asioista, joista ette tiedä.

t. se yläasteen ap.reht.

Vierailija
25/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarvii alkaa tiukentamaan sanomisia niin, että vahvistaa niitä jo lievillä kirosanoilla, niin kyllä se asenteestasi kertoo.

Eihän ap sanonut kuin hemmetti, ja tuskin se sitä siihen reksi meiliin laittoi! :DDD Hei relaa nyt!

Vierailija
26/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo no, ehkä en ihan kuulosuojaimia opettajille hankkisi! :D

Kakskakkoselle tiedoksi, että palkit ovat tuntipalkkeja lukkarissa, jotka on jo varmaan lyöty lukkoon, joten ap:n vaatimukset eivät kenenkään toisen lukkaria huononna. Et ilmeisesti tiedä lukkarin teosta mitään, joten sinuna en mollaisi ap:tä hyppärien aiheuttamisesta muille, koska näin asia ei ole. :D Oletkohan edes ope? :D

Ja ei mun oo tarvinut tehdä lukujärjestyksiä ikinä. Mutta ilmeisesti meidän koulussa ei tuollaisia palkkeja sitten ole, sillä meillä menee ainakin niin, että jos yksi menee vaatimaan pois jonkun hyppytunnin, niin kyllä se sieltä pois saadaan. Mutta samalla koko osastolla kaikkien muiden opettajien lukujärjestykset menee uusiksi. Näin se vaan menee, kun yksi opettaja ei ota hyppytunneista osaansa, niin muut sitten joutuu ottemaan senkin hyppytunnit.

Vierailija
27/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä alakoulussa menee noin, muttei yläkoulussa. :)

Vierailija
28/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko ap ala- vai yläkoulun ope. Päättelisin kuitenkin, että yläkoulun tuosta tuntimäärästä päätellen.

t. 29

Vierailija
29/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ap sanonut kuin hemmetti, ja tuskin se sitä siihen reksi meiliin laittoi! :DDD Hei relaa nyt!

Vierailija
30/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ota muuhun kantaa, kuin siihen, että minun mielestäni ap:lla on oikeus pyytää noita ylitunteja. Varsinkin,jos muuten tulee hyppyjä.

Vierailija
31/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ota muuhun kantaa, kuin siihen, että minun mielestäni ap:lla on oikeus pyytää noita ylitunteja. Varsinkin,jos muuten tulee hyppyjä.

Mutta reksillä on myös oikeus olla suostumatta pyyntöön. Yksinkertaista.

Vierailija
32/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samanlainen tilanne ensi vuonna, toinen saman aineyhdistelmän opettaja on pois eikä sijaisesta ole vielä tietoa.

Pyysin (huom! en vaatinut) rehtorilta, että jos lukujärjestyksen puolesta onnistuu, voisin ottaa vain toista ainetta, kaikki tietyt kurssit ja niin paljon kursseja kuin mahdollista. Ensimmäinen pyyntöni toteutui täysin, toinen ja kolmas melkein. Sanoin pyytäessäni myös, että tämä on siis toive, tosiasiassa minulle käy mikä tahansa systeemi. Hyppytunnit eivät ole ongelma, itse asiassa pidän niistä, sillä ne rauhoittavat päivää ja ihan aina on jotain paperihommaa ym. puuhaa hyppäreille. Ellei ole, juon kahvia, surffailen netissä ja juoruilen työkavereideni kanssa :)

Jos olisin aapeen rehtori ja jos ap on esittänyt asian reksille samaan tapaan kuin täällä, en missään tapauksessa suostuisi pyyntöön. Kiusa se on pienikin kiusa.

Vierailija
33/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Esitin asian rehtorille ystävällisesti, mutta hän tiuskaisi vain että "sulle tulee liikaa töitä."

Sanoin sitten siitä viikon päästä kirjallisesti sähköpostilla muun asian yhteydessä, että jos en saa kaikkia tunteja joita pyysin niin ok, ei voi mitään, mutta koska ylitunteja on tarjolla kuitenkin, niin en halua alle 29 h / vko tunteja ensi vuonna ja panin hymiön perään.

Eli ihan ystävällisesti olen liikenteessä...

t.ap

Vierailija
34/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet yläkoulun ope oletta oletettavasti jaksojärjestelmässä. Silloin jossain jaksossa tuntimäärä saattaa nousta tuosta vielä huomattavasti.

Kuinka meinaat jaksaa??? Ymmärrän rehtorin näkemyksen ihan täysin.

Yleensä opet eivät "vietä aikaa" tunnilla. En kyllä vertaisi valmistelu- ja suunnittelutyön kuormittavuiutta opetukseen lainkaan. Kyllä oppitunti kuluttaa ihan eri tavalla.

Vierailija
35/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opetusvelvollisuustunneilla teet ns. täyden työpäivän (nelisenkymmentätuntia per viikko), tolla määrällä teet sitten jatkuvasti jotain yli 50-tuntista työviikkoa (jos siis teet hommat niin kuin ne kuuluu). Ja jaksosysteemissä tosiaan saat pahimmillaan jonkun 35 tuntia/vko opetusta jonkun jakson ajaksi, eli teet sitten 20 tuntia ylitöitä viikossa pari kuukautta!!! No, ehkä opetat jotain helppoa ainetta jälkitöiden kannalta, mutta valmistelut sun silti kuuluu tehdä kunnolla, joten EI EI EI...

Älä rupee leikkimään terveydelläsi! Ehkäpä lisäksi rehtori tietää jotain mitä sä et, esim. ensi vuonna tulossa poikkeuksellisen rankat uudet oppilaat, sulle on tulossa todella kuluttava luokanvalvontaluokka tms.

Vierailija
36/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ap jaksaa ja te muut ette, se lienee teidän ongelmanne?

En ymmärrä, miksei ap:lle suoda hänen pyytämäänsä tuntimäärää? Ettehän te tiedä, jos ap on vaikkapa liikan maikka, ei niillä kokeita ole (muita juttuja kylläkin) joten se koululla vapaatunneilla lonniminen ottaa oikeesti aivoon.

Olemme yksilöitä! Jos sinä haluat olla vapaatunneillasi koululla valmistelemassa tunteja, älä oleta sitä muilta. Muut haluavat ehkä tehdä kompaktia työpäivää ja jättää sälät kotiin.

Nimim. itse yläkoulun lehtori ja toissa vuonna mulla oli 31 tuntia + lv... ;) hyvin jaksoin.

Vierailija
37/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opetusvelvollisuustunneilla teet ns. täyden työpäivän (nelisenkymmentätuntia per viikko), tolla määrällä teet sitten jatkuvasti jotain yli 50-tuntista työviikkoa (jos siis teet hommat niin kuin ne kuuluu). Ja jaksosysteemissä tosiaan saat pahimmillaan jonkun 35 tuntia/vko opetusta jonkun jakson ajaksi, eli teet sitten 20 tuntia ylitöitä viikossa pari kuukautta!!! No, ehkä opetat jotain helppoa ainetta jälkitöiden kannalta, mutta valmistelut sun silti kuuluu tehdä kunnolla, joten EI EI EI...

Älä rupee leikkimään terveydelläsi! Ehkäpä lisäksi rehtori tietää jotain mitä sä et, esim. ensi vuonna tulossa poikkeuksellisen rankat uudet oppilaat, sulle on tulossa todella kuluttava luokanvalvontaluokka tms.

...monta vuotta työssä olleena yläasteen maikkana ainakin itse osaan jo suunnitella työni niin ja käyttää valmiiksi tekemääni matskua, etten ihan noin paljon joudu tunteja valmistelemaan, siltikään en vedä ns. vasemmalla kädellä vaan tuntini ovat hyvin suunniteltuja ja osallistun myös opettajien virkistystoiminnan suunnitteluun...

Mulla on ollut tunteja vuosista riippuen 25-30 ja ihan hyvin oon pystynyt ne tekemään.

t. toinen yläasteella työskentelevä

Vierailija
38/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei onnistuisi vaikka mikä superihminen olisitkin. Motivaatiosi taitaa olla vähän jossain muualla kun kolleegan mukavassa paluussa... Tuleehan tuosta kiva lisä liksaan kun vedät kolmasosan naapurinkin tunneista. Ja parit tukarit viikossa päälle? Jaksaisit ehkä syyskuun loppuun ennen kuin tarvitsisit itsekin sijaisen.

Ajateltaisiinko nyt kuitenkin ensin lasten etua?

Vierailija
39/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ei onnistuisi vaikka mikä superihminen olisitkin. Motivaatiosi taitaa olla vähän jossain muualla kun kolleegan mukavassa paluussa... Tuleehan tuosta kiva lisä liksaan kun vedät kolmasosan naapurinkin tunneista. Ja parit tukarit viikossa päälle? Jaksaisit ehkä syyskuun loppuun ennen kuin tarvitsisit itsekin sijaisen.

Ajateltaisiinko nyt kuitenkin ensin lasten etua?

Ei, minulle ei tulisi yli 30 h / vkossa.

Meillä menee tunnit niin, että ne on tasan joka jaksossa. Eli tunteja olisi siis 29.

Ei tukareita päälle - mistä tuon keksit?

Kuten sanoin, olen aiemmin vetänyt 32 h / vkossa, jaksoin ihan koko vuoden - syyskuun mukaan lukien.

Rahan tulosta: Suomessa verottaja pitää huolen, etten pääse rikastumaan, don´t worry, ;)

Kun minulla oli se 32 h / vko, ei käteen jäänyt kuin nimellisesti nykyistä enemmän: bruttopalkassa oli toki huima ero, nettopalkassa ei niinkään.

Lasten etu: sitä nimenomaan. Luepa aiempi viestini. Kumpi on parempi: oma, tuttu ope, vai uusi vieras sijainen (kenties epäpätevä, koska se tulee kunnalle halvemmaksi)?

Koko homma vaan toimii jouhevammin, jos suurin osa tunneista on minulla, niin lasten edun, lukujärjestysten kuin kollegan takaisinpaluun kannalta. Itse joudun joo vähän tekemään pidempää päivää, mutta jos olen siihen valmis niin mikä on este? Muiden kateus?

Harmittavaa, että ihmisistä ensin ajatellaan aina pahaa ja ahneutta - asia kun on aikalailla toisin päin.

-ap-

Vierailija
40/45 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lukion opettaja, joka voi kateellisille ilokseen kertoa, että käteen ei jää juurikaan enempää, joten ei kannata. Luulen, että AP ajattelee vain sitä että paketti saadaan paremmin kasaan ja hommat hoituvat, vaikka tuttu kollega on pois. Minäkin olen välillä ottanut enemmän englantia, vaikka ruotsin lehtori olenkin, kun englannin opettaja jäi perhevapaalle.

Tappotahtia vedin vuoden - kuten muutkin meidän pari kieltenmaikkaa - näin ei tarvittu ulkopuolista sijaista lainkaan.

Kyllä vuoden jaksaa ihan hyvin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme