Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sekoanko vai onko teillä mitään neuvoja meidän öihin?!

Vierailija
14.05.2011 |

Kirjoitin joku aika sitten, vauva 7kk ja järjettömän huono nukkuja, mä olen täydellisen UUPUNUT. Rähjään tai itke, koska olen niin väsynyt. On fyysisiä oireita jne. Vauva ei hyväksy pulloa eikä tuttia, karjuu vaan jos isä koittaa rauhoitella. Nukahtaa mun rinnalle ja vaatii tissiä miljoonasti öisin, nukkuu mun kainalossa taikka heräilee omassaan jatkuvasti karjumaan. Viime yönä heittelehti vieressäni vaikka miten, herätyksiä 10-15 ja klo 4-6.30 valvoin kokonaan, tullut siis jo pahoja unihäiriöitä. Kotona leikki-ikäinen, mulla ei aikaa levätä tai jos on niin en osaa kuin tuijottaa kattoon. Mitä pitää tehdä?! Vauva hoikka pienikokoinen, mistä tietää onko yöllä nälissäänkin? Imetänkö vaan iltasella, annan isälle ja karjukoon sen kanssa minkä jaksaa, mä painun vaikka rappukäytävään korvatulppien kanssa? Missä vaiheessa pitäisi syötellä, kun ei se niin isosti iltapuuroakaan suostu syömään? Vai kärsinkö vaan, eikö mikään auta? Jos mies kantaa mulle syötettäväksi, vauva huutaa jo siinä vaiheessa kun mies kantamassa sitä takaisin sänkyyn.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ensinnäkin kannattaa tehdä niin, että menet ensi yöksi nukkumaan jonnekin pois kotoa. Ystävän, naapurin luokse tai hotelliin.

Nukkuuko 7 kk missään vaiheessa vuorokautta pidempiä pätkiä? Jos kyllä, niin saisitteko siihen palkattua tilapäistä lastenhoitoapua edes kerran viikkoon. Se olisi vähän henkireikä sinulle.

Onhan selvitetty, että lapsen uniongelmat eivät johdu sairauksista? Mahdollisia ehdokkaita ovat refluksi ja allergiat.

Vierailija
2/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta meilla on melko samanlaista viela meidan nuorimmaisen 1v3kk kanssa!!! Viime yo oli taas yhta helvettia. Heras sata kertaa ja karjuu kurkku suorana omassa sangyssaan. Nukkuu poikittain meidan valissa, tai nyhtaa tissia minuutin valein. Ei jaksais ei. Koeta syottaa vauva nyt aiankin niin tayteen kuin mahdollista illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin se vieressä nukkuminen kannattaa lopettaa ja rinnalle nukahtaminen.

Ja meillä ei enää tuossa iässä annettu öisin tissiä.

Kuinka hyvin miehesi kestää yöhuudot? Meillä mies oli niissä kärsivällinen (kärsivällisempi kuin minä) joten kannattaa totuttaa, että isäkin voi olla se rauhoittaja (jos isän hermot kestää, heikkohermoisesta ei ole kuin haittaa).

Ja isä voisi olla muutenkin enemmän vauvan kanssa. Meillä minä aloin käymään iltaisin koiran kanssa lenkillä, ja niin vaan kuopuskin pikku hiljaa antoi periksi, että isäkin on ihan nasta tyyppi. Nykyään 3 vuotiaana on isän poika:)

Mutta nyt se vauva omaan sänkyyn!

Vierailija
4/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeillut kaikki mahdolliset erilaiset pullot? Meillä ei kelvannut mikään muu kuin tommy tippee pullo koska muistuttaa huomattavasti enemmän rintaa kuin muut pullot.

Vierailija
5/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma kokemus on se, että mitään uusia tapoja ei kannata aloittaa siinä vaiheessa kun totaaliväsymys on pahimmillaan. Pitää nimittäin olla kyky pitäytyä suunnitelmassa, olla rauhallinen ja johdonmukainen.

Mä siis yrittäisin ensiapuna hankkia äidille vähän lepoa, joku hengähdystauko. Kun on saanut nukuttua edes yhden kahden tunnin pätkän, niin maailma alkaa näyttää hiukan valoisammalta.

Meillä oli aika samanlaista eka vuosi esikoisen kanssa. Mä kävin nukkumassa viikonloppuisin hotellissa. Viikolla tehtiin niin, että menin naapuriin kolmen aikoihin nukkumaan kun mies käytti työajan joustoja hyväksi eli oli mennyt aamuvarhaisella töihin. Naapurit tulivat kotiin viiden aikoihin, niin sain kaksi tuntia vaan maata.

2

Vierailija
6/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa mikä auttoi oli imetyksen lopettaminen 1,5 vuotiaana. Minä menin toiseen huoneeseen ja isä hoiti yöt lapsen kanssa. Aluksi kauheaa huutoa, mies silitteli ja rauhoitteli, mutta pysyi kovana. Lopulta lapsi oppi nukkumaan yöt. On vieläkin herkkäuninen ja ajoittain, varsinkin iltayöstä, saattaa hulinoida ja nyt jo siis 4 v.

Yritettiin siinä n. 10-11 kk:n ikäisenä tassutteluakin, mutta luovutettiin kymmenennen yön jälkeen. Olisi ehkä voinut toimia paremmin jos isä olisin jo silloin tajunnut mennä muualle nukkumaan ja antanut miehen hoitaa yöt ja lopettanut imetyksen kokonaan.

Vierailija
7/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko tosiaan tehdä niin että syötän iltapuuroa minkä syö ja imetän päälle ja sitten laitan isän kanssa makuuhuoneeseen nukkumaan? Tiedän että vauva karjuu aivan loputtomasti ja lohduttomasti, nukkumisesta taatusti ei tule mitään, mutta annanko vaan huutaa ja isän hyssytellä? Missä vaiheessa sitten syötän? Aamuyöstä se kyllä tuntuu nälkäiseltä, syö ahnaasti jos joskus ei ole sitä ennen herännyt.

Vauva on nytkin nuhainen, nuha kestänyt jo toista viikkoa, voiko silloin tehdä tätä huutokonserttia vai odotettava että räkäisyys poissa? TUkkoonhan se menee jos vielä päälle karjuu..

Vierailija
8/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä paras neuvoni.

Vierailija
9/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin miksi ajattelet huudon olevan mitään muuta kuin nälkää? Eikö se ole kaikkein loogisin selitys kuitenkin. Tuleeko sulla riittävästi maitoa? Jos et tiedä, niin kokeile imetyksen päälle minkä verran menee vielä korviketta. Jos vauva ei suostu imemään pullosta, niin keksi keinoja niin kauan, kunnes löytyy toimiva. Hörppyytä mukista, nokkamukista, anna lusikalla, kokeile erilaisia tuttipulloja, kuten joku ehdotti (silikonitutilla ja luonnonkumisella), ja niin edelleen.

Jos vauva on nälkäinen, niin älä huudata. Kamala ajatus, että nälkiintyneeltä evätään se vähäkin ruoka mitä nyt saa. Äläkä huudata nuhaista. Jos huudatukseen päädyt, niin kyllä lapsen pitää vähintäänkin olla terve, kun siihen ryhdytään. Ja nuo allergiat ja refluksit pitäisi myös olla pois suljettu ennen kuin huudatetaan.

Vierailija
10/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

älä nyt ainakaan hylkää vauvaasi itkemään isän kanssa :(. Vauva on vielä tosi pieni :( tuollaiseen unikoulutukseen.

Jätä pois itseltä maito ja muna tosi tarkkaan ja vauvalta myös jos on niitä saanut. viljatonta vois myös kokeilla.

itsellä neljästä lapsesta kaksi allergista ja yöt oli juuri tuollaisia ennekö saatiin allergian aiheuttajat pois.

Toinen lapsi oli allerginen vain sitrushedelmille mutta sai niistä pitkäaikaiset oireet. Eli oireet kesti viikon, jos minä olin juonut lasin appelsiinimehua (imetin siis). Ja sitrukset ei näkyneet normiallergiatesteissä vaan sitten vasta igg- testeissä, jotka maksoi maltaita, eikä kela korvannut mutta sen jälkeen meillä oli kuin eri lapsi!

Toinen lapsi oli allerginen maidolle, munalle, kotimaisille viljoille ym. imetin vuoden ikään asti, siitä 9kk ollen itse maidottomalla ja munattomalla ja 4 kk sitten vielä viljat pois. sitten siirryttiin apteekin soijapohjaiseen korvikkeesewen.

Älä itketä lasta vaan hoida. vauva ei itke huvikseen, jotain on pielessä, etsi apua!

refluksi voi olla myös. etsi sellainen lääkäri joka uskoo ja kuuntelee sinua!!

Vierailija
11/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu vaikealta lopettaa imettämistä, koska vauva ei oikein osaa muutoin juoda, lusikalla vaan vettä. Enkä ole varma sopiiko korvikemaito edes hänelle, aluksi ei ainakaan.

Vierailija
12/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin anna lusikalla sitä korviketta. On tietenkin tosi työlästä, mutta kai sinä lapsen vuoksi olet valmis näkemään sen vaivan.

Mistä päättelet, ettei korvike sovi? Jos näin todella on, niin ainahan voit käyttää apteekin korvikkeita. Testaa edes, jos se auttaisi.

Vierailija
13/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mm.aventin pullot jäljittelevät rintaa/nänniä ja imuote on sama kuin tissistä imettäessä! Suosittelen! JA tosiaan,itse muualle yöksi ja isäntä hommiin,se yksi yö voi olla teidän pelastus. Lisäksi,olisiko mahdollista siirtää lapsi omaan huoneeseen tai vähän kauemmaksi sinun tuksuistasi?

Vierailija
14/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensimmäiseksi hommaa itsellesi apua! Sä taidat olla nyt niin kamalan väsynyt, että hommista ei tule yhtään mitään, ennen kuin saat itsesi kuntoon. Kysy neuvolasta onko kunnassasi/ kaupungissa kodinhoitajaa/ perhetyöntekijää teille. Heiltä voit saada apua siihen, että väsymyksesi hellittää. Ja ihan sydämmestäni toivon, että otat ulkopuolista apua vastaan! Tuolla väsymyksellä voi olla todella pitkä- aikaiset vaikutuksest koko perheelle, jollei teitä auteta. Tässä vähän tietoa Helsingin lapsiperheiden kotipalvelusta: http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/Perheiden+palvelut/palvelut/varhainen_tuki

Ja sosiaaliohjauksesta:

http://www.hel.fi/hki/sosv/fi/Perheiden+palvelut/palvelut/sosiaaliohjaus

Sitten, kun olet saanut väsymystä ois nukuttua, niin suosittelen unikoulua. Sitä ennen kannattaa tarkistaa, että vauvan päivä rytmi on kunnossa. Asiasta saat neuvoa neuvolasta tai esim sosiaaliohjaajalta.

Muutama linkki vielä lisää aiheeseen: http://olotila.yle.fi/perhe/lasten-kasvatus/lastenpsykiatri-vastaa/unik…

http://www.babyidea.fi/vinkkeja/einuku.html

Loistava kirja, josta voi poimia hyviä vinkkejä: Elizabeth Pantley: Pehmeä matka höyhensaarille http://www.babyidea.fi/aidille/aptutuksi/appantley.html

Toivottavasti näistä on sulle jotai hyötyä!

Vierailija
15/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...

Vierailija
16/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ap ei edes tiedä onko lapsi nälkäinen? Eikä allergioita ja refluksiakaan ole mitenkään poissuljettu. Eihän tuossa tilanteessa ole missään tapauksessa mikään unikoulun paikka!

Vierailija
17/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

allergiojen taakse.

Meillä yöheräilyt, päiväunettomuus ja muu levottomuus ja ärsytys ollut vauvalla aina allergiaa. Minä olin aivan totaalisen uupunut kans noihin aikoihin kun jäljittäminen kesti ikuisesti.

Nt maidottomalla dieetillä ja vauva nukkuu mahtavasti, menee itse nukkumaan ja nukkuu hyvin. Aivan ihana muutos.

Vierailija
18/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden allergikon ja yhden ei-allergikon lapsen äitinä sanoisin myös, että ilman muuta pitää ensin sulkea pois allergia! Olisi kamalaa huudattaa lasta unikoulussa, jos levottomuuden syy onkin toisaalla.

Toisaalta taas luulisi, että huomaisit, jos lapsellasi olisi esim. vatsavaivoja? Meillä ainakin kantelu auttoi yöllisiin itkuihin, kun syy oli allergiassa.

Tsemppiä!

Vierailija
19/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että vauva on mahaltansa herkkä, esim naudanliha ei sovi. Mutta iloinen ja toisaalta ei vaikuta yöllä kipuilevalta, huomaan kyllä milloin huutaa vatsakipuja. Neuvolasta sanovat että toiset vauvat ovat vaan tällaisia, eivät oikein lähde allergioita tms miettimään kun ei kuulemma vaikuta siltä. Iho hyvä jne.

Vierailija
20/22 |
14.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on ihan mustaa valkoisella, kun neuvolakortissa lukee 4kk ikäisenä, että "lapsella ei ole allergiaa". Meni 2viikkoa ja maitoallergia todettiin, lisäksi oli allerginen vähän kaikelle aina tuonne 2vuotiaaksi asti. Ja iho oli siis hyvässä kunnossa, sillä perusteella kai lääkäri teki tulkintansa.

En ole ystäväpiirini ainoa, joka on törmännyt varsinkin julkisella puolella tietämättömyyteen allergianhoidossa...

Meidän allergikot ovat olleet aina tyytyväisiä päiväsaikaan, mutta väärä ruokakokeilu pistää yöt hulinaksi.

Yksi mitä voi muuten seurata allergian suhteen on ulosteen laatu: minkä väristä, kuinka lirua, minkä hajuista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän