Huudatko pienille lapsille?
Mulla on muutama huutaja äiti lähipiirissä ja ihan kauhulla seuraan sivusta kun lapsi on tehnyt jotain mistä äiti ei tykkää. Ihan hirveen agressiivisesti komentelevat lapsiaan ja huutavat niille kun ne olisi aikuisia. Ihan kamalaa. Luulisi, että lapsen itsetunto ja turvallisuuden tunne kärsii sellaisesta. Jos huudat lapsillesi, niin LOPETA SE!
Kommentit (27)
Kun hän on esim. kiivennyt ruokapöydälle viidennen kerran minuutin sisällä,
niin ihmekös tuo jos desibelit kohoavat ja otteet kovenevat...
tunnevammaisia ihmisiä. Äidit laittaa vahingon kiertämään..
tulee välillä karjaistua. Mulla on 3 vilkasta poikaa pienin ikäeroin. Joskus älyvapaa riehunta vaan menee sen vaiheen yli, missä rauhallinen puhe tai edes uhkailut eivät enää tehoa. Mutta en kyllä usko, että olen alle 1,5-vuotiaalle korottanut ääntäni.
Mutta tiedän myös äidin, jolla on yksi rauhallinen lapsi, joka ei saa koskana äitinsä huomiota, ja äiti huutaa vähän joka asiasta. En tiedä miten puuttua, äiti on hyvä ystäväni ja ollaan puhuttu tästä ja hän itsekin tiedostaa asian, mutta ei osaa tehdä sille mitään.
HUUTANUT. Eka kerralla esikoinen katsoi mua silmät pyöreänä ja totesi, että "sä et äiti ole IKINÄ huutanut NOIN kovaa... :O" Hävetti. Poika oli kuitenkin vasta 3-vuotias... (Poika itse ei reagoinut juuri mitenkään, esikoinen oli huomattavan tottelevainen kylläkin loppupäivän :p)
Mutta keskimmäisen kanssa on kyllä väännettykin keskimääräistä enemmän... (Eikä kyse nyt ole mistään keskimmäisen lapsen syndroomasta vaan ihan muista jutuista) Pyydän kyllä anteeksi aina kun hermo palaa. Siis vähän myöhemmin, mutta silti tuntuu aina yhtä pahalta. Mä kun luulin olevani varsin lehmänhermoinen... Onneks ne hihat palaa kuitenkin melko harvoin ihan totaalisesti.
Huutaminen on rumaa, mutta jos ei jatkuvasti sitä tee niin mitään vahinkoa ei ole tapahtunut. Yleensä olen lempeä ja ymmärtäväinen.
huutamien vie itsetunnon. se haavoittaa syvästi ja on pahempi kuin pieni piiska!
Vaikka täällähän pitäisi päätä silitellä joka tilanteessa.