Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Arvon mammat, opintojen ohjausta kaipaisin kiitos.

Vierailija
12.05.2011 |

Nykyinen tilanteeni, olen taaperon yh ja kotona suunnittelin pysyväni lapsen kanssa vielä ainakin vuoden. Tämän jälkeen olen ajatellut lähteväni opiskelemaan.

Nykyinen koulutuspohja on kädentaitojen alalta, joka ei Suomessa työllistä. Koulutus on ollut pitkä ja takana on kolme eri tutkintoa, niiden hyödyntäminen kuitenkin vaatisi oman yrityksen perustamista. Ajattelen kuitenkin että siihen en halua ryhtyä.

Eli jotain aikuisten oikeesti järkevää haluaisin lähteä opiskelemaan, jotain mistä saa töitä ja jolla toimeentulo ei välttämättä olisi palkkapäivästä toiseen elämistä.

Koulunkäyntini voisi olla ihan hyvää keskitasoa, kunhan vain keskityn siihen kunnolla. Koulunkäynti ja opiskelu olivat minulle aikanaan jokseenkin taka-alalla elämän myllerryksien viedessä huomion kaikelta muulta. Eli todistukset eivät ole kovin hyvät, esim. peruskoulun päättötodistus keskiarvolla 7.3.

Mikään ei oikeastaan ole tällä hetkellä pois suljettu vaihtoehto ja olen melko avoin kaikille ehdotuksille, en nyt ehkä lääkäriksi vaan hakisin ennemmin siistiä sisätyötä jota hyvinkin voisi tehdä eläkeikään asti. Olen nyt 27-vuotias.

Auttaisitteko selkiyttämään ajatuksia sen suhteen mitä lähden opiskelemaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työllistyminen varmaa ja palkkakin tulevaisuudessa hyvä

myös tekniikan alat työllistävät takuuvarmasti ja niiden palkkataso on huomattavasti korkeampi kuin hoitoalalla

Sitten sellainen pieni vinkki että yllättävän monen alan yliopistokoulutus ei vaadi juurikaan lahjakkuutta, vaan kestävää persettä ja ahkeruutta, ei muuta. Siisti sisätyö ja hyvä palkkaus, siihen päätyvät mm. monet kauppatieteiden maisterit.

Vierailija
2/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen avulla voit löytää muutaman sopivan vaihtoehdon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitoala ei niinkään kiinnosta, en osaa olla ihmisten kanssa enkä muutenkaan koe sitä millään muotoa omakseni. Eikä se mielestäni sovi määritelmään siisti sisätyö, mutta kiitos ehdotuksesta.

Tekniikan alalta tosiaan voisi löytyä se mitä haen. Täytyy tutkia näitä vaihtoehtoja tarkemmin.

Työkkärin avo-ohjelma, enpä muistanut, kiitoksia =)

Vierailija
4/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkonomi, tradenomi tai peräti kauppatieteiden maisteri. Voi työllistyä todella monelle alale ja hommat voi olla paperitöitä konttorissa tai asiakkaiden metsästystä kentällä.

Tosin jos myyntihommat kiinnostaa niin provikkapalkalla pääsee kuka tahansa hommiin. Jos saa kaupan käymään niin tiliäkin tulee. Vaikka keittiö remonttien myyjänä voisit hyödyntää visuaalista silmääsi.

Jos koulutuksesi on jo artesani amk, niin muistelisin, että TAMK:ssa tai jossain amk:ssa joka taåauksessa voisi hankkia ylempi amk tutkinnon kulttuurin markkinointiin liittyen (?)

Vierailija
5/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen artesaani, kaikki tutkintoni ovat toiselta asteelta.

Kaupan ala on ilmeisen monitahoinen vaihtoehto, mutta en voi väittää että kokisin sen kovin mielekkääksi myynnin osalta. Paperityöt konttorissa ehkä olisivat sitä mitä hakisin. Enkä ole metsästäjä =D

Paperityöt voisivat luonnistua minulta, pidän siitä että saan käydä läpi asioita, lajitella, järjestää ja pitää järjestyksessä. Numerot ja laskeminenkin ovat miellyttäviä asioita.

Mielelläni kuulisin lisää tekniikan alan vaihtoehdoista.

Vierailija
6/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajana saisi ainakin sisätyön, siisteydestä en tiedä. Sosiaaliala on samanlainen ja hammashoitajista on pulaa (onko sekään siistiä?).

Jos olet hyvä myymään, voi siltä saralta löytyä jotain.

Vierailija
7/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erikoistu verotukseen tai hakeudu controlleriksi johonkin yritykseen teollisuuden alalle: saat melkein niin paljon palkkaa kun vaan kehtaat pyytää.

Vierailija
8/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko muuten tällä iällä "automaattisesti" hakemassa aikuispuolen koulutukseen? Vai vaikuttaako ikäni ollenkaan siihen mihin koulukseen haen?

En ole hyvä myymään. Opettaminenkin voisi tulla kyseeseen. Täytyypä sitä tutkia lisää. Kuin myös tuota hammashoitajan ammattia. Ei se tosiaan siisteimmästä päästä taida olla, mutta hoitoalalla sellainen työ joka sittenkin voisi olla minulle. En tiedä...

Avo-ohjelma tosiaan näyttää hyviä vaihtoehtoja.

Vierailija
9/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjän avo-ohjelmakin listasi kärkipäähän. Googlaanpa tuon controllerin =)

Vierailija
10/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin ajattelin sinulle ehdottaa. KTM ei välttämättä ole mikään onni ja autuus, olen kuullut tutuilta, että vähän huonosti voi työllistää.

Jos olis viitisen vuotta aikaa uhrata opiskeluun ja hyvät takapuolilihakset, niin lakimiehen ammatilla pääsee hyvin eteenpäin, ja siisteihin sisätöihin.

Vierailija
11/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä nuo muut opinnot, keskiasteella? Voiko niiden avulla korvata puuttuvan yo-tutkinnon? Muussa tapauksessa valikoima kapenee aika tavalla, sillä pääsykokeissa on hankala loistaa ilman vankkaa pohjaa.

Vierailija
12/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjanpitäjän(tradenomi?) hommat saattais kyllä olla se mitä olen hakemassa.

Lakimiehen urasta joskus haaveillut eikä mulla muuta olekaan kuin aikaa tällä hetkellä, arse kestää kyllä pidemmätkin istujaiset...

Vierailija
13/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ylioppilas. Niinpä, sinäpä sen sanoit, siinä taisi mennä suurin osa hyvistä ehdotuksista.

Vierailija
14/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä keskiasteen tutkinnolla korvaa yo-tutkinnon, mutta silloin arvosanojen on oltava hyviä.

Vierailija
15/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiasteen arvosanat ehkä hieman keskitasoa paremmat. Peruskoulusta ei kannata puhua...

Vierailija
16/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten aiempi kirjoittaja sanoi, keskiasteen tutkinto korvaa ylioppilastutkinnon. Silloin sisään otetaan valintakoekiintiössä, joten valintakokeen pitäisi mennä hyvin. Käytännössä edellyttää kirjojen ulkoa osaamista, mutta jos siitä tentistä selviää, niin selviää muustakin opiskelusta.

Rovaniemen tiedekuntaan helpoin päästä.

Mutta mieti mikä oikeasti kiinnostaa ja mitä voisit kuvitella tekeväsi lopun ikääsi :)

Vierailija
17/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä olen tässä pari vuotta pyöritellyt mielessäni, mitä haluaisin ja jaksaisin tehdä loppuikäni. Pidän toki siitä mitä nykyisellä koulutuksellani osaan, ja hyvin osaankin, mutta haluan olla palkansaaja, en yrittäjä. Ala on kuitenkin niin altis kaikenlaisille muoti-ilmiöille ja muille heilahteluille että en millään muotoa koe yrittämistä mielekkääksi.

Koetan purkaa tätä vyyhtiä miettimällä missä olen hyvä, millaisista asioista pidän ja koetan yhdistää siihen, no, järkevän ja "aikuismaisen" ajattelun. Eli ei ole enää varaa kokeilla ja haihatella sen perässä mikä tuntuu kivalta.

En halua olla duunari lopun ikääni, siksi näitä nyt mietin ja haen vaihtoehtoja.

Noista pääsykokeista minulla ei ole minkäänlaista käsitystä. Koetanpa googlailla.

Vierailija
18/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho! Asianajajiksi lukeneista työttömänä noin kolme prosenttia, se on aika vähän?

Kiitos kaikille, tässä riittää tekemistä loppuyöksi =)

Vierailija
19/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten nämä tradenomit kilpailee ktm:en kassa ja hakijoita joka paikkaan on pilvin pimein.

Jos et myymisestä tykkää, niin älä ala tradenomiksi tai kaupan alalle ollenkaan.

Puhuit tekniikan alasta; ehkä rakennuspuolella olisi jotain? AMK rakennusmestari? AMK maanmittauspuoli? Siistejä töitä, uskoisin että kädentaitopuolen ihmiseltä luonnistuisi helposti joku tämän tyyppinen. Insinööriopinnoissa on myös monta hyvää linjaa, ja joissa palkatkin yleensä ovat paremmat kuin naisvaltaisilla aloilla.

t. artenomi joka myös miettii samaa

Vierailija
20/22 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroit, että opetustyökin saattaisi kiinnostaa sua. Mites, kun sulla on jo tutkintoja noilta kädentaitojen aloilta, niin entäs jos opiskelisit esim. käsityönopettajaksi? Siisti sisätyö, toki työhön tuo oman haasteensa murrosikäisten parissa toimiminen mutta sehän saattaa toisaalta osoittautua hyvinkin antoisaksi.

Toinen, mikä mulle tuli mieleen on farmaseutti. Tarvitaan hyvää matikkapäätä, järjestelmällisyyttä ja tarkkuutta. Työtilanne on hyvä, eikä koulutuskaan kestä kuin kolme vuotta. Farmaseutiksi voi opiskella Helsingin yliopistossa sekä Itä-Suomen yliopistossa Kuopiossa. Myös ruotsinkielisenä Åbo Akademiassa onnistuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kahdeksan