Te, joilla on reilusti rahaa säästössä!
Mistä rahat ovat peräisin, jos ette ole perineet niitä? Oletteko superhyvin palkatussa työssä? Miten pitkällä ajalla olette säästäneet?
Mua tosiaan kiinnostaisi tietää, miten rahaa voi saada säästöön. Kun ensin opiskelee, on tiukkaa saada rahat riittämään edes elämiseen, ja sen jälkeen koko palkat menee asuntolainaan, lasten kuluihin yms. Miten tällainen peruspalkansaajapari voi saada säästöjä, vai voiko mitenkään??
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Tää ketju on vuodelta 2011.
Entä sitten? Onko aihe jotenkin vanhentunut?
Miksi keski-tai hyvätuloisen pitää säästää ja säästää ja elää yltiöniukasti? Tehdä kaikki itse ja kerätä marjat metsästä?
Pahanpäivän vara on hyvä olla olemassa mutta jos on velaton asunto, autot, vakuutukset vahinkoihin, terveyteen ja eläkeikään niin miksi pitää aina vaan säästää? Ja olla ylpeä siitä ettei käytä palveluita; ei käy leffoissa eikä syö ravintolassa ja remontitkin tekee itse. Mikä hyve se miljoona perukirjassa on?
Vierailija kirjoitti:
Miksi keski-tai hyvätuloisen pitää säästää ja säästää ja elää yltiöniukasti? Tehdä kaikki itse ja kerätä marjat metsästä?
Pahanpäivän vara on hyvä olla olemassa mutta jos on velaton asunto, autot, vakuutukset vahinkoihin, terveyteen ja eläkeikään niin miksi pitää aina vaan säästää? Ja olla ylpeä siitä ettei käytä palveluita; ei käy leffoissa eikä syö ravintolassa ja remontitkin tekee itse. Mikä hyve se miljoona perukirjassa on?
Amen to that!
Vierailija kirjoitti:
Jos se tekee onnelliseksi? Ei kai se väärin ole, kyllähän tuhlaajiakin ymmärretään. Ihmiset vaan saa iloa niin erilaisista asioita. Mitä minuun nuukailijana tulee, en koe varastoivani rahojani kuolemani yli vaan ensisijaisesti pahan päivän varalle. En jaksa uskoa että tulen koskaan eläkettä saamaan, alallani työpaikat ovat harvassa ja ainahan voi sairastua. Se raha tilillä tuo siis turvallisuuden tunnetta ja mahdollistaa isommatkin kulut odottamattomissa tilanteissa (näitäkin on tullut, silmästä melkein lähti näkö jokunen vuosi sitten. Oli kiva kun ei pitkällä saikulla tarvinnut murehtia vielä toimeentulostakin ja yksityisellä käynti onnistui vaikka kallista oli).
Vierailija kirjoitti:
Me säästetään koska halutaan pois työelämästä reilusti ennen eläkeikää ja nämä säästöt mahdollistavat sen - ei tässä olla kenellekään perintöä jättämässä!
Mulla ei vaan ole minkäänlaista tarvetta kylvää rahaa sinne tänne. Kotona pavuista tehty kahvi pesee take away kahvit 6-0. Lehdet voi lukea netissä. Salikortin sijaan teen kehonpainotreeniä, pyöräilen ja uin. En tarvitse hiustenpidennyksiä, irtoripsiä tai kynsihuoltoa. Ravintolakäynnin sijaan kokataan miehen kanssa hyvä illallinen ja nautitaan pullo viiniä. Polyesterirytkyjen sijaan ostan vähän mutta laatua. Käytän palashampoota ja saippuaa, vähemmän muovia ja kestävät kuukausikaupalla. Viihde-elektroniikkaa uusitaan vai kun jotain menee rikki (joka on onneksi harvinaista. Astiastokin on yli 15 vuotta vanha mutta tykkään siitä yhä!
Terv. 60
Me emme enää määrätietoisesti säästä mutta kun ei tuhlaaminenkaan kiinnosta. Usein käymme ulkona
lounaalla, monta lehteä tulee kotiin tilattuna, siivooja käy kerran kuussa. Näitä en katso tuhlaamisena
vaan elämänlaatua nostavana. Vaatteisiin ja kosmetiikkaan menee todella vähän, matkustelukaan ei
enää kiinnosta. Kotimaassa autoillaan ja hotelleissa yövytään, näin tuemme samalla oman maan yrittäjyyttä.
Hyvä kun aikoinaan osasimme olla maltillisia rahankäyttäjiä, nyt voimme nauttia niistä!
Täyttelen välillä ikääntyneiden ihmisten kanssa toimeentulotukihakemuksia ja usein kuulee, että ”olisipa sitä nuorena säästänyt, niin ei tarvitsisi sinnitellä pienellä eläkkeellä”. Ei se ole mitään pystyynkuolleiden toimintaa se säästäminen, vaan ennakointia.
Me nautitaan elämästä vaikka säästetään. Ennen Coronaa kävimme 2 krt vuodessa ulkomailla 5 henkisen perheen kanssa, lapsilla omat säästö- ja sijoitustilit, omassa salkussa 23 t, ja säästötilillä melkein saman verran. Ikää on 30-vuotta. Omakotitalossa asumme. Kuukausittain saan omalle säästötilille n. 1300 e, osinkoja tulee kuukausittain 50-300 e, ne uudelleen sijoitetaan, omille lapsille laitan 95 e / lapsi yhteensä rahastoon sekä säästötilille. Omat tulot vaihtelevat paljon, säännöllinen palkkatulo 2617 e, lisätulot somesta 50-300 e / kk, osingot 50-300 e / kk, treidauksesta kerääntyvät myyntivoitot muutamasta kympistä useisiin tuhansiin euroihin (paras 8000 e yhtenä kuukautena).
Olen aina säästänyt, myös kun olin lasten kanssa kotona sekä silloin kun olin vielä yh. Miehen tulot n. 60 000 e / vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Kun ensin opiskelee, on tiukkaa saada rahat riittämään edes elämiseen, ja sen jälkeen koko palkat menee asuntolainaan, lasten kuluihin yms
Minulla alkoi rahaa jäädä säästöön, kun bruttopalkka (nykyrahassa) alkoi olla sellaiset 2200 euroa kuussa.
Mutta ei olekaan lapsia eikä autoa. Ei myöskään asuntolainaa, sillä asun vuokralla. Olen nykyään sinkku, mutta kun olin parisuhteessa, silloin jäi säästöön jo pienemmillä tuloilla.
Autottomuudella säästää paljon. Hankinnat käytettynä kirpputorilta, eikä sitä sisustustakaan tarvitse olla aina uusimassa.
Nyt ne säästöt kyllä menee, kun olen ollut pitkään työttömänä.
Sanoisin ap että jos mitään ei jää säästöön niin asutte liian kalliissa asunnossa tai ette muuten osaa käyttää rahaa järkevästi. Monilla on pitänyt saada se hieno iso omakotitalo vaikka omilla tuloilla olisi järkevämpi asua pienemmässä ja halvemmassa jolloin rahaa jää säästöön palkasta. Vaikka saisittekin lainaa esim. 400 000 niin voitte silti itse laskea mikä on teidän tuloille järkevämpi määrä ajatellen kuukausierä ja ostaa talon joka maksaa 300 000. Nämä summat siis vain esimerkkejä.
Olen pienituloinen. On asuntolainaa (omakotitalo pääkaupunkiseudulla), kaksi autoa, lemmikkejä ja lapsia. Olen tarkka rahojeni suhteen. Käytän kaikki tarjoukset ja alennusmyynnit hyväkseni enkä osta turhuuksia tai ylihintaista ruokaa tai tavaraa. Mies on myös pienituloinen. Säästöön olen saanut yli 40000 euroa järkevillä valinnoillani ja ihan omasta palkasta. Mies laittaa kaikki menemään, mitä tulee. Hänen bruttopalkkansa on satasen verran suurempi kuin minun, mutta säästöjä ei ole, koska harrastuksensa ovat kalliita ja rahaa menee myös viinaan ja tupakkaan. Kaikki pakolliset menot maksamme puoliksi.
Joka kuu 20% netosta osakkeisiin ja osingot myös. Kyllä siitä kertyy.