Te, joilla on reilusti rahaa säästössä!
Mistä rahat ovat peräisin, jos ette ole perineet niitä? Oletteko superhyvin palkatussa työssä? Miten pitkällä ajalla olette säästäneet?
Mua tosiaan kiinnostaisi tietää, miten rahaa voi saada säästöön. Kun ensin opiskelee, on tiukkaa saada rahat riittämään edes elämiseen, ja sen jälkeen koko palkat menee asuntolainaan, lasten kuluihin yms. Miten tällainen peruspalkansaajapari voi saada säästöjä, vai voiko mitenkään??
Kommentit (71)
väkisinkin säästöön, viime vuosina jopa 1500 €/kk. kun rahaa on kertynyt tarpeeksi, ostetaan sijoitusasunto ja laitetaan se vuokralle.
100 euroa kuussa kasvaa 30 vuodessa 100000 euroon
Olen aina ihmetellyt, miksi sellaiset ihmiset, jotka eivät rahojaan mihinkään käytä, saavat kiksejä siitä, kun verkkopankki kertoo tililtä löytyvän ison summan rahaa? Itselleni rahalla on välinearvoa, ei itseisarvoa enkä siksi säästämistä oikein koskaan ole ymmärtänyt. Meidän perheemme filosofia onkin, että silloin kun rahaa on, siitä nautitaan esim. matkustelemalla ja silloin kun sitä ei ole, eletään sen mukaan. Voin olla huithapeli, mutta se, että jo alle 30 v. ihmiset puhuvat "pahan päivän" varalle säästämisestä, tuntuu jotenkin pystyyn kuolleiden ihmisten meiningiltä.
Pahan päivän varalle tarkoitta (nuorellekin ihmiselle) sitä realiteettia, että työttömäksi voi jäädä tai voi sairastua, jolloin tulotaso putoaa huomattavasti. Ikää nuo edeltävät asiat eivät katso. Minusta on tyhmää tuudittautua siihen, ettei meidän perheelle mitään ikävää koskaan tapahdu!
säästöön jäänyt melkein 5000 € reilussa vuodessa vaikka toimeentulotukirajalla elellään.
jos 40 000 ehtii vuodessa säästää.
Ansaitsemme ihan kohtuullisesti eika rahaa kulu juuri mihinkaan. Meilla ei ole autoa, emme polta, emme juo, emme meikkaa, mina kayn muutaman kerran vuodessa kampaajalla, mutta mieheni leikkaa hiuksensa itse. Ostamme ajattomia ja kestavia vaatteita.
Ehdimme saastaa n. 400 000 euroa valmistumisen jalkeen (kymmenessa vuodessa), kun paatimme ostaa talon. Siihen meni valtaosa rahoista ja otimme vahan velkaakin. Nyt maksamme asuntolainaa pois ja ylijaavan rahan pidamme saastotileilla pahan paivan varalle (esim. toinen / molemmat jaavat tyottomiksi tai sairastuvat). Puskuria on noin vuodeksi.
Meilla on vain yksi lapsi, se on varmasti myos vaikuttanut.
maksamme 10 vuodessa asuntolainamme pois (nyt velkaa 440 000) eli kai sekin jonkinlaista saastamista. Tulen olemaan 40v kun asunto maksettu kokonaan pois ja nyt talo arvoltaan lahes 600K. toivottavasti silloin enemman.
Elakesaastoihin laitamme (siis vapaaehtoisiin)
70 000 vuodessa ja saastotilille minun palkastani 2000/kk. Lisaksi kayttotilille jaa vahan ylimaaraista rahaa eli saastamme noin 100K vuodessa. Talla hetkella meilla on saastotileilla ja sijoituksissa lahes 300K ja olemme siis suhteellisen nuoria (vahan yli 30v). Ja tasta rahasta mikaan ei ole perittya tai saatua, kaikki itse saastetty palkoista.
mutta velaton auto ja 400.000€:n arvoisesta talosta on velkaa 130.000€
Rahastoissa on nyt jotain 10.000€, lisäksi jotain 7.000 minulla eläkerahastossa miehen rahastosta en tiedä, mutta 5.000€ sinne vuodessa laittaa. Lisäksi miehellä on maksettu henkivakuutus.
Ihan nuoresta asti säästin pienistä tuloista omarahoitusosuuden rivari kolmioon, jossa asuttiin 5v. ja myytiin 30% voitolla.
Rakennettiin talo sitten.
Olin säästänyt n. 10.000€ ennen lasten syntymää, mutta ne säästöt kului hoitovapaalla.
Joka kuukausi meillä on mennyt jo vuosia 40€ rahastoon, tarkoitus olisi summaa lisätä kun alan taas jotakin tienaamaan. Lisäksi haluttaisi kokeilla pörssissä pelaamista.
maksamme 10 vuodessa asuntolainamme pois (nyt velkaa 440 000) eli kai sekin jonkinlaista saastamista. Tulen olemaan 40v kun asunto maksettu kokonaan pois ja nyt talo arvoltaan lahes 600K. toivottavasti silloin enemman. Elakesaastoihin laitamme (siis vapaaehtoisiin) 70 000 vuodessa ja saastotilille minun palkastani 2000/kk. Lisaksi kayttotilille jaa vahan ylimaaraista rahaa eli saastamme noin 100K vuodessa. Talla hetkella meilla on saastotileilla ja sijoituksissa lahes 300K ja olemme siis suhteellisen nuoria (vahan yli 30v). Ja tasta rahasta mikaan ei ole perittya tai saatua, kaikki itse saastetty palkoista.
Mies ollut koko ajan töissä, minä ekat kymmenn vuotta kotona ja pätkätöissä, sit sain vaki paikan. Molemmat tienaamme n 2700-3000 euroa kk bruttona. Velat talosta maksoimme pois 12 vuodessa ja sen jälkeen jää säästöön "pakostakin" eli kun ei ole velkaa ja emme ole kovin tuhlaavaisia luonteita. nyt säästöjä on siis noin 170.000 euroa ja ei velkaa. Alkuajat kun oli velkaa elimme todella säästäväisesti, ei Ruotsia kauempana käyty, mutta ei olla mitänä matkustusihmisiä muutenkaan, joten ei ollut mikään kamala puute.
jos 40 000 ehtii vuodessa säästää.
Ansaitsemme ihan kohtuullisesti eika rahaa kulu juuri mihinkaan. Meilla ei ole autoa, emme polta, emme juo, emme meikkaa, mina kayn muutaman kerran vuodessa kampaajalla, mutta mieheni leikkaa hiuksensa itse. Ostamme ajattomia ja kestavia vaatteita.
Ehdimme saastaa n. 400 000 euroa valmistumisen jalkeen (kymmenessa vuodessa), kun paatimme ostaa talon. Siihen meni valtaosa rahoista ja otimme vahan velkaakin. Nyt maksamme asuntolainaa pois ja ylijaavan rahan pidamme saastotileilla pahan paivan varalle (esim. toinen / molemmat jaavat tyottomiksi tai sairastuvat). Puskuria on noin vuodeksi.
Meilla on vain yksi lapsi, se on varmasti myos vaikuttanut.
Meillä ihan hyvin rahaa säästössä. Ollaan täysin normaalipalkkaisissa töissä oltu, minä välillä jopa yh. Rahat ovat ainoastaan peräisin asuntojen myyntivoitoista ja säästämisestä. Mitään ei olla peritty eikä mistään saatu.
Omaisuutta on kertynyt about 1998 alkaen eli mitä siitä nyt tulee 13 vuotta. Siihen nähden rahaa ihan kivasti, kun ottaa kuitenkin tulot huomioon. Viimeisen reilun vuoden ajan ollaan sijoiteltukin.
Säästöjä voi tavallinenkin palkansaaja saada, kun esim. sijoittaa esim. 5-10% nettotuloistaan. Pienistä summista tulee iso virta pitkässä juoksussa. Esim. 200 e kuussa säästöön ja saa niille 7% tuoton, niin 30 v päästä on 245 t kasassa ja jos säästää 400 e, niin kasassa on jo 429 t.
Se ei tarkoita, etteikö samalla voisi elää. Mutta ainakin mulle eläminen tarkoittaa paljon muutakin kuin kuluttamista. Mies ja minä tienaamme molemmat hitusen yli suomalaisen keskiansioiden. Itse pyrin säästämään palkasta joka kuukausi 300-500 euroa. Se onnistuu useimpina kuukausina helposti. Lasten säästötileille kilahtaa vuorokuukausina lisäksi 50 euroa. Mitään erityistä säästökohdetta ei ole. Mutta on kiva, että on sitä "hätävaraa" jos (eli kun) jotain sattuu. Jos pesukone hajoaa, se ei ole katastrofi, vaan haetaan kaupasta uusi.
Ruoan ja vaatteiden suhteen ei mitenkään tietoisesti köyhäillä, mutta ei meillä mikään erityisen kallis makukaan ole. Harrastukset ovat ilmaisia liikuntaharrastuksia ja lapset saavat harrastaa ilmaiseksi siksi, että mies sattuu valmentamaan ko. joukkuetta. Ulkomaanmatkailua emme juuri harrasta, koska töiden vuoksi saan matkustaa ihan riittävästi muutenkin. Lomat kuluvat usein mummoloissa ja mökillä, mikä sopii meille hyvin.
Me eletään säästeliäästi, ei olla tuhlaavaisia luonteita. Heräteostoksia tulee tehtyä tosi harvoin. Lapsen vaatteita osa saadaan, paljon ostan kirpparilta ja pari kertaa vuodessa myös myyn. Itselleni ostan vähän vaatteita, olen suunitellut "peruspuvuston" jossa ei ole juuri mitään ylimääräistä vaan kaikki vaatteet on ostettu niin että sopii toisen kanssa. Kampaamossa en käy, minulla on tasapitkät hiukset jotka sisko leikkaa ja itse sävytän jos siltä tuntuu. Lasten hiukset olen opetellut leikkaamaan itse. Ruoan teen itse ja kalliimmasta luomusta, mutta kun ei osta mitään ylimääräistä niin loppujen lopuksi siinäkin säästää. Minä olen tällä hetkellä kotihoidontuella mutta miehen kanssa nytkin saadaan pari sataa säästöön kun ei ole päiväkotimaksuja eikä bensakuluja jne.
rahaa säästössä kun, mitähän arvioisin...n. 35000€. Käytimme säästömme puolisen vuotta sitten kun ostimme talon, josta maksoimme 620000€. Talo siis maksettiin omalla rahalla, lainaa meillä ei ole senttiäkään. Olemme eläneet ehkä jonkin mittapuun mukaan niukasti. Toisaalta silloin kun ostan, ostan kunnollista. Esim. saatan maksaa kellosta 400€, mutta käytän sitä loppuelämäni tai niin kauan kun kestää. "Suuret rahat" on kuitenkin tehty asuntosijoittamisella. Niin ja olemme keskituloisia, minä taidan tienata jopa alle tuon.
Mulla on useampi yhdistelmärahasto, johon menee automaattisesti joka kuukausi yhteensä noin 150-200€. Jos on suurempia menoja niin pienennän väliaikaisesti summaa, joka kuussa menee rahastoihin. Aloita vaikka yhdellä rahastolla, johon menee esim 30€/kk. Mulla on useampi rahasto sen takia, että riski olisi mahdollisimman pieni. Tulot mulla ovat ihan normaalit. Sitä ei edes ajattele säästävänsä kun raha siirtyy automaattisesti joka kuukausi säästöön. Rahansiirto heti tilipäivänä.
Ei ne pienet tulot vaan säästäväisyys. Yleensä lapsiperheessä joissa köyhää, panostetaan lasten merkkivaatreisiin kun halutaan pateä. Olen tämän lähipiirissä huomannut.
2000e/vuosi tuloilla joskus opiskelijana ja monta vuotta opiskelun jälkeenkin ja nykyään jopa 14000e vuosituloilla. Välillä tosiaan jokunen virastovuosi (3v kaiken kaikkiaan) joista kivat 20.000e/v jäi käteen kun en uskaltanu käyttää senttiäkään palkkarahoista kun ei koskaan tiedä milloinko saa seuraavan kerran rahaa minimiruokiin. Ja joo kaiken ruuan teen itse, teinivaatteet menee edelleen päälle jne. Ihan turha ostaa oikein yhtään mitään.
Joten superpihisti tullu elettyä 25v putkeen ja aina kun jää rahaa yli tunkenu pörssiin ja uudeeleensijoittanu osingot. Tällai on kertyny jonkun 200.000e osakerahaa.
Välillä vanhemmat vähän huolestuneina lähettäny lomille jne et o sitä avustustakin tullu. Mutta noin muuten pysyy ihan kivasti ravittuna jollai 20-30c/vrk aterioilla. Kämppäkin tuli niinku lahjana, tosin pitää aksaa aika isoa vastiketta 270e/kk... hirveä menoerä vrt kaikkeen muuhun. Ihan kevyesti on 3/4 kaikista kuluista.
39, viel. Naurataa kovasti noi älä osta mitään päivät. Älä sta mitään vuosia kun on takana. Tosin välillä tullu tuhlattua... tietsikka ja jotain kirjoja. Ihmeen paljon kaikkea kamaa kyl kämpässä vaikken oikein mitään osta.
minulla oli 10 vuotta sitten valmistuessani säästössä 15 000 euroa. nyt on nettovaroja n. 300 000 euroa. muutama asuntokauppa ja säästämistä. tulot olleet noin puolet ajasta 5-6 k ja puolet ajasta n. 3 k. silti on eletty ihan mukavasti. kaukomatkoja 10 v sisään 4 kpl ja lyhempiä vuosittain.
Minä ja mieheni emme kumpikaan nauti shoppailusta tai kuluttamisesta yleensä. Rahaa kuluu lähinnä ruokaan, palveluihin ja matkoihin (2xvuosi). Vaatimattomien kulutustottumusten lisäksi säästöjä on kertynyt onnistuneilla asuntokaupoilla.
Olemme 32 ja 35 v, lapsia kolme, nettotulot n. 4000 € + lapsilisät. Asunto (rt pk-seudulla) on lähes velaton, säästöjä 60 000.