Vapaamatkustaja karusellissa!
Vein lapseni tänään kauppakeskuksen maksulliseen karuselliin. Juuri kun sain laitettua rahan laitteeseen ohikulkeva äiti istutti lapsensa myös laitteeseen. Ajattelin, että hän tarjoutuisi maksamaan puolet, mutta ei. Ulkonäön perusteella olisi kuitenkin voinut päätellä, että rahaa olisi ollut. Jäi ärsyttämään.
Kommentit (48)
tarkka niin kannattaa valvoa! Liiaksi näitä vapaamatkustajia hyysätään, menettekö bussissakin muiden vieressä pummilla????
Joukkoliikenteessä jokainen matkustaja maksaa oman matkansa erikseen.
Tätä voisi ennemminkin verrata sellaiseen katutaiteilijaan, joka tekee jotain temppua pikkurahasta. Ap:n periaatteella vain se saisi katsoa esitystä, joka on maksanut. Tai jokaisen katsojan pitäisi osallistua maksuun.
ja sanonut asiallisesti äidilleen, että olkaa hyvä, odottakaa vuoroanne, me olimme tässä ensin. Jos äiti mäkättäisi jotain, näyttäisin sitä "maksulaitetta" ja sanoisin, että jokainen vuorollaan laittaa tänne lantin ja sitten lapsi voi mennä karuselliin. Tässä ei ole vapaavuoroja.
Ja miksikö tekisin noin? Koska haluan kasvattaa myös muiden lapset siihen, että heillä ei ole mitään oikeutta riekkua muiden maksamana. Jokainen kustantaa omat ilonsa ja jos ei ole varaa, ei osallistu.
Lapseni nauttii karusellista yksin enkä ymmärrä, miksi minun pitäisi maksaa muidenkin ilo.
2 yhden hinnalla niin voi mennä siihen kassan luokse norkoilemaan ja kun joku menee maksamaan, näytän omaa vaatetta ja sanon, että tässä oli se toinen, se ilmainen vaate. Ja poistun tyytyväisenä toisen asiakkaan jäädessä maksamaan. Hänhän sai sen vaatteen, jota tuli ostamaan ja minä lisävaatteen eli hänelle ihan turhan.
Ap täällä tuli vielä illan ratoksi tarkastamaan tilanteen.
Älkää nyt mua ihan noin kovin sanoin haukkuko. Muutama viesti takaperin jo totesin, että omassa asenteessanikin on parantamisen varaa ja ensi karusellikerralla aionkin ajatella asiasta toisella tavalla.
Mutta hyviä ja vähemmän hyviä seikkoja täällä on tullutkin esille. Kyse on minustakin enemmän käytöstavoista kuin rahasta, vaikka vähävarainen olenkin. Ehkä ei olisi koko homma jäänyt mietityttämään, jos tämä vapaamatkustaja olisi kysynyt, että sopiiko mukaan. Kiitosta tai mitään muutakaan ei kuulunut ajelun jälkeenkään.
Ja sinä joka uhkailit vaikka sun millä jos tulen tarjoamaan osallistumista karusellimaksuun, niin älä nyt viitsi niin kovasti sitten äkääntyä jos samalle karusellille satutaan. Kohtelias ja toiset huomioon ottava koitan vain olla ja opettaa samaa käytöstä myös lapselleni.
ja ne jotka laittavat, laittavat lasten iloksi ja silloin on minusta aika luonnollista jakaa tämä ilo. Minä en todellakaan aina laita rahaa karuselliin, eikä kyse nyt ole siitä onko varaa vai ei. Mutta en halua, että lapset vaativat sitä aina. Usein ei myöskään ole käteistä. Silti lapset usein kiipeilevät ja pitävät hauskaa, vaikka karuselli ei pyörisikään. Kiitän myös, jos lapset istuvat muun maksavassa kyydissä. Mutta mielestäni niitä karuselleja ei saa varata omaan käyttöön. Se on sitten ihan eri asia, jos ap:n kuvailema nainen oli töykeä, mutta varmaan sitten rajoitu tähän karuselli asiaan...
ja ne jotka laittavat, laittavat lasten iloksi ja silloin on minusta aika luonnollista jakaa tämä ilo. Minä en todellakaan aina laita rahaa karuselliin, eikä kyse nyt ole siitä onko varaa vai ei. Mutta en halua, että lapset vaativat sitä aina. Usein ei myöskään ole käteistä. Silti lapset usein kiipeilevät ja pitävät hauskaa, vaikka karuselli ei pyörisikään. Kiitän myös, jos lapset istuvat muun maksavassa kyydissä. Mutta mielestäni niitä karuselleja ei saa varata omaan käyttöön. Se on sitten ihan eri asia, jos ap:n kuvailema nainen oli töykeä, mutta varmaan sitten rajoitu tähän karuselli asiaan...
Entä vaikka maksullinen kaukoputki, voinko varata sen itselleni vai saako joku toinen tönäistä minut sivuun ja ottaa sen?
puhuin silmiin tuijottamisesta ja jämäkästä kiellosta :-D
Herkullinen aloitus ja piti hiukan lisätä bensaa liekkiin...