Onkohan järkeä ryhtyä perhepäivähoitajaksi ?
Opiskelen alalle, valmistuisin 2012 keväällä. Ajttelin pyrkiä syksyksi 2012 perhepäivähoitajaksi. Isoin ja painavin syy olisi se, että esikoiseni aloittaa koulun. Olisi turvallista olla kotona ja lähettää hänet kouluun ja olla vastaanottamassa iltapäivällä.
Nuorempi olisi silloin vajaa 5 vuotta, on nyt päiväkodissa. Pitäisinkö hänet päiväkodissa vaiottaisinko kotiin ? Kerhoihin yms. tulisi kävelymatkaa 2 km. Onnistuisikohan lapseni vieminen kerhoon päivähoitolasten kanssa ? Samalla voisin käydä päivähoitolasten kanssa esim. perhekerhossa ja kirjoston satutunneilla kun lapseni on päiväkerhossa ?
Olen tehnyt keikaa päiväkodeissa, olisiko päiväkoti kuitenkin parempi työpaikka kuin oma koti ?
Kommentit (17)
Itse mietin samaa. Lapset ovat nyt 1v7kk ja 6kk. haluaisin olla pitkään kotona, mutta rahallisesti tekee kyllä tiukkaa. Voisin ottaa hoitolapsia kotiin, mutta taas sitten häviäisi osa siitä rentoudesta jota tämä kotona oleminen tuo. Tulisihan sitten rahaa, ettei tarvitsisi siitä olla huolissaan.
Mielestäni jos jäät kotiin ota myös lapsesi kotiin. En näe järkeä lähteä viemään lastasi päiväkotiin ennen hoitolasten saapumista (saattavat kuitenkin tulla varsin aikaisin). Saahan lapsesi hoitolapsistakin seuraa kuitenkin.
Käy katsomassa hoitopaikka.net, siellä on tietoa tarkemmin.
Olen silloin tällöin vieraillut hoitopaikka. netissä.
Useamman vuoden olen pohtinut asiaa. En vain ole halunnut ottaa hoitolapsia omieni ollessa vielä pieniä vaikka monella asia juuri päinvastoin :)
Eniten arveluttaa juuri tuo vastuukysymys! Vieraat lapset ovat vieraita.
Ihanaa olisi kyllä toisaalta olla sen 3-4 vuotta vapaana jokapäiväisestä huolesta, miten lapsi lähtee aamulla kouluun ja yksinäiset iltapäivät...
ap
Jos sen ottaa ihan kutsumusammattina, niin sitten.
Jos taas ajattelee että työpäivät ovat pitkiä, palkkaus todella huono, pph:n työ on tosiaan vastuullista työtä, ruoka pitää olla hyvää ja ravitsevaa, askarrellakin täytyy, hankkia askartelutarvikkeet ja keksiä muitakin virikkeitä lapsille.
Vessapaperia kuluu, vettä kuluu älytön määrä kun kokoajan pitää pestä käsiä ja jonkun pyllyä, joudut käyttämään omaa puhelintasi työasioihisi ja maksamaan siitä koituvat puhelinlaskut itse.
Jos joku muu pph sairastuu, voit joutua ottamaan yhtäkkiä hänen hoitolapsensa väliaikaisesti.
Toden totta, silloin sulla on talo täynnä lapsia ja edelleenkin vain 2 kättä.
Mäkin joskus mietin tota, mutta kun otin asioista kunnolla selvää ja juttelin perhepäivähoitajien kanssa, niin luovuin koko ajatuksesta.
varsinkin niille omille lapsille se, että koko ajan (paitsi illalla) on nurkissa vieraita lapsia, joihin äiti (oma äiti) kiinnittää paljon huomiota. Saatat saada juuri 1vuotta täyttäneitä, jotka vaatii paljon huomiota. Rankalta kuulostaa tuo kerho paitsi jos on vain kerran pari viikossa. Omat lapset lasketaan myös hoitolapsiksi eli ilmeisesti 1½ lasta voit ottaa vähemmän, esim.iltapäivä hoitoon koululainen tai eskari ja sit pari muuta lasta. Kuitenkin homma saattaa alkuvaikeuksien jälkeen lähteä liikkeelle ja olet tyytyväinen ja perhe myös, varsinkin kun nuorinkin on jo koulussa. Parhainta on jos löydät tuttuja samanikäisisä hoidettavia alussa, vaikka sekin voi olla hankalaa. Mutta ehkä nuo hankaluudet kestää, kun saa haluamansa etuuden eli huolehtia omistaan.
t. sivusta seurannut
Olen ymmärtänyt et omien lasten kotona olo,siis alle kouluikäisten,vaikuttaa hoitolasten määrään ja siten palkkaan.Eli jos totta niin ap,een ei kannata ottaa omaa pois hoidosta.
Onkohan muuten siinä huhussa perää et moni jolla omat lapset kotona suosii niitä hoidettavien ohi.Olen kuullut et omat lapset syö vapaasti pitkin päivää mitä huvittaa mut hoitolapset saa sen standardiruoan.
Mahtaako olla edes laillista.Sit te roikkusitte tuntikausia jossain?? Mitä jos sulla on ihan pieni/pieniä jotka ei jaksa elää sun oman lapsen ehdoilla?
Älä ryhdy jos ajattelet jo nyt noin itsekkäästi.
omat lapset ovat jo hyvänikäisiä, eli sen puoleen kannattais. pienten lasten kanssa voisi olla rankkaa, sillä pp:hlle laitetaan yleensä pieniä lapsia.pph:lla on myös omia kerhoja esim. aamupäivisin ennen lounasta. ja jos vaan 5veen kerhoajat sopii päivärytmiin ja itse jaksat lykkiä mahd. kakkostenkärryjä tuon 2km talvellakin lumisohjossa niin mikäpäs siinä, mutta aikaahan tuohon matkaan menee 20 min per sivu eli kyllä kandee tosiaan miettiä oisko 5veen parempi olla pk:ssa.
Omat lapset 10v, 8v ja 6v. Nuorin menee siis ensi syksynä kouluun.
Tämä on minun tapani hidastaa tahtia. Työelämä kiireineen ja vaatimuksineen on nähty. En halua painaa kieli vyön alla eläkeikään asti vain maineen ja mammonan takia. En saa nykyisestä työstäni mitään irti. Työ ei millään tavalla liity lapsiin tai lastenhoitoon.
Rakastan lapsia ja meillä on usein kavereiden ja sisarusten pieniä lapsia hoidossa, yötäkin. Omien lasten kanssa oli tottakai rankkaa, koska kaikki oli uutta ja ihmeellistä, mutta nyt en osaa hermostua mistään lasten toilailuista, sotkemisesta tai huutamisesta. Lasten kränäily on ihan eri luokkaa kuin aikuisten ihmisten.
Meillä on iso talo ja pystyn jakamaan hoitolasten leikkihuoneen ja oleskelualueet oman perheen alueista, joten kukaan ei tule kenenkään reviirille väkisin.
Minä odotan perhepäivähoitajan työtä innolla, lasken jo päiviä. En edes tajua, miten en ole aiemmin tätä keksinyt. Mikä voisi olla ihanampaa kuin mennä lasten kanssa puistoon työkseen, laulaa niille, leikkiä niiden kanssa, lukea satuja, pitää sylissä, käydä vaikka perhekerhossa jne.? Ja vielä itsenäisesti ja omassa kodissa, ei päiväkodin hälyssä?
[i
Onkohan muuten siinä huhussa perää et moni jolla omat lapset kotona suosii niitä hoidettavien ohi.Olen kuullut et omat lapset syö vapaasti pitkin päivää mitä huvittaa mut hoitolapset saa sen standardiruoan.
[/quote]
toisilla näin on, toisilla ei. itselläni on 5 v ja 1 v lapset kotona ja kolme hoitolasta. yritän parhaani mukaan antaa omallekin just sitä samaa ruokaa ja samaan aikaan, mitä hoidokeillekin, mut sillon tällön saa syödä kyl muulloinkin. et taida tietää, kuinka paljon ateriakorvaukset on? tai paremminkin kuinka vähän.. ei niillä pitkin päivää ruokita. kyllähän ne söis kaiken maailman suklaamurot sun muut, mut en mä ainakaan omalla rahalla niitä ala ruokkimaan.. joku voi niinkin tehdä. monesti kun on sellanen tilanne, että ei keitto kelpaakaan ja sitten kinutaan koko ajan jotain syötävää. ja toi sun kommentti "suosii hoidettavien ohi" pitää luultavasti muillakin paikkansa ku meillä. esim mun ekaluokkalainen ei tykkää yhtään mun työstä ni se tekee aika monta vaikeaa tilannetta joka päivälle. ja lelut on kans oma lukunsa. jos vieraita tulee kylään niin niiden pitää antaa leikkiä omilla leluilla, mutta mun mielestä mun työ ei saa vaikuttaa silleen, et kaikki pitäis antaa myös hoitolasten leikittäväks. tää on kuitenki niiden oma koti ja niiden omat tavarat.
loppuun viel, jos joku ihmettelee miks teen tätä ni en kauaa enää tee.. oon vaan sijaisena ja taidan ettiä ihan muita hommia tän jälkeen. tai sit kituutan kotihoidontuella.. :D
Jos sen ottaa ihan kutsumusammattina, niin sitten.
Jos taas ajattelee että työpäivät ovat pitkiä, palkkaus todella huono, pph:n työ on tosiaan vastuullista työtä, ruoka pitää olla hyvää ja ravitsevaa, askarrellakin täytyy, hankkia askartelutarvikkeet ja keksiä muitakin virikkeitä lapsille.
Vessapaperia kuluu, vettä kuluu älytön määrä kun kokoajan pitää pestä käsiä ja jonkun pyllyä, joudut käyttämään omaa puhelintasi työasioihisi ja maksamaan siitä koituvat puhelinlaskut itse.
Jos joku muu pph sairastuu, voit joutua ottamaan yhtäkkiä hänen hoitolapsensa väliaikaisesti.
Toden totta, silloin sulla on talo täynnä lapsia ja edelleenkin vain 2 kättä.Mäkin joskus mietin tota, mutta kun otin asioista kunnolla selvää ja juttelin perhepäivähoitajien kanssa, niin luovuin koko ajatuksesta.
Palkka on huono, mutta ei työmatkakuluja eikä omien lasten päivähoito- tai iltapäivähoitomaksuja. Tyäpäivät pitkiä = tasausvapaita, työaika keskimäärin 40 tuntia viikossa. Vastuullista on, niin on moni muukin työ.
Ruoka kunnan ruokalistan mukaan, eineksiäkin saa tarjota. Askarteluun ei kukaan pakota, eikä sitä tarvitse olla joka päivä, ei edes viikoittain. Vettä voi käyttää viisaasti, samoin wc-paperia. Yhtään ylimääräistä lasta ei tarvitse ottaa vaikka kollega sairastuu, sen takaa jo laki.
Puhelinkuluja on ihan älyttömän vähän, sähköposti on ilmaista.
t. työhönsä tyytyväinen pph
palkka ? Oletko kunnallinen ? Onko sulla "työkavereita" eli tapaatko muita hoitajia esim. puistoissa ?
palkka ? Oletko kunnallinen ? Onko sulla "työkavereita" eli tapaatko muita hoitajia esim. puistoissa ?
Perhepäivähoitajakin on varhaiskasvatuksen ammattilainen, jolla saa olla 4 lasta hoidossa (mukaan lukien oma) eli naapurihoitajan lapsia EI tarvise/saattaa varahoitoon niin oli joskus 80-luvulla.... Nykyään laki kieltä sen.
Ammattihoitaja ei suosi omia lapsiaan. Vaan lapsilla on samat säännöt (omat lapseni ovat kasvaneet omassa hoitoryhmässäni koululaisiksi ja edelleenään omat Eivät katso esim telkkaria hoitolasten meillä ollessa, eivät saa mitään herkkuvälipaloja tai ekstraa. Omilla lapsilla on ollut ehkä jopa tiukemmat säännöt kuin hoitolapsilla.
Kun omat olivat osa ryhmäni jäseniä sain histä palkan mutta myös maksoin täydet hoitomaksut.
Kaikki hoitajat eivät kykene olemaan ammatillisia suhteessaan omiin lapsiinsa.
Tätä työtä ei tehdä siksi että voidaan huolehtia omien lasten kotona olo ja kouluun lähdöt, Työ mahdollistaa että voi olla kotona kun koululainen tulee tai menee, mutta jos se on peruste jäädä kotiin niin huh huh. Omat koululaiseni eka/kolmasluokkalainen) ovat joutuneet kulkemaan alusta asti koulumatkat itse kävellen ilman saattajaa koska minun työni ei mahdollista sitä että kuskaisin lapseni kouluun. (Koulun aloituspäivän olen onnistunut järestämään itselleni vapaaksi, eli eka päivänä on äiti saattanut kouluun)
Tämä on ammatti, kovaa mutta palkitsevaa työtä. Pitkiä päiviä, pientä palkkaa, paljon haleja, paljon hauskoja hetkiä aidosti lasten kanssa. Makoilua nurmikolla, retkiä, elämää ilman hötkyilyä.
He ovat ollet tosi tyytyväisiä kun olen tehnyt pph työtä.
Viime aikoina on tasaisin väliajoin kuitenkin tullut toive, mene muualle töihin.
Omien lasten kannalta ap:n kannattaa alkaa perhepäivähoitajaksi ja siirtyä myöhemmin päiväkotiin.