Lue keskustelun säännöt.
Eettinen pulma työnhaun suhteen - neuvoja?
11.05.2011 |
Alallani ja varsinkin omalla tehtävätasollani tulee aika harvoin vastaan etenemismahdollisuuksia ja nyt olisi kaksikin paikkaa tiedossa, MUTTA voinko hakea niihin, kun tiedän olevani raskaana?
Olen vasta viikolla 7 tai 8 joten mitä tahansa voi vielä tapahtua, mutta olisiko törkeää hakea paikkaa, jossa pitäisi aloittaa vasta elokuussa, ja ilmoittaa sitten heti että jäisin äitiyslomalle jo marraskuussa? Olisikohan se peruste sanoa minut irti koeajalla? En haluaisi jäädä tyhjän päälle, jos työpaikkaa vaihtaakseni joudun irtisanoutumaan nykyisestä työstäni (virkavapaita ei myönnetä).
Kommentit (21)
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Jos koeaikapurku tehdään raskaana olevalle henkilölle, niin herää epäilys, että purku on koeajan tarkoitukseen nähden asiaton. Laissa naisten ja miesten välisestä tasa-arvosta todetaan, että todistustaakka jää tällöin työnantajalle. Jos ap kuulut liittoon, niin sinne heti yhteys, mikäli koeaikapurku tehdään. Syrjintäepäily on niin painava, että työnantajat miettivät kyllä kahdesti ja kolmesti ennen kuin ketään raskaana olevaa alkaisivat pistää pois töistä. Kovat sanktiot.
Hae hommia. Ei jää sitten myöhemmin mietityttämään. Voit missä tahansa vaiheessa pakittaa, mikäli raskaus jatkuu normaalisti.
Jos saat paikan etkä ole vielä kertonut raskaudesta, niin huolehdi siitä, että kun kerrot työnantajalle, teet sen todistettavasti. Että jää vaikka meili, tai joku kuulee, kun kerrot odottavasi lasta. Muuten työnantaja voi teoriassa myöhemmin väittää, ettei tiennyt raskaudestasi ja suoritti koeaikapurun muista syistä. Harvinaista, mutta kun itse olen liiton hommissa töissä, niin kaikkea on nähty.
Ehdoton valtaosa tapauksista menee kuitenkin todella hyvin :)