Kolmannes ei säästä lapsen tulevaisuuden varalle
Jos ei ole varaa säästää, ei ole varaa tehdä mukeloita! Ruotsissa säästetään pitkälle yli 80 %
Kommentit (21)
mikä 80% ruotsissa säästetään?
Meillä ei säästetä lapsilisiä lapsen tilille, jos niistä oli kyse. Olisi kyllä varaa, mutta siirrän sitten myöhemmin (vuoden lopussa) lapsen tilille, jos ei tarvitse mitään kalliimpaa ostaa hänelle.
Jos ei ole varaa säästää, ei ole varaa tehdä mukeloita! Ruotsissa säästetään pitkälle yli 80 %
..lapselle rahaa tulevaisuuttta varten.
Jos tällä siis tarkoitetaan sitä että lapsille pistetään säästöön rahaa, jonka saa joskus aikuisena. Säästötilejä toki on, mutta ei niissä ole korvamerkkejä kenelle ne rahat on tarkoitettu. Katsotaan tilanteen mukaan mitä käytetään ja mihin.
ja hyvin ollaan pärjätty. Itse ei myöskään säästetä pesämunaa vaan kasvatetaan lapsille henkistä pääomaa matkustelemalla eri puolilla maailmaa pari kertaa vuodessa ja nautitaan pienistä tuloista. Ajokortit hankitaan kun se tulee muutaman vuoden kuluttua ajankohtaiseksi ja toki toisen asteen opinnot kustannetaan.
Miksi mun pitäisi säästää pienistä tuloista lapsille? miksi mä ja lapset ei saataisi nauttia tästä hetkestä?
jäähän heille sitten meidän talo.
Mun vanhemmat säästi lapsilisät meidän lasten tileille ja mä ostin niillä rahoilla hevosen, joten se niistä säästöistä :)
MIHIN lapsia varten pitäisi säästää? Kerrohan mulle.
Minulla on varaa kustantaa normaalit menot ihan normaalista palkastakin. Asumme stadissa, lapset voivat opiskella kotoa käsin ja jos haluavat kauemmas, ottavat normaaliin tapaan lainaa kuten me vanhemmatkin aikonaan.
Mitä ihmettä heille muka pitäisi vanhempien kustantaa noiden lisäksi? Minä aion kyllä itse nauttia rahoistani sitten eläkkeellä ja aikanaan jätän lapsilleni (siinä vaiheessa toivon mukaan jo keski-ikäisille ja omillaan toimeen tuleville) perintöä sen, mitä jätän.
Pääperiaate on, että he saavat elättää itse itsensä, eivätkä kärky mamman lompsalla.
Mä ymmärrän, jos on vähävarainen ja vaikkapa ajokortin osto lapselle on iso satsaus. Silloin onkin syytä säästellä.
Mutta en usko myöskään siihen ääripäähän, että aikuistuvalle lapselle annettaisiin kaikki valmiina, asunto ja auto käteen. Se kasvattaa vain ihmisiä, joilla ei ole kunnianhimoa ja tahtoa lainkaan. Nähty on!
heidän omaa etuaan ajatellen.
Mulle oli säästetty paljon rahaa ja eipähän itseä kiinnostanut alkaa hankkimaan omaa rahaa ennen ku oli saanu ne valmiit rahat tuhlattua! Eikä niitä rahoja arvosta tarpeeksi jos ei oo ite työllä niitä hankkinut. Miehen perheessä taas ei lapsille säästetty rahaa ja ovat kaikki lapset tosi työteliäitä ja aloittaneet kesätyötkin jo tosi nuorena.
Eli varaa olisi säästää mutta parempi lapsille jos ei säästä.
Että tipahtaa auto tai asunto syliin ihan ilman omaa panosta ja sitten sen voi hassata tai humputella mielensä mukaan, koska ei osaa sitä arvostaa. Ei kiitos!
Lapset saavat sitten aikanaan tulla omillaan toimeen. Onneksi Suomessa on koulutus jokseenkin maksutonta.
ole lapsille. Nyt säästetään omaa asuntoa varten, ja onhan sekin lapsiin investointia. Hassusti sanottu.. itse olen joutunut pärjäämään aina omillani. Kun lapset kasvaa niin haluan kyllä kustantaa heidän autokoulunsa ja ostaa heille jotkut vanhemmat autot. Ja muutenkin sponssata rahallisesti. Toivottavasti siihen on sitten mahdollisuus, eikäö mieli muutu vuosien saatossa..
En ymmärrä miksi lasten pitäisi saada täysi-ikäisenä joku rahapotti valmiina käteen.
Ajokortit maksetaan kun se on ajankohtaista ja autetaan toki muutenkin opiskeluaikana jne (ellei oma rahatilanne huonone jotenkin katastrofaalisesti ennen sitä).
Nyt haluamme satsata elämiseen, matkustamiseen ja asuntolainan maksuun. En ole koskaan osannut elää elämää sillä mentaliteetilla, että pitää säästää ja säästää johonkin mikä odottaa jossain hamassa tulevaisuudessa.
nettotulot ovat n. 4400 e/kk. Ei vaan riitä, vaikka haluaisinkin, koska itselläni meni nuoruus hyvin, kun omat vanhempani olivat aina säästäneet lapsilisät minulle. Meillä vaan on niin suuret menot, ettei onnistu. Lapset saavat nyt paremman elämänlaadun ja sinnittelevät sitten aikuisina omillaan..
heidän omaa etuaan ajatellen.
Mulle oli säästetty paljon rahaa ja eipähän itseä kiinnostanut alkaa hankkimaan omaa rahaa ennen ku oli saanu ne valmiit rahat tuhlattua! Eikä niitä rahoja arvosta tarpeeksi jos ei oo ite työllä niitä hankkinut. Miehen perheessä taas ei lapsille säästetty rahaa ja ovat kaikki lapset tosi työteliäitä ja aloittaneet kesätyötkin jo tosi nuorena.
Eli varaa olisi säästää mutta parempi lapsille jos ei säästä.
Minulla oli sievoinen summa odottamassa pankkitilillä, mutta silti tein kaikki kesät hulluna kesätöitä 15-vuotiaasta alkaen kerryttääkseni itsekin summaa ja niinpä en koskaan ottanut opintolainaa tms. vaikka kaksi yliopistotutkintoa opiskelinkin. Minä olen siis aina ymmärtänyt rahan arvon, vaikka sitä onkin ollut.
t.14
Ne menee opiskelemaan ja elättävät sitten itse itsensä. Niin mäkin olen tehnyt ja sitä kutsutaan ns. omillaan toimeen tulemiseksi.
Mä olen tietoinen siitä, että osa aikuisista, työssä käyvistä ihmisistä elää vanhempiensa rahoilla, mutta mä en ole ajatellut kasvattaa lapsiani moiseen.
En mäkään tajua, miksi lapsien tulevaisuutta varten pitää säästää. En säästä itsellekään.
Suomessa on melkein ilmainen koulutus, ja opintoetuudet.
olemme säästäneet lapsille ja aika paljonkin. Tili on avattu parin viikon kuluttua syntymästä
Ihan pelkkiä korko/osinkotuloja lapsilla on jo vajaat 4000€ vuodessa.
Mukavasti kertyy rahaa täysi-ikäisyyteen mennessä.
Me ostetaan lapsilisillä lapselle rahasto-osuuksia.
Miksi säästetään? No siksi, että emme usko tämän maan olevan kovin kaksisessa jamassa parinkymmenen vuoden päästä esim. terveydenhuollon osalta. Saattaa vaikka opiskelukin muuttua maksulliseksi...
Ei tämä säästäminen ole mistään arkisesta pois, joten sikälikin järkevää. Ymmärrän kyllä, että 2 000 e bruttona kuussa tienaava yh ei edes voi säästää vaikka haluaisikin.
mutta autot ja asunnot saa itse hommata kun työelämään menee, niin kuin mekin ja monet tuttumme ja ei olla sen takia kärsitty.
Vai minkänäköisestä säästämisestä mahtoi olla kyse?
varaa tehdä lapsia. ei lapsi rahaa tarvitse vaan huolta ja rakkautta ja sivistystä varsinkin sydämen mitä ap:lta tuskin heruu..?
Tulotkin vain alle 2000€ kuussa, ja vieläpä bruttona!
Oi voi. Kyllä lapsiemme tulevaisuus on varmasti jo pilalla..