Auttakaa please!
Suunnittelen häitä mieheni kanssa. Olemme olleet yhdessä 4,5 vuotta. Kummallakin on hyvät työpaikat ja asiat kunnossa. Ongelmaksi on noussut äitini ja siskoni. He vastustavat häitämme, koska mieheni käyttää kerran viikossa alkoholia noin: 7 tölkkiä. Itsekin saatan juoda viiniä. Meidä ystäväporukoissa tämä on tuiki tavallista, mutta lapsuuden kodissani alkoholia ei hyväksytä. Minä en esim. voisi koskaan juoda lasillistakaan viiniä äitini aikana.
He painostavat minua ja väittävät, että olen naimassa juoppoa. Mieheni ei ole koskaan edes käyttäytynyt huonosti juodessaan. Ja juo rauhalliseen tahtiin. Pelkään, että äitini onkin oikeassa. Toisaata tiedän, että on väärässä. Mitä tekisit minun tilassani???
Kommentit (7)
Monet tutu miehet rentoutuvat juuri tuolla tavalla kerran viikossa. Rasittaa vaan niin, kun olisi kiva rauhassa suunnitella häitä. Ja toivoa, että äitikin olisi innoissaan asiasta. AP
Tiesitkö, että 40 % työssäkäyvistä miehistä on alkoholin suurkuluttajia? Se, että 7 kuulostaa tavalliselta, johtuu vain siitä, että Suomessa on niin paljon näitä viinanlatkijoita.
Alkohan ei oikeastaan rentouta, vaan vie mielihyvähormonit sitten koko viikoksi, jolloin taas täytyy latkia, että "rentoutuisi".
Meillä mies ei ota, minä otan. Mutta ehkä kerran kuussa ja määrä on pari lasia viiniä.
En halua maalata piruja seinille, mutta alkomäärillä on tapana kasvaa iän mukana. Itsellä on ystäväpiirissä niin monta pariskuntaa, joiden miehet ovat olleet juuri näitä kaljanlatkijoita - ja joiden juominen on sitten vuosien mukana riistäytynyt käsistä. Nykyään vedetään sitten pullotolkulla viskiä tms viikoittain.
Minun mielestäni tulevan miehesi alkon käytöstä olisi syytä puhua ja vakavasti. Miksi edes tarvii niitä 7:ää? Miksei yksi tai kaksi riitä?
Henk.koht. olen äitisi näkemyksen kannalla oman elämänkokemukseni perusteella.
Noh, kaikilla meillä on omat kompastuskivemme ja estomme ja äidilläsi se on tuo. Harmi kun sukulaisia ei voi valita, on mentävä sen mukaan mitä sattuu saamaan. Viime kesänä naimisiin menneenä ymmärrän tuskasi ja sen että haluaisit äidinkin olevan mukana hääjutuissa. Mutta ei se vaan aina mee niinku elokuvissa, edes häiden alla. Itse toivoin railakkaita ja nauruntäyteisiä, rempseitä hääjuhlia, mutta periaatteessa tiesin etten saa toivomani kaltaisia häitä, koska tosiaan, sukulaisia ei voi valita ja niinhän ne sitten toivottua vaisummiksi jäivät, vaikkei niissä sinänsä mitään vikaa ollut. Nyt olen miettinyt etten olis voinut tehdä mitään toisin, ihmiset vaan on sellaisia kun ovat.
Voithan sanoa äidillesi että olisi nyt vaan sunkin mielenrauhan ja onnellisuuden vuoksi parempi että hän hyväksyisi tosiasiat, että todella menette naimisiin. Siis jos hän sinun onnestasi välittää. Jos ei onnistu niin sitten vaan hammasta purren eteenpäin ja suot mahd vähän tälle asialle ajatuksia häiden järjestelyn tiimellyksessä. Päätät olla iloinen ja onnellinen kaikesta huolimatta.
vitoselle voisin vastata että onko tuo nyt kuitenkaan sitten syy perua häät, tuo 7 tlk/vko, koska siitähän tässä on kysymys. Onhan siitä toki hyvä nostaa keskustelua, ja sillä tavalla sitten ennaltaehkäistä mahdollista juomisen lisääntymistä mutta aika monesti kun häät peruuntuvat niin ei se suhde ainakaan parempaan päin mene. Nyt täytyy siis punnita että onko toi määrä alkoholia niin hälyttävä että peruu häät (johon koko suhde ehkä sitten kaatuu) vaikka kaikki muu suhteessa on kunnossa ja on rakkautta, vai onko se sellainen määrä, että uskaltaa vihille ja asialle voi tehdä jotain muuta kuin häiden perumisen.
Etkö sinä ressukka vielä tiedä, kenen kanssa olet
avioitumassa. Ei se siihen pääty että vain otetaan niin ja niin. Tiedät sen itsekin. Jos sen kerrran hyväksyt,otat vastaanjuuri sellaisen juopon, kuin alun alkaen aavistitkin. Älä siis odota avioliittosikestävän. Anteeksi vaan että yks
Elämää jo kokenut75 vuotias ( huom. raitis mies mies) Tämän sinulle tyttöressukka sydämmestään
haluaa sinulle opastaa.
naimisiin rakastamani miehen kanssa ja antaisin piut paut moisille haukkujille. Jos homma on pelittänyt tähänkin asti eikä juominen ole lisääntymässä niin eiköhän kaikki ole ihan ok. 7 tölkkiä on vielä aika maltillinen määrä, varsinkin kun on mietoja juomia. Sanoisin että nykyajan nuorille miehille sellainen vakio tahti/vko.
että oma mieheni ei juo juuri ollenkaan, ei perusta mistään saunakaljoista tms. Ehkä kerran vuodessa/kahdessa vuodessa on humalassa (sama tahti itselläni) ja silti en pidä ollenkaan outona tuota 7 tlk/vko koska tiedostan etteivät kaikki ole niin kuin me ja että me juomme verraten todella harvoin. Joillekin vain maistuu enemmän. Ei tuo nyt mikään ongelma ole.