Homeopatia ja synnytys - ajatuksia/kokemuksia?!?!
Kyselin tuolla odotuspuolella jo samaa ja ajattelin heittää vielä tännekin eli onko kukaan valmistautunut tai valmistautumassa synnytykseen homeopatian avulla? Mulla on pari todella positiivista kokemusta homeopaattisten valmisteiden käytöstä - ensin yhden leikkauksen ja siitä palautumisen yhteydessä ja nyt tämän raskauden aikana raskauspahoinvoinnin hoitamisessa. Olis todella kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia tai ajatuksia teiltä, jotka tunnette homeopatiaa paremmin.
Lähinnä oon lukenu, että homeopatian avulla voisi valmentaa kroppaa (pehmentää paikkoja etukäteen), nopeuttaa avautumisvaihetta (en tiedä onko tässä sitten riskejä kun on synnyttänyt jo aikaisemmin) ja edesauttaa palautumista. Jotenkin homeopatia kuullostaisi paremmalta kuin perinteinen kivunlievitys jo vauvankin kannalta.
Kommentit (46)
Älä ota ominpäin. Itellä hyviä kokemuksia homeopatiasta. Voin suositella muutamaa homeopaattia, jos kiinnostaa.
Jos Jasmiina tiedät tai osaat suositella homeopaatteja pääkaupunkiseudulla, niin mielelläni otan ne vastaan (joko ihan tänne tai sitten mailiin bojoinespoo@yahoo.com). En omin päin uskalla alkaa kokeilemaan missään tapauksessa (yksi keskenmeno takana esikoisen jälkeen, joten turhia riskejä haluan välttää).
..eli otin esikoisen syntymään arnicaa..ei repeämiä ja muutenkin paranin tosi kivuttomasti ja nopeesti (tunti synnytyksen jälkeen oli sellanen fiilis et voiko lähtee kotiin..)..mä tosin tein odotusaikana myös joogavenytyksiä (niitä mm.hyvässä kirjassa nimeltään aktiivisynnytys..sen on kirjottanut janet balaskas) ja sitten rasvasin viimesen odotuskk:n välilihaa...synnytyksessä annettiin lisäksi kohdunkaulan puudutus reilu puol tuntii ennen kun lapsi synty..seuraavaa odotellaan meillä kevääksi ja seuraavaan synnytykseen oon ajatellut ottaa myös arnicaa
ja toivoo et se olis ainoa " kivunlievitys"
(mun homeopaattiystävä neuvo esikoisenkin kohdalla et ottaa päivää ennen laskettua aikaa 2 raetta, matala potenssi aamulla ja kaksi illalla..en tiedä käynnistikö toi jotenkin synnytyksen mut syntyi sitten laskettuna aikana.nopeesti ja helposti:) )
eli tälläsiä kokemuksia mulla ja muillakin mun ystävillä on hyviä kokemuksia tosta..myös sellaisilla pienikokoisilla synnyttäjillä (kuten minäkin) joilla on ollut yli 4 kg lapsia..itselläni tosin 3325 gr..
..mullekkin kauheesti ihmeteltiin että noi pirtee ja hyvin palautunut ensisynnyttäjä..vuoto oli aika pientä ja kohtu supistu nopeesti ennalleen..
:)
Opiskelen farmasiaa, joten tiedänkin asiasta jotain enkä puhu ihan mututuntumalta. lisäksi olen 1xäiti. synnytys on aina ieno kokemus, ja siihen kaikki haluavat ehkä jotenkin valmistautua: joku joogaa, joku opettelee synnytyslaulua ym... tämä on varmasti jokaiselle luonnollista. Homeopaattisia valmisteita synnytykseen ja sen jälkeen suosittelevalle antaisin kuitenkin ajattelemisen aihetta:
ensinnäkin: kuinka uskallatte luottaa standardoidusti tutkimattoman lääkkeen olevan turvallinen syntymättömälle lapsellenne? tiukka lääketieteellinen kontrolli ja tutkimus on sellainen asia, jota minä ainakin vaadin lääkekäyttöön tarkoitetulta aineelta jolle aion syntymättömän lapseni (ja myös syntymän jälkeen) altistaa. homeopaattisten aineiden käyttäjiä ei sikiöhaittojen suhteen seurata (kuten tehdään todella tarkasti apteekkilääkitystä käytettäessä) joten vaikka kukaan ei voi todistaa että sikiöhaittoja tulisi, ei voida myöskään todistaa että niitä EI tulisi.
esimerkiksi itämaista (kiina, japani ym.) tuoduista luontaistuotteista, rohdoksista, teestä ym. on kliinisissä tutkimuksissa löydetty huomattavia raskasmetallijäämiä sekä tahallisesti lisättyjä teollisia lääkeaineita. tällainen sisältö kliinisesti valvomattomassa valmisteessa voi olla täysin mahdollinen, eikä sen turvallisuutta iskiölle voi mitenkään taata.
toiseksi: tuolla linkittämällänne sivullakin kerrottiin ns. negatiivisesta potensoinnista, joka on homeopaattisten lääkkeiden valmistustapa. ajattelitteko mitä se todella tarkoittaa? se on siis todellakin sitä, että alkuperäistä vaikuttavaa ainetta laimennetaan koko ajan niin, että lopullisessa tuotteessa on vaikuttavaa ainetta häviävän vähän tai käytännössä ei lainkaan. joten homeopaattisen valmisteen tehokkuus näyttäisi olevan lähinnä plasebo- eli lumevaikutusta. (voin kertoa, että esimerkiksi minun kohtuni supistui huomattavan hienosti ja toivuin synnytyksestä todella hyvin, vaikka en homeopaattisia enkä mitään muitakaan valmisteita käyttänyt. )
en ole polttamassa homeopaatisten valmisteiden tai muunkaan vaihtoehtolääkinnän kannattajia roviolla, enkä voi väittää etteikö joku voi ja saa kokea saaneensa niistä apua. raskaana oleva ja imettävä nainen on mielestäni kuitenkin vastuussa itsestään myös avuttomasta lapsestaan, joten mielestäni lapsia saisi altistaa kliinisesti tutkimattomille valmisteille vasta, kun he pystyvät itse ottamaan kantaa siihen, haluavatko altistua niille vai eivät. plasebovaikutuksella on oma kiistaton merkityksensä myös kliinisessä lääkinnässä, mutta katsoisin ainakin itse raskaana ollessani ja imettäessäni ottavani liian suuren riskin, jos en tarkkaan tiedä, onko menettelyni minulle ja _ennen kaikkea lapselleni_ turvallista.
kaikki tietoni on yliopistoluennoilta saatua.
oikein hyvää jatkoa kaikille teille kaikille. on upeaa että synnytyksenne ovat onnistuneet hienosti myös homeopaattisten valmisteiden avulla, ja upeaa jos ilman niitä. en kyseenalaista hyvää synnytyskokemusta mitenkään, tahdon vielä sanoa että se voi olla ihan yhtä mahtava kokemus ilman vaihtoehtolääkintääkin.
ystävyydellä annuli
Aikalailla samanlaiset kokemukset ja samanlainen synnytys kun adalla.
Aloitin homeopaatin ohjeistuksen mukaan arnican ottamisen heti kun näytti, että synnytys on käynnistymässä (ohje oli, että 2pv ennen la:ta tai kun käynnistyy). Ehdin aloittaa päivää ennen. Avautumisvaiheen supistukset ja kivut pystyi hyvin kestämään kotona (3,5 tuntia) - olin jo 6cm auki kun mentiin sairaalaan ja suoraan synnytyssaliin. Synnytyssalissa otin caulophyllumia (olin saanut homeopaatilta) kudosten pehmentämiseen ja loppuavautumisen helpottamiseen. Kolme varttia selvittiin ilokaasun avulla ja kun rupesin myös epiduraalista " haaveilemaan" ja sitä pyytämään niin olinkin jo täysin auki. Ponnistettiin jakkaralla viidessä minuutissa vauva maailmaan. Verta ei mennyt nimeksikään, kohtu supistui todella paljon jo synnytyssalissa, nyt kun synnytyksestä on 5pv niin vuoto on ihan minimaalista (taitaa loppua tosi pian) ja kroppa on palautunut aivan loistavasti. Missään vaiheessa ei ole ollut pöppöröinen tai uupunut olo - fyysisen hyvän olon lisäksi mieli on ollut todella rauhallinen ja levollinen koko ajan (no pientä hormooni/aineenvaihdunnasta johtuvaa känkkäränkkää varsinkin miehen suuntaan nyt kuuluukin olla ; ) ).
Synnytyksessä ja synnytyksen jälkeen en tarvinnut mitään muuta kuin arnicaa kivun lievitykseen tai palautumiseen. Nyt olen ottanut muutaman kerran pulsatillaa kun on tuntunut, että maitoa on pakkautunut liikaa rintoihin ja heti on kuumotus ja rintakipu helpottanut. Maitoa tulee hyvin ja imetys lähtenyt kivuitta käyntiin (esikoisen kanssa ei meinannut onnistua yhtään millään). Vaikka vauva syntyi etuajassa niin on ollut todella virkeä ja aktiivinen imijä aluesta saakka (äidin ottaman arnican sanotaan vahvistavan ja auttavan myös vauvaa synnytyksen jälkeisestä shokista selviytymiseen).
Voi kun olisin esikoisen kanssa jo ymmärtänyt homeopatiaan tukeutua - oli plaseboa tai ei, niin mielummin ainakin ensihätään näitä kuin kemiallisia myrkkyjä ja kipulääkkeitä!
vasta huomasin viestisi. joo hämeestä ollaan.mun yksi lapsuuden ystävä on homeopaatti..laita vaikka emaili-osoitteesi niin voin laittaa hänen yhteystietonsa..asuu kylläkin helsingissä tätä nykyä..t.anni
Kiitos tästä keskustelusta. Kuulostaa mielenkiintoiselta.
Joku kyseli homeopaatteja pk-seudulla. Ainakin Ympyrätalon apteekki Hakaniemessä myy homeopaattisia tuotteita ja siellä on myös asiaan perehtynyt myyjä (homeopaatti?) paikalla. Uskoisin, että Ympyrätalon apteekissa osattaisiin neuvoa homeopaatin vastaanotollekin.
Osaisiko kukaan neuvoa mitään kirjaa homeopatia + raskaus + synnytys -aiheeseen liittyen?
t. P
Miranda Castro: Mother and Baby: Pregnancy, Birth and your Baby' s First Years (London / Pan Books / 1996)
Tämä on ilmestynyt eka kerran vuonna 1992 nimellä Homeopathy for Mother and Baby. Miranda Castro on kirjoittanut muitakin homeopatia-kirjoja.
En ole lukenut, mutta odotan luettavaksi kirjastosta. Amazonilta löytyi itse asiassa paljonkin kirjoja aiheesta, mutta tämä oli ainoa, jonka löysin myös kirjastosta.
t. P
Farmaseuttina suhtaudun aika epäilevästi homeopatiaan. Tuotteiden vaikutuksia ja turvallisuutta ei ole tutkittu samalla lailla kuin lääkkeiden. Ainakaan raskauden aikana en niitä uskaltaisi kokeilla(itsellä viikkoja 40+6). Ilman vertailupohjaa ei voi tietää onko juuri homepaattinen tuote tehnyt esim. synnytyksestä palautumisen nopeammaksi vai olisiko tilanne ollut sama ilman sen käyttöä. Ja jos nämä tuotteet olisivat aivan ylivetoja, taatusti joku lääkefirma olisi jo napannut tuotteen omaan suojaansa.
Olen kätilöopiskelija, en itse vielä synnyttänyt, eikä siis omakohtaista kokemusta asiasta. Aika paljon olen synnytyksiä jo nähnyt, myös sellaisia, joissa homeopatia on ollut apuna. Ohjaavat kätilöt ovat olleet sitä mieltä, että ns. helppoja ja vaikeita synnytyksiä on samassa suhteessa, käyttää sitten homeopaattisia lääkkeitä tai ei, ja siltä se minustakin näyttää. Omalla ohjaajani antaa toki synnyttäjien käyttää omia lääkkeitään, mutta suosittelee siinä tapauksessa jättämään sairaalan tarjoamat lääkkeet väliin, koska niiden yhteisvaikutuksia ei ole tutkittu. Eli joko oma lääkitys tai sairaalan puudutukset yms. Mielestäni tämä kuulostaa järkevältä, vaikken omaa kantaani asiaan olekaan päättänyt. Lääkkeiden kanssa ei koskaan voi olla liian varovainen.
Käytin Arnica Montanaa ennen ja jälkeen synnytyksen.
- avauduin ilman kipuja 7 cm asti, sen jälkeen käynnistys, koska ekassa synnytyksessä oli paljon verenhukkaa ja lääkärin mielestä oli parempi, että synnytän päiväsaikaan, jolloin sairaalassa on parempi valmius, jos joutuisin taas ommeltavaksi ja verenhukka olisi jälleen liikaa.
- joten kalvot puhkaistiin ja siitä n. 0,5 tuntia´alkoi kipeät supistukset,
edelleenkään en saantu kivunlievitystä. Tunsin 5-6 pahaa supistusta ja juuri kun olin sanonut kätilölle, että en kestä enää kipua, haluan puudutuksen, kätilö sanoi, että vauva syntyy nyt !
- sattuihan se pirusti, vain ilokaasua vedin, tunsin tällä kertaa selvästi ponnistustarpeen ja osasin kohdistaa voimat oikeean suuntaa ja synnytyksen jälkeen olo oli pirteä, vain vähän verenhukkaa ja kohtu alkoi heti supistumaan hyvin.
Eskoisen synnytyksessä nimenomaan tuo avautumisvaihe oli tuskallinen, ja siihen sain epiduraalin, nyt en tarvinnut mitään.
Kannattaa kysyä luontaistuotekaupasta, milloin tuon Arnican voisi aloittaa, muistaakseni se olisi ollut n. 2 viikkoa ennen La-aikaa, en ole varma, Itse aloitin sen 4 päivää ennen synnytystä, kun luin näiltä sivuista asiasta. Siis synnytykseni kesti 1,5 kokonaisuudessaan. Ensimmäinen synnytys oli 5 tuntia.
Hei! Odotan esikoistani ja olen homeopatian kannalla, sillä en haluaisi puudutteita (en ainakaan edipuraalia) ellei sitten ihan pakko..Olen ajatellut mennä synnyttämään Tammisaareen, koska siellä saa vaihtoehtoisesti kipuihin vyöhyketerapiaa j akupunktiota, taitaa olla ainoa sairaala Suomessa? Onko kenelläkään kokemusta Tammisaaressa synnyttämisestä (kaikki HUS:in piiriin kuuluvat saavat mennä sinne) Ottaisin myös mielelläni vastaan hyviä homeopaattien yht-tietoja Helsingissä. Musta on mahtavaa, kun jossain sairaalassa vaihtoehtoisiin kivunlievityksiin ja lääkkeisiin suhtaudutaan myönteisesti. Tammisaaressa myös suositaan pystyasennosta synnyttämistä.
mene ihmeessä sinne Tammisaareen :) olen kuullut paikasta pelkkää hyvää - ja se on todellakin pehmeän synnytyksen Mekka monen mielestä.
Itsekin aloin nyt kiinnostua homeopatiasta tämän ketjun myötä. Kaksi lastani olen synnyttänyt veteen ilokaasun avulla, ja mahdollista kolmatta (sitten joskus) tehdessäni voisin kokeillakin noita " plaseboja" ;D
olet aivan oikeassa, on _aina_ hyvä muistaa, ettei sokeasti usko _minkään_ lääkkeen absoluuttisen varmaan vaarattamuuteen tai ettei siitä aiheudu minkään laisia sivuvaikutteita. Myös perinteisesten, lääkefirmojen valmistamien lääkkeiden kohdalla. Useimmilla lääkkeillä on pitkät sivuvaikutuslistat, ja toisten lääkkeiden kanssa käytettyinä saattavat olla hengenvaarallisia.
Kahden rivin poisjättäminen ei vaikuttanut kovin perustellulta, kun perään kuitenkin paiskattiin pitkä ja vakuuttava lähdeviitteisö.... ;-)
On aivan luonnollista, että synnytys pelottaa lähes jokaista ja itseänikin
taas pelottaa vaikka kuinka moni asia, kun olen pian menossa toista kertaa synnyttämään. Jos jonkun pelot hälvenevät sillä, että napsii homeopaattisia valmisteita, siitä vaan, mutta en voi olla korjaamatta muutamaa tässä ketjussa esiintynyttä väitettä.
Se, että synnytys käynnistyy 39+6 heti homeopaattisen valmisteen ottamisen jälkeen, ei kyllä todista yhtään mitään tämän valmisteen tehosta. ;) Ei myöskään se, että synnytys meni hyvin ja maito nousi normaalisti jne. Ihmisellä vain on luontainen taipumus vetää liian kevyesti johtopäätöksiä yhteensattumista ja jättää huomioimatta kielteiset tulokset ja toisaalta myönteiset tulokset tapauksissa, joissa tätä " lääkettä" ei käytetty.
Esimerkiksi itselläni lapsivesi meni 40+0, synnytys sujui ilman yhtään
repeämää ja maitoa tuli enemmän kuin tarpeeksi. Myös kohtuni supistui
todella nopeasti ja kivuttomasti ja jo päivä synnytyksestä oli sellainen olo, että voisin hyvin lähteä juoksulenkille. :) Voitaisiin tietysti spekuloida, että kaikki on sen ansiota, että join aamulla ennen synnytyksen käynnistystä (muistaakseni) pari kupillista Earl Grey -teetä. ;) Uskoisin kuitenkin, että suurempi vaikutus on 1) perintötekijöilläni: minulla sattuu olemaan hyvin venyvät kudokset ja maitoa tuli myös äidilläni runsaasti, 2) kätilön ammattitaidolla: hän osasi tukea lantionpohjan lihaksia oikein ja vältin siksi repeämät, 3) vauva oli juuri sopivan kokoinen lantiooni nähden, 4) oksitosiinin eritys ilmeisesti on minulla voimakasta ja kohtu supisteli hienosti aina imettäessä ensimmäisen viikon ajan. Eihän millään " ihmepillereillä" edes voisi vaikuttaa noin moneen tekijään yhtä aikaa! Joillekuille vain on sattunut paremmat kortit kuin toisille tässä suhteessa.
Muutamassa kirjoituksessa tuli esiin epäily, että lääkefirmoilla ja
apteekkareilla on varmaan jonkinlainen salaliitto, kun eivät halua tunnustaa homeopatiaa toimivaksi tieteeksi. Mitä luulette, miksi homeopaattisia tuotteita ei testata kuten lääkkeitä? Eiköhän joku kääri aikamoiset voitot myydessään hyväuskoisille lumelääkkeitä, joiden testaamiseen ei edes ole tarvinnut käyttää rahaa! Kuten joku sanoikin, jos tämä paljon mainostettu Arnica todella auttaisi kaikkiin synnytysvaivoihin (joku mainitsi vielä virtsatietulehduksen, lapsen korvatulehdukset, nuhan, yskän, raskauspahoinvoinnin..), eiköhän sitä jo valmistaisi jokin suuri lääkefirma!
Vanha totuus on, että jos jokin kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se luultavasti ei ole totta. Luontaistuotelääkkeiden aina väitetään tepsivän kaikkiin mahdollisiin vaivoihin samalla kertaa - kuulostaako liian hyvältä?
Minusta on hieman outoa sanoa välttävänsä lääkkeitä, koska niissä on aina paljon sivuvaikutuksia (tottakai kaikki testeissä ilmenneet sivuvaikutukset on potilasturvallisuuden vuoksi mainittava lääkeselosteessa, vaikka vain pieni osa ihmisistä saa näitä sivuvaikutuksia) - ja sen sijaan käyttää uskomuslääkkeitä, joita ei ole testattu lainkaan, jolloin sivuvaikutuksistakaan ei ole mitään tietoa!
Kuten farmasian opiskelija kirjoitti, luontaistuotekaupoissa myytäviltä
tuotteilta ei vaadita yhtä tarkkoja tutkimuksia kuin lääkkeiltä ja siksi
homeopaattisen tuotteen nimellä myytävä " lääke" saattaa siis sisältää melkein mitä vaan.
Tätä ei pidä sekoittaa siihen, että " oikeat" homeopaattiset " lääkkeet" ovat käytännössä placeboja. Homeopaattiset " lääkkeet" on " potensoitu" eli niitä on laimennettu niin paljon, että vaikuttavaa ainetta ei ole käytännössä ollenkaan jäljellä itse valmisteessa. Joku oli postittanut Lääkärilehdessä olleen pätkän Homeopaattisen kotihoidon oppaasta: " Lääkeaineita voi täysin turvallisesti antaa vanhuksille, lapsille ja vauvoille. Ne ovat hyvän makuisia ja lapset pitävät niistä. Ne eivät ole myrkyllisiä - vaikka lapsi onnistuisi syömään koko pullollisen (tai tyhjentämään koko homeopaattisen kotiapteekkisi), siitä ei koidu hänelle vahinkoa." Tässähän siis sanotaan ihan suoraan, että
" lääkkeissä" ei ole mitään vaikuttavaa ainetta, kun sitä lapsikin voi syödä miten paljon vain! :) Joten saman vaikutuksen saa vaikkapa juomalla vesijohtovettä tai syömällä kalkkitabletteja.
Lopuksi muistuttaisin kaikille " kemiallisia aineita" pelkääville, että
esimerkiksi kärpässieni sisältää puhtaita luonnonaineita, jotka toki ovat
täysin turvallisia kaikille, eihän niitä ole käsitelty pahassa lääketehtaassa.. ;)
Pari vuosisataa sitten, ennen kuin tiede alkoi yksipuolisesti keskittää huomiotaan vain luonnon fysikaalisiin puoliin, homeopatia ja koululääketiede toimivat yhdessä ihmiskunnan terveydenhoidollisten tarpeiden hyväksi. Luonnontieteiden kehittyessä väheni ihmisten sietokyky sellaisia ajatuksia kohtaan, joita ei voitu tutkia tieteiden kriteereiden mukaisesti ja homeopatia alkoi olla syrjäytetyssä asemassa. Kvantitaavisessa tutkimuksessa käytetään täsmällisiä, laskennallisia ja ihmisiä koskevassa tutkimuksessa usein myös tilastollisia menetelmiä. Kun luonnontieteistä tuli yhä kvantitatiivisempia, niin niiden Homeopatian suosio lääkäreiden piirissä alkoi vähentyä. Vain pieni osa lääkäreitä jatkoi uskollisesti homeopatian harjoittamista vielä tälläkin vuosisadalla ja jatkaa edelleen. On ilahduttavaa nähdä, että nykyisin tällaisten lääkäreiden määrä lisääntyy, kun koululääketieteen vakavat puutteet alkavat käydä kaikille selviksi.
Koululääketieteen ja homeopaattisen lääkinätaidon eriytymisen voidaan sanoa johtuneen siitä, että koululääketiede korostaa terveyden sijasta sairautta. Sairaudet aineellistuvat fyysisessä kehossa, mutta niiden suhde ihmisen hienovaraisempiin tasoihin ei ole yhtä selvä. Perinteinen koululääketiede on tekemisissä suoraan kehon kemiallisen koostumuksen ja fyysisen rakenteen kanssa, eikä se ymmärrä kehon hienovaraisempia viestejä. Mm. neurologian oppituoli on perustettu Suomeen vuonna 1961, Turkuun, joten ei voida odottaakaan koululääketieteeltä laaja-alaista ihmiskehon tuntemusta. Koululääketiede voidaan luokitella objektiiviseksi lääkintätaidoksi, koska se käsittelee luontoa puhtaasti neliulotteisella tila-aika tasolla ja se voi siten käyttää olettamustensa tukena kemistien ja fyysikoiden laboratorioissaan hankkimaa todistusaineistoa. Sekä ihmisten että nykyisten tutkimusvälineiden havaintokyky on nimittäin hyvin rajoitettua ja toimii vain tällä tasolla.
Homeopaattinen lääkintätaito sen sijaan liittyy epäsuorasti fyysisen kehon kemiaan ja rakenteeseen ja suoraan syvemmän tason aineeseen ja energioihin. Homeopaattinen lääkintätaito tulee vielä nykyään luokitella subjektiiviseksi lääkintätaidoksi osittain syystä, että ollaan tekemisissä sellaisten energioiden kanssa joita ihmisten henkiset ja tunneperäset toiminnot voivat pahasti häiritä ja osittain siksi, että ei ole olemassa vielä diagnostisia välineitä, joilla nämä tasot voidaan tutkia. Tämän tilanteen voidaan kuitenkin odottaa muuttuvan lähitulevaisuudessa.
Nykyinen muutos kohti terveyden ja kokonaisaaltaisuuden korostamista sairauden korostamisen sijasta on lisännyt sitä tietoisuutta, joka kohdistuu ihmisen hyvinvoinnin määritteleviin syvempiin energioihin ja vaikutuksiin. Terveyden tärkeys on alettu nähdä uudesta näkökulmasta.
Raskaus ja synnytys eivät ole sairauksia. Näissä tapauksissa luonto tekee omaa tehtäväänsa, mikä alkaa noista hienovaraisemmista lähtökohdista. Kohdulla on oma muisti, jota säätää syvemmät aivotoiminnot, joiden tuntemuksesta koululääketiede on edelleen umpikujassa. Tästä syystä homeopatia toimii tehokkaasti, sillä sen laimennettu potenssi ei etsi fyysistä toimintaa vaan se tukee synnyttämiseen valmistautuvan elimistön sähkömagneettista värähtelytaajuutta - juuri sitä oikeaa moodia.
Mulla kokemusta viidestä synnytyksessä, joissa olen kaikissa ottanut arnicaa. mitään muita kivunlievityksiä ei ole ollut. synnytykset olleet suhteellisen nopeita (2-6 h), palautuminen todella nopeaa (sitä on aina ihmetelty, että kylläpä tämä kohtu supistuu nopeasti). lapset olleet syntyessään kooltaan 3360-4060 gr. repeämiä ei ole tullut kertaakaan (olen öljynnyt välilihaan noin viimeisen kk ajan, tosin viidennen kohdalla jäi väliin..ei tuntunut vaikuttavan, oli isoin lapsista).. suosittelen.
Heippa,
Palailen aiheeseen. Erinomainen homeopaatti, joka toimii pääkaupunkiseudulla, on Lea Putus-Talja. Hän työskentelee kätilönä Kätilöopistolla ja on kokenut tekijä myös kotikätilönä. Yhteystiedot löytyvät varmasti netistä. Lea vastaanottaa Töölössä Suomen Homeopaatit ry:n tiloissa yleensä keskiviikkoiltoina. ( http://www.homeopaatit.org/ )
Minulla ei ole mitään kytköstä tai mainostustarkoitusta. Tyytyväinen asiakas olen kyllä.
Tuolloin en vielä tiennyt homeopatiasta oikeastaan yhtään mitään, mutta sisko kantoi pienissä minigrip-pusseissa minulle pieniä helmiä, ja pussien kyljessä luki joku ihme nimi ja sitten ohjeet kuinka niitä naukkailen. ;-)
Ja kertoi yhden valmisteen nimen, jota minun piti mennä luontaistuotekaupasta hakemaan ja kysyä ohjeet samalla. Tein työtä käskettyä.
Minulla oli maksa-arvot pikkuisen koholla koko raskauden ajan ja siten pieni pelko, että synnytys joudutaan käynnistämään, kuten esikoisesta kävi. Ja tuota kokemusta en enää halunnut käydä läpi. Siksi siis rohkaistauduin ja uskalsin noita ihmepillereitä kokeilla. ;-D Eli hain apteekista purnukan Caulophyllum nimisiä helmiä. Lauantaina (39+6) otin sitten ensimmäisen. Luottavaisin mielin - jopa niin luottavaisin, että piti hetki hengittää ennen ensimmäistä helmeä, että olenkohan nyt sitten kuitenkaan ihan varma, että haluan " jo" synnyttää... ;-) Sunnuntaina (meidän laskettuna) otti sitten viikon jäljessä tullut kaverini ja synnytti heidän poitsunsa. Ja minä itken masentuneena, kun tuo olisi ollut vielä äitini syntymäpäiväkin... ;-D Maanantaina oli taas polikäynti ja siellä lääkäri tuumasi sisätutkimusta tehdessään: " Sitten kun alkaa tuntua kunnon supistuksia, niin lähtekääpä samontein tulemaan. Sinä olet 3-4cm auki..." ;-) Tuosta sitten porhalsin osastolle katsomaan kaveria ja uutta ihanaista tulokasta ja kaveri naureskeli tyhjää vieruspetiä.. Varaili sitä kuulemma minulle. =) Illalla saunoin ja aloin sen jälkeen valmistautua nukkumaanmenoon. Kipsuttelin keittiöön hakemaan vasituoppia sängyn viereen, kun se iski... Piti nojata tiskipöytään ja jalat oli äkkiseltään mennä alta. Huikkasin miehelle, että soitapa lapsenlikalle, nyt taidetaan lähtä. No, sitten seurasi muutaman minuutin ihanainen tauko, jonka aikana ehdin jo vähän epäillä taas (pari viikkoa oli supistellut joka toinen päivä " voimakahkosti" , ei kuitenkaan lähimaillekaan tuon sorttisia tosin olleet olleet... ;-D). Kunnes peruin puheeni ja totesin, että lähdetään me. Taas nojailin tiskipöytään. Kun tuosta tokenin kävin äkkiä koneelle naputtelemassa viestin yhdelle odotuspalstalle lähdöstä ja kun oli pari minuuttia kulunut, piti taas nojailla. Mies oli ripeä penkin suojauksessa ja kamojen keruussa ja neljännen supistuksen jälkeen istuttii jo autossa. =) Lapsenvahti ajeli sitten sairaalaanmennessä vastaan ja jatkoi nukkuvien lapsukaistemme hoitovastuuta... =) Autossa supistukset tulivat parin minuutin välein ja jokaisen tauon aikana ehdin vähän mietiskellä, että ollaankohan sittenkin liian hätäisiä. Tauot olivat todella tehokkaita, kuten myös supistukset. =) Sairaalassa oltiin yhdentoista aikoihin ja sisään pääsin kirjautumaan vasta puolenyön aikaan. Supistukset oli täysin siedettäviä, mutta todella selkeitä ja tehokkaan oloisia.
Autossa oli mukana Arnicaa synnytyksen ajalle ja toipumiseen ja Pulsatillaa heti synnytyksen jälkeen otettavaksi. No, ne jäi auton hanskalokeroon tietty... =P Eli Arnican apu itse synnytyksen aikan jäi kokematta. Ensimmäisen otin, kun mies kävi ennen kotiin lähtöä pillerit minulle hakemassa. =)
Nuutti syntyi 2.37 ja vasta ihan viimeiset supistukset tuntuivat vievän minua epätoivon puolelle. Ponnistus oli yhtä h:ä kyljelleen " pakotettuna" . Mutta lopulta meidän " ehkä lähempänä esikoisen painoa (3610g)" oleva pikkuveli syntyi. Ennenkä saatiin loputkin kuin vain pää ulos, tuumasi kätilö: " Mitenkäs harteikas heppu täältä on tulossa" ... =) Nuutti painoi 4270g. ;-) Vuosin aika paljon ja mahaa puristeltiin kovasti (voi kun olisi ollut ne samplarin Arnicat mukana!!! =P).
Osastolle mentiin sitten puoli viiden aikoihin ja pakko oli herättää naapuripetiläinen - se kamuni... ;-D Siinä sitten turistiin hiirenhiljaa loppuyö. =) Ja minä otin ahkerasti Arnicaa ja Pulsatillaa (en muista enää annostusta). Seuraava päivä meni synnytysväsyään pois nukkuvaa vauvaa ihastellessa ja imetellessä. =) Seuraavan yön lapsukainen sitten söi... =) Maito nousi todella rauhallisesti ja kivuttomasti tällä kertaa (johtunei tuosta vauvantahtisesta imetyksestä - 11h periaatteessa putkeen... ;-D - ja PULSATILLASTA. =). Seuraavana päivänä aloin puhua kotiinlähdöstä. No härreguud, eihän sitä nyt vielä. Huomenna aikaisintaa (torstaina), jos vain lääkäri suostuu tekemään vauvan tarkastuksen _päivän_ etukäteen... =PP No, varuiksi minut tarkasti jo joku lääkäri sinä päivänä, että jos se lääkäri ylhäinen suostuu seuraavana aamuna vauvan katsastamaan... ;-D Ja lääkäri oli aivan ihmeissään, kun kohtua paineli. Ei oikein meinannut uskoa, miten oli palautunut. hämillään ja aidosti ihmetellen näytti minulle, miten pieni se jo on ja millainen se yleensä enintään on... ;-D Minä vain hymisin niitä näitä. =)
No, seuraavana päivänä sain sitten sen lääkärintarkastuksen vauvalle ja päästiin kotiin. Ja toipuminen senkuin tehostui. Kovin montaa päivää en edes Arnicaa nappaillut, kun ei tuntunut olevan tarvetta. =)
Nyt aion kysellä omalta homeopaatilta omat henkilökohtaiset aineeni kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin. Ja saa luvan opettaa miehelle tulkitsemaan minua ilmeistä ja äänistä. Että osaa sitten vain hiljaa käydä laittamassa oikean helmen kielen alle... ;-) Välttämättähän sitä ei tarvitse mitään (paitsi Arnicaa toki tietenkin ja synnytyksen jälkeen Pulsatillaa), mutta uskoisin, että varsinkin siihen lopun siirtymävaiheeseen ja ponnistusvaiheeseen (jalat tärrää aina tuossa vaiheessa hervottomina) voisin saada avun homeopatiasta. Tuossa vaiheessa ei enää oikein löydy niitä voimia itsestä kasata homma. =) J
Tuolta:
http://www.sci.fi/~tiina/homeopa2.htm
ja tuolta:
http://www.babyidea.fi/aidille/homeopatiasta.html
olen asiasta jo enempi lueskellutkin. =)