Miten aloittaisin laihdutuksen?
Kävin aamulla puntarilla ja taas paino oli noussut. Nyt 104kg ja pituutta mulla on huimat 161cm.
Pikadieettien kannattaja en ole, mutta kärsivällisyys ei kestä sitäkään, että paino putoaa 0,5kg:n viikovauhdilla. Nilkkoihin jo sattuu ja liikkuminen (esim. jumppa) on epämiellyttävää.
Miten ihmeessä mä pääsen alkuun niin, että jaksan myös jatkaa?
Tästä on enää suunta alaspäin.
Kommentit (18)
Sitä alat noudattamaan ja lisäksi otat säännöllisen liikunnan osaksi elämääsi. Liikuntamuotoa kannattaa vaihdella ettei tylsisty pelkkään kävelyyn. Vesijumppa ja uiminen yleensäkin voisi olla sulle sopivampia jos muuten sattuu. Pyöräilykin voisi olla hyvä.
Muista välillä herkutella ettei elämästä tule liian suorituskeskeistä. Pieni jätksi esim. silloin tällöin ei kaada kenenkään laihtumista. En tiedä onko järkevää neuvoa näin, mutta itse pidän joskus ihan pelkkiä salaattipäiviä. Illan herkuttelun korvasin rentouttavalla venyttelyhetkellä tv:n ääressä. Tsemppiä!
älä jää suunnittelemaan, miten laihdutuksen käytännössä toteutat, vaan ala toimia heti. Siis NYT.
Luo tili vaikka caloriecount.comiin ja listaa sinne kaikki tänään syömäsi ruoka. On näitä palveluita kai suomenkielisenäkin.
Ota viereesi pullo vettä ja kulauttele sitä päivän mittaan. Usein sitä sekoittaa janon ja nälän tunteet, niin oudolta kuin se kuulostaakin.
Tee se tänään!
aloita pienentämällä annoskokojasi, äläkä anna itsellesi lupaa ottaa lisää, vaikka kuinka olisi hyvää ruokaa. Korvaa ainakin osa aterina perunasta/riisistä/pastasta salaatilla tai muilla kasviksilla. Jo tällä pitäisi olon keventyä kuukauden sisään, itsellä ainakin laihtuminen pääsi alkuun noilla keinoin. Painon pudotessa alat pikkuhiljaa lisätä liikuntaa, vaikka ensin pikku kävelyjä tai käyt uimassa.
hullaantunut tuohon kiloklubiin, joka toimii netissä. Ilmainen rekisteröinti.
Laihdutuksessa ei ole oikotietä onneen. Pikadieetit ei pitemmällä tähtäimellä auta joten jos haluat pysyvästi laihtua ja syödä terveellisesti niin ei se paino viikossa tipu hurjia määriä.
Toi kiloklubi on siitäkin loistava, että se kertoo syötkö oikein. Se laskee sinulle päivälle kalorimäärät jolla laihdut, ja se tarkkailee syötkö tarpeeksi kasviksia, kuituja ja mistä energian saantisi koostuu. suosittelen tutustumaan
ei osteta herkkuja, kenellekkään. jos tulee vieraita niin ne haetaan vasta sitten kaupasta. Se on pahin virhe ollu ainakin mulla, että kaapissa on herkkuja "vierasvaralle". Ja paskat, ne on ollu siellä mulle päiväkahvitteluun! Nyt meiltä on ihan turha yrittää kaapista mitään herkkuja löytääkkään, ja kyllä toimii!
Säännölliset ruoka-ajat. Karsi vaaleat viljat pois. Sekin jo auttaa. Sen täytyy olla elämänmuutos, ja ne on pieniä juttuja joilla sitä syömistä voi säätää. Sellasta ruokaa ei ole, jolloin lautasella ei ole kasviksia enemmän kuin ruokaa.
käy tutustumassa!
Mä oon laihtunut sillä jutta dieetillä 12kiloa.
Ja nyt olen vaihtanut painonvartijoiden pisteisiin kun saa syödä monipuolisemmin, mutta alussa tuolla jutta dietillä lähti 2kiloa viikossa helposti.
ruokavalio on vähähiilihydraattinen joten sokeririippuvuus lähtee muutamassa pvässä!
Suosittelen!
vaan pitää aloittaa toiminta. Eikä se vaadi mitään muuta kuin että sä haluat laihtua.
Siihen tarvitaan nimenomaan kärsivällisyyttä. Jos sulla ei sitä ole, niin sitten et vielä halua riittävästi. Lihota itsellesi vielä kymmenen kiloa ja kokeile, että josko sitten motivaatio riittäisi oikeasti aloittamaan, eikä vain suunnittelemaan. Ja jos ei riitä, niin lihota vielä seuraavat kymmenen kiloa, josko sitten jo...
Vaan vielä kun lihot, niin sulla on aina vaan enemmän laihdutettavaa. Siksi suosittelisin nyt oikeasti aloittamaan, niin helpommalla pääset.
Ja kuten joku jo sanoi, niin sä tiedät kyllä mitä sun pitää tehdä. Pitää vaan päättää oikeesti tehdä niin, olla lipsumatta ja jatkaa vielä parin viikon jälkeenkin.
vaan uskon lautasmalliin ja liikuntaan, niin sulle voisi tehdä hyvää sellainen tehostartti. Nutraat pari viikkoa, että saat laihdutuksen "liikkeelle". Siinä totut myös siihen, että vatsa ei ole ääriään myöten täynnä, ja siirtyminen pieneen annoskokoon on helpompaa.
Sen jälkeen unohdat kuurit, ja siirryt syömään terveellisen lautasmallin mukaisesti. 1/2 lautasta vihanneksia, 1/4 perunaa tms. 1/4 lihaa. Ja valitset pienemmän lautasen kuin ennen (kuulostaa tosi yksinkertaiselta, mutta toimii). Lisäät liikuntaa sitä mukaa, kun se alkaa tuntua hyvältä.
Tsemppiä! Aloite HETI, niin syksyllä olet jo 10 kg kevyempi
Kävin aamulla puntarilla ja taas paino oli noussut. Nyt 104kg ja pituutta mulla on huimat 161cm. Pikadieettien kannattaja en ole, mutta kärsivällisyys ei kestä sitäkään, että paino putoaa 0,5kg:n viikovauhdilla. Nilkkoihin jo sattuu ja liikkuminen (esim. jumppa) on epämiellyttävää. Miten ihmeessä mä pääsen alkuun niin, että jaksan myös jatkaa? Tästä on enää suunta alaspäin.
Eihän se ole sen kummempaa kuin että tänään syöt ruokaa vain yhden kohtuullisen kokoisen lautasellisen. Ja iltapalaksi riittää yksi voileipä, enintään kaksi. Ei mitään mättämistä.
Aamulla jatkat samalla mallilla: Aamupuuroa yksi lautasellinen, päälle marjoja, sillä jaksaa kyllä. Lounaalla taas vain yksi lautasellinen. Ja välipalaksi riittää yksi leipä ja hedelmä.
Eli ei jättiannoksia. Lisäät ruokaan terveellisyyttä eli salaatteja ja kasviksia mukaan. Mutta älä ala kerralla liian yliterveelliseksi, sillä tuskin sä noita kiloja jaksat kantaa ja ruokavaliota noudattaa, jos kerrasta alat pelkillä salaateilla elämään.
Eli jaksat jatkaa sillä, jos teet niin pieniä muutoksia, etteivät ne tunnu liian radikaaleilta, mutta vaikuttavat kuitenkin laihduttavasti. Herkkupäivä kerran viikossa ja muulloin ei herkkuja.
Ranskattaret eivät liho.
Ja noudata siinä olevia ohjeita. Ei voi mennä pieleen :)
Mieti aina ennen ku syöt,että miksi syöt. Yleensä vaan tapa ja tunne syöppöys. On hyvä tajuta että minkälaisissa tilanteissa haluaa syödä...esim.jos koko ajan tv:n ääressä tekee mieli napostella,vähennä tv:n kattelua. Jos syöt tylsyyteen,keksi tekemistä. Jos syöt yksinäisyyteen,hakeudu ihmisiin. Ala muuttamaan tapoja ja tottumuksia. Katso ensin vaikka kellosta,että syöt 3-4 tunnin välein. Ja opettele ruokarytmi.Turhat napostelut pois ja sitten alat kiinnittämään huomiota ruuan laatuun. Kyllä sinä varmaan tiedät minkälainen on terveellinen ruokavalio. Ei se nälkä ole niin paha tunne,mun mielestä esim.ähky on pahempi. Osta vaan terveellistä. Ikävä kyllä tähän ei ole pikaratkaisua!!! Ja ehkä jokin laihdutusryhmä auttais ja motivois?
siitä huomaat, missä menet pieleen
pidä ateriavälit järkevinä ja syö vain kunnon ruokaa, tyyliin:
aamulla puuroa tai rasvatonta jukurttia ja mysliä
lounas kanaa, täysriisiä, salaattia, rasvatonta maitoa
välipala rasvaton marjarahka tai hedelmä tai myslipatukka tai soijamaitoa
päivällinen vastaava kuin lounas, protskuna voi olla pihviä, kalaa, tai vaikka tofua, puolet lautasesta salaattia
iltapala pari palaa täysjyväleipää ja 15 % juustoa, kurkkua tms
mahdollinen palautusvälipala liikunnan jälkeen: soijamaitoa tai protskupatukka tai bansku
jos kalori- ja kulutushommat ovat sulle vieraita, niin käytä jotain netin palveluita, suosi rasvattomia ja täysjyvätuotteita, rahkaa ja raejuustoa kannattaa vetää paljonkin. pitävät hyvin nälän loitolla.
joka päivä väh puoli tuntia hengästyttävää liikuntaa, 2-3 krt viikossa aerobista liikuntaa ja/tai lihaskuntoa, vesiliikunta on just hyvää noilla kiloilla, muuten menee nivelet
herkkuja vain kerran viikossa tai voi maistaa vähän. mä en oo koskaan kieltänyt itseltäni mitään, mutta oonkin ihan hoikka kun syön suunnilleen noin kun edellä mainitsin
vaan syö riittävästi, mutta terveellisesti. Jätä herkut pois ja syö kunnon ruokaa niin paljon, että nälkä lähtee.
Aloita liikkuminen esim. kävelemällä kauppareissut, pyöräilemällä töihin tms.
Sopisiko vesijuoksu sinulle?
ohjeena ihmiselle, joka on 161/104? Terveellinen ruokavalio eli normaali syöminen tekee elämästä "suorituskeskeistä"? Kun ap jo avauksessa kasaa kaikenmaailman esteitä, että liikunta on liian raskasta ja laihtuminen ei saa olla liian hidasta mutta ei liian nopeaakaan? Ja herkuilla tässä ilmeisesti tarkoitetaan makeaa, ei hyvin tehtyä, herkullista ruokaa. Ei kovin fiksu neuvo, anteeksi vain.
Aloita nyt ainakin ap siitä, että jätät kaiken makean, napostelut ja välipalat pois. Et tarvitse niitä etkä myöskään kuole siihen jos sinulla on nälkä ennenkuin syöt, etkä siihen jos lopetat syömisen kun olet kylläinen. Eli et syö koko ajan etkä vedä itseäsi ähkyyn.
Selvitä ajatuksiasi: mitä ruoka sinulle merkitsee, syötkö suruun vai ihan kaikkeen, onko ruoka tai "herkut" sinulle palkinto? Elämisen syy tai korvike niinkuin viina alkoholisteille? Mieti miksi ja mitä voit tehdä asialle.
Kun paino on pudonnut sen verran ettei käveleminen enää satu nilkkoihin, lähde liikkeelle. Ota vaikka kävelysauvat avuksi. Sovi itsesi kanssa, että jotta painon normalisoituminen olisi pysyvää se tulee viemään aikaa.
ja nimenomaan niin, että aamusella aamiaisen (puuroa ja marjoja) yhteydessä kirjoittelen päivän ruokasuunnitelman. Eli mietin jo aamulla mitä syön ja mihin aikaan. Sitten päivän aikana on helpompi hahmottaa syömisensä ja saa ne pallot helpommin vihreiksi.
Jos sulla on ruokavalio ihan retuperällä jo siirtymällä terveelliseen kotiruokaan näkyy muutos painossa alkuun hyvinkin nopeasti. Kun minä aloin pudottaa painoani (175/122) minulta lähti jo ensimmäisellä viikolla useampi kilo. Nesteitä valtaosa, mutta antoi se motivaatiota jatkaa.
Omaksi ongelmakseni tunnistin iltasyöpöttelyn. Eli söin päivän hyvin, joskin turhan isoja annoksia ja sitten illalla iski kauhea tarve syödä ylipäätään jotain. Liian usein se "jotain" oli makeaa tai sipsejä. Eli hyvin mennyt päivä lensi kuin kankkulan kaivoon. Vaivauduin jopa lähtemään niitä herkkuja hakemaan kaupasta.
Ratkaisuksi löysin marjajuoman. Eli laitan tehosekottimeen 200-300 g marjoja, jugua, mehua/maitoa, vähän leseitä ja pellavan siemeniä. Hurautan ja nautiskelen. Kätevä sapuska siinäkin mielessä, että kiloklubin palluroita saa kivasti vihreiksi - jos on liian vähän rasvoja, niin ruokalusikallinen öljyä käy hyvin samoin, jos prodet ovat liian alhaalla, niin protskujauhe menee alas kätevästi (muuten ihan sika pahan makuista. Ja sitä voi sitten lipitellä siinä telkkukatsellessa.
Mutta tosiaan se motivaatio pitää löytyä sinusta itsestäsi. Minulla sen motivaation etsinnän laukaisi lääkäri, joka piti "kovan" puhuttelun painosta ja tehtiin diili, että seuraavan kerran kun hänen vastaanotolleen menen, niin painoa on lähtenyt 5 kg - nyt on hukattu 15 kg ja vastaanottoon on vielä kuukausi aikaa :) Mutta kyllä minä sen työn olen silti tehnyt, vaikka herätys tulikin tohtorilta.
Eli pari viikkoa paastoa antaa inspiksen ja alun, kun heti tippuu kiloja. Sen jälkeen on helppo pitää ruoka vähäisempänä ja liikkua enemmän. Ja mitä enemmän laihtuu, niin sitä kovempi into on yleensä laihtua.
12 kiloa. Aloitin karppaamalla ( alle 16g hiilareita/ pv 3 vkon ajan), sitten lisäsin liikuntaa ( 20-55 min zumbaa + vaunulenkki n. 45min- 1h/ pv). Läskit lähti ja nahka ehti kutistumiseen mukaan.
tsemppiä sinulle!
uusissa kiloissa, että elimistö ehtii tottua muutokseen. Tulee nimittäin niin helposti kaikki takaisin + pari kiloa lisää ettei uskoisikaan!
Sitten sitä onkin muuten jojolaihduttaja.