Miksi ihmeessä yhden lapsien äitejä mollataan jatkuvasti??
"Sulla on varmaan vaan yksi lapsi, kun tuommoista sanot"
"Ei mahda olla selvästikään, kun yksi lapsi, kun et tuota tiedä"
"Odotahan kun sulla on enemmän kun yksi lapsi"
"Meinasitko olla aina seuraavienkin kohdalla noin hysteerinen"
jne jne jne
Eihän kahden, kolmen tai useampien lasten vanhemmillakaan ole sen suurempaa kokemusta, kun tieto erilaisten lasten hoitamisesta. Ei se tee autuaaksi, eikä se paranna teidän/heidän vanhemmuutta.
Yhden lapsen vanhemmatkin voi olla todella fiksuja, valveutuneita ja järkeviä, ei se lapsiluku todellakaan kerro vanhemmuudesta.
Mulla niin pistää vihaksi tämä! Ihan sama kun: "minkähän ikäinen mahdat olla, kun tuommoisia sanoja käytät", "et mahda olla kovin vanha, kun noin ajattelet".
Kommentit (27)
Ei siinä ole sen kummempaa kuin pinnistelee muistellakseen millaista se oli ja antaa toisten käydä omaa vaihettaan läpi ihan itse.
Ihmisillä ilmeisesti on aika rajallinen tuo muisti kun vuoden takaiset asiat unohtuvat ihan totaalisesti.
Sellaiset ihmisiet ovat rasittavia, joiden pitää opastaa koko ajan. Häät, ristiäiset, hautajaiset, heidän pitää olla kertomassa koko ajan miten tulee käyttäytyä, tuntea, olla. Onhan se nyt ihan päivänselvä asia että kahden lapsen äiti tuntee läheisesti useamman lapsen kuin yhden lapsen äiti.
Kannattaa kaikkien opastajien muistaa, että aina löytyy joku jolla on enemmän lapsia ja enemmän ymmärrystä. Jossain on se kuudenkymmenenseitsemän lapsen kantaäiti, joka hakkaa teidät tiedoillaan ihan 6-0.
Ja siellä oli neuvo "nuku aina, kun vauvakin nukkuu". Tuo on juuri sellainen tyypillinen neuvo, joka tulee helposti yhden lapsen äidiltä. Enkä yhtään ihmettele, jos tuollainen kommentti innostaa arvostelemaan sanojaa, kun arvostelulle tarjotaan mehevästi tilaisuus.
No siinä ketjussa kukaan ei onneksi tarttunut arvostelutilaisuuteen, vaan keskustelu jatkui itse asiasta. Ehkä ihmiset juuri tänään sattuivat ajattelemaan, että neuvo on periaatteesa hyvä, vaikka käytännössä ei aina toimikaan.
Jonkun muun tavoin minäkin olen kuitenkin ollut huomaavinani, että juuri yhden lapsen äidit tarjoavat noita meheviä tilaisuuksia arvostelulle varsin usein.
Ja siellä oli neuvo "nuku aina, kun vauvakin nukkuu". Tuo on juuri sellainen tyypillinen neuvo, joka tulee helposti yhden lapsen äidiltä. Enkä yhtään ihmettele, jos tuollainen kommentti innostaa arvostelemaan sanojaa, kun arvostelulle tarjotaan mehevästi tilaisuus.
No siinä ketjussa kukaan ei onneksi tarttunut arvostelutilaisuuteen, vaan keskustelu jatkui itse asiasta. Ehkä ihmiset juuri tänään sattuivat ajattelemaan, että neuvo on periaatteesa hyvä, vaikka käytännössä ei aina toimikaan.
Jonkun muun tavoin minäkin olen kuitenkin ollut huomaavinani, että juuri yhden lapsen äidit tarjoavat noita meheviä tilaisuuksia arvostelulle varsin usein.
sanoi tuon "nuku kun lapsesi nukkuu" 5 lapsen äiti kun sain esikoiseni. Enkä kyllä ymmärrä mistä hän on lapsensa hakenut kun jokainen niistä on ollut hyväunisia ja ns. helppoja lapsia.
Itse nimittäin lopetin toisesta lapsesta haaveilun siinä vaiheessa kun ensimmäinen oli parin kuukauden ikäinen. Oli koliikit ja allergiat ja alkoi nukkumaan täysiä öitä vasta uhmaikäisenä kun päivät menee raivotessa.
Sen verran annan itselleni krediittiä että mulla on ollut lehmän hermot tän kanssa, vaikka pari kertaa kävi mielessä (joo oli masennusta) että nukutan itseni niin ettei tarvitse kuunnella itkua, huutoa, yms.
Ei ole edes mikään erityislapsi, on vain vaativan temperamentin omaava. Ja kovan pään.
Lapsi on nyt 4-vuotias, enkä vieläkään halua toista lasta, enkä tule haluamaankaan. Sen verran hyvin tämä ainokainen on imenyt mehut minusta.
kun tässä ketjussa on muutama kommentoinut että jokainen äiti on joskus yhden lapsen äiti, niin ei se nyt aina ihan niinkään mene.
t:kolmen lapsen äiti, ekana syntyi kaksoset..
kun tässä ketjussa on muutama kommentoinut että jokainen äiti on joskus yhden lapsen äiti, niin ei se nyt aina ihan niinkään mene.
t:kolmen lapsen äiti, ekana syntyi kaksoset..
sanoi tuon "nuku kun lapsesi nukkuu" 5 lapsen äiti kun sain esikoiseni. Enkä kyllä ymmärrä mistä hän on lapsensa hakenut kun jokainen niistä on ollut hyväunisia ja ns. helppoja lapsia.
Itse nimittäin lopetin toisesta lapsesta haaveilun siinä vaiheessa kun ensimmäinen oli parin kuukauden ikäinen. Oli koliikit ja allergiat ja alkoi nukkumaan täysiä öitä vasta uhmaikäisenä kun päivät menee raivotessa.
Sen verran annan itselleni krediittiä että mulla on ollut lehmän hermot tän kanssa, vaikka pari kertaa kävi mielessä (joo oli masennusta) että nukutan itseni niin ettei tarvitse kuunnella itkua, huutoa, yms.
Ei ole edes mikään erityislapsi, on vain vaativan temperamentin omaava. Ja kovan pään.Lapsi on nyt 4-vuotias, enkä vieläkään halua toista lasta, enkä tule haluamaankaan. Sen verran hyvin tämä ainokainen on imenyt mehut minusta.
En myöskään ole kuullut tuota yhden lapsen äidiltä, vaan ihan ensimmäiseksi neuvolasta, sen jälkeen ystävältäni, jolla on kaksi lasta, jonka jälkeen muilta ystäviltäni, tutuilta, puolitutuilta jne. Tuo on niitä yleistyksiä, joita sanotaan, kun ei jaksa ajatella mitään järkevää henkilökohtaista sanottavaa. On vaan niin helppo tokaista: "Nuku kun lapsi nukkuu." Toinen on loppuraskaudessa: "Nuku vielä kun voit." Ei tarvinne edes kommentoida tuota sen kummemmin.
Jotain aiempaa komppaan myös siinä, että eihän kysymys ole siitä, montako lasta ihmisellä on, vaan kyse on paljon muustakin. Me äidit (ja isätkin) olemme jo ennen lapsiakin hyvin erilaisia, omaamme erilaisen kokemuksen lapsista ja erilaisista lapsista. Koskaan et voi tietää mikä tilanne vastapuolella on, kun esim. täällä palstalla oletat itselläsi olevan enemmän tietoa ja kokemusta asioista, koska olet jo kahden, kolmen tai useamman lapsen äiti.
Itse olin ennen esikoistani kolme vuotta syöpäsairaan alle kouluikäisen lapsen hoitaja ja saattelin hänet lopulta hautaan asti. Tämä on tosin varmasti äärimmäinen esimerkki, mutta meillä yhden lapsen äideillä on muillakin omat taustamme. Eikä se muuten ole lasten lukumäärästä kiinni, vietkö sitä lasta ensimmäisestä aivastuksesta lääkäriin!
ap, joka ilokseen huomaa, ettei ollutkaan ainoa asian huomannut
Ei siinä ole sen kummempaa kuin pinnistelee muistellakseen millaista se oli ja antaa toisten käydä omaa vaihettaan läpi ihan itse.
Elämässä on muutenkin erilaisia vaiheita joita jokainen ihminen käy läpi, vähän eri tahdissa vaan. Minä en ainakaan tunne tarvetta valistaa toisia tietyssä elämäntilanteessa "perässäni" tulevia vaan muistelen itseäni siinä vaiheessa ja annan toisten elää sitä elämäänsä ilman neuvojani - tai herra paratkoon: vähättelyäni.