Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huh. ortodoksijuutalaiset poistivat Hillary Clintonin photoshoppauksella

Vierailija
10.05.2011 |

kuvasta, jossa USA:n johto katselee Bin Ladenin listimistä.

Selitys oli aika erikoinen.

http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/mita-ihmetta-hillary-clinton-havitet…

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko heprean osaajia paikalla? :D

Vierailija
2/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun eihän ne naiset olleet kuvassa sen takia, miltä he näyttävät vaan sen takia, mitä he tekevät. vt mainoskuva.

-juutalainen-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perusteella ole heprean- vaan jiddisinkielinen. Mä osaisin sitä vähäsen, mutta ei tuossa ole linkkiä siihen uutiseen. Video ei mulla näy.

Vierailija
5/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oota mä luen sitä - hitaasti - ja katon, mainitaanko Hillarya.

Vierailija
6/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku amiraali. Mutta tuo onkin vain ingressi, tiedä sitten, mitä koko jutussa sanotaan.

Vierailija
7/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko tulla tsekkaamaan, onko kukaan hämmästellyt mun jiddisintaitoa. Se onkin suunnilleen ainoa erityisskillssi, joka mulla on. Valitettavasti en pääse kovin usein esittelemään tätä erittäin hyödyllistä erityisosaamistani. Kyynel.

Vierailija
8/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lueskelet julkisilla paikoilla, mutta sitten tuli mieleen että joku ääriaines voisi jopa provosoitua...

Hieno taito kuitenkin, eihän sitä osaa koko maailmassa kuin jokunen miljoona!

Osaatko muuten puhua myös, sehän oisi oiva salakieli?

pakko tulla tsekkaamaan, onko kukaan hämmästellyt mun jiddisintaitoa. Se onkin suunnilleen ainoa erityisskillssi, joka mulla on. Valitettavasti en pääse kovin usein esittelemään tätä erittäin hyödyllistä erityisosaamistani. Kyynel.

Vierailija
9/9 |
10.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin ehdottaa että alat kantaa mukanasi jiddisinkielistä kirjallisuutta ja lueskelet julkisilla paikoilla, mutta sitten tuli mieleen että joku ääriaines voisi jopa provosoitua...

Hieno taito kuitenkin, eihän sitä osaa koko maailmassa kuin jokunen miljoona!

Osaatko muuten puhua myös, sehän oisi oiva salakieli?

En osaa puhua, olen vain kurssilla opiskellut. Miksei sitä oppisi, jos pääsisi käyttämään jossain - mahdollisuudet ovat vain aika rajatut, ja vielä rajatummiksi ne tekee se, että suurin osa jiddisinpuhujia on hasidijuutalaisia, jotka pysyttelevät aika paljon omissa oloissaan. Eikä mulla ole ketään, jonka kanssa puhuisinkaan, nyyh!

Kai mun täytyy nyt tässä kuitenkin paljastaa, että jos osaa saksaa ja skandinaavisia kieliä, ymmärtää suurimman osan jiddisistä, joten ei se nyt niin hirveän vaikea taito ole. Tosin siinä on omat erityispiirteensä, ja jos haluaa lukea, pitää opetella heprean aakkoset. Jiddisiä kirjoitetaan omalla järjestelmällään, siis myös vokaalit merkitään (toisin kuin hepreassa). Heprean- ja arameankielinen sanasto kirjoitetaan sitten heprean systeemin mukaan.