Olen esikoisen (4 kk) äiti ja mokannut pahasti
Vauva ei osaa nukahtaa kuin tissille. Tällä mallilla mennään niin päiväunille kuin yöunille. Myös jos yöllä herää (oli sitten kerran tai 7 kertaa) joudun aina ottamaan tissille että saa uudelleen unen päästä kiinni.
Tuttia en ole saanut vauvaa syömään. Vauva ei syö myöskään pullosta. Näillä eväillä olen saanut aikaan sen, että vauva on täysin kiinni minussa, eikä kukaan muu saa vauvaa nukkumaan tai oikeastaan rauhoittumaankaan. Vauva on sisukas luonne ja venyy uskomattoman pitkään valvoen (jos esim. herää yöllä, eikä saa tissiä, saattaa itkeä aamuun asti). Äh, että ottaa päähän.
Vinkkejä miten voisi opettaa pois tuosta tissille nukahtamisesta? Ei kai mitään unikouluakaan voi näin nuorelle vielä pitää..
Kommentit (14)
Jos vauva tyyntyy hyvin tissiin, niin sitten vaan tissiä suuhun. Miksi vauvan pitäisi noin pienenä nukahtaa yksikseen, jos kaipaa sinun läheisyyttäsi ja ihanaa lämmintä maitoa, josta saa turvaa ja hyvän olon?
Jatka samaan mallin vain :) Lapset ovat erilaisia: meidän esikoinen ja kuopus eivät oikein tissiä huolineet 3-4kk jälkeen (esikoisella lopetin 3,5kk ja kuopuksella 6kk ikäisenä imetyksen vastentahtoisesti) mutta keskimmäinen ei huolinut pulloa lainkaan! Ja olin tyytyväinen :) Kun oli 7kk, niin aloitettiin hörpytysmukista maito/hedelmäsosesekoitukset, ja oppikin sitten juomaan mukista nopeast.
Ihan normaalilta vauva-arjelta kuulostaa :)
Kun olet nyt 4 kk opettanut lasta tuohon, niin varaudu käyttämään kohtalaisen pitkään poisopetteluun :D
Vaikka näin: imetät lasta ja kun huomaat, että on vähällä nukahtaa, otat tissin pois suusta. Havahtuuhan se ja vaatii takaisin, mutta uusi yritys heti kun silmä vähän luppasee... Kun saat lapsen nukahtamaan syliisi niin, että tissi ei ole suussa, alat hivuttaa häntä sohvalle, sängylle tai muuten pois sylistäsi ennen kuin on kokonaan nukahtanut. Ja sitä rataa. Tämä on sinnikkyyslaji, ja imeväiset ovat aika perhanan sinnikkäitä, mutta onnistuu kyllä jos on tarpeeksi jääräpää äiti.
kaikki hyvin, nauti vaan vauvasta ja siitä että roikkuu sinussa, ei se pitkään kestä.
Pikkuhiljaa kun tulee muutama kuukausi lisää, niin iltaisin alat imettää, niin kun nukahtaa rinnalle, niin vähän herättelee, ja siirrä sänkyyn. Vähän kiukuttelee mutta jossain vaiheessa oppii.
Lapsen on aika hyviä sopeutumaan uuusiin juttuihin :)
Itse lopetin yösyötöt joskus 7-8kk. Ja annoin aamutissiä kyllä. Sekin oli 4 aamua :)
Vauvasi on 4kk vanha:) Meinaatko ettei hän koskaan opi nukahtamaan ilman tissiä? Vauvoilla on taipumus oppia asioita ja muuttua kasvaessaa. Mulla on kolme vauvaa nukkunut rinnalle öisin ja kaikki on oppineet sekä juomaan pullosta että nukahtamaan ihan itse. Vauva etsii turvaa sinusta yöllä. Hän on vielä kovin pieni.
Minun "vauvani" on nyt yli vuoden ikäinen ja imetän häntä edelleen ja usein monta kertaa yössä rauhoitan hänet takaisin unille tissillä. Ja kyllähän tämä on jo hieman ongelmallista. Meillä tähän on menty, koska olosuhteiden sekamelskasta johtuen hyvin alkanut unikoulutus meni mönkään vauvan ollessa noin 8 kk ikäinen. Alkuun vauva jo oppi nukkumaan ilman tissiä, mutta mm. vauvan sairastelusta johtuen palasimme takaisin yösyöpöttelyyn. Tämänkin jälkeen vauva on välillä nukkunut paremmin isänsä kanssa. Minun kanssani nukkumisesta ei vaan meinaa tulla mitään ilman tissiä.
Et ole mokannut mitenkään. Vauvasi vain on sitä sorttia, joka rakastaa äidin rinnan ja maidon tuomaa läheisyyttä ja turvaa. En usko, että itse ainakaan olisin voinut tuossa alkuvaiheessa tehdä mitään toisin. Vasta hieman vanhempaa vauvaa voit sitten alkaa hellävaraisesti kouluttaa. Ja varmaan se 6-9 kk iässä sitten helpoiten onnistuukin. Meillä on nyt tilanne jo hieman vaikeampi, kun typy on tosiaan jo yli vuoden ikäinen, mutta en minä vielä tässäkään toivoani menetä enkä varsinaisesti koe mokanneeni. Rankkaahan tämä välillä on, mutta uskon, että ihan lähikuukausina saamme typyn taas paremmin nukkumaan. Ja ilman tissiä. :)
Tsemppikset Sinulle!
nimessä kannata vielä stressata. Noin sen kuuluu mielestäni mennäkin vielä tuossa vaiheessa. Meillä kohta 6kk vanha ja saman kaavan mukaan mennään. Nyt on kyllä yöheräilyt vähentynyt huomattavasti kun kiinteitäkin menee jo. Tämä on niin pieni hetki elämästä oikeesti! Mulla jo toinen lapsi niin osaa ottaa rennommin. Sitten tosiaan kohta mä voin alkaa jotain unikoulua pitämään jos sitten on tarvetta...
moni jo sanoikin: et ole mokannut, vaan noinhan sen kuuluukin mennä. Meillä vauva oppi pikkuhiljaa noin 6 kk iässä nukahtamaan muutenkin ja yösyötöt ja koko imetys (!) jäivät itsestään 9 kk iässä. Neuvolassa neuvoivat lopettamaan yösyötöt puolivuotiaana, mutta mitä väliä muutamalla lisäkuukaudella muka oli?
Vauvat tuppaavat kasvaa isoiksi ja yhtään tissille nukahtavaa teiniä en tiedä ;)
Hyvinhän se sujuu. Luota vaan itseesi ja vauvaasi. Ei tuon ikäinen ilkeyttään tissille vaadi.
Vauvan kanssa osaaolla alkuun hankalaa ja väsyttävää. Muista kuitenkin että se on vain vaihe joka menee ohi.
Hyvähän se on, että tissin kanssa nukahtaa. Ei minunkaan esikoiseni tuttia tai pulloa huolinut, ja silti vieroitti ihan itse itsensä tissistä kokonaan 13 kk iässä. 5-6kk iässä ei herännyt enää öisin syömään. Nyt 2-vuotiaana on jo piiiitkään ollut isän poika, ihan sama lapselle, onko äiti pois kotoa vai ei, jos isi hoitaa. Ja vain isi kelpaa nukuttamaan nykyisin, joten ei se lapsesi loppuelämää tississäsi roiku. Nauti nyt niistä läheisistä hetkistä!!
Kuopuskaan ei pulloa ole ikinä huolinut, tutin sentään, eikä sekään autuaaksi tee, kun sitä saa olla yölläkin välillä ettimässä melkeen kissojen ja koirien kanssa, että mihin se tutti nyt on menny... No, ikääkin vasta 8kk, joten uskon, että tältäkin lapselta vielä tissi ja tutti joskus unohtuu :)
sama tilanne, paitsi nyt 9kk vauva osaa nukahtaa ilmankin tissiä, jos ei ole nälkä. Usein annan tissiä ennen nukkumaanmenoa, hän osaa itse lopettaa syömisen kun on täynnä ja nukahtaa hyvin kun siirrän omaan sänkyyn. Ja tähän vaiheeseen päästiin vauvan ollessa n. 6kk. Ajatukseni oli, että kuuntelen vauvaa, milloin hän on valmis nukahtamaan itsekseen, en pakota. Eikä mielestäni ollut rankkaa. Helppo se on nukuttaa tissillä, en jaksanut edes yrittää muuta. Kuitenkin vauva pitää siirtää omaan sänkyynsä nukahdettuaan, jotta herää siellä ja pikkuhiljaa hyväksyy oman sänkynsä ja lopulta nukahtaakin siellä.
Tsemppiä!
Pienihän tuo vauvelisi vielä on ja tarvitsee ruokaa yölläkin. Unikoulua ei missään nimessä vielä tuon ikäiselle.