Miksi niin moni 'odottaa' perintöä
Eihän perintöä ole tarkoitus kuluttaa, vaan hoitaa ja siirtää hieman suurempana seuraavalle polvelle.
Vai onko nyt menossa niin tyhmä sukupolvi, että aikoo kuluttaa esi-isien vaivalla hankkiman omaisuuden?
Kommentit (23)
perintöä saan niin totta kai kulutan sen parhaaksi katsomallani tavalla enkä ala automaattisesti säästellä jälkipolville. Makselen esim velat pois talostani ja mun lapset sit joskus perii talon. Tai sit kulutan koko perinnön vaikka matkailuun!
käytetä?
sä ole niin nuori ettet tiedä pahoista ajoista.
Ja miten perustelet itsellesi, jotta se olet sukupolvien ketjussa juuri sinä joka saa kuluttaa tuon omaisuuden?
Ymmmärrätkö ylipäätään vaurastumisen merkitystä
- vanhempiensa, omansa ja lastensa - niin että heidän lapsilleen ainakin suon sen, että käyttävät vanhempansa haalimat omaisuudet hyväkseen.
Minun vanhempani ovat pykälää vanhempaa, sota-ajan elänyttä sukupolvea, säästeliäästi elänyttä (vaikka inflaation ja devalvaatioiden toki avittamaan) sukupolvea, ja äiti elää varmasti vielä parikymmentä vuotta, niin että olen mieheni kanssa kerännyt omaisuutemme omalla työllä ihan itse.
Ja yksi syy siihen on se, että tähän saakka seuraava sukupolvi on aina ollut edellistä varakkaampi. Nyt on suunta käänytynyt, ensimmäistä kertaa koskaan Suomen historiassa on edellinen sukupolvi seuraava varakkaampi.
Tietenkin yksittäisi poikkeuksia on, mutta kun kaiken kaikkiaan mietitään, niin suunta on mennyt koko ajan niin että lapsilla on aikuisina ollut parempi elintaso mitä vanhemmillaan. Monni "torpasta lähtenyt" keskikoulunkäynyt on tehnyt mittavan omaisuuden itselleen, samaan ei pysty hänen akateemisen koulutuksen hankkiva lapsensa. Vert. vaikka opettajan ammattia, sen "arvoetttavuus" ja palkkaus on ihan eri tasolla mitä se on aiemmin ollut (suhteutettuna siis muihin ammateihin, vaikka hitsariin joista moni telakalla tmv. tienaa enemmän mitä opettaja)
Ei varsinkaan siihen että se perintö pitää säästää tuleville polville!Mietipä ap millainen perintö olis 100v päästä kun kukaan ei kuluttais kerryttäis vaan :D JÄRKEÄ?
Täällä itketään sitä, että jotkut syntyvät kultalusikka suussa ja että omat rahat eivät riitä. Todellisuudessa ne varakkaat ovat tajunneet, että perintöä ei ole saatu tuhlattavaksi vaan pidettäväksi ja vain sen tuotto käytetään joko elämiseen tai omaisuuden kartuttamiseen.
Olen näitä "vanhan rahan" sukujen jälkeläisiä ja katsonut sivusta, miten tutut pistävät satojen tuhansien perinnöt menemään samantien ja ovat viiden vuoden kuluttua yhtä köyhiä kuin vanhempiensa kuollessa. Samat tapaukset kehtaavat kuitenkin arvostella sitä, että minulla on perittyä varallisuutta ja mahdollisuus tehdä, mitä haluan. Niin oli heilläkin hetken ajan, mutta koska eivät tajunneet mitään omaisuudenhoidosta, ovat taas persaukisia ja kateellisia.
perivät enemmän kuin yksikään tähänastinen sukupolvi? Miten nämä ovat voineet tuhlata kolmen ikäpolven rahat, jos heidän lapsensa perivät enemmän kuin muut koskaan ennen?
käytetä?
sä ole niin nuori ettet tiedä pahoista ajoista.
Ja miten perustelet itsellesi, jotta se olet sukupolvien ketjussa juuri sinä joka saa kuluttaa tuon omaisuuden?
Ymmmärrätkö ylipäätään vaurastumisen merkitystä
Ei mun vanhemmat ole ainakaan perintöä sen kummemmin säästelleet, vaan perintö on käytetty tarpeellisiin asioihin, esim. auton hankintaan ja lainanlyhennyksiin.
Ei varsinkaan siihen että se perintö pitää säästää tuleville polville!Mietipä ap millainen perintö olis 100v päästä kun kukaan ei kuluttais kerryttäis vaan :D JÄRKEÄ?
Eihän missän sanottu ettei voisi kuluttaa omaisuuden TUOTTOA (osittain). Ajattele kuinka paljon omaisuuden tuotto, jota on kerrytetty sata vuotta!
Jos perii vaikkapa miljoona euroa, voi sillä ostaa uusia autoja, matkustella, shoppailla merkkivaatteita, ostaa kalliita meikkejä, juoda kallista shampanjaa jne. jne. jne. mikä "katoaa" =ei säilytä arvoaan.
Tai sitten sillä miljoonalla voi ostaa (oikeaan aikaan) edullisia asuntoja ja rempata niitä ja laittaa vuokralle ja kun hinnat ovat nousseet niin myy ne pois, säästää rahat ja odottaa kunnes taas on hyvä aika ostaa asuntoja, remppaa, vuokraa, myy hyvään aikaan pois jne. jne.
=raha ei vain säilytä arvoaan vaan saa koko ajan kasvatettua omaisuuttaan isommaksi ja isommaksi.
Samaan tapaan moni isojen ikäluokkien ihminen sijoitti siihen kotiin, kesämökkiin, espanjan asuntoon jne. joiden arvo säilynyt/kasvanut vert. moni nuori joka hassaa perityt rahansa vaikkapa matkoihin tmv. mikä on toki kokemus mutta siihen laitettu raha "katoaa" pois. Eli tuhlatakin voi joko tyhmästi tai fiksusti.
Mun vanhemmat käytti perintönsä asuntoon ja kesämökkiin. Ja kun me peritään heidät, mekin hankitaan isompi asunto. Ja mun puolesta mun lapset toivottavasti saa meidän perinnöllä sitten itselleen vähän velattomamman kodin. Ei meillä suvussa ole suuria säästöjä ja pääomia.
[
Ei mun vanhemmat ole ainakaan perintöä sen kummemmin säästelleet, vaan perintö on käytetty tarpeellisiin asioihin, esim. auton hankintaan ja lainanlyhennyksiin.
Viisaampa olisi ollut laittaa perintö kasvaan tuottoa ja lyhentää lainaa palkkatuloilla.
Miksi sitten suurten ikäluokkien lapset perivät enemmän kuin yksikään tähänastinen sukupolvi? Miten nämä ovat voineet tuhlata kolmen ikäpolven rahat, jos heidän lapsensa perivät enemmän kuin muut koskaan ennen?
koska vanhemmat pistävät rahaa eläkkeellä menemään, matkustavat, harrastavat, muuttavat kalliisiin mutta pieniin palveluasuntoihin, käyttävät varoja kalliisiin hoitoihin jne. Ja toisekseen, lapset ovat periessään lähes eläkeiässä itsekin, pätkätyössä kädestä suuhun elänyttä porukkaa, jolta oma työelämässä vaurastuminen on jäänyt, kun suuret ikäluokat ovat tukkineet työpaikat.
Viisaampa olisi ollut laittaa perintö kasvaan tuottoa ja lyhentää lainaa palkkatuloilla.
Jos teidän suvussa ollaan varakkaita, niin älä luule, että muiden suvuissa ollaan.
... odottavat rakkaiden vanhempiensa kuolemaa (=perintöä)...
Mun isovanhempien perinnöt menee perinteisen kaavan mukaan omille lapsilleen ja mieheni kanssa on suunniteltu että sitten kun joskus meidän vanhemmista aika jättää, niin annetaan heidän perintönsä ennemmin omille lapsillemme. Ei ole syytä olettaa että se tapahtuisi vielä lähimmän vuosikymmenen sisältä ellei jotain onnettomuuksia satu. Tuossa vaiheessa omat lapsemme tarvitsevat perintörahoja enemmän kuin me, jotka silloin olemmme saaneet jo lapsemme opiskeluikään ja olemme saaneet omat asuntomme maksettua kokonaan.
Mutta luule vain eteenkinpäin asian olevan kuten alla kirjoitat - itsesihän tässä vain teet katkeraksi ja rumaksi.
Suuret ikäluokat ainakin ovat syöneet kolmen ikäpolven rahat
Vierailija - 08.05.11 07:18 (ID 12633846)
- vanhempiensa, omansa ja lastensa - niin että heidän lapsilleen ainakin suon sen, että käyttävät vanhempansa haalimat omaisuudet hyväkseen. Minun vanhempani ovat pykälää vanhempaa, sota-ajan elänyttä sukupolvea, säästeliäästi elänyttä (vaikka inflaation ja devalvaatioiden toki avittamaan) sukupolvea, ja äiti elää varmasti vielä parikymmentä vuotta, niin että olen mieheni kanssa kerännyt omaisuutemme omalla työllä ihan itse.
Vastausviesti
Minulla on ystävätär, joka miehineen on jo tehnyt suunnitelmatkin valmiiksi, mihin kuluttavat tulevan perintönsä. Harmi vain, että he suunnittelevat jo kolmattakymmentä vuotta eivätkä muista itse elää, kun vain odottavat ja odottavat. Ja mummo perhana ei tajua kuolla vaan porskuttelee terveenä vielä yli 80-vuotiaana.
Säälin tätä perintöä odottavaa pariskuntaa - vaimokin täyttää kohta 60 ja ehtii varmaan kupsahtaa ennen äitiään.
Miksi sitten suurten ikäluokkien lapset perivät enemmän kuin yksikään tähänastinen sukupolvi? Miten nämä ovat voineet tuhlata kolmen ikäpolven rahat, jos heidän lapsensa perivät enemmän kuin muut koskaan ennen?
koska vanhemmat pistävät rahaa eläkkeellä menemään, matkustavat, harrastavat, muuttavat kalliisiin mutta pieniin palveluasuntoihin, käyttävät varoja kalliisiin hoitoihin jne. Ja toisekseen, lapset ovat periessään lähes eläkeiässä itsekin, pätkätyössä kädestä suuhun elänyttä porukkaa, jolta oma työelämässä vaurastuminen on jäänyt, kun suuret ikäluokat ovat tukkineet työpaikat.
Suuret ikäluokat ovat ryhtyneet jo urakalla kalmoontumaan eli jo nyt heidän perintöjään tuhlataan hyvää vauhtia.
käytetä?