Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lisäaineiden välttelijät? Millaisia valintoja teette kaupassa oikeasti:

Vierailija
08.05.2011 |

Mitä leipää syötte?

Millaisia muita leivonnaisia syötte?

Mitä kermoja käytätte?

Mitä levitettä käytätte?

Mitä juustoa valitsette?

Mitä leikkeleitä, makkaroita?

Miten herkuttelette?

Juotteko limppareita, oluita, siideriä?

Miten jäätelöt?

Vauvojen hedelmäsoseet?

Jogurtit, viilit, mehut?

Ihan vain uteliaisuuttani.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leipää syötte? Ei syödä leipää

Millaisia muita leivonnaisia syötte? Ei syödä

Mitä kermoja käytätte? Tavallista kuohukermaa

Mitä levitettä käytätte? Voita

Mitä juustoa valitsette? kermajuustoja

Mitä leikkeleitä, makkaroita? Esim Vatajan tuotteita

Miten herkuttelette? Esim marjarahkalla (itse tehty), juustoilla, hedelmillä

Juotteko limppareita, oluita, siideriä? Joskus

Miten jäätelöt? Oikeeta kermajäätelöä

Vauvojen hedelmäsoseet? Ei meillä käytetä

Jogurtit, viilit, mehut? Punaista viiliä

Vierailija
22/36 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä - esim Primulan kaupassa paistetut leivät, mieluiten hallista tai pienleipomosta ostettu leipä (onneksi sellainen on työpaikan lähellä).

Kerma - kuohukermaa

Levite - Oivariini, voita käytetään ruuanlaitossa

Juusto - valitaan maun mukaan, mutta ei koskaan mitään kevytjuustoa

Leikkeleet, makkarat - suolalihaa, naudanpaistia, Widgrenin tai Vatajan nakkeja, erilaisia salameja ja metwursteja, siivutettua kieltä; taas kerran ei mitään missä lukee kevyt

Herkuttelu - hyvä ruoka, suklaa (tumma)

Juomat - keskiolutta; ranskalaista aitoa siideriä Alkosta (esim. Ecusson). Limpparia menee vähän, silloin tavallista keltaista jaffaa tai cokista, ei lighteja

Jäätelöt - kermajäätelöä, Valio tai Pirkka tai mitä nyt sattuu

Soseet - menee enää vähän, pääas. käytetään mausteina joissakin ruuissa

Jogurtti, viili - turkkilainen jugurtti, Valion Luomu 1% viili (parhaimman makuinen meidän mielestä)

Mehut - tuoremehua juodaan joka aamu, ostetaan kylmähyllystä, yleensä ihan tavallista ja edullista, joskus harvoin luomua, Tropicanaa, God Morgonia jne. Anoppi pitää meidät tiivistemehuissa: raparperi, musta viinimarja, puolukka ...

Ollaan viisihenkinen perhe, kaikki normaalipainoisia ja terveitä. Ei allergioita eikä ruokarajoitteita. Ollaan sekasyöjiä, syödään paljon vihanneksia ja vuodenaikojen mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leipää syötte?

Paikallisten leipomoiden tuoreleipiä, piiraita ja leivonnaisia.

Millaisia muita leivonnaisia syötte?

Esim viipurin rinkeleitä :)

Mitä kermoja käytätte?

Kuohukermaa

Mitä levitettä käytätte?

Ingmariini, voi

Mitä juustoa valitsette?

Kaikki menee

Mitä leikkeleitä, makkaroita?

Lapsille vatajaa, aikuisille muitakin

Miten herkuttelette?

Äiti tummalla suklaalla, muut jäätelöllä, letuilla, omatekoisilla hilloilla, mehuilla ja kerta viikkoon karkeilla.

Juotteko limppareita, oluita, siideriä?

Ei

Miten jäätelöt?

Perus vaniljakermaa

Vauvojen hedelmäsoseet?

Ei käytetä

Jogurtit, viilit, mehut?

Jugurtit turkkilaista tai gefilusta, viilit tavallista tai gefilusta, mehut omatekoisia.

Vältetään e-koodeja koska osataan ja halutaan itse tehdä ruokaa aidoisat raaka-aineista maun vuoksi ja periaatteen takia. ei olla fanaatikkoja.

Vierailija
24/36 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leipää syötte? Ruisleipää,sämpylää,rieskaa.Mieluummin läjhileipomon, joskus itsetehtyä tai ´vaaslaista+

Millaisia muita leivonnaisia syötte? Itee leivottua, joskus keksejä

Mitä kermoja käytätte? Kuohu- ja vispi, harvoin ruokakermoja, ei koskaan maustettuja

Mitä levitettä käytätte? Oivariinia, voita, joskus sulatejuustoa

Mitä juustoa valitsette? Perusedamia, joskus vahvempia emmentalia ym.

Mitä leikkeleitä, makkaroita? Kinkkua ilman E621:tä, tuoreesta kalasta itse suolattua,harvoin maksamakkaraa tai muuta makkaraa.

Miten herkuttelette? Suklaalla, kotitekoisella pitsalla, jälkiruuilla

Juotteko limppareita, oluita, siideriä? Olutta joo.muita harvemmin

Miten jäätelöt? Mikä milooinkin sattuu maistumaan

Vauvojen hedelmäsoseet? vauvoille on annettu sinimmäkseen kotiruokaa

Jogurtit, viilit, mehut? Jugurtit halppja perus-tarjousjugurtteja, viili tehdään itse luomumaidosta, mehut ja hillot tehdään itse

Yleensä ostamme maustamattomia perusruokia: lihaa, kalaa, kananmunia, maitotuotteita, jauhoja, leipää...

Vierailija
25/36 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kovin ehdotonta ihmistyyppiä, vaan sinnepäin suurpiirteinen enempi. Tykkään kovasti tästä whole foods liikkeestä kyllä, samoin karppaustyylistä... mutta kumpaakaan en ole täysin. Kyllä menee moderneja herkkuja toisinaan. Ajattelen, että jos mahdollisimman usein tekee alusta asti, normaalia ja ns. vanhanaikaista ruokaa... että se saa riittää mulle.

Yksi isoimmista lisäaineiden välttely asioista on ollut se, että irtokarkkeja ostan lapsilleni ja itselleni paljon harvemmin. Noin vuoden tai puolentoista aikana olen vähentänyt tuota ostamista. Olen sanonut, että suklaata ostan lapsille, jos tahtovat makeaa, tai keksejä (tarkistan ne kovetetut kasvirasvat kyllä). Limsojen ostamista olen vähentänyt kanssa, yritän, että vain synttärit ja jotkut isot juhlat. Ennen oli liki aina meillä limpparia. Tässäkään en ole tiukkis. En pelkää aspartaamia, tosin tuolla rajoituksella menen nykyään, et harvemmin ja silloinkin en anna lasten juoda pullotolkulla.

Koskaan ei ole meillä varsinaisia eineksiä edes syöty. Nuo herkut on meillä olleet ne lisäaineiden pääasiallinen saantikohde.

Tuo osittain kovetettujen tai kovetettujen kasvirasvojen tuotteessa oleminen on mun seurattavien listalla. Aika paljon niitä on, esim. noissa kahviloiden tuotteissa. Ne paistopisteiden pullat on kyllä hyvin lisäainepitoisia. Niitä tykättäis syödä toisinaan, koska kahvittelu kauppakäynnin yhteydessä olisi mukavaa. Sitä kyllä tehdään edelleenkin, mutta tutkailen kyllä niitä tuoteselosteita.

Kinkuissa ja muissa prosessoiduissa ruuan lisukkeissa tutkailen yleensä sitä, miten täyttä tavaraa tuote on. Vertaan sitä hintaan, onko hyvä ostos ja maistuisiko tuote hyvältä. Monesti on nuo 'halvat' oikeasti aika kallista ja makukin voi olla sellainen huonompi.

Monet tuotteet on meillä aitorasvaisia. Ennenkään ei varsinaisia margariineja käytetty, nyt on ollut voi tai välillä oivariinin tapainen levite. Aika normi ruokaa. Leivät valitsen sen perusteella mitä lapset tykkää, sekä katson kyllä sen tuoteselosteen. Noihinkin ängätään ties mitä lisäainetta. Paljon on sellaisia aivan perusleipiä mistä lapsemme nimenomaan pitävät. Itse en syö oikeaa leipää keliakian vuoksi. Gluteenittomat tuotteet ovat kyllä tosi prosessoituja ja lisäainepitoisia. Tosin useimmat lisäaineet noissa on kuituja yms. saosaineita.

Vierailija
26/36 |
10.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lidilissä on muuten tosi hyvää Freeway ananas limsaa, joka sattumoisin on myös AINUT säilöntäaineeton limsa suomessa!

Vierailija
27/36 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leipää syötte, Millaisia muita leivonnaisia syötte?

Leivon leivät itse. Samoin leivonnaiset. Normaali jauhoista, voita ja sokeria leivonnassa, ei keinotekoisia aineita.

Mitä kermoja käytätte?

Miten niin kermoja, tavallista meijerin kermaa peräisin lehmästä ei mitään valerasvoja.

Mitä levitettä käytätte?

teen tehosekoittimella levitteen itse, 500 g voita 300 g öljyä. Ei muita aineita. Säilyy kolmisen viikkoa jääkaapissa

Mitä juustoa valitsette? Perusjuustoja, gouda, cheddar, kermajuusto. Ei kevyttuotteita.

Mitä leikkeleitä, makkaroita? ostan mautamattoman possunfileen, jonka kypsennän uunissa ja leikkaan siivuiksi.

Miten herkuttelette? Yllämainituilla, uskomatonta mutta itsetehty ruoka on oikeasti TODELLA herkullista.

Juotteko limppareita, oluita, siideriä? eipä ole tarviis noihin.

Miten jäätelöt? Teen itse, kermaa ja marjasosetta sekä sokeria, sekoitetaan ja jäädytetään.

Vauvojen hedelmäsoseet? Mitä ihmettä ne on. 'annan kyllä lapsille soseutettua hedelmää, mutten mitään tölkkimoskaa.

Jogurtit, viilit, mehut? maustamattomina ja rasvaisina, mehut itsetehtynä.

Vastaan siksi että nuorempi lapsistani on hyvin allerginen ja ainoa joka aiheuttaa reaktiot on joku lisäaineista. Lisäaineita on noin 4000, joten testaaminen oli mahdotonta.

Vierailija
28/36 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuisin juodaan appelsiinimehua, ostan yleensä luomuna koska niissä ei ole askorbiinihappoa ja sitä myöten parempi maku.

Ihanko tosissasi meinaat?

http://fi.wikipedia.org/wiki/C-vitamiini

Vierailija
29/36 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leipää syötte? -Leivon itse sämpylöitä. (Eisyödä leipää päivittäin.)

Millaisia muita leivonnaisia syötte? Leivonnaisia harvoin ja tällöin usein omatekoisia.

Mitä kermoja käytätte? Normaali kermaa.

Mitä levitettä käytätte? voita

Mitä juustoa valitsette? Normaali kermajuustoa, rasvaisinta mitä löytyy. Ostaisin pastoroimatonta jos olisi.

Mitä leikkeleitä, makkaroita? Vatajan lisäaineettomia makkaroita ja nakkeja. E juurikaan syödä leikkeleitä.

Miten herkuttelette? Normaali karkeilla. Lapsille vanilijajäätelöä tai uunijuustoa.

Juotteko limppareita, oluita, siideriä? Ei juoda.

Miten jäätelöt? Vauvojen hedelmäsoseet? Jogurtit, viilit, mehut? Viiliksiä syödään ja turkkilaista jogurttia, hunajan ja esim. hampunsiemenien kanssa.

Ehdoton en kuitenkaan ole vaan pyrin parempaan jaksamiseni rajoissa.

Vierailija
30/36 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta huomattavasti vähentämään lisäainecocktailia.

Leipä ostetaan suoraan leipomosta, muut leivon itse. Kerma on kuohukermaa, levite voita tai oivariinia/ingmariinia, juusto edamia, leikkeleenä Vanajan lisäaineettomia esim. pyökkisavustettua kinkkua.

Limppari tehdään itse soda streamillä (olen valkannut vähiten lisäaineita sisältävät makuaineet)Jäätelöä ostan joskus ja silloin valkkaan sen jossa vähiten lisäaineita yleensä vanilja-kermajäätelöä (ei kaupan omia merkkejä)

Vauvan soseet olen tehnyt itse. Viiliksi ostan Valion Viiliksiä ja jogurtiksi turkkilaista ja sekoitan siihen pakastemarjoja tai hedelmäsosetta. Mehut keitän itse.

Vierailija
31/36 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta haluaisin kuulla mielipiteitänne

suomalaisen ruuan/ruoka-aineiden paremmuudesta/puhtaudesta

Minusta sitä hehkutetaan vähän liikaa ja perusteettomasti. Monet ulkomaiset parempia ja vähemmän lisäaineita. Esim jotkut Lidlin tuotteet.

Vierailija
32/36 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät leivotaan itse.

Samoin kaikki leivonnaiset. Tosin kahvilassa en ala kyselemään, mitä siihen korvapuustiin on käytetty enkä toisten juhlatarjoiluille irvistele.

Satamaidon kuohukermaa.

Joko Ingmanin tai Valion voita. Satamaito ei tee enää itse voita lainkaan.

Todella harvoin tulee juustoa syötyä. Silloin kun himottaa, niin mikä vain kelpaa.

Mahdollisimman lihapitoisia leikkeleitä ja vain A-luokan makkaraa.

Hedelmillä aika pitkälti. Joskus poiketaan arkilinjasta, ei se ole niin vakavaa.

Joskus tulee juotua.

Kyllä, jätskiäkin menee. Voisi mennä enemmänkin :)

Emme käytä purkkisoseita.

Turkkilaista jogurttia käytämme välillä.

Vierailija
33/36 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipä - ostetaan leipomosta tai hallista, vaaleakin leipä juureen leivottuna. Näkkäriä ja hapankorppuja kuluu kiitettävästi :)

Muut leivonnaiset - karjalanpiirakoita, ihan tavallisia Fazerin tms, sekä anopin leipomuksia

Kermat - kuohu- tai vispikermaa

Levite - oivariini, joskus voita (myös ruuanlaitossa)

Juustot - ei mitään kevyt- tai prosenttijuustoja tai "juustonkaltaisia valmisteita", vaan ihan aitoja juustoja. leivän päälle Valion tms, herkutteluun sitten vähän erikoisempia

Leikkeleet - mitä sattuu, mutta ei mitään, minkä nimessä on sana "kevyt". Makkarat useimmiten Vatajan tai Wotkinin, joskus HK:n bleu

Herkuttelu - hyvä ruoka, tumma suklaa, anopin leipomukset. Lapsilla kerran viikossa karkkipäivä

Juomat - mies juo keppanaa (mulle ei olut maistu), siideri on ranskalaista, kuivaa ja useimmiten Alkosta. Limsaa ostetaan kotiin tosi harvoin ja silloin se voi olla mtä tahansa, ja täyttä tavaraa. Ruuan kanssa juodaan vettä, maitoa, olutta ja viiniä

Jäätelöt - useimmiten "yksinkertaiset" kermajäätelöt, tyyliin vanilja, nougat, suklaa. Niiden sekaan sitten marjoja, itsetehtyjä hilloja ja kastikkeita

Soseet - lapset isoja jo, joskus Pilttejä ruuanlaitossa

Jogurtit yms - maustamaton jugurtti, turkkilainen tai Bulgarian, Valion 1%:n luomuviili

Nimenomaan "vältellään" lisäaineita, ei vältetä hampaat irvessä. Ruuat hankitaan maun perusteella; täyteläiset, aidot maut on nautinnollisia, eikä tarvitse mättää holtittomia määriä että saisi fixinsä :)

Vierailija
34/36 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko on niin että tähän ketjuun on valikoituneet vastaamaan vain ne joita tämä lisäaineiden seuraaminen todella kiinnostaa. Tai sitten jengi kaunistelee. Tavallisessa kaupassa käydessä näkee kyllä kärryissä light-limuja, sipsi- ja karkkipusseja ja erilaisia eineksiä. Täällä kaikki kirkkain silmin väittää että joo luomua ostetaan ynnä muuta. Todellisuudessa luomua ostetaan valitettavan vähän, se ei vieläkään ole lyönyt maassamme läpi siinä määrin kuin pitäisi, lähinnä kovan hinnan takia. Tämän ketjun vastausten perusteella luomu olisi lähes kaikille satavarma valinta - todellisuus puhuu toista. Useimmille hinta on ratkaiseva tekijä ruokavalinnoissa(kin).

Vierailija
35/36 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä leipää syötte? Ruisleipää, jossa ei E-koodeja. Joskus vaaleaa leipää, jossa ei myöskään E-koodeja (vaikea löytää)

Millaisia muita leivonnaisia syötte? Leivon itse vaikka mustikkapiirakan

Mitä kermoja käytätte? Laktoositonta kuohukermaa

Mitä levitettä käytätte? Ingmariinia

Mitä juustoa valitsette? Edam tai Oltermanni, Fetaa ja mozarellaa

Mitä leikkeleitä, makkaroita? Luomunakkeja

Miten herkuttelette? Suklaalla ja karkeilla, letuilla

Juotteko limppareita, oluita, siideriä? Olutta kyllä

Miten jäätelöt? Kyllä, syömme myös jäätelöä

Vauvojen hedelmäsoseet? Toisinaan

Jogurtit, viilit, mehut? Luonnonjogurttia, jota maustamme itse tehdyillä hilloilla.

Emme osta eineksiä emmekä valmiiksi marinoitua lihoja.

Vierailija
36/36 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivät kannattaa jättää hyllyyn.