Luin juuri ketjun siitä, että ujoa lasta ei tarvitse kutsua syntymäpäiville
siksi koska hän on ujo. Tästähän seuraa oikein noidankehä, ujo lapsi ei ainakaan siitä rohkaistu, jos hän jää pois leikeistä ja synttäreiltä. Ja näin tällainen lapsi siitä pikkuhiljaa syrjäytyy ja lisää ongelmia onkin sitten tulevaisuudessa tiedossa. Eikö äidit voisi vähän ohjata lapsiaan tässä asiassa, että kaikki lapset ovat samanarvoisia, ketään ei saa syrjiä ja kaikkien kanssa pitää yrittää tulla toimeen. Jotenkin tuntuu että jo päiväkodista lähtien lasten vanhemmat ohjaavat lapsiaan siihen että on ihan oikein syrjiä erilaisia, haukkua ja jättää yksin.
Kommentit (52)
Jos ujoja noin sorretaan. Sitten kutsutaan vain lähimmät ystävät synttäreille mutta ei kukaan täysjärkinen jätä kutsumatta 1-2 lasta. Tuollaisia ne narsistit on ja kasvattaa lapsistaan samanlaisia narsisteja. No jatkakaa samaan hyväksihavaittuun malliin niin jossain vaiheessa taas joku pimahtaa ja kaikille käy huonosti. Siinähän sitten surette samalla ja ihmettelette miksei kukaan mitään nähnyt tai tehnyt. Mutta tämähän onkin vain av palsta ja tänne voikin kirjoittaa mitä tahansa ilman nimimerkkiä En usko että oikeasti tuollaisia ääliö äitejä on olemassa. Ei onneksi omassa kaveripiirissäni!!
sukulaispoika on ihan sikaujo. vihaan sitä lasta, aina roikkuu äitinsä lahkeessa ja sitten kun rohkaistuu ja tulee hetkeksi sieltä lahkeesta pois niin kun vain häntä katsoo niin juoksee takas turvaan. vitun nössö!!
oma lapseni ei halua tämän kanssa leikkiä, koska leikkiminen on vaikeaa kun pitää huomioida ujous ja äitinsä on siinä ihan leikin vieressä koska lapsi ei muuten uskalla leikkiä.
en todellakaan kutsu tätä lasta kaverisynttäreille ikinä! en jaksa että yhtä pitää paapoa enemmän. kärsiköön itse jos on niin nössö, ei siitä muiden lasten ja äitien pidä kärsiä.
ei täysjärkinen aikuinen voi vihata lasta, eihän?
Alan kyllä vakavasti miettiä palstan vaihtoa jso tälläisiä kesksutelukumppaneita on tarjolla.
Tietysti kaikenlaisia ihmisiä pitää kunnioittaa eikä ujoja saa jättää ulkopuolelle!
minusta on tärkeää että lapsi saa itse valita kenen kanssa leikkii. en aio pakottaa lasta leikkimään tuon pojan kanssa koska silloin lapseni ei nauti leikistä.
kummallista että lasten pitäisi olla kaikkien kaveri, ei tarvi, eikä tarvi aikuistenkaan!
ja mikä kumma on jos jotain lasta vihaa??? ihmisiä ne lapsetkin on, ja erilaisia persoonallisuuksia, yhtä hyvin niitäkin vihaa tai tykkää kuin aikuisiakin.
Ihminen vihaa yleensä niitä, joita pitää uhkana. Puolustuskyvytön lapsi ei voi olla uhkasi.
Ajattele miten itkälle menet tuon turhamaisuutesi kanssa. Jos et pidä lapsen piirteistä, olet valmis alkamaan vihaamaan ja myrkyttämään lähipiiriäsi. Saman myrkyn valitettavasti varmaan levität lapsiisi ja lisää sinun kaltaisia julmureita on tulossa.
Miten sinun kaltaisesi ihminen pystyy koskaan nauttimaan elämästä? Miksi edes elät?
Vanhemmat kilpailevat jo lasten 1-vuotissynttäreillä, kenelle on tullut eniten vieraita ja kuka saa eniten tavaraa (=on parempi kuin muut)
ujoudesta on tullut negatiivinen piirre? Tuntuu siltä, että nykyään röyhkeys, itsekkyys ja oman edun tavoittelu olisi jo lapsissa toivottua. Ei ihme, että ihmiset voivat huonosti.
sukulaispoika on ihan sikaujo. vihaan sitä lasta, aina roikkuu äitinsä lahkeessa ja sitten kun rohkaistuu ja tulee hetkeksi sieltä lahkeesta pois niin kun vain häntä katsoo niin juoksee takas turvaan. vitun nössö!!
oma lapseni ei halua tämän kanssa leikkiä, koska leikkiminen on vaikeaa kun pitää huomioida ujous ja äitinsä on siinä ihan leikin vieressä koska lapsi ei muuten uskalla leikkiä.
en todellakaan kutsu tätä lasta kaverisynttäreille ikinä! en jaksa että yhtä pitää paapoa enemmän. kärsiköön itse jos on niin nössö, ei siitä muiden lasten ja äitien pidä kärsiä.
Alan kyllä vakavasti miettiä palstan vaihtoa jso tälläisiä kesksutelukumppaneita on tarjolla.
Tietysti kaikenlaisia ihmisiä pitää kunnioittaa eikä ujoja saa jättää ulkopuolelle!
minusta on tärkeää että lapsi saa itse valita kenen kanssa leikkii. en aio pakottaa lasta leikkimään tuon pojan kanssa koska silloin lapseni ei nauti leikistä.
kummallista että lasten pitäisi olla kaikkien kaveri, ei tarvi, eikä tarvi aikuistenkaan!
ja mikä kumma on jos jotain lasta vihaa??? ihmisiä ne lapsetkin on, ja erilaisia persoonallisuuksia, yhtä hyvin niitäkin vihaa tai tykkää kuin aikuisiakin.
Ihminen vihaa yleensä niitä, joita pitää uhkana. Puolustuskyvytön lapsi ei voi olla uhkasi.
Ajattele miten itkälle menet tuon turhamaisuutesi kanssa. Jos et pidä lapsen piirteistä, olet valmis alkamaan vihaamaan ja myrkyttämään lähipiiriäsi. Saman myrkyn valitettavasti varmaan levität lapsiisi ja lisää sinun kaltaisia julmureita on tulossa.
Miten sinun kaltaisesi ihminen pystyy koskaan nauttimaan elämästä? Miksi edes elät?
Komps. En haluaisi tuntea sinua.
Eikö siinä alkuperäisessä ketjussa ollut kyse siitä, että lapsi pitää huomioida k o k o ajan, muuten hän vetäytyy ja kantelee äidille, että häntä kiusataan. Minusta ei voi vaatia muulta porukalta, että jakamaton huomio ja kannustus pitää olla koko ajan yhdellä lapsella. Eikä sankarin äitikään voi hänestä koko ajan huolehtia.
Minusta siinä oli kyseessä muutakin kuin ujous. Jos jälkeenpäin tulee aina ko. lapsen äidin haukut, niin ei se kyllä kannusta kutsumaan.
Minä suosittelisin lapselle jotain tuettua ryhmää, jossa voisi harjoteolla sosiaalisia taitoja. Ujoudessa ei ole mitään vikaa, mutta jos kokee normaalin kanssakäymisen kiusaamisena ja vaatii 100% tukemista koko ajan, niin tilanteeseen kannattaa hakea apua ennen koulua.
miettinyt, vaan heidän merkitystä omalle lapselleni. Itse asiassa molemmilla lapsilla on montakin ujoa ystävää, ja yksi omistanikin on hyvin ujo. JOisaakin tilanteissa minäkin olen. Ujous ei ole synonyymi surkeille sosiaalisille taidoille. Mun mielestä surkeat sosiaaliset taidot on usein juuri curling-vanhempien lapsilla. Lapset ei osaa leikkiä kavereiden kanssa, koska vanhemmat hoitaa heidän tunne-lämänsäkin heidän puolestaan. kahden tunnin synttärijuhlia ei järjestetä siksi, että curling-lapset saisivat harjoitella yhdessä leikkimistä muiden kanssa. Meillä on ollut monenlaisia juhlia ja vieraita, kaikkia sen kaksi tuntia kestää, mutta huonosti käyttäytyviä kavereita lapset eivät itsekään halua mukaan. Ujo lapsi voi olla todella kiva ja leikeissä taitava kaveri. Ja usein onkin. Mut vanhempiensa kanssa symbioosissa vapiseva lapsi helposti ärsyttää, vaikka syyllisiä ovat vanhemmat jotka eivät tajua tukea lapsensa kasvua.
ja ikuinen ulkopuolisuuden tunne tuollaisista kokemuksista. Muistan eräänkin kerran kun lähes kaikki luokan tytöt oli kutsuttu erään suositun tytön synttäreille. Yksi kaverini halusi minut mukaan ja arvatkaa kuinka kieroon synttärisankari minua katsoi... Olin kyllä myöhemmin jonkinlainen kaveri tälle tytölle, mutta koskaan en ole unohtanut tuota kokemusta.
Eikö siinä alkuperäisessä ketjussa ollut kyse siitä, että lapsi pitää huomioida k o k o ajan, muuten hän vetäytyy ja kantelee äidille, että häntä kiusataan. Minusta ei voi vaatia muulta porukalta, että jakamaton huomio ja kannustus pitää olla koko ajan yhdellä lapsella. Eikä sankarin äitikään voi hänestä koko ajan huolehtia. Minusta siinä oli kyseessä muutakin kuin ujous. Jos jälkeenpäin tulee aina ko. lapsen äidin haukut, niin ei se kyllä kannusta kutsumaan. Minä suosittelisin lapselle jotain tuettua ryhmää, jossa voisi harjoteolla sosiaalisia taitoja. Ujoudessa ei ole mitään vikaa, mutta jos kokee normaalin kanssakäymisen kiusaamisena ja vaatii 100% tukemista koko ajan, niin tilanteeseen kannattaa hakea apua ennen koulua.
Jonka vanhempien mielestä muiden lasten tulee koko ajan olla hänen kanssaan samaa mieltä ja leikkiä vain mitä hän haluaa ja keskipisteen tulee koko ajan olla hänessä. Eiväthän lapset halua leikkiä sellaisen lapsen kanssa jota pitää kohdella kuin vauvaa. Eihän siitä tulee koskaan mitään tasa-arvoista ja iloista leikkiä. Vaan kyseessä on tilanne jossa muiden lapsen oletetaan "hoitavan" tätä yhtä. Ja lapsiparan maailmankuva senkun vääristyy.
en todellakaan kutsu tätä lasta kaverisynttäreille ikinä! en jaksa että yhtä pitää paapoa enemmän. kärsiköön itse jos on niin nössö, ei siitä muiden lasten ja äitien pidä kärsiä.Ihan niin kuin se olisi sen pojan oma vika, että sattuu olemaan sellainen ja siitä muka pitäisi kärsiä.
kenenkäs muun vika jos ei pojan itse?????
rohkaistuisi niin saisi kavereita. muuten olkoon yksin. ei hetkauta mua.
Ei kenenkään! Ujous on luonteenpiirre ja ainakin jossain määrin synnynnäinen ominaisuus. Sama kuin syrjisi jotain siksi, koska hänellä on siniset silmät ja keuhkoaisi, että minulla on oikeus kiusata häntä, oma vikansa kun hänellä on siniset silmät.
eiköhän se tunne sen nahoissaan jos on ainut jota ei ole kutsuttu?? muut sosiaaliset lapset on kutsuttu ja ujoa nösveröä ei? eiköhän lapsi asian tajua. jos ei niin vanhemmat voi selittää.
Miksi jotain ihmistä pitää kiusata hänen luonteenpiirteensä takia?? Opetatko lapsesi syrjimään kaikkia vähänkin erilaisia? Miksi kaikkien pitäisi olla kovaa kalkattavia hölösuita?
Ujo lapsi ei opi reippaammaksi, jos hän ei saa edes kokeilla erilaisia sosiaalisia tilanteita. Syrjintä aiheuttaa sitä, että lapsi tuntee itsensä huonommaksi ja sulkeutuu enemmän, kun häntä ei huolita mukaan.
Minun mielestä ujoja lapsia ei synttäreillä tarvitsisi aikuisten edes sen kummemmin hyysätä ja varmistaa, että osallistuvat leikkeihin. Jos ujo lapsi on omissa oloissaan, niin antaa olla, ei kai se ole keltään pois. Patistelu leikkeihin voi tuntua vaivaannuttavalta. Ujo voi mennä mukaan sitten, kun itsestä siltä tuntuu.
eiköhän se tunne sen nahoissaan jos on ainut jota ei ole kutsuttu?? muut sosiaaliset lapset on kutsuttu ja ujoa nösveröä ei? eiköhän lapsi asian tajua. jos ei niin vanhemmat voi selittää.
Miksi jotain ihmistä pitää kiusata hänen luonteenpiirteensä takia?? Opetatko lapsesi syrjimään kaikkia vähänkin erilaisia? Miksi kaikkien pitäisi olla kovaa kalkattavia hölösuita?
Ujo lapsi ei opi reippaammaksi, jos hän ei saa edes kokeilla erilaisia sosiaalisia tilanteita. Syrjintä aiheuttaa sitä, että lapsi tuntee itsensä huonommaksi ja sulkeutuu enemmän, kun häntä ei huolita mukaan.
Minun mielestä ujoja lapsia ei synttäreillä tarvitsisi aikuisten edes sen kummemmin hyysätä ja varmistaa, että osallistuvat leikkeihin. Jos ujo lapsi on omissa oloissaan, niin antaa olla, ei kai se ole keltään pois. Patistelu leikkeihin voi tuntua vaivaannuttavalta. Ujo voi mennä mukaan sitten, kun itsestä siltä tuntuu.
Kiitos fiksusta kommentistasi. Kaltaisiasi tarvitaan lisää!!!!
Meillä ujoilla ei taida olla ihmisarvoa nykypäivänä. Taitaisi olla parempi, että ujot suljettaisiin loppuiäkseen johonkin laitoksiin, etteivät pilaa muiden synttärijuhlia ja muuta elämää kuvottavalla olemuksellaan. Samalla voisi alkaa seuloa kaikki muutkin luonteenpiirteiltään tai ulkoiselta olemukseltaan erilaiset ihmiset ja lajitella heidät myös joihinkin omiin karsinoihinsa muiden elämää häiritsemästä.
Ketä meistä/teistä jäisi jäljelle?
JÄRKI KÄTEEN IHMISET!
Komps. En haluaisi tuntea sinua.
saatan olla jopa lapsesi kummi, hahhah =D
ja ei, en pidä kummilapsestanikaan.
jättä'isi ujon lapsen kutsumatta? En keksi kyllä yhtäkään järkevää syytä. Meillä ollu lukuisia lastenjuhlia eikä koskaan ole tullut mieleenkään alkaa etukäteen selvitellä kutsuttavien lapsien luonnetta etukäteen :D
eikä ole itse vaan halunnut mennä lasten kutsuille enkä tietenkään ole pakottanut. Kutsuja on kyllä saanut ja nyt eskarilaisena menee jo tuosta vaan eli on rohkaistunut tosi paljon. Hänellä ei koskaan ole ollut ongelmaa olla toisten lasten kanssa mutta aikuisia vierasti pienempänä.
Jos lapseni olisi pienempämä juhlissa ollut en tietenkään olisi vaatinut mitään jatkuvaa erityishuomiota mutta totta kai sitä voi odottaa aikuisilta sitä tietynlaista "houkuttelua" eli ettei kukaan vieraista tunne oloaan tukalaski kun jätetään täysin huomiotta jos ei ole kuin kotonaan porukassa...ainakin itse olen aina pyrkinyt kutsuvieraat huomioimaan tasapuolisesti en vain niitä jotka ovat suuna ja päänä.
koko shown? Vie synttärisankarilta kaverit ja kuiskuttelee seläntakana. Onko tuokin kiusankappale kutsuttava, ettei pahoita mieltään?
Itse synttärisankari ei halua lasta kutsua,enkä minä, mutta onko nyt pakko, kun sosiaalinen paine niin vaatii?
Vai onko kyse yhdestä oman provonsa toitottajasta?
Ujous on luonteenpiirre, jota kukaan ei ole itse valinnut. Ihan käsittämätöntä, että täällä on ihmisiä, jotka kuvittelevat, että se on lapsen oma valinta ja lapsen tulee siis kärsiä siitä.
Olette ilmeisesti kehitysasteeltanne hieman alle 4-vuotiaita. Minä nimittäin viime syksynä selitin hiekkalaatikolla eräälle 4-vuotiaalle pojalle, että oma poikani (3 v.) on hieman ujo, eikä siksi uskalla tulla leikkiin mukaan. 4-vuotias mietti hetken, ja kysyi sitten, että eikös se voisi lakata olemasta ujo. Vastasin, että jotkut vaan on ujoja ihan samalla tavalla kuin jotkut on ruskeasilmäisiä. Mutta poikani uskaltaa kyllä varmaan kohta tulla leikkimään, kun saa vähän aikaa katsella. Pojat pääsivätkin pian vauhtiin leikeissään. Viikon päästä tuli kutsu synttäreille, joilla poikaani kohdeltiin tosi mukavasti, vaikka aluksi jännittikin.
Onneksi lähipiirissäni on ihmisiä, jotka ymmärtävät erilaisuutta.
Jokainen saa kutsua juhliinsa ihan kenet haluaa, mutta valintakriteerin ei pitäisi olla yksittäinen piirre. On aika sääli, jos lapsi opetetaan pienestä pitäen vain tietynlaisten ihmisten seuraan.
Kyse oli siitä että synttärikutsua ei tule _koskaan_ vaikka muut ryhmän lapset saavat. Ja syynä ujous - ei kiusaaminen.
Eikö siinä alkuperäisessä ketjussa ollut kyse siitä, että lapsi pitää huomioida k o k o ajan, muuten hän vetäytyy ja kantelee äidille, että häntä kiusataan. Minusta ei voi vaatia muulta porukalta, että jakamaton huomio ja kannustus pitää olla koko ajan yhdellä lapsella. Eikä sankarin äitikään voi hänestä koko ajan huolehtia.
Minusta siinä oli kyseessä muutakin kuin ujous. Jos jälkeenpäin tulee aina ko. lapsen äidin haukut, niin ei se kyllä kannusta kutsumaan.
Minä suosittelisin lapselle jotain tuettua ryhmää, jossa voisi harjoteolla sosiaalisia taitoja. Ujoudessa ei ole mitään vikaa, mutta jos kokee normaalin kanssakäymisen kiusaamisena ja vaatii 100% tukemista koko ajan, niin tilanteeseen kannattaa hakea apua ennen koulua.