Tänään on lapsettomien lauantai...
Hyvää lauantaita kaikille ketä asia koskee, ja voimia huomiseen äitienpäivään!
Kommentit (60)
Surun kokeminen on hyvin subjektiivista. Tämä ei nyt alkuperäiseen aiheeseen liity, mutta muistan, kuinka hyvä ystäväni itki kaninsa kuolemaa enemmän kuin minä oman rakkaan mummoni kuolemaa. Minulta oli siinä vaiheessa jo oma äiti kuollut vakavaan sairauteen kun taas ystävältäni ei kukaan läheinen ollut koskaan kuollut.
Samalla tavalla ehkä jotkut, jotka eivät ole koskaan kokeneet juuri esim. lapsettomuutta tai mitään muutakaan suurta tuskaa, niin arkiset pienet ongelmat saattavat tuntua tosi isoilta. Toisaalta se heille sallittakoon, vaikka suuria kärsineiden mielestä se tuntuukin joskus oudolta.
mutta ei teillä lapsettomillakaan ole mitään käsitystä siitä, mitä jatkuva lapsen aiheuttama univelka on. Ymmärrätte tuota äitiä ehkä hieman sitten kun olette saaneet oman lapsenne. Mutta toki tuo huomautus oli tässä ketjussa asiaton.
MINÄ MINÄ MINÄ oon äiti ja MULLA on univelkaa! In your face, lapsettomat!
KUN olette saaneet oman lapsenne... Lupaatko, että saadaan?
Itsekin olet asiaton ja kommenttisi oli vielä niin epäempaattinen, että toivottavasti sun äitienpäiväkakussasi on hiuksia.
Kannanpa korteni kekoon. Ja nimenomaisesti meidän lapsettomien puolesta... Ensinnäkin, ME, lapsettomat ei olla keksitty sitä ajankohtaa millon lapsettomien lauantaita vietetään. Toisekseen, sitä ei todellakaan juhlita, ainakaan meijän perheessä. Jokainen lapsi olis ilomielin otettu, mut syystä tai toisesta, ne on otettu meiltä pois ennenkö ne ehti ees syliin asti. Lisäksi haluan muistuttaa että lapsettomien lauantaina vietetään myös tyhjän sylin päivää...
Mä oon ollu ikionnellinen jokaisesta ystävän tai sisaruksen lapsesta. Mutta missä kohtaa he on saaneet luvan alkaa lääppiä ja taputella mahaa, miten täällä ei vieläkää... Neki ystävät jotka tietää mitä kaikkea on tehty... Tai sitte ne puheet, miten te pääsette NIIN helpolla ko ei oo lapsia... Niinpä niin. Tietäsitte vaan miten helppoa meijän elämä onkaa, yhtä ruusuilla tanssimista!!!
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 18:17"]
Mua kyllä vituttaa joka vuosi toi lapsettomien märinä. Koko äitienpäivän vois perua ja lopettaa, josko sillä märinät loppuis. Hyvää lapsetonta lauantaita kaikissa lapsettomille, olkaa onnellisia nukkumisoikeudestanne. T Kolmen äiti
[/quote]
Lapsettomuushoidot saivat kroppani niin sekaisin, että en nukkunut puoleentoista vuoteen. Paljon vähemmän kuin monet ystäväni joilla oli pieniä lapsia. Mutta minähän en tietty siitä voinut valittaa, valitusoikeus on varattu vain Pyhistä Pyhimmille, Äideille. Ei sinulla ole aavistustakaan kuinka rankkoja hoidot ovat. Sekä fyysisesti että psyykkisesti. Tuliko sinulle ihan yllätyksenä, että pikkulapsiaikana unet jäävät vähiin?
entäpä äidittömien lauantai? äitini on kuollut, samoin isäni. kaksi pientä lasta minulla on onneksi.
Saako tätä lapsettomien lauantaita juhlia jos on vapaaehtoisesti lapseton?
Lapsettomien lauantai on äitienpäivän edeltävä päivä siksi, että päivä on tarkoitettu lähinnä tukemaan niitä, joille tämä viikonloppu äitienpäivähehkutuksineen on erityisen raskas. Ne tahattomasta lapsettomuudesta kärsivät, jotka ovat kriisissään syvällä, ovat näihin aikoihin kovilla. Kuten joku sanoikin, kyseessä ei ole juhlapäivä, eikä sen näkyvyys koskaan tavoita äitienpäivän mittasuhteita - eikä minusta niin ole tarkoituskaan. Sitä ei myöskään ole tarkoitettu himmentämään äitienpäivän iloa niiltä, joille se on yksinomaan iloinen juhla. Nauttikaa lapsistanne ja äitiydestänne, niitä ei toivottavasti koskaan oteta teiltä pois. Me tahattomasti lapsettomiksi jäävät emme niistä koskaan pääse nauttimaan, ja ajatus siitä, että tänä samaisena päivänä meitä on monia ympäri Suomen, saattaa jotakuta auttaa jaksamaan - sallikaa se.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:34"]
[/quote]
Tähän olisin itsekin toivonut vastausta.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2011 klo 10:46"]
Voimia jokaiselle lapsettomalle, joka sitä vastoin tahtoaan on! Voin vain kuvitella tuskan määrän kun lasta ei toivomisesta huolimatta saa. Tietääkseni lapsettomien lauantai ei ole virallinen liputus päivä, sen voisi sellaiseksi "nostaa" koska tahaton lapsettomuus on tabu mutta koskettaa niin monia ihmisiä tämän päivän Suomessa!
Mutta jos lapsettomille tehtäisiin virallinen liputuspäivä, sen pitäisi olla kyllä joku muu kuin äitienpäivän viereinen... Pitäisikö Pyhäinpäivän viereen laittaa päivä kaikille joiden rakkaat ovat elossa? Ymmärrän viikonlopun vaikeuden, mutta jos tuollainen päivä perustettaisiin, sen pitäisi olla ihan omansa, itselleen, eikä vastaiskuna toisten (lapsiperheiden) päivälle.
T: itse äiti, jonka oma äiti kuoli kun olin lapsi
Musta ainakin tuntuu ikävältä ja pahantahtoiselta, että halutaan ikään kuin mustata muille tärkeä päivä sillä omalla pahalla ololla. Sillä ei ainakaan saada lisää ymmärrystä lapsettomille, päin vastoin. Olen itse vielä toistaiseksi vapaaehtoisesti lapseton, mutta äitienpäivänä muistan omaa äitiäni ja isoäitejäni. Kai lapsettomatkin voivat arvostaa äitienpäivää tätä kautta?
Täysin samaa mieltä! Antakaa äitien nauttia tästä äitienpäivästä ilman "huonoa omaatuntoa" siitä että lapsia on heille suotu.
Tämä Lapsettomien päivä on täysin aiheellinen ja asia on todella tärkeä, ajankohta on vain todella typerä.
Outoa että lapsettomuuttaan surevat muka aina vain ÄIDIT? Entäs isät?
Tunnen erään lapsettoman pariskunnan, jossa nainen on jo päässyt asian yli, mutta mies romahtaa usein. Hänellä on voimakas vauvakuume ja lapsettomuuden syyt hänessä. Miettikääs sitä, ehkä tätä päivää voisi jatkossa viettää marraskuussa!
Miksi lapsettomat eivät voi juhlia omia äitejään äitienpäivänä? Musta ihan oikeasti tuntuu vähän siltä, että lapsettomien lauantai on vaan hyvä syy heittäytyä marttyyriksi ja kiukutella lapsellisille, joiden vika toisten lapsettomuus ei mitenkään ole.
Mä olen tänään onnitellut lapsettomia, huomenna onnittelen äitejä. Peräkkäiset päivät on ihan ok.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 19:34"]
[/quote]
Tähän olisin itsekin toivonut vastausta.
[/quote]
Me ollaan ainakin vietetty tätä juhlapäivää täysillä mieheni kanssa, olemme molemmat vapaaehtoislapsettomia. Ollaan syöty hyvin, juotu shampanjaa kera macaronsien ja kävimme Vuittonilla ostoksilla ja mieheni osti minulle sieltä 2 laukkua, huivin, aurinkolasit ja rannekoruja kiitokseksi siitä etten halua pilata yhteiselämäämme vaatimalla lasta tai lapsia :) Ei kellään meidän sisaruksistakaan ole lapsia, eikä ystävillämme, ja nämä kaikki pariskunnat viettivät tänään myös vapaaehtoislapsettomien päivää omilla tahoillaan, ja miksei saisi?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:30"]
Outoa että lapsettomuuttaan surevat muka aina vain ÄIDIT? Entäs isät? Tunnen erään lapsettoman pariskunnan, jossa nainen on jo päässyt asian yli, mutta mies romahtaa usein. Hänellä on voimakas vauvakuume ja lapsettomuuden syyt hänessä. Miettikääs sitä, ehkä tätä päivää voisi jatkossa viettää marraskuussa!
[/quote]
Miehellä vauvakuume? Voi luoja mitä vellihousutouhua. Kaveritko luulee muuten tuhkamunaksi ja siksi romahtelee, koska kaverit?
Tänne palstalle tuli siis taas joku pipipää toisia haukkumaan. Ehkä omaan elämään joskus kovasti kolahtaa jollain tapaa. Jospa sitten pystyisi eläytymään toistenkin suruun ja epäonneen.
Minulle tämä on ollut juhlapäivä, koska olen vapaaehtoisesti lapseton, en olekaan ajatellut ennen että lapsettomien lauantai olisi vain tahattomasti lapsettomille :)
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:39"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:30"]
Outoa että lapsettomuuttaan surevat muka aina vain ÄIDIT? Entäs isät? Tunnen erään lapsettoman pariskunnan, jossa nainen on jo päässyt asian yli, mutta mies romahtaa usein. Hänellä on voimakas vauvakuume ja lapsettomuuden syyt hänessä. Miettikääs sitä, ehkä tätä päivää voisi jatkossa viettää marraskuussa!
[/quote]
Miehellä vauvakuume? Voi luoja mitä vellihousutouhua. Kaveritko luulee muuten tuhkamunaksi ja siksi romahtelee, koska kaverit?
[/quote]
Eikö mies saa haaveilla vauvasta? Miehelle voi kyse olla "suvun jatkamisesta" ja ihan oikeasti siitä että haluaa oman lapsen?
En usko että sillä on mitään merkitystä mitä kaverit ajattelee. Tuo oma ajattelutapasi kertoo vain siitä että olet ollut todella surkeiden miesten kanssa, OIKEA MIES pystyy myöntämään että haluaa perheen (jos haluaa).
Taidatpa olla niitä "ikiteinimiesten" kertakäyttökamaa... ;)
Erään kaverin faceseinällä oli tänään kirjoitettu tästä lapsettomien lauantaista. Oli pitkä sepustus omasta lapsettomuudesta ja siitä, että vaikka nyt on saanut oman lapsen, niin kuitenkin lapsettomat on mielessä ja ei saa toitottaa omaa onneaan. Siksi hän on huomenna ihan hiljaa.
Ihan kivasti ajateltu, mutta...miksi minun täytyisi huomenna olla hiljaa. On äitienpäivä, minä olen äiti. Minulla on kolme ihanaa lasta ja olen heistä kovin kiitollinen. Haluan viettää ja nauttia äitienpäivästä ja toitottaa kuinka onnellinen olen lapsistani.
Tämä aihe on todella herkkä, ja aina vaan saa ihmetellä miksi on ihmisiä, äitejä, joiden on aina tultava laukomaan omia totuuksiaan ja mielipiteitään aiheesta niin epäkunnioittavaan sävyyn.
Nainen on naiselle susi? Vai omat lapset tulleet vähän "liian" helpolla ja pitää tulla jakamaan tietoa siitä, kun oma elämä on niin rankkaa?
Muistiin on piirtynyt epätoivon hetkiä, neljä vuotta sitten äitienpäivänä itkin lentokentän vessassa, ja ajattelin ettei musta tule ikinä kenenkään äitiä. Oltiin koettu kohtukuolema muutama kuukausi sitten. No, senkin jälkeen oli keskenmenoja, mutta me ollaan siltikin päästy helpolla. Tänä vuonna vietän ensimmäistä äitienpäivääni 2kk vauva kainalossa. Rankkaa on (tietysti), mutta ei tulisi mieleenkään valittaa. Mä nautin joka hetkestä.
Toivotan voimia ja jaksamista, sekä onnea matkaan kaikille tahattomasta lapsettomuudesta kärsiville. Älkää välittäkö provoista, joillakin ei vain ymmärrys riitä sen oman pienen elämänpiirin ulkopuolelle.
Toista lasta, kun ei tule tekemälläkään. Taas olen pistellyt piikkejä itteeni ilman tulosta, syksyllä sitten koeputkihedelmöitykseen... Mutta onhan meillä tuo yksi, juhlin sitten hänen kanssaan huomista päivää...