Osittainen hoitovapaa. Milloin sitä voi saada?
Tilanne se, että nyt olen hoitovapaalla. Nuorempi lapsi täyttää alkukesästä 3-v, vanhempi lapsi menee syksyllä kouluun. Menen töihin kun hoitovapaa loppuu, mutta voinko aloittaa saman tien osittaisen hoitovapaan?
Voinko olla osittaisella, kesä mukaan lukien kunnes vanhemman 2.lk loppu?
Entä millaisena osittaisen voi ottaa 6h päivä on kai ok, mutta onko 4h,eli puolikas työaika?
Kommentit (25)
toisin kuin normaali hoitovapaa. Työnantaja voi myös kieltää sen. Tämä noinniinkun pienenä huomautuksena.
toisin kuin normaali hoitovapaa. Työnantaja voi myös kieltää sen. Tämä noinniinkun pienenä huomautuksena.
Samoin kuin joku muu ylempänä. Oikeus ositt. hoitoVAPAASEEN on kaikilla joilla tokaluokkalainen tai nuorempi mutta kela maksaa hoitoRAHAA vain alle 3-vuotiasta ja eka-tokaluokkalaisista.
Osittaisella hoitovapaalla voi olla jos lapsi on alle 3-v tai ekalla/tokalla. Eli voit aloittaa osittaisen hoitovapaan 1.8. jos pienempi on jo ehtinyt täyttää 3 vuotta. Hoitovapaalla voi olla toisen luokan heinäkuun loppuun. Tuntirajoitus on max. 30/vko.
Meni siis niinkuin ajattelin menevän.
Nelosen pointin tiesin ennestään, omalla kohdallani siitä ei onneksi ole huolta, hoitovapaa järjestyy varmasti, sen verran iso työnantaja ja sen verran rividuuni, että ei voi evätä lyhennystä.
Osittaisella hoitovapaalla voi olla jos lapsi on alle 3-v tai ekalla/tokalla. Eli voit aloittaa osittaisen hoitovapaan 1.8. jos pienempi on jo ehtinyt täyttää 3 vuotta. Hoitovapaalla voi olla toisen luokan heinäkuun loppuun. Tuntirajoitus on max. 30/vko.
Mistä se todellinen tieto löytyisi?
"osittainen hoitovapaa laki". Sieltä heti ekassa linkissä "Työntekijä, joka on ollut saman
työnantajan palveluksessa vähintään
12 kuukautta viimeksi kuluneen
24 kuukauden aikana, voi
saada lapsensa hoitamiseksi osittaista
hoitovapaata sen kalenterivuoden
loppuun, jona lapsi aloittaa
peruskoulun. Mainittu 12
kuukauden työssäolo voi olla yhtäjaksoinen
tai se voi koostua useammasta
jaksosta.
Osittaisella hoitovapaalla tarkoitetaan
vuorokautisen tai viikoittaisen
työajan lyhentämistä.
Vapaan yksityiskohtaisista järjestelyistä
sovitaan pääsääntöisesti
työnantajan ja työntekijän välillä.
Sovittavat asiat pitävät sisällään
lyhennetyn työajan pituuden, lyhennyksen
sijoittamisen sekä osittaisen
hoitovapaan keston. Työntekijän
on tehtävä työnantajalle
esitys osittaisesta hoitovapaasta viimeistään
kaksi kuukautta ennen
vapaan tarkoitettua alkamisaikaa."
Eli on lakisääteinen oikeus koko lapsuusajan!!!
Mutta kela maksaa korvausta vain jos on alle 3 v tai eka-tokaluokkalainen. Ja, työntantaja voi myös evätä oikeuden (hyvästä syystä).
olen hoitovapaalla, saamme kotihoidon tuen, mutta teen itsenäisenä yrittäjänä töitä kahtena päivänä viikossa noin 12-15 tuntia viikossa. Silloin meillä on hoitaja kotona. Lapsi on 1-vuotias ja olen aika pian jäämässä uudelleen äitiyslomalle.
Tämä on ollut aivan ihanteellinen tilanne meille. Lapsemme on kotihoidossa. Saan olla paljon lapsen kanssa ja silti voin tehdä minulle hyvin mieleistä työtäni ja taloutemme pysyy hyvässä tasapainossa.
sulla pitää olla 6kk kokopäivätyötä takana.
Rahallisestihan toi kela-korvaus on ihan hyttysen pyräys, 50 e /kk.
Työsuhde pitää olla kestänyt sen 6 kk. Ja korvaus on 90 e / kk.
sulla pitää olla 6kk kokopäivätyötä takana.
Rahallisestihan toi kela-korvaus on ihan hyttysen pyräys, 50 e /kk.
mutta vero menee sen sivuprosentin mukaan eli tuollainen 50 tulee kai keskivertoihmiselle?
ja millä perustein, kyllä mulla vaan menee yli 40% veroja tosta.
Minkä uuden? ja millä perustein, kyllä mulla vaan menee yli 40% veroja tosta.
Ja niitä on jokaisella joka saa vain osittaista hoitotukea.
No en ole, kun ei sellaista saa kun on palkkatuloja. Ja niitä on jokaisella joka saa vain osittaista hoitotukea.
kunhan sä tiedät, mitä sä tienaat ja minkä verran saat tuota tukea, niin kyllä niille lasketaan ihan omat veroprossat, jos pyytää. mä en oo koskaan käyttänyt mitäänm sivutulokorttia, vaan aina laskettanut ihan täsmäkortit tuloille.
Onnistuu ihan vaikka verokorttipalvelun kautta. Terv. Viime kuussa sellaisen tilannut, työssä käyvä
paljonko teillä menee siitä veroa sillä sosiaalietuusverokortilla?
käytännössä myös erittäiin harvinaista, että voisi kieltäytyä
Sekä mieheni, että minä olemme osittaisella hoitovapaalla. Miehelläni on palkkaa varten veroprosentti 11, minulla on 18 ja meiltä molemmilta menee osittaisesta hoitorahasta 20%, koska emme ole toimittaneet Kelaan mitään erikseen. Eli kun haemme kaksi kertaa vuodessa tuon rahan, saamme kerralla 864€.
ja työaika on sovittavissa ta:n kanssa, mutta max 30h/vko. Palkkaahan maksetaan sitten sen mukaan ja korvaus on 90€ miinus verot