Lihavien vauvojen ihannointi ja lasten ylensyöttäminen
Ärsyttää kun aina lihavia vauvoja ihannoidaan tyyliin "onpa kivan kokoinen, hyvin on kasvanut". Mua ärsyttää kun äidit syöttää vauvoistaan ylilihavia. Oon törmännyt vauvoihin jotka on alle kuuden kuukauden ikäisinä 9-10 kiloisia ja neuvolassa ei tähän puututa mitenkään. Ei voi olla vauvalle terveellistä, että äiti syöttää syöttämistään. Ei lasta nälässä tarvii pitää, mutta kyllä vauvankin voi ylensyöttää. Ja varsinkin, kun lisäruokia aletaan antaan, niin pienelle vauvalle saatetaan syöttää pilttiä monta purkkia päivässä.
Ja sitten ärsyttää semmonen, että jotkut äidit syöttää lapsilleen karkkia jo tosi pienenä. Kun vuoden jälkeen saa alkaa antaa samaa ruokaa kun muukin perhe syö, niin tää ymmärretään niin että lapselle saa ruveta antaan pullaa ja karkkia. Hitto että sieppaa nähdä näitä ylilihavia taaperoita, jotka ei vaatteisiinsa mahdu. Musta toi on jonkin tapaista pahoinpitelyä, kun lapsista ehdontahdoin tehdään liian lihavia!
Mun mielestä lapselle ei tarvii antaa karkkia heti noin pienenä, kun ei se sitä ite vielä edes tajua pyytää. Pääsee vanhemmatkin helpommalla kun ei lapset kauppareissullaan saa raivaria karkkihyllyllä. Näin meillä siis tehdään. Pienet lapset ei tajua karkista vielä hölkäsen pölähtämää. Sitten tietty kun menevät hoitoon, niin oppivat varmasti muilta, mut nyt kotihoidossa on helppoa pitää vielä karkittomina...
Kommentit (66)
Lopettakaa nyt jo hyvän sään aikana. Tämähän on niin klassinen aihe.
Jos jostain, niin tästä saa riidan aikaiseksi.
Kaikkien vauvat on hyviä ja hienoja ja juuri oikeanlaisia ja kokoisia.
Oma lapsi on AINA ihanin ja rakkain joten turha vertailla.
Lapsen kokoon nyt on aika vaikea äidin vaikuttaa. Ellei nyt satu olemaan joku jumala tjtn..
Lopettakaa nyt jo hyvän sään aikana. Tämähän on niin klassinen aihe.
Jos jostain, niin tästä saa riidan aikaiseksi.
Kaikkien vauvat on hyviä ja hienoja ja juuri oikeanlaisia ja kokoisia.
Oma lapsi on AINA ihanin ja rakkain joten turha vertailla.
Lapsen kokoon nyt on aika vaikea äidin vaikuttaa. Ellei nyt satu olemaan joku jumala tjtn..
vauvan kuuluu ihan oikeesti olla vauvanpyöreä mua säälittää laihat vauvat. Mä en ole koskan väkisin lapsiani syöttäny ovat syöneet oman halunsa mukaan ja ihanan pyöreitä ovat olleet. Yleensähän vauvat ovat enemmän tai vähemmän pyöreitä ja jos ovat laihoja ovat yleensä painon tarkkailussa.
Ihan samalla tavalla kuule ne laihat vauvat syövät oman halunsa mukaan, mutta minkäs teet, jos vauva ei halua syödä? Ja meillä ei laiha vauva painotarkkailussa ole eikä mene. Hoikkuus on ihan yhtä luonnollista vauvoille kuin pyöreyskin.
Ihan oikeasti. Tarvitsen neuvojasi, etten saata tulevaa vauvaani yhta pulleaksi.
Milloin kannattaa palkata jumppamaikka vauvalle? Kerro nytihmeessa mita teen.Uskon todellakin, etta jos sinua joidenkin vauvojen makkarat nain hairitsee, olet varmasti valmis neuvomaan meita aiteja mita pitaisi tehda.
Odottelen kovasti yha vinkkeja.Terveisin pullero vauvan aiti.
Minun tyttovauvani oli puolen vuoden iassa n 10 kiloinen. Siis rehellisesti tosi pullero. Ruokana vauva sai rintamaitoa ja vetta tahan ikaan saakka.
Kun nyt tama asia niin hairitsee sinua niin, olet varmaan miettinyt myos parannuskeinon.
Mita suosittelet ? Personal traineri, laihdutuskuuri(karppaaminen, atkins vaiko south beach diet sopisi parhaiten?),paasto?Odottelen innokkaana neuvojasi.
Ps. Tilanne tyttareni kohdalla on korjaantunut. Han on Normaalipainoinen ja urheilulline 8 vuotias. Olisin kuitenkin kiitollinen neuvoistasi , silla odotan toista lasta ja han voi olla yhta pullea vauva. Kamalaa.
Ap täällä hei.
Olen omien lasteni kanssa joutunut monesti ravaamaan sairaalassa ja siellä on ihan yleisesti tunnettu tosiasia, että jotkut äidit ylensyöttää lapsiaan (taaperoikäisiä). Tottakai mäkin ymmärrän että pelkällä tissillä vauvasta voi tulla ja yleensä tuleekin pyöreä...mutta mun pointti taisi jäädä nyt hämäräksi. Ärsyttää siis kun lapsesta tehdään ehdoin tahdoin pyöreä! Väkisin sitä makeaa syötetään jne. Soseita ja vellejä tuputetaan lapselle vaikkei olisi tarvis. Monelle vauvalle esim velli on ihan turha. Ravintoarvot ovat muutoin heikkoja, mutta tuovat ruokavalioon vaan turhan kalori- ja sokerilisäyksen. Saatoin olla epäselvä kommenteissani. Mutta myös ihmettelen sitä, että kun neuvolassa kerta kasvukäyrälle lapsen mitat laitetaan, niin miksi asiasta ei edes keskustella jos on paino reilusti yli +2sd ja siis niin että pituus ei vastaa painon kehitystä.
Ja sitten on tää mun oma mielipide että en tykkää lihavista vauvoista. Omani ovat normaalisti imetettyjä, toinen varsinainen syöppö, ja silti ovat keskikäyrillä. Juu ja ennen kuin kukaan ehtii sano, niin maitoa multa tuli yli oman tarpeen.
Ja kuten sanoin, puhun nyt vauvoista jotka on jo kolmikuista isompia, jotka musta voi olla jo ylisyötettyjä. Eräskin tuttuni vaientaa kitisevän vauvan aina tuttipullolla tai hedelmäsoseella. Ei ymmärretä että vauvalla voi olla muutakin asiaa kuin ainainen nälkä :)
Vauvaahan ei väkisin saa syötettyä vaan syövät sen mitä nälkäänsä tarvitsevat. Joten kun tarjottu ravinto on ravintoarvoiltaan oikeanlaista, terve vauva on sopiva oli se sitten pullero tai hoikka. Vauvan pituuskasvu määräytyy 80%:sti ravinnon mukaan ja vain 20%:sti geenien mukaan, joten vauvalle on parempi antaa ihan juuri niin paljon ruokaa kun se haluaa syödä.
Siitä olen ap:n kanssa samaa mieltä, että lapsille tarjotun ruuan laadussa olisi monesti toivomisen varaa. Mutta kun katsoo mitä aikuiset ihmiset itse syövät, onko ihme että mallia sovelletaan myös muksuun. Osa tietämättömyyttään, osa välinpitämättömyyttään.
itse asiassa en muista montaakaan laihaa vauvaa nähneeni useimmiten ovat näitä sopivan pyöreitä makkaroineen. Vauvan leuan alla kuuluu olla makkara!
Kuten itse sanoit puhut vauvoista, jotka ovat 3kk tai isompia. No, kuten mainitsin rintaruokittu tyttoni oli 6kk iassa reippaat 10 kg ja viela yksi vuotaana ja sitakin vanhempana aika pullea.
Kaipaisin tosiaan kovasti neuvojasi, miten valtan taman toisen lapseni kohdalla. Valitettavasti aiemmasta viestistasi en saanut yhtaan neuvoa, ainoastaan tiedon etta et pida isommista vauvoista.
Neuvo nyt, kerro miten kunnolla kasvattaa vauva ja valttaa tama kamala vauvaian lihavuus. Mina en sita ihan oieasti tieda. Onko minun maidossani jotain vikaa? Olisiko taman toisen lapsen kanssa pulloruokinta parempi vaihtoehto kuin imetys? Eiko lapsentahtinenimetys olekaan oikein? Pitaisiko ruokaa antaa vain joka neljas tunti ja vain 10 min kerraan?
Odotan asiallisia neuvoja.
Terveisin,
Saivartelija
Ja vauvojen jumppa ja kiineytysohjeet ovat myos tervetulleita.
LAita vaikka linkkeja...
Ja tosiaan jos olisi imetysneuvontanumero, josta saan tietoa oikeanlaisesta imetyksesta lapsen laihduttamiseksi.
Kiva kun viitsit vastata, ap.
Ketju täynnä tyyppejä jotka ei vaan tajua. Tarkoitan LIHAVIA vauvoja, en mitään normaalipyöreitä. Ja oon vaan sitä mieltä että noi lihavat vauvat on MUN mielestä rumempia kun noi normaalivauvanpyöreät joilla on se yksi kaksari leuan alla. Vaikka olisikin sit täysimetettyjä, niin TOSI lihava vauva on mun mielestä ruma.
Ja mulle on aivan sama miten kukakin ruokkii lastaan, mutta kuten jo sanoin, ihmettelen NIITÄ äitejä jotka väkisin tuputtaa lapsilleen mitä tahansa. Eli kun lapsesta tehdään EHDOINTAHDOIN pienenä lihava taikka kun vauvalle annetaan ruokaa ylenmäärin ja silloinkin kun sen ei ole oikeasti nälkä (kuten eräs tuttuni tekee).
Tais tätä saivartelijaa ottaa päähän, että jonkun mielestä sen pullerot ei välttis oo nättejä :)
http://i176.photobucket.com/albums/w200/Julianatu/fat_baby.jpg
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmcGYgPD8TIHnB-MoG1JvAnCFnZ-p2…
Näihin kuviin on kai hyvä lopettaa :)
asti kunnes ovat lähteneet liikkeelle, mutta en mä ole heitä lihottanut. Äidinmaito on vain niin tuhtia tavaraa;)
Karkki ja epäterveellinen ruoka on sitten ihan toinen juttu.
että makeaa ei tarvitse lapselle syöttää. Varsinkaan lasta ei pitäisi lohduttaa tai palkita makealla, uskon että suhde syömiseen jotenkin vääristyy siinä.
Ja ennenkuin kukaan alkaa virtuaalisesti kiljua kerron, että lapsillani on karkkipäivä ja että he ovat päiväkodissa syöneet synttäriherkkuja ja vieneet herkkuja muille kun heillä on ollut synttäri. Sopusuhtaisia ja terveitä lapsia ovat.
Onhan tuo ihan ok, mutta liian lihava vauva
http://www.treehugger.com/files/2008/11/sama-baby-organics.php
Ja sitten ihana, hoikempi sellainen
http://en.fotolia.com/id/3283602
Kysymys on naamasta... ei liikaa tavaraa.
on ihan kivasti painoa pituuteen nähden, 9,5kg ja 69cm. Ei se silti miltään pullukalta näytä, kovin on sirorakenteinen niinkun ultrassakin jo aikoinaan sanottiin. Päivässä syödään aamupuro,yksi 200g:n pilttipurkki kahdessa osassa,yksi hedelmä/marjasose ja muuten maitoa. Sit kun lähtee kunnolla liikkumaan,niin taatusti tasottuu.
Se ruipelo söi vähemmän, joi pullostakin ja lutkutti tuttia mielellään ja pulska huusi, jos ei saanut tissiä eikä huolinut tuttia tai pulloa. Isompana vauvana ruipelo söi nirsosti ja olisi elänyt mielellään vain porkkanavellillä. Pulskalle taas maistui kaikki ruoka erinomaisesti. En tuputtanut ruokaa. Se välimalli oli näistä silti ahnein syömäri.
"Mun vauva on pullero, joten ne on kaikista parhaita", "Mun vauva on sopusuhtainen, voi yök niitä pulleroita". Minä minä minä ja minun minun minun vauva. Sinänsä on kyllä kiintoisaa, miten samalla ravinnolla (äidinmaito) voi kasvaa niin erikokoisia vauvoja. Mulla kaksi lasta, joita täysimetin, ja olivat hoikkia, vaikka söivät paljon eivätkä ilmeisesti nälkää kärsineet. Olin luullut saavani pyöreämpiä vauvoja, mutta oppia ikä kaikki. Meitä nyt vaan on moneen junaan.
kunnon pullaposket & makkarajalat, käyttää viiden kuukauden iässä kokoa 80. silti neuvolassa ei ole moitittu, vaikka onkin pikkuisen normaalipainon ylrajoilla. kaikki ihastelevat vauvan poskia ja moni on sanonut, miten on " ihanasti vauvan näköinen". on juonut vellejä kaksikuisesta, syönyt purkkiruokaa kolmekuisesta mutta vain siksi että pulautteli paljon ja saimme kiinteillä sen loppumaan. kovasti syö, mutta antaa syödä. varsinkin nyt kun oppinut kääntyilemään tms kuluttaa paljon energiaa. en usko, että lihavasta vauvasta tulee aina lihava lapsi! ja esikoinen on aina ollut melkoinen tikku, oli jo vauvana. samoin me miehen kanssa olemme normaalipainossa
Mun vauva putosi +20 käyrältä -10 käyrälle allergioiden takia. Ap on varmaan hyvillään kun pikkuvauvat laihtuu.
Minä lihavana äitinä menen nyt leipomaan lapsilleni pullaa.
t.Muumimamma
pulleroiksi ihan rintamaidolla. Mulla kolme aika hoikkaa vauvaa, mutta johtunee siitä, että minä ja mies olla mallia ruipelo.
Ihan oikeasti. Tarvitsen neuvojasi, etten saata tulevaa vauvaani yhta pulleaksi.
Milloin kannattaa palkata jumppamaikka vauvalle? Kerro nytihmeessa mita teen.
Uskon todellakin, etta jos sinua joidenkin vauvojen makkarat nain hairitsee, olet varmasti valmis neuvomaan meita aiteja mita pitaisi tehda.
Odottelen kovasti yha vinkkeja.
Terveisin pullero vauvan aiti.