Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavien vauvojen ihannointi ja lasten ylensyöttäminen

Vierailija
06.05.2011 |

Ärsyttää kun aina lihavia vauvoja ihannoidaan tyyliin "onpa kivan kokoinen, hyvin on kasvanut". Mua ärsyttää kun äidit syöttää vauvoistaan ylilihavia. Oon törmännyt vauvoihin jotka on alle kuuden kuukauden ikäisinä 9-10 kiloisia ja neuvolassa ei tähän puututa mitenkään. Ei voi olla vauvalle terveellistä, että äiti syöttää syöttämistään. Ei lasta nälässä tarvii pitää, mutta kyllä vauvankin voi ylensyöttää. Ja varsinkin, kun lisäruokia aletaan antaan, niin pienelle vauvalle saatetaan syöttää pilttiä monta purkkia päivässä.

Ja sitten ärsyttää semmonen, että jotkut äidit syöttää lapsilleen karkkia jo tosi pienenä. Kun vuoden jälkeen saa alkaa antaa samaa ruokaa kun muukin perhe syö, niin tää ymmärretään niin että lapselle saa ruveta antaan pullaa ja karkkia. Hitto että sieppaa nähdä näitä ylilihavia taaperoita, jotka ei vaatteisiinsa mahdu. Musta toi on jonkin tapaista pahoinpitelyä, kun lapsista ehdontahdoin tehdään liian lihavia!

Mun mielestä lapselle ei tarvii antaa karkkia heti noin pienenä, kun ei se sitä ite vielä edes tajua pyytää. Pääsee vanhemmatkin helpommalla kun ei lapset kauppareissullaan saa raivaria karkkihyllyllä. Näin meillä siis tehdään. Pienet lapset ei tajua karkista vielä hölkäsen pölähtämää. Sitten tietty kun menevät hoitoon, niin oppivat varmasti muilta, mut nyt kotihoidossa on helppoa pitää vielä karkittomina...

Kommentit (66)

Vierailija
1/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kuuluu ihan oikeesti olla vauvanpyöreä mua säälittää laihat vauvat. Mä en ole koskan väkisin lapsiani syöttäny ovat syöneet oman halunsa mukaan ja ihanan pyöreitä ovat olleet. Yleensähän vauvat ovat enemmän tai vähemmän pyöreitä ja jos ovat laihoja ovat yleensä painon tarkkailussa.

Vierailija
2/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan kuuluu ihan oikeesti olla vauvanpyöreä mua säälittää laihat vauvat. Mä en ole koskan väkisin lapsiani syöttäny ovat syöneet oman halunsa mukaan ja ihanan pyöreitä ovat olleet. Yleensähän vauvat ovat enemmän tai vähemmän pyöreitä ja jos ovat laihoja ovat yleensä painon tarkkailussa.

On eriasia jos vauva on vauvanpyöreä taikka ylilihava. Näkeehän sen jo kasvukäyrässäkin, kun siinä on se +2sd viiva, että kun sen päälle rupee menemään reippaasti, niin jo on vauvalla liikaa massaa. Ja en tarkoita nyt muutaman kuukauden ikäistä vauvaa, vaan näitä suunnilleen puolen vuoden ikäisiä.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies pikkuruisia ja hoikkia luonnostaan, mutta meidän poika 2,5v on varsinainen jytky ja pullero! On siis tosi pyöreä, eikä hänelle todellakaan anneta mitään karkkia ja pullaa :D

Meidän perheessä noudatetaan terveellisiä elämäntapoja.

Vierailija
4/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mies pikkuruisia ja hoikkia luonnostaan, mutta meidän poika 2,5v on varsinainen jytky ja pullero! On siis tosi pyöreä, eikä hänelle todellakaan anneta mitään karkkia ja pullaa :D

Meidän perheessä noudatetaan terveellisiä elämäntapoja.

Monesti olen esimerkiksi noissa perhekerhoissa yms nähnyt, että vanhemmat antavat kahvipöydästä pullaa lapsilleen. Välillä jopa tuputetaan, että ota nyt, ota hyvää pullaa, maista edes. Ja lapsi syö, kun haluaa miellyttää äitiään. Ja sitten on näitä äitejä, jotka saa hyvän mielen siitä kun lapsi suu muikeena sanoo että onpa hyvää suklaata, omnomnom...

Vierailija
5/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaikki 3 vauvaa oli yli 10 kg puolivuotiaina mutta ilman purkkiruokia ja vellejä vaan tissimaidolla pelkästään. Yösyömiset loppui jo aikaisin (8 vko, 10 vko, 6 vko). Maito vaan kasvatti hyvin. Neuvola ei todellakaan puuttunut vaan kehui kovasti että olen halunnut imettää lapsiani kuten kuuluisi, enkä tyrkännyt sosetta suukkiin kolmikuiselle.

Painavin vauvoista oli puolivuotiaana 13 kg ja saman 13 kg painoi vielä vuoden päästäkin, nykyään 4-vuotiaana saa toruja kun on muka liian laiha lapsi. Kaksi muutakin on hoikkia, minäkin olen hoikka ja mieheni myös.

Vauvaiän hyvä painon kasvu imetetyillä lapsilla ei ole lihavuutta.

Vierailija
6/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eriasia jos vauva on vauvanpyöreä taikka ylilihava. Näkeehän sen jo kasvukäyrässäkin, kun siinä on se +2sd viiva, että kun sen päälle rupee menemään reippaasti, niin jo on vauvalla liikaa massaa. /i]

Vierailija
7/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttovauvani oli puolen vuoden iassa n 10 kiloinen. Siis rehellisesti tosi pullero. Ruokana vauva sai rintamaitoa ja vetta tahan ikaan saakka.

Kun nyt tama asia niin hairitsee sinua niin, olet varmaan miettinyt myos parannuskeinon.

Mita suosittelet ? Personal traineri, laihdutuskuuri(karppaaminen, atkins vaiko south beach diet sopisi parhaiten?),paasto?

Odottelen innokkaana neuvojasi.

Ps. Tilanne tyttareni kohdalla on korjaantunut. Han on Normaalipainoinen ja urheilulline 8 vuotias. Olisin kuitenkin kiitollinen neuvoistasi , silla odotan toista lasta ja han voi olla yhta pullea vauva. Kamalaa.

Vierailija
8/66 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kaunista tasasta kasvua:

Ollaan annettu herkkuja, ei ole karkkipäivää, lapset ei saa raivaria kaupassa karkkihyllyillä. Sinun luultavasti tulee semmosia saamaan..

Lapseni on liikunnallisia ja sosiaalisia pakkauksia. Kaikkiruokaisia.

Jos lapselle ei vaatteet mahdu, niin se johtuu siitä että on kasvanut, ei siitä että on lihava. Pitää laittaa isompiin vaatteisiin. Sinun lapsesi ei siis kasva? Tähän neuvola puuttunut? ;)

Vierailija
9/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihava vauva ole kaunis, jos nyt vauvan ulkonäköä halutaan arvioida. En tiedä itseasiassa ketään, jonka mielestä hurmaavimpia olisi ne keksinaamat, joilla paksujen poskien keskellä pienet kasvot ja kauhea michelin siinä kaulasta alaspäin.

Vierailija
10/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihempi vauva ei niinkään...ja siis vauvan pulleromaisuushan ei kerro mitään lapsen tulevasta painosta. Esim mun poikani oli pullero 1-vuotiaana ja nyt 6veenä älyttömän riuku. Useimmat vauvat vaan ovat pulelroita ihan tissimaidollakin :D

Vierailija
11/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ne pulleat ovat suloisimpia :D

Vierailija
12/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva jolla ei ole makkaroita missään on lähinnä rääpäle...jos nyt ulkonäöstä puhutaan.

Vierailija
13/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihava vauva ole kaunis, jos nyt vauvan ulkonäköä halutaan arvioida. En tiedä itseasiassa ketään, jonka mielestä hurmaavimpia olisi ne keksinaamat, joilla paksujen poskien keskellä pienet kasvot ja kauhea michelin siinä kaulasta alaspäin.

Vauvan koko voi olla myös todella paljon perintötekijöistä kiinni. Vaikka en kenellekään mitään pahaa halua, mutta tällaisten turhakkeiden tekis hyvää lapsineen nääntyä jossain sotaoloissa hetken taistelemassa hengestään- tulis jonkinlaista perspektiiviä elämään. Elävä vauva on ihme. Ei mikään koriste-esine. Tekis todella hyvää teidän nähdä ero elämän ja kuoleman välillä. Ymmärtäisitte ehkä sen vauvankin arvon vähän toisin. Mulle kauan sitten eräs vanha ihminen sanoi ettei rumaa vauvaa olekaan; jokainen lapsi on lupaus tulevaisuudesta, uudesta elämästä. Mut näin tyhjäksi ja typeräksi on maailma mennyt.

Vierailija
14/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähän makkaraa, poskia jne. Älyttömän lihavaa vauvaa en muista nähneeni koskaan missään...vauvaa ei minusta koskaan voi sanoa kauniiksi ei ne oo kauniita kun ei omat piirteet ees vielä kunnolla esillä. Laihat vauvat ovat jotenkin...reppanoita rimpulakinttuineen. Mutta eihän sillä vauvan ulkonäöllä ole mitään merkitystä kunhan vauva vaan voi hyvin oli sit pullea tai laiha.

Vierailija
15/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pulleiksi ja täytyy myöntää olen ollut siitä ylpeä. Ja vauvan pyöreys ja vauvamakkarat on vaan nättiä plussaa.

Vierailija
16/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorimmainen oli syntyessään semmonen tosi pulleaposkinen, mitat 3960g ja 52cm että ei kuitenkaan mikään pullea mittojen puolesta silloin.

Vierailija
17/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan siellä päiväkodissakaan ei saa niitä muutamia herkkuja mitä toiset omilla synttäreillään tarjoaa!! Näitäkin vanhempia on ketkä ei sitä lapsilleen salli, kokemuksesta puhun. Ja voi niitä lapsiraukkojen ilmeitä ku muut saa keksiä ja toiset ei saa sitten mitään. Kun ei kuitenkaan voi vanhempien seläntakana antaa.

Toki on myös ääripää hoitajia jotka ei välitä tuon taivaallista siitä mitä vanhemmat toivoo vaan tuputtaa välillä keksiä niille välipalan jälkeen..

No mulla on esikoinen ollu aina vähän pyöreämpi ei kuitenkaan mikään pullukka.. käyrillä mentiin hienosti sinne 2 vuoden ikään saakka. Nyt 3 vuotiaana ni painoa on liikaa, vaikka meilläkään ei mitään herkkuja syödä eikä meillä ole mitään vaki karkkipäiviä. Ehkä kerran kuussa yhtenä lauantaina saa jonku pienen lakun tai askin. Eikä meillä todellakaan kiukutella karkkihyllyllä, lapselle riittää se kun minä sanon että ei saa nyt karkkia!

Saa nähä kuin tää toinen kasvaa ku painoa sais kuulemma olla vähän enemmän kun pituutta on niin paljon! ja tällä toisella ikää 4kk.

Vierailija
18/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi lähtee liikkeelle. Kouluun mennessään on usein jo ihan luikku. en mä ainakaan alkais vauvan syömisiä rajoittaa eikä se vauvan hoikkuus ole mitenkään ihailtava asia.

Vierailija
19/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pyöreitä. Erityisesti poika oli toi pullukka ja suloinen juur sellaisena :D on aina ollu hyvä ruokahalu enkä kokenu mitään tarvetta vauvana sitä rajoittaa tosin en myös tuputtanutkaan. Nyt pian 7v miehen alku ja syö edelleen paljon ja hyvällä ruokahalulla mutta paino on nyt lähellä alipainoa.

Vierailija
20/66 |
07.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja painoa taitaa olla nyt jotain 9kg paikkeilla. Pyöreä on ja pitkäkin, ihan niin kuin siskonsakin oli aikanaan. 6kk täysimetyksellä siskokin tuon pyöreytensä sai.

Nykyään tuo 4v tyttö on yhä pitkä mutta hoikka, hoikistui itseasiassa aika nopeasti heti kun lähti liikkeelle. Neuvolassa muakin on vain kehuttu täysimetyksestä ja korostettu ettei vauvaa saa rintamaidolla liian lihavaksi millään, että tämä vauvan pyöreys on vain ihan tervettä eikä millään lailla ennusta myöhempää lihavuutta. Itseasiassa on kuulemma ihan toisinpäin, eli pitkään imetetyt ja myöhään muuta ravintoa saaneilla vauvoilla on pienempi riski lihoa kuin muilla.

Lisään vielä etten ole kumpaakaan vauvaa missään vaiheessa väkisin syöttänut ähkyyn. Ihan hyvä perusruokahalu on ollut kummallakin, isommalla myös kiinteisiin siirryttyä, mutta ovat myös pitäneet mukavasti taukoja syömisten välillä. Mulla ei itseasiassa ole mitään kokemusta siitä mitä on istua 24/7 imettämässä. Esikoinen rupesi jo 2,5kk iässä nukkumaan yöt läpi ja nuorempi on pari kertaa yössä hernnyt syömään, päivisinkin on monen tunnin tuakoja välissä.

Eli en kyllä tiedä mitä mun pitäisi tehdä ettei lapseni olisi vauvoina lihavia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan