Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1970-74 syntyneet: oletteko saaneet mpr-rokotuksen koulussa?

Vierailija
06.05.2011 |

Itse en yhtään muista/tiedä, onko ala- tai yläasteella annettu mpr:ää edes yksi annos.

Jos olet saanut sen koulussa, olitko ala- vai yläasteella, ja missä kaupungissa?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, ja omasta neuvolakortistani ei ainakaan löydy tietoa, kuin dpt-rokotteesta (polio-kurkkumätä-jäykkäkour). Ei siis yksittäisesto tuhkorokkorokotteesta.Vihurin olen sairastanut, sikotautia enkä tuhkista.

Ja olen siis syntynyt Hgissä 1974 ja käynyt kouluni täällä.

Jotain rokotteita minuun on kyllä muistaakseni ala- ja yläasteellakin (vuodet 1980-90) pistetty, mutta rokotuskortti on hävinnyt, joten en voi muistaa.

Samoin, ihan kuin opiskeluaikoina yths:llä olisi jotain pistetty? Vai olisikohan se ollut sitten vain jäykkäkouristus...?

Muistetteko 90-luvulla opiskelijaterveydenhuollossa olleet saaneenne jotain rokotuksia?

Vierailija
22/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen sairastanut sikotaudin ja joskus myöhemmin saanut mpr:n

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut sikotaudin,tuhkarokon ja vesirokon.En ole saanut mitään rokotteita,tuskin MPR-rokotusta ollutkaan.

Vierailija
24/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sairastanut sikotaudin,tuhkarokon ja vesirokon.En ole saanut mitään rokotteita,tuskin MPR-rokotusta ollutkaan.

mpr-rokotukset ovat alkaneet vasta 1982, mutta pohdinkin tässä juuri, että onko niitä silloin alettu antaa myös vanhemmille lapsille, kuin neuvolaikäisille.

Vierailija
25/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse oli sairastanut 2/3 noista rokotteen sairauksista ennen tehosteen antamista. Tarkastin omasta rokotuskortistani, että olen saanut MPR:t vuosina -84 ja -89. Taisin tuossa alla kirjoittaa ihan puuta heinää vai liittyykö tuo vasta-aine todella MPR:ään? Jokin merkintä Mantoux löytyy myös vuodelta -89.

Meillä joko 5. tai 6. luokalla annettiin tuo tehosterokotus. Ensin testattiin verestä vasta-aineet (pistettiin jokin piikki ja seurattiin nouseeko sille rokotuskohdalle reaktio ja kuinka suuri patti). Jos vastareaktio oli tarpeeksi voimakas, ei rokotettu, muuten rokotettiin.

Ihan samalla kaavalla tehtiin myös -74 syntyneelle sisarukselleni. Kyseessä n. 6000 asukkaan pikkukunta Itä-Suomessa.

Oletko siis saanut pienenä ensimmäisen rokotteen neuvolassa ja sitten tehosteen koulussa?

Vierailija
26/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joko 5. tai 6. luokalla annettiin tuo tehosterokotus. Ensin testattiin verestä vasta-aineet (pistettiin jokin piikki ja seurattiin nouseeko sille rokotuskohdalle reaktio ja kuinka suuri patti). Jos vastareaktio oli tarpeeksi voimakas, ei rokotettu, muuten rokotettiin.

Ihan samalla kaavalla tehtiin myös -74 syntyneelle sisarukselleni. Kyseessä n. 6000 asukkaan pikkukunta Itä-Suomessa.

Vierailija
27/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mpr-rokotukset ovat alkaneet vasta 1982, mutta pohdinkin tässä juuri, että onko niitä silloin alettu antaa myös vanhemmille lapsille, kuin neuvolaikäisille.

Periaatteessa ala-asteella on kaikki 70-luvulla syntyneet saaneet mpr-rokotteen mutta sitä tehostetta ei ilmeisesti ole annettu tai siitä ei olla varmoja. Näin siis minulle sanottiin, kun hain itselleni jäykkäkouristusrokotetta.

Itse en muista ala-asteella saaneeni muita kuin noita poliorokotuksia (sokeripala ja rokote) sekä yläasteella ainakin vihurirokotuksen, koska se annettiin kaikille tytöille ja sanottiin erikseen, että ei saa olla raskaana. Terveyskeskuksesta arveltiin, että tuo yläastevihurirokote olisi ollut itse asiassa mpr-rokote.

Olen siis syntynyt 1974, ja ainakin tältä ikävuodelta ylöspäin pitäisi kaikkien olla saanut koulussa sen ensimmäisen mpr-rokotteen ja siis se vahvistus puuttuu. Pojat saivat vahvisteen armeijassa. Periaatteessa meidän kaikkien pitäisi käydä ottamassa se vahviste, mutta terveyskeskus sanoi, että kunnissa on ollut eri käytäntöjä ja jotkut ovat voineet saada ekan satsin ala-asteella ja toisen satsin yläasteella, eli osalla samaa ikäluokkaa voi hyvinkin olla rokotukset kunnossa ja osalla taas ei.

Vierailija
28/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vm -73 ja pk-seudulla asuin, kun rokotettiin. Neuvolakortin mukaan olen saanut lapsena tuhkarokkorokotuksen (tai rokotuksia, en enää muista)

Vierailija
29/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MPR vuonna 1988, Pohjois-Karjala

Vierailija
30/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei harmainta aavistusta.

Vierailija
31/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta olin sairastanut sekä tuhkarokon että sikotaudin (ja vihurirokon ja vesirokon) että sitä ei katsottu tarpeelliseksi.

Vierailija
32/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa syntyneet eivät ole sitä automaattisesti saaneet. Itse olen saanut kun aloitin opiskelun terveydenhoitajaksi

Vierailija
33/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

MPR vuonna 1988, Pohjois-Karjala

Vierailija
34/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvun alussa syntyneet eivät ole sitä automaattisesti saaneet. Itse olen saanut kun aloitin opiskelun terveydenhoitajaksi

Vierailija
35/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
36/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, mutta onko siis annettu ala- tai yläasteilla 80-luvula niille, jotka eivät enää neuvolan piirissä olleet?

Joistakin viesteitä päätellen on annettu, ja itsekin muistelisin näin.

Vierailija
37/44 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

, mutta onko siis annettu ala- tai yläasteilla 80-luvula niille, jotka eivät enää neuvolan piirissä olleet?

Joistakin viesteitä päätellen on annettu, ja itsekin muistelisin näin.

Meidän ikäluokalle (-74) annettiin 5-luokalla vihurirokkorokote tytöille pelkästään, koska se on vaarallinen raskauden aikana.

Vierailija
38/44 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaanpa tämä ylös, kiinnostaa kuulla. Muistaako kukaan varmasti mikä on ollut tuo rokote, josta testattiin ensin vasta-aineita?

Vierailija
39/44 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut, ei kuulunut tuolloin ohjelmaan. Hankin itse ennen kuin lähdin vaihto-oppilaaksi vuonna 1988. Syntynyt olen 1971 enkä sairastanut mitään rokkoja.

Vierailija
40/44 |
09.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En saanut, ei kuulunut tuolloin ohjelmaan. Hankin itse ennen kuin lähdin vaihto-oppilaaksi vuonna 1988. Syntynyt olen 1971 enkä sairastanut mitään rokkoja.

Montako rokotetta sait tuolloin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi