Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perhepäivähoidon lapset varahoidossa päiväkodissa!

Vierailija
05.05.2011 |

Paljonko kunnalle maksaa yhden hoitajan palkkaaminen päiväkotiin?

Perhepäivähoitajien työaikalaki aiheuttaa sen, että ihan koko ajan jonkun hoitajan lapset on päiväkodissa.

Päiväkodin henkilökunta ei riitä.

Kumpi tulee halvemmaksi, maksaa rahana pph ylityökorvaukset (esim. 35h/kk) vai palkata päiväkotiin ylimääräinen hoitaja?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän tässä keskustelussa on jäänyt ihan kokonaan mainitsematta, että suurelle osalla hoitajista tämä laki tietää palkan alennusta. Tähän mennessä olemme tehneet ylipitkiä päiviä ja saaneet normaalin tuntipalkan (siis ei mitään ylityölisiä) ylitöistä, joita on tullut jopa 10-20 tuntia viikossa. Nyt nämä kaikki ylityöt pitäisi pitää vapaana ja palkka laskee, koska työtunteja on vain 40. Mitenkähän yksinhuoltaja pystyy enää toimimaan perhepäivähoitajana kun omat lapsetkin pitäis elättää eikä kulukorvaukset (4,5e/pvä/lapsi) riitä edes hoitolasten ruokaan kunnolla, saatikka sitten vessapapereihin, kodin korjauksiin, leluihin ja askarteluvälineisiin. Pelkällä lomalla ei elä!

Vierailija
2/43 |
09.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuleekin elokuussa päiväkotiin varahoitoryhmä, jossa on vain varahoitolapsia ja kolme koulutettua kasvattajaa. Lapsia tulee hoitoon 12 hoitajalta ja kuulemme joka viikko ainakin kahden hoitajan lapset paikalla + sairastapaukset. Eli lapsia kierrossa on 50! Saa nähdä kuinka se alkaa rullaamaan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä olen palkka laskee rutkasti vapaat ei korvaa sitä ylitö rahaa alkuunkaan aika huono sopimus

Vierailija
4/43 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...päivä tai pari silloin tällöin. Meidän lapsille oli buukattu jo syksylle 3 viikkoa varahoitoa hoitajan tasotusvapaiden takia. Ja tosiaankin ihan todella tässä vain ajateltu rahaa eikä lapsia ollenkaan, joita riepotellaan sinne tänne.

Vierailija
5/43 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin lapseni pois pphoidosta, koska syksylle oli buukattu jo 3 viikkoa varahoitoa tasoitusvapaiden takia ja heti 4 hoitopäivän jälkeen hoitaja jäi 2 viikon sairaslomalle. Lisäksi lasten varahoito olisi ollut aluksi toisessa pk:n ryhmässä ja jatkossa taas eri ryhmässä. Missä lupaukset siitä kodinomaisesta hoidosta, jossa on tuttu ja turvallinen hoitaja ja ympäristö...

Vierailija
6/43 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei enää juurikaan ole varsinaisia kunnallisia perhepäivähoitajia, vaan ostopalvelupph:ita, joita kunta palkkaa. Heitä tämä uusi sääntö ei koske. Hoitajan lomien ajaksi otetaan itse lomat töistä samaan aikaan (esim. heinäkuu) ja jos sattuisi hoitaja sairastumaan, voisi ehkä itse pitää pari pekkaspäivää ja pitää lapsen kotona.

Vierailija
7/43 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhepäivähoitajien jaksaminen. Kuten edellä joku sanoi, yli 40h viikossa huonolla palkalla. Vanhemmat vain haukkuu, vaikka yrität työsi hyvin tehdä. Eikä sijaista saa, sillä tilat ovat kotonasi. Sitten kun tuota vapaata tarvitsisi niin vanhemmat taas valittaa.

Kyllä, eivät ne lapset ole samaan aikaan hoidossa. Olisivatpa, sillä pph on töissä kiinni aamu seitsemästä pitkälle iltapäivään ilman mitään ylityöpalkkaa. Kyllä heillä pitää olla vapaata siinä missä kenellä tahansa muullakin, jolloin on vähintäänkin kohtuullista että lapset viedään varahoitoon. Pph:lla kuuluu olla oikeus lomaan ja varsinkin sairaslomaan, ei keneltäkän voi vaatia aina töissäoloa ja valmiustilaa.

Ihmetyttää todella, miten pph jaksaa työssään. Onkohan työuupumus kuinka yleistä? Päivästä toiseen yksin ison pikkulapsuryhmän kanssa usein ilman mitään kontakteja aikuisiin. Aika yksinäistä, en itse jaksaisi.

Ei aina valiteta, jookosta. Ollaan iloisia ja kiitollisia, että jotkut jaksavat tehdä niinkin arvokasta työtä kuin lapsiemme hoitaminen. Jos ei kelpaa niin voinee palkata omakustanteisen hoitajan kotiin niin ei tarvitse valittaa, vaan voi tarvittaessa erottaa ja vaihtaa. Ymmärretään myös, että ne hoitajat ovat ihmisiä, joilla on oikeus pitää lomansa ja sairastaa. Jaksaisitko itse?

Vierailija
8/43 |
05.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ylityötunnit paukkuu. meidän kunnassa saa ottaa ylityörahan tai vapaan. oma hoitajamme suosii vapaata, ja silloin lapset on jonkun tutun pph:n luona varahoidossa. lapset tuntee monia hoitajia, kun käyvät samassa puistossa ja on yhteisiä muitakin juttuja, ja varahoitoon menevät aina innoissaan.

Vierailija
9/43 |
17.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä molemmat lapset olleet samalla pph:lla jo viidettä vuotta ja nyt ensi kerran mietin tosissani hoitopaikan vaihtoa päiväkotiin koska mielestäni tässä uudessa pph laissa ei ole mitään järkeä lasta ajatellen. Jos 2-vuotias lapsi menee päiväkotiin varahoitoon joka 3. tai 4. vko, ryhmässä aina eri lapset, tosin samat hoitajat, parhaimmillaan ryhmäkoko yli 20 lasta. Ja meilläkin hoitopäivän pituus 9 h. Olen sitä mieltä että perhepäivähoito on enää joko osa-aikatyötä tai muuten lyhyttä päivää tekevien vanhempien lasten mahdollisuus. Mutta jos olet yksityisellä sektorilla normaalissa toimistohommassa, päiväkoti on ainoa mahdollinen paikka ellet halua kiikuttaa lastasi varahoitoon tosi usein.

Vierailija
10/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

negatiivinen asenne monilla on perhepäivähoitajia ja tarhatätejä kohtaan.Miksi moni puhuu henkilöstä joka on vastuussa teidän lapsista kuin hoitaja olisi joku rahanahne idiootti.Mä mieluummin maksan omasta pussista pph;lle pimeenä ylitöistä jos esim.liikenneruuhkan takia olen myöhässä.Tiedän ettei kaikkien työnantaja hyväksy pyhien aattona aikasemmin lähtöä,mulla onneks on mahis aattosin tehdä vaik 6h ja siihen matkat niin 8h siitä tulee muttei 10h.Tietenkin ne pari tuntia otetaan mun palkasta. Älkää olko niin ilkeämielisiä perhepäivähoitajia kohtaan.Ne on ihmisiä ja pahimmassa tapauksessa teidän käytös kostautuu lapsillenne ihan "vahingossa".

negatiivisesta asenteesta hoitajia kohtaan vaan systeemiä!

Ihan ilolla varmasti lähes kaikki suovat parannukset mitkä koskevat pph:ia. Itse ainakin olen tyytyväinen, että heidän työtään edes sen verran arvostetaan, että pääsivät työaikalain piiriin. Lähinnä toteutus mättää, kun ainoa vaihtoehto ylitöiden korvaukseen on vapaat. Miksei vaikka osaa voisi maksaa rahana? Varmasti moni pph mielellään ottaisi sen palkanlisän mitä ylitöistä tulisi. Ja olisi lapsillekin paljon mukavampi systeemi, kun ei tarvitsisi vähän väliä mennä varahoitoon.

Vierailija
11/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän perhepäivähoitolaiselle ole ollut mitenkään kamalaa. Ne käy tutustumassa siihen ryhmään etukäteen, menevät usemapi pph-lapsi samaan ryhmään ja saavat sitä paitsi nähtävästi "vieraskohtelua" / eritysihuomiota ryhmässä. Kakkosvarapaikasta puhutaan meillä aina jopa kaipaavasti, koska sinne pääsee niin harvoin.

Vierailija
12/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäädään kohta lomalle ja tulee kyllä ihan puun takaa koko juttu. Mitä syksyllä tapahtuu?

Eikö meidän mielipidettä kysytä?

Voitte alkaa pitää huolen, että pph:n ei tarvitse tehdä 10h päivää. Siinä teille vaikutus mahdollisuus, että lapsenne ei joudu vieraaseen hoitoympäristöön.

Jos Aukusti tuodaan hoitoon klo7, Meidän Ernesti klo 8, Kasper Jesper ja Joonatan klo 9. Aukusti haetaan klo15.30, meidän Ernesti on haettu jo klo 14. Kasper Jesper ja Joonatan haetaan 17.30.

Miten tämä voi olla vanhempien vika? Ehkäpä syyttävä sormi pitäisi osoittaa päivähoitotoimistolle, kun eivät osaa sijoittaa samaan aikaan tuotavia ja haettavia samalle hoitajalle.

Sitten niitä lapsia työnnetään varahoitoon päiväkotiin, ja siinä samalla päivähoitotoimistossa syyllistetään vanhempia kun eivät voi pitää vapaata ja hoitaa lapsiaan kotona kun hoitaja on ylityövapaalla! Näin ainakin silloin kun meidän lapsi oli hoidossa kuusi tuntia päivässä ja itse olin opiskelija.

Vierailija
13/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin en ole kuullut asiasta vielä mitään ratkaisuehdotuksia.

Luulen, että pph:n vapaapäivien ajaksi lapset lykätään päiväkotiin ilman mitään lisäresursseja. Eli käytännössä, minun ryhmässäni:

"omia" lapsia kirjoilla yli 20, varahoidossa pph:sta 2. Eli tulevat pk:iin silloin, kun pph on sairaslomalla. Tähän päälle hoitajan/hoitajien ylityövapaat, lapsia meille hoitoon useampi kappale.

Pääluku huitelee jo yli 25. Johan siinä fyysiset tilatkin ovat riittämättömät, kaikesta muusta hulinasta puhumattakaan.

Ehdottomasti pitäisi löytyä joku muu ratkaisu, kaikkia lapsia ajatellen!

t.lto

Vierailija
14/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitätön korvaus ylipitkistä työpäivistä.

Kulukorvaus ei kata kaikkia kuluja, pph maksaa itse paljon.

Kunnalla ei ole vuokra tai remonttikuluja, ei yhtään mitään.

Kuntapäättäjät ei arvosta perhepäivähoitajaa.

Maksaisi ne ylityökorvaukset jos lasten ja heidän perheidensä hyvinvointi on tärkeää.

Moni hoitaja varmasti ottaisi osan rahana, ei pelkkänä vapaana. Sitä vapaata tulee jopa 6 viikkoa vuodessa. Siihen päälle vielä vuosilomat.

Vierailija
15/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otan mieluummin ylityöt lomana kuin rahana. Työ on vastuullista ja raskastakin ja päivät pitkiä. Joten silloin tällöin viikko ylimääräistä vapaata tekee terää hoitajalle. Tykkään myös matkustella paljon, kotimaassa ja ulkomailla, sitten on reissujakin mahdollisuus tehdä enemmän:) Meillä perhepäivähoitajillakin on oma elämä ja omat perheet. Työ on työtä, ei hoitajia pidä uudesta systeemistä syyllistää.

Vierailija
16/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinusta hyvä?

Vierailija
17/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa jos joutuisi noin monta viikkoa olemaan päiväkodissa!

Vierailija
18/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaisesta lainkaan!

Vierailija
19/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja luulisi olevan helpommin järjestettävissä, jos rahat suunnattaisiin pph:n palkkoihin.

Taitaa olla vain siitä kiinni, että kunnilla on sääntö, ettei ylitöitä makseta rahana. Voisi kyllä tässä tapauksessa tehdä poikkeussäännön. Olisi kaikille helpompi vaihtoehto. Pph saisi enemmän palkkaa, lapsi saisi olla tutussa hoidossa, päiväkodin ei tarvitsisi koko ajan järjestellä pph-lapsia ryhmiinsä.

Vierailija
20/43 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä häntä ei kiinnosta/ei halua tehdä ylitöitä jatkuvasti vaan haluaa pitää kiinni työajoistaan!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä