Kesäksi työttömäksi jäävät opettajat? Kysymys
MIetin tässä itse, ottaisinko ensi vuodeksi äitiylomasijaisuuden, josta ei siis saa kesän palkkaa. Olen siis pätevä ja oaj:n ja työttömyyskassan jäsen.
Kuinka hyvän korvauksen kesältä liitosta saa? Ja oliko niin, että siinä oli joku kahden viikon karenssiaika, mutta muuten saa korvaukset koko kesältä?
Toukouussa siis saisin viimeisen virallisen palkan, kesäkuussa lomarahat, eikö? Mutta saisinko jo kesäkuultakin parilta viikolta korvausta? Oon ihan pihalla näissä käytännön asioissa... Ja tiedän, kyllä, että niitä korvauksia joutuu sitten odottelemaan pitkälle kesään, mutta miehen palkalla kyllä pärjätään, kunhan nyt vaan jotain rahaa saan sitten myöhemmin taas tililleni!
Kiitos, jos joku saman kokenut viitsii selventää asioita!
Kommentit (5)
kyllä mun on ainakin pakko ottaa vastaan sijaisuus, jos ei löydy vakivirkaa tai paikkaa, josta kesän ajaltakin sais palkan.
Eli tulevana kesänä mulle käy just niin.
Onhan siinä se karenssiaika ja sit tietty lasketaan vielä kertyneet lomapäivät, ennen kuin päivät alkaa juokseen. Mut toisaalta saa käteen lomarahat.
Mä oon laskenut, etten aivan surkeaa liiton rahaa saa, kun opetustunteja on ollut hyvin ja kokemuslisiä paljon. mutta tottahan niitä saa odottaa pitkään. Onneksi on säästöjä ja töissä käyvä ukko:/
Mulla oli aikaisemmin vakkarivirka toisella kunta-alalla, jonka sanoin irti, kun en saanut siitä enää virkavapaata. Viime kesän vielä olin palkattomalla vapaalla tästä entisestä duunistani, eli en saanut pennin hyrrää mistään:(
Eli vaikka onkin kiskurimaista, ettei sijainen aina saa kesäajalta palkkaa, niin on se sentään parei kuin ei mikään työ.
Vaikka olenkin opetustyötä tehnyt, kuulun eri alan liittoon ja kassaan aikaisemman ammattini perusteella, kun en ole katsonut tarpeelliseksi, saati hyödylliseksi vaihtaa.
Ansiosidonnainen on n. 80% palkasta, karenssi on 5 päivää ja jos lopputili sisältää lomakorvausta, ne katsotaan vielä 'työajaksi', eli korvausta tulee 'loman' ja karenssin jälkeen. Ensimmäinen hakemus kannattaa lähettää mahdollisimman nopeasti, jotta saadaan laskettua päivärahan määrä.
ehkä ottaa selvää sieltä kassasta ne vastaa kyllä.
Eikä se ansiosidonnainen ole opettajan palkasta 80 %.
Oma palkkani oli 2300 ja ansiosidonnainen viimeksi 1400.
Ja menin kyllä heti lukemaan oaj:n ja kassan sivuja, mutta ajattelin, että joku kokenut vois täällä selittää asian pähkinänkuoressa.
http://www.tyj.fi/default.asp?id=1