Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sterilointi heti synnytyksen jälkeen? Av-mammojen kokemuksia tai mielipiteitä?

Vierailija
03.05.2011 |

Haluaisin steriloida itseni. Olen raskaana ja synnytän luultavimmin alakautta. Kuulemma steriloinnin voi tehdä pari päivää synnytyksen jälkeen myös alapääsynnytyksen jälkeen, samalla kun on vielä sairaalassa.

Onko jollain kokemusta tästä?

Sektion yhteydessä voi kuulemma myös tehdä sterilisaation. Minulle ei ole vaan suunniteltu sektiota.

Entä sellainen seikka, mitä mietin, mutta se on varmasti tyhmä asia. Me haluaisimme kolme lasta ja nyt odotan kolmatta. Sitten lapsiluku on täynnä.

Mikäli steriloin itseni heti synnytyksen jälkeen ja vauva ei eläisikään kuin pari päivää tai pari kuukautta, sehän olisi ihan kauheaa. En voisi saada sitä kolmatta elävää :(

Tai voisiko sellaisessa tapauksessa tehdä koeputkihedelmöityksen? Harvinaistahan nuo kätkytkuolemat ovat mutta silti mahdollisia.

Joo tiedän, isommatkin lapset voisivat menehtyä, mutta tässä puhun nyt näistä juuri vastasyntyneistä.

Ei huvittaisi alkaa säätämään ehkäisyjen kanssa synnytyksen jälkeen kun tiedän, etten halua enempää lapsia.

Mielipiteitä?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu sairaalasta missä synnytät. Seinäjoella ei enää tehdä sterilisaatiota alatiesynnytyksen jälkeen parin päivän sisällä, vaikka haluaisitkin. Niin käsitin kätilön puheista, että sektion yhteydessä (tai jos jostain muusta syystä synnytyksessä joudutaan leikkuriin) sterilisaatio on vielä mahdollinen. Itse mietin sitä myös, mutta päädyin muuhun vaihtoehtoon toistaiseksi. Meille on nyt tulossa kuudes, ja se viimeinen.

Vierailija
2/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä sairaalassa missä synnytän, tehdään kyllä sterilisaatioita myös synnytyksen jälkeen. Mutta en tiedä onko se liian "aikaista" kun ne vastasyntyneet on sen verran heikkoja...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On nimittäin huomattavasti yksinkertaisempi toimenpide.

Minäkin olisin halunnut heti kolmannen syntymän jälkeen sterilisaation mutta en saanut, jälkitarkastuksessa sain pillerireseptin ja kehottivat kääntymään ehkäisyneuvolan puoleen ja harkitsemaan josko mies menisi vasektomiaan.

Jos olisin vanhempi niin tilanne voisi olla toinen mutta pitävät 30-vuotiasta ilmeisesti vielä liian nuorena ja siksi sain pillerit jotta mulla olisi vielä "harkinta-aikaa".

Vierailija
4/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua pelottaisi että vauva saisi kätkytkuoleman ja mut olisi steriloitu :(

Vierailija
5/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa synnytyksen jälkeen oli munasarjat katkaistu (90-luvulla) ja silti nainen tuli raskaaksi...

Mutta miksi te hyvät ihmiset ette laitata itsellenne hormoonikierukkaa. Kuukautiset jäävät pois (mitä ei tapahdu sterilisaation jälkeen) ja jää se "jos kuitenkin" mahdollisuus.

Itsellä siis vain positiivisia kokemuksia hormoonikierukasta. (Laitettiin noin 3 kk päästä synnytyksestä ja silloin vielä imetin).

Vierailija
6/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

halua lisää lapsia tai sitten et sitä tiedä.

Minusta jälkimmäinen vaikuttaa ap:n tapauksessa ilmeiseltä eikä sterilaatiota pidä mennä hankkimaan jos aikoo uusia lapsia tehdä (on aikomus sitten ehdollinen tai ei).

Vierailija
7/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi te hyvät ihmiset ette laitata itsellenne hormoonikierukkaa. Kuukautiset jäävät pois (mitä ei tapahdu sterilisaation jälkeen) ja jää se "jos kuitenkin" mahdollisuus. Itsellä siis vain positiivisia kokemuksia hormoonikierukasta. (Laitettiin noin 3 kk päästä synnytyksestä ja silloin vielä imetin).

on positiivinen kokemus hormonikierukasta niin tosiasia (hyvin vaiettu sellainen) on, ettei sekään kaikille sovi. Sitä paitsi se on täysin turha rasite elimistölle jos tosiaan lapsiluku on täynnä.

Vierailija
8/8 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis itse saanut sterilaation abortin yhteydessä. Lapsiluku oli täynnä, hormonikierukka jouduttiin poistamaan kun se ei sopinut ja vahinko kävi kondomien kanssa. Kovan tien kautta piti käydä mutta lopulta sen sterilaation sain.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kolme