Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikista on kurjaa, jos lapsen murrosikä alkaa aikaisin?

Vierailija
02.05.2011 |

Tottakai siinä on vaihtelua, miksi sitä surkutella?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos 10-vuotiaan pitää alkaa jo siteiden kanssa puljaaminen. Mieliala heittelee ja on kipeäkin pari päivää kuukaudessa. Ja kaverit on ihan entisenlaisia, rasavillejä lapsia.

Ja varsinkin, jos kavereilla alkaa menkat reilusti myöhemmin vaikka 13-vuotiaana, on siinä iso ero.

Eli kyllä annan lapsen surkutella ja tunnen empatiaa itsekin.

Vierailija
2/29 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hän olisi henkisesti kypsempi kuin muut. Ärsytti ja lujaa, kun pitivät minua kakarana, vaikka oli enemmän järkeä esim suojella itseään huonoilta teiltä kuin fyysisesti varhaiskypsillä oli.

Sain kuukautiset +13 v. Olin sitä ennen psyykkisesti yhtä kypsä kuin sen jälkeenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen henkinen ja fyysinen kehitys tapahtuisivat suurinpiirtein yhtä aikaa. Lisäksi ala-aste ja alkavat kuukautiset, jotka ovat usein epäsäännölliset, voivat aiheuttaa todella kiusallisia tilanteita. Ala-asteella varsinkin kun vielä riehutaan, juostaan ym. välitunneilla.

Noista tilanteista on tietysti helppo sanoa, että jälkeenpäin niille nauraa tai että sehän on vain luonnollinen asia, mutta todellisuudessa sitä lasta, joka tilanteisiin joutuu, ei tuollainen lätinä auta yhtään.

Vierailija
4/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsesta varmaan tosi ikävää, jos vanhemmat naama vääränä, kun lapsi muuttumassa nuoreksi. Muualla maailmassa skoolataan sen tytön kanssa ilosta ja ylpeydestä, kun menkat alkaa.

Vierailija
5/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta se oli vaan kivaa ja odottamisen arvoista, olis ollut kauheeta, jos se olis ollut vanhemmista surullista.

Vierailija
6/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen 40 ja odotan milloin tää kärsimys loppuis, vois kulkea tuolla ilman pelkoa, että vasta puoli tuntia sitten vaihdettu tamponi pettää, ja jalkojen juuressa on verilammikko. (ilm. perinnöllistä, äitikin oli vuotaa about kuiviin) Sais olla ilman kipuja, ei tarvis syödä buranaa sikana joka 20. päivä.

Perkeleen finnitkään ei ole häipyneet.. Liian pitkä murrosikä.

Ja joo, huoli siitä, onko sit ihan normaalia, kun lapsi kehittyy aikaisin. Itsellä ei kasvanut karvat ja rinnat 10-vuotiaana.

Vierailija
7/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis, tietty jos alle 10 vuotiaana alkaa ni on se lapsellekin jo ihmeellistä yms.

Mutta sanotaanko, mielestäni lapselle on mukavempi jos alkaa aikaisin, kuin myöhään...

Itelläni ne alkoi vain pari kuukautta ennen 16 vuotias synttäreitäni, ja uskokaa pois... viimeset kolme vuotta ennen niiden alkua olin kamalasti miettinyt miksi mie olen viallinen, kun ei ala. tai no, sit ku olin jo 15v ni tosissaan alko mietityttää kun terkkarikin alko vihjailee et joku ongelma voisi olla...

Tosin kyllä sen ymmärrän et lasta voi hämmentää ja harmittaa jos ne varhain alkaa.

Vierailija
8/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo riskejä lapsen elämään esim. liian aikainen seksielämä, hyväksikäyttö.....

Lapsi jää usein myös lyhyeksi tai tulee kiusatuksi ja silmätikuksi.

Ei ole helppoa olla aikaisin tai kovin myöhään kerhittynyt.

Se ei ole hyvän vanhemman merkki, että koska lapsen kuukautiset alkaa. Ihmetyttää kun lapsista halutaan liian nopealla tahdilla isoja ja nuoria. Annetaan sen psyykkisen puolen kehittyä myös rauhassa

Vierailija
9/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi oli mukavampaa, olla huoleton lapsi vain se kiukkuinen ja kärsivä murrosikäinen?

Moni meistä muistaa nuoruutensa aika vaikeana aikana, kun lapsuus oli sen sijaan mukavaa. Muistelkaa sitäkin, miten koulussa suhtauduttiin niin erittäin aikaisin kehittyneisiin tyttöihin. Ehkä hitaammat kadehtivat, mutta heillä itsellään ei ollut kovin kivaa.

Aikainen murrosikä on tähän kirjoittaneista toivottavin ilmeisesti niiden mielestä, jotka ovat joutuneet odottamaan omaa aikuistumistaan muita pitempään.

Vierailija
10/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosikä oli kamalaa aikaa. Lapselle soisi hiukan kokemusvuosia, että jaksaa tunnemyrskyt läpi.

Toisinaan käy myös mielessä, että vanhemmat haluavat aikuistaa lapsiaan liina varhain. Tuntuu olevan ylpeilyn aihe, että lapsella on "tyttökaveri" tai "poikkis" jo 9-vuotiaana. Ihan kuin heitä pitäisi ajaa varhain apinoimaan aikuisten suhteita, kun kuitenkin olisi tärkeätä elää kaikki kehitysvaiheet omalla painollaan.

Herää siis ikäviä mielikuvia lapsen henkisestä hyvinvoinnista.

-Eikä tartte hiiltyä, nämä ovat vain mielleyhtymiä äkkiseltään.

Vierailija
11/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos asiaa oikein ajattelee, niin saattaisi käydä mielessä että sitten taas sukukypsyys loppuukin aikaisemmin. Eli ne hedelmällisimmät vuodetkin ovat jo aiemmin. Ei se kuitenkaan ole sellainen asia, johon voi vaikuttaa, joten asia sitten vain hyväksyttäisiin ja that's it. Kuka sitten on nimenomaan surkutellut? Onko joitain, joiden mielestä menkat ovat alkaneet huonoon aikaan? Kyllä mä luulen ettei tää asia ole kenenkään elämään mitenkään valtavasti vaikuttanut.

Itsellä alkoi lähes 14-vuotiaana, henkisesti olen silti ollut samalla tasolla, ellen edellä. Tämä on johtunut luultavasti lapsuuteni kokemuksista ja elämästä itsessään, eikä liity mitenkään sukukypsyyden alkamiseen. Tuskin kukaan tarkoituksella alkaa niitä lapsia tehdä heti kun niitä saisi :D

Vierailija
12/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

murrosikä jo 8-9-vuotiaana, kuukautiset hiukan 10-vuotissynttäreiden jälkeen. Rinnat kasvoivat 9-vuotiaana. Se oli oikeasti todella rankkaa. Tuntui, ettei kellään muulla koko koulussa (ala-aste) ollut rintoja kuin mulla ja sain kyllä siitä myös kuulla.

Kuukautisten aikaan olin kipeä ja piti vaivihkaa käydä vessassa vaihtamassa sidettä, pelätä ohivuotoja ja purra hammasta kun sattui. Kellään muulla meidän luokalta ei alkanut kuukautisia moneen vuoteen.

Se oli oikeasti todella noloa, kun en voinut mennä esim. uimaan kun oli kuukautiset. Liikuntatunnit olivat yhtä tuskaa, kun siinä hosuessa piti pelätä, että jos side luisuu pois paikaltaan ja saan japaninlipun pöksyihin. En kehdannut mennä liikuntatunnin jälkeen suihkuun, vaan pesin vessassa kainalot.

Mulla oli ja on vielä runsaat menkat. Kaverin luona yökylässä tuli kerran ohivuoto yöllä ja sotkin kaverin lakanat ja patjan (kaverilla alkoi menkat vasta paljon myöhemmin, joten se oli hänellekin kauhistus). Ja ihan kakaroita vielä oltiin, se oli aivan jäätävän noloa. Me leikittiin barbeilla silloin ja mä taistelin naisistuvan ja hedelmällisen kehoni kanssa. Kaikkein kauheinta oli, jos jossain vessassa ei ollut roskista. Piilottelin sitten käytettyjä siteitä taskuihin...

Yhdellä kaverillani alkoi menkat vasta yläasteella ja olin hänelle todella kateellinen. Mulla oli ehtinyt ne olla jo 5 vuotta silloin.

En todellakaan naura enkä muistele hyvällä aikaista murrosikääni nyt aikuisenakaan, helvettiä se oli. Muistan vaan sen kivun, tunteen kun verta valuu, vuodon hajun, sumuisen olon ja pelon ohivuodoista ja tuskallisen varmuuden siitä, että kukaan meidän luokalla ei joudu kokemaan samaa.

Vierailija
13/29 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä sai todella peitellä nolostella. Kuiskata liksanopelle, ettei voi mennä uimaan kun... Ja ope isoon ääneen päivittelee, että eihän sun ikäisellä voi olla vielä... Ja kaikki muut tytöt on ihan lautoja ja kakaroita. Kiusaavat ja hihittävät. Jee.

Rinnat kasvoi tietenkin. Voi jee, eka ja ainoa, joka joutui ristsikoita käyttämään. Eiollut ylpeyden aihe se.

Ylempien luokkien pojat ottivat silmätikuksi ja nimittelivät todella pahasti.

Itsetunto? Nollasta alaspäin.

Joo, olisi saanut murrosikä alkaa myöhemmin.

Vierailija
14/29 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No haloo ite oon vast 12 v ja mulla alko menkat 10-11v ei ollu kyl kauheen kivaa:(ei oo vieläkään) olla luokan ensimmäisistä ja viel ku muilla kehitys alkaa vast jtn 12-14 v.. Ja musta tuntuu etten oo enää ollenkaa lapsi vaikka leikinkin joskus.. Murrosikä on vaa niin perseestä kun voi olla. Varsinkin jos on varhainen murros ikä. Sitten kun vielä pitää muistaa että jos on menkat niin voi tulla raskaaks ei juma oikeesti!! Mulla on ollu paljon stressiä ja vähän masennustakin. Ja sitten vielä kun pelottaa joskus kävellä katuja jos tulee joitakin epäilyttävän näköisiä miehiä vastaan.. TÄÄ ELÄMÄ ON MULLE KAATUNU IHAN PÄIN PERSETTÄ MURROSIÄN MYÖTÄ.
noh, valitin aika paljon tässä viestissä mutta.. Ei näin, ei näin.

Vierailija
15/29 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos asiaa oikein ajattelee, niin saattaisi käydä mielessä että sitten taas sukukypsyys loppuukin aikaisemmin. Eli ne hedelmällisimmät vuodetkin ovat jo aiemmin.

Jos kuukautiset alkavat aikaisin, niin ne loppuvat myöhemmin. Eli sukukypsyyden aikaisin saavuttaneilla naisilla hedelmällinen ikä kestää kauemmin kuin myöhään kehittyneillä.

Vierailija
16/29 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varsinkin jos lapsi on mieleltään vielä ihan lapsi, ja kaikki kaveritkin on lapsia ja sitten alkaa menkat sun muut nuoruusiän jutut liian aikaisin. Mutta turhaaha sitä on lapselle surkutella, mieluummin suhtautua neutraalisti tai vielä mieluummin positiivisesti.

Vierailija
17/29 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ekana mieleen se että lapsi jää lyhyeksi. Etenkin pojille se on tosi kurjaa, ihmettelenkin äitejä jotka ihan ylpeäni kertovat että meidän pojan murrosikä on alkanut.

Veljeni murrosikä alkoi aikaisin, äänenmurros oli joskus viidennelle mennessä. Ja kun murrosikä alkoi aikaisin niin samoin se loppuikin aikaisemmin ja piitusskasvu tyssäsi siihen. Pituutta kertyi vain 165cm. Äiti on 163cm, isä 188cm. Äidillä aikainen murrosikä, isällä myöhäinen, kasvoi vielä armeijassakin, mutta valitettavasti veli peri äitinsä geenit muurosiän suhteen. Itsellä menkat alkoi vasta 14-vuotiaana ja pituutta on 175cm.

Vierailija
18/29 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai siis, tietty jos alle 10 vuotiaana alkaa ni on se lapsellekin jo ihmeellistä yms. Mutta sanotaanko, mielestäni lapselle on mukavempi jos alkaa aikaisin, kuin myöhään... Itelläni ne alkoi vain pari kuukautta ennen 16 vuotias synttäreitäni, ja uskokaa pois... viimeset kolme vuotta ennen niiden alkua olin kamalasti miettinyt miksi mie olen viallinen, kun ei ala. tai no, sit ku olin jo 15v ni tosissaan alko mietityttää kun terkkarikin alko vihjailee et joku ongelma voisi olla... Tosin kyllä sen ymmärrän et lasta voi hämmentää ja harmittaa jos ne varhain alkaa.

Minä olen muistutellut 11-vuotiasta, että vaihdapas nyt kulta se side. Ja muistathan kouluun ottaa mukaan siteitä ja muistathan koulussa vaihtaa.

Aivan eri asia oli isosiskonsa kanssa, jolla alkoi kuukautiset 16-vuotiaana. Sen ikäinen osaa jo ihan itse miettiä tuollaisia asioita.

Ei 11-vuotiaan vielä tarvitsisi olla pystymättä menemään uimaan, koska on kuukautiset. (Ja ei, tamponi EI ole tässä ratkaisu, sitä ehdotettiin ja lapsi oli aivan kauhuissaan ajatuksestakin. Tässäkin taas 16 vee aivan eri asia)

Alle 12-vuotias on hurjan pieni olemaan murrosikäinen. Tosin niin on vielä 12-vuotiaskin. Olen vienyt 12-vuotiaan gynekologille saamaan apua kivuliaisiin ja runsaisiin kuukautisiin. Pieni halusi vielä äidin olevan paikalla koko ajan. Ei tosiaan ihan tossa vaiheessa vielä tarvitsisi moisia miettiä.

Vierailija
19/29 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:( Siinä vaiheessa alkaa olla niin, että äiti ja isi ei ehkä olekaan ne ykköset enää :)

Vierailija
20/29 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tulee ekana mieleen se että lapsi jää lyhyeksi. Etenkin pojille se on tosi kurjaa, ihmettelenkin äitejä jotka ihan ylpeäni kertovat että meidän pojan murrosikä on alkanut. Veljeni murrosikä alkoi aikaisin, äänenmurros oli joskus viidennelle mennessä. Ja kun murrosikä alkoi aikaisin niin samoin se loppuikin aikaisemmin ja piitusskasvu tyssäsi siihen. Pituutta kertyi vain 165cm. Äiti on 163cm, isä 188cm. Äidillä aikainen murrosikä, isällä myöhäinen, kasvoi vielä armeijassakin, mutta valitettavasti veli peri äitinsä geenit muurosiän suhteen. Itsellä menkat alkoi vasta 14-vuotiaana ja pituutta on 175cm.

Mun pojallani alkoi murrosikä aika varhain, äänen murros seiskalla, parta kasvoi ihan kiitettävästi jo yläasteella.

Mutta kasvoi siltikin 186-senttiseksi, venyi ihan hullun lailla pituutta juuri tuossa yläasteen aikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kuusi