Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaislasten koulumenestys romahtanut 2000-luvulla

Vierailija
02.05.2011 |

http://www.yle.fi/tekstitv/html/P108_01.html



Katsokaa nyt mihin oikeistohallitus on maata vienyt. Tällaiset mittarit kertoo sen ehkä parhaiten.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin eihän siinä aivot toimi. Muutenkin kaikkea hässäkkää on liikaa, eikä aikaa ja syventymistä oppimiseen ole, eikä taida olla intoakaan. Oppiminen vaatii tylsyyden sietoa ja oman nautinnon siirtämistä tulevaisuuteen, eikä monella ole tähän resursseja. Etenkään, kun kotona vanhemmilla ei ole aikaa opastaa lapsiaan ja käyttää aikaa lastensa koulutyön vahtimiseen ja kannustamiseen. On niin paljon kaikkea mitä tehdä ja töitäkin pitää tehdä vielä kotona.



Pitkäjänteisyys on varmaankin vähenemään päin, ja mitä kaikkea tämä hektinen nettielämä tuokaan - se vaikuttaa kehittymien aivojen synapseihin ja keskittymiskykyyn, ja siten kykyyn oppia.



Ehkä tämä on seurausta siitä, että lapsia kasvatetaan yhä suuremmissa ryhmissä, missä monilla stressivaste heikkenee jo taaperona - se heikentää oppimista tutkitusti myöhemmin kouluiässä. Ehkä koulun yksipuolinen "kehittäminen" lukuaineiden ehdoilla on aikaansaanut tämän, että lapset eivät enää kehity niin kokonaisvaltaisesti ja tasapainoisiksi ihmisiksi, joilla säilyisi motivaatio koulunkäyntiin.



Tai sitten nuoret elävät jo niin laajasti virtuaalimaailmoissa ja toisissa elämissä, ettei tämä reaalimaailma velvollisuuksineen enää kiinnosta. Ei nähdä, miten koulutus on se asia, joka vaikuttaa sosiaaliseen ja taloudelliseen menestykseen ja on tie hyvinvointiin - kaikki saadaan muutenkin, ilman vaivautumista ja ikäviä velvollisuuksia.

Vierailija
2/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"huonoimman" lapsen keskiarvo 8, "parhaan" 9. Aivan riittävää ajatellen jatkokouluttautumista peruskoulun jälkeen.



Tilastot ovat yhdentekeviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaiseen sijaisuuteen ei voi palkata epäpätevää henkilöä. Jos vakkari on pois yli puoli vuotta on pätevä löydettävä tilalle.

Vierailija
4/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulujen oppilashuollon määrä ja siten taso on heikentynyt alle suositusten monissa kunnissa. Muutenkin lapsiperheiden palveluita on kurjistettu ja esimerkiksi lapsiperheiden köyhyys on tuplaantunut lyhyessä ajassa. Kaiken lisäksi jo joka kolmannen lapsen isä on alkoholin suurkuluttaja. Ei siinä jää välttämättä resursseja ohjata jälkikasvua kun on parempaakin tekemistä.



Ehkä entistä suurempi osa suomalaisista on syrjäytymässä rakennemurroksen vuoksi ja elämä on kaikilla stressaavampaa. Se heijastuu kyllä lapsiin ja näiden hyvinvointiin, ja sitä kautta koulumenestykseen.

Vierailija
5/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäaikaiseen sijaisuuteen ei voi palkata epäpätevää henkilöä. Jos vakkari on pois yli puoli vuotta on pätevä löydettävä tilalle.

Tämä ei pidä paikkaansa, ja siitä minulla on hyllyssäni hallinto-oikeuden päätös. Käytännössä opettajan paikka voidaan täyttää jopa pysyvästi laatimalla sellainen aineyhdistelmä, jota ei ole kenelläkään, esim. tekninen työ+tyttöjen liikunta, saksa+uskonto+musiikki+kuvis, tai poikien liikunta+kotitalous. Jos ei satu olemaan täyttä pätevyyttä kaikissa vaadituissa aineissa, niin silloin voidaan ottaa se rehtorin poika määräaikaisena vuodeksi kerrallaan.

Todella surullista, jos sijainen on kaikin puolin pätevämpi, sopivampi ja parempi kuin vakituinen. Sellaiset tapaukset ovat yhä yleisempiä, sillä todella "vaikeasta" (huomaa monisisältöinen peiteilmaisu)vakituisesta opettajasta on mahdotonta päästä eroon.

Vierailija
6/48 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja eikös tikkurila ollut yksi vaarallisimmista kaupungeista. Paljon ulkomaalaisia ja vuokrataloryhmittymiä. Miettikää vaikka jotain korsoa jne.



Kiinnostaisi tosiaan tietää mitkä Vantaan koulut ovat mukana tutkimuksessa.

Oma 8v poikani lukee päivittäin ja olen käsittänyt, että kaverit myös lukevat kapteeni kalsareita, Risto Räppääjää jne.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai onko romahdus tapahtunut ympärisuomen?

Vierailija
8/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin lähes jokaisen av-mamman lapsi on erityislahjakkuus, lukee jo 4-vuotiaana ja laskee kertolaskuja 3 vuotiaana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/peruskoululaisten_heikkenevat_tai…



Aika uskomaton tampio tuo opetushallituksen asiantuntija. Ei ole järkevää väittää, että kotien mielipiteet ja toimintatavat ovat KUUDESSA VUODESSA muuttuneet niin rajusti, että koulumenestys romahtaa neljänneksen!



Vierailija
10/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuudessa vuodessa ehtii kasvattaa uuden kouluikäpolven Tai käydä alaluokat tai kaksi yläkoulupolvea. Se riittää hyvinkin muutokseen.

<a href="http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/peruskoululaisten_heikkenevat_tai…" alt="http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/peruskoululaisten_heikkenevat_tai…">http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/05/peruskoululaisten_heikkenevat_tai…; Aika uskomaton tampio tuo opetushallituksen asiantuntija. Ei ole järkevää väittää, että kotien mielipiteet ja toimintatavat ovat KUUDESSA VUODESSA muuttuneet niin rajusti, että koulumenestys romahtaa neljänneksen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska tulee eka kommentti, jossa syytetään asiasta perunaa, puuroa, leipää ja muita ruokavalion hiilihydraatteja?

Vierailija
12/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi Helsingistä olivat mukana tämän vuoden PISA-tutkimuksessa? Mukana oli kolme peruskoulua, joista kaksi (!!) kuuluu kouluihin, joissa on suurin mamuosuus.



Ja jos joku väittää, ettei tällä ole vaikutusta niin huihai... On sillä.



Sitä paitsi eihän nykynuoriso enää LUE. Tiedän, että poikkeuksiakin on, mutta yleensä ottaen lukutaito ja oman äidinkielen hallinta on kateissa myös niin suurelta osalta alkuperäisiä suomalaisia, ettei muissakaan aineissa voida loistaa. Onhan äidinkieli kuitenkin pohja kaikelle muulle.



Tyhmistytään... ei voi mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuka tahansa, joka on nähnyt muitakin koulusysteemejä kuin Suomen, kyllä osaa sanoa, mikseivät lapset selviä päättelytehtävistä. Niitä ei harjoitella koulussa. Logiikkaa ei opeteta. Tunteja nipistetään matematiikasta ja luonnontieteistä ja satsataan uskontoon, terveystietoon ja ruotsiin.

Vierailija
14/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi Helsingistä olivat mukana tämän vuoden PISA-tutkimuksessa? Mukana oli kolme peruskoulua, joista kaksi (!!) kuuluu kouluihin, joissa on suurin mamuosuus.

Ja jos joku väittää, ettei tällä ole vaikutusta niin huihai... On sillä.

Sitä paitsi eihän nykynuoriso enää LUE. Tiedän, että poikkeuksiakin on, mutta yleensä ottaen lukutaito ja oman äidinkielen hallinta on kateissa myös niin suurelta osalta alkuperäisiä suomalaisia, ettei muissakaan aineissa voida loistaa. Onhan äidinkieli kuitenkin pohja kaikelle muulle.

Tyhmistytään... ei voi mitään.

Paljonko kouluja oli yhteensä, tuskin pari mamukoulua lopputulosta pystyy pilaamaan.

Suomen pitäsi saada tasoitusta englannin kielisiin maihin nähden, joiden ei tarvitse panostaa muihin kieliin kuin äidinkieleensä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli mukana KOLME peruskoulua.



(Mitä siitä lukutaidosta sanoinkaan...)



Koko maan tilanteesta en puhunut mitään. Mikä painoarvo kolmella Helsingin koululla on koko maan tuloksessa - en osaa sanoa. Varmaa on, että jos vain Hgin tulosta katsotaan, se tulee olemaan SURKEA verrattuna esim. edelliseen kertaan, jolloin mukana oli "parempien" alueiden kouluja.

Vierailija
16/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaitos? Opettajat? Vanhemmat? Hallitus?....

Vai kenties oppilaat ja koti???



Jos kotona opetetaan lapsi panostamaan koulunkäyntiin, lapsi pärjää koulussa omalla tasollaan. Ei opettaja voi tehdä töitä lasten puolesta! Valitettavasti niin moni vanhempi hyväksyyy lapsensa alisuoriutumisen!



Tuo tulos kertoo ennen kaikkea sen, että Suomen lapset laiskistuvat entisestään. Miksi tavoitella hyviä koulu- tai työpaikkoja, kun yhteiskunta elättää!



Vierailija
17/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö, millaisia opettajia kouluissa nykyään on?



Suomalainen opettajakoulutus on kohtuullisen korkeatasoista, joten siihen ei oppiminen hidastu. Tiedättekö, mitä tapahtuu jos se vakituinen ja pätevä, osaava ja sopiva opettaja jää pitemmälle vapaalle, esim. äitiys- tai sairaus-, tai vaikka juopottelulomalle? Joo, on sellaisiakin nähty.



Opettajan sijaiseksi ei suinkaan tule edes useamman vuoden vapaan ajaksi pätevä, osaava korkeakoulututkinnon suorittanut sijainen. Yleensä sijaisten joukko on lievästi ilmaistuna erittäin kirjavaa, suuri osa viime vuoden ylioppilaita tai kouluavustajia, joille ei edes työvoimatoimiston avustuksella ole parempaa työpaikkaa löytynyt.

Vierailija
18/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset


Sitä paitsi eihän nykynuoriso enää LUE. Tiedän, että poikkeuksiakin on, mutta yleensä ottaen lukutaito ja oman äidinkielen hallinta on kateissa myös niin suurelta osalta alkuperäisiä suomalaisia, ettei muissakaan aineissa voida loistaa. Onhan äidinkieli kuitenkin pohja kaikelle muulle.


Nykyään lapset vasta lukevatkin. Lapset eivät lue lehtiä tai kirjoja mutta elokuvien tekstityksiä luetaan, nettiä luetaan, face book perustuu lukemiseen.

Lapset sensijaan eivät lue eivätkä kirjoita täysiä lauseita. Netti on täynnä muutaman sanan kommentteja. Ei ketään kiinnosta enää muodostaa kokonaisia lauseita.

Lukeminen ei kuitenkaan ole se oleellinen juttu. Vitusti huolestuttavampaa on kun luonnontieteiden osaaminen on syöksykierteessä. Tämä maa noussut tekniikan osaamisesta ja tekniikasta tämä maa tulee aina elämäänkin.

Vierailija
19/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset vasta lukevatkin. Lapset eivät lue lehtiä tai kirjoja mutta elokuvien tekstityksiä luetaan, nettiä luetaan, face book perustuu lukemiseen. Lapset sensijaan eivät lue eivätkä kirjoita täysiä lauseita. Netti on täynnä muutaman sanan kommentteja. Ei ketään kiinnosta enää muodostaa kokonaisia lauseita. Lukeminen ei kuitenkaan ole se oleellinen juttu. Vitusti huolestuttavampaa on kun luonnontieteiden osaaminen on syöksykierteessä. Tämä maa noussut tekniikan osaamisesta ja tekniikasta tämä maa tulee aina elämäänkin.

Luepa lainaamasi teksti uudelleen ja yritä ymmärtää se. Olet elävä esimerkki siitä, mitä tarkoitin.

Vierailija
20/48 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapset vasta lukevatkin. Lapset eivät lue lehtiä tai kirjoja mutta elokuvien tekstityksiä luetaan, nettiä luetaan, face book perustuu lukemiseen. Lapset sensijaan eivät lue eivätkä kirjoita täysiä lauseita. Netti on täynnä muutaman sanan kommentteja. Ei ketään kiinnosta enää muodostaa kokonaisia lauseita. Lukeminen ei kuitenkaan ole se oleellinen juttu. Vitusti huolestuttavampaa on kun luonnontieteiden osaaminen on syöksykierteessä. Tämä maa noussut tekniikan osaamisesta ja tekniikasta tämä maa tulee aina elämäänkin.

Luepa lainaamasi teksti uudelleen ja yritä ymmärtää se. Olet elävä esimerkki siitä, mitä tarkoitin.


Taitaapi taas humanisti huudella... Luonnontieteiden opiskelemiseen ei vaadi kummoistakaan äidinkielen opiskelua. Toki kaikki muut aineet vaatvat vahvan äidinkielen osaamisen mutta luonnontieteet eivät tähän sarjaan kuulu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kuusi