Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen isä ei ilmoita lomaansa määräaikaan mennessä

Vierailija
02.05.2011 |

Mitä voi tehdä, jos lapsen isä ei ilmoita minulle elatussopimuksessa määrättyyn aikaan mennessä, milloin pitää lomansa ja ottaa lapsen luokseen kesällä? Sopimuksessa lukee, että vappuun mennessä pitää ilmoittaa. Silti ei sitä tee minään vuonna. Onko oikein, että äiti ei voi ollenkaan suunnitella kesälomaa lapsen kanssa, koska isä ei ilmoita, milloin on lomalla? Onko mulla mitä mahdollisuuksia saada isä ilmoittamaan lomansa ajoissa?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako lapsen isä tiedon lomastaan ennen vappua? Vähän vaikea on ilmoittaa, jos tietoa ei ole.

Ei tuo tilanne ole äitiä kohtaan oikein, mutta kaikki työnantajat eivät jaa lomia ajoissa.

Vierailija
2/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtyihin suunnitelmiin. Ilmoita lastenvalvojalle, että määräaika on ummessa, eikä ilmoitusta ole tullut, niin sinulla on dokumenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olet sopinut tällaiset ja tälläiset lomajutut ja että silloin hän ei voi lasta ottaa.. joskus ehkä kannattaa ihan vaan puhua lapsen isän kanssa eikä kirjoitella vaan av:lla

Vierailija
4/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voithan sä vaatia sopimukseen, että isä ilmoittaa vappuun mennessä, milloin hän ottaa pojan luokseen, oli loma sitten milloin tahansa.

Vierailija
5/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä ei ole kiinni vaan siitä, että haluaa, etten voi suunnitella mitään tai varata matkoja yms. Hänellä itsellään ei ole varaa reissata lapsen kanssa eikä oikein tehdä muutakaan erityistä lomilla eikä halua, että mäkään tekisin. Tässä siis ongelma. Sitten kuitenkin kesällä olettaa, että voi ottaa lapsen luokseen silloin kuin siltä tuntuu.

ap

Vierailija
6/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä lomia ei tarvitse ottaa huomioon, kuin vain jos sinulle sopii. teet omat suunnitelmasi, etkä niitä muuta. Varmuuden vuoksi voit soittaa lastenvalvojalle, jos et usko.

Vierailija
7/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

otat siihen isään ihan yhteyttä ja kysyt asiaa.

tai sitten sovit omat lomasi ja lomaohjelmanne ja ilmoitat isälle ettei voi sinä ja sinä aikana ottaa lasta.

Ensimmäinen ehdottomasti parempi vaihtoehto.

Vierailija
8/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ex haluaisikin tehdä kiusaa. Siinäpähän itse velloo omasta nesteessään.

Siitä ei ole kiinni vaan siitä, että haluaa, etten voi suunnitella mitään tai varata matkoja yms. Hänellä itsellään ei ole varaa reissata lapsen kanssa eikä oikein tehdä muutakaan erityistä lomilla eikä halua, että mäkään tekisin. Tässä siis ongelma. Sitten kuitenkin kesällä olettaa, että voi ottaa lapsen luokseen silloin kuin siltä tuntuu.

ap

Vierailija
9/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän ei vastaa puheluihin eikä meileihin. Emme siis ole oikein puheväleissä. Siksi en voi tästä puhua hänen kanssaan. Hän on itse aikoinaan suostunut lastenvalvojalla, että ilmoittaa vappuun mennessä, milloin lomansa pitää. Kertaakaan ei ole ilmoittanut ennen juhannusta :(

ap

Vierailija
10/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hän ei vastaa puheluihin eikä meileihin. Emme siis ole oikein puheväleissä. Siksi en voi tästä puhua hänen kanssaan. Hän on itse aikoinaan suostunut lastenvalvojalla, että ilmoittaa vappuun mennessä, milloin lomansa pitää. Kertaakaan ei ole ilmoittanut ennen juhannusta :(

ap

Vierailija
11/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai näin mulle ilmotettiin kun asiaa kysyin.No oman kesäni olen suunnitellut;koska en voi jättää kaikkeen herra ex:n ilmoitukseen.Se saattaa tulla parin vkon varoituksella ja mä en sen mukaan suostu elämään ja kun matkat yms on myös muista riippuvaisia.

Vierailija
12/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on sopimus kesän osalta rikottu, eikä sinullakaan ole velvollisuutta isän kesäluonapidosta huolehtia. Eli teet kesälomasuunnitelmasi isän aikatauluista välittämättä ja sillä sipuli. Isä saa lapsen luokseen sitten, jos se on mahdollista teidän lomanne puitteissa. Mutta kannattaa tosiaan soittaa lastenvalvojalle ja ilmoittaa, että sopimuksessa mainittu ilmoitusaikaraja on mennyt, eikä isä ole ilmoittanut mitään. - Näin isäkään ei pääse myöhemmin vaikeuttamaan teidän lomaanne, kun on jo viranomaisten tiedossa, että HÄN ei ole noudattanut sopimusta.

Tietenkään sinulla ei ole VELVOLLISUUTTA odottaa ja olla tekemättä mitään kesälomasuunnitelmia; juuri siksihän sopimukseen on laadittu tuo ilmoitusvelvollisuuskohta. Olisiko kuitenkin jatkon kannalta järkevämää, että kesälomaluonapitokin olisi sovittu etukäteen? Siis että loma-aika olisi aina sama, jos kerran isä voi itse lomiinsa vaikuttaa.

Vierailija
13/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan sinulla tallessa meili, jonka olet lähettänyt? Tällä todistat itsellesi, pojallesi ja exälle, että olet ollut valmis noudattamaan sopimusta. Olet vielä muistuttanut lomien ilmoittamisajankohdasta.

Ikäväähän tuo on, mutta nyt on sinun näytettävä sekä lapsellesi että itsellesi, ettei tuollaista käytöstä tule hyväksyä. Teette ne omat suunnitelmanne ja jos aikatauluihinne sopii, niin ex voi lasta nähdä lomallaan.

Ex rupeaa varmasti kiroamaan, haukkumaan ym, kun kerrot, ettei hän voi tiettynä aikana lastasi nähdä. Silloin sinulla on hyvä olla tuo meili-todiste, jotta voit näyttää, että olet jopa muistuttanut häntä sopimuksesta.

ap

Vierailija
14/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä oikeus lapseen ja äidillä velvollisuus antaa kun isä haluaa. Tai näin mulle ilmotettiin kun asiaa kysyin.No oman kesäni olen suunnitellut;koska en voi jättää kaikkeen herra ex:n ilmoitukseen.Se saattaa tulla parin vkon varoituksella ja mä en sen mukaan suostu elämään ja kun matkat yms on myös muista riippuvaisia.

jos sopimuksessa lukee, että pitää ilmoittaa vappuun mennessä ja niin ei ole tehnyt. niin sen jälkeen äidin ei tarvii hyppiä isän pillin mukaan. vaan isä ottaa silloin kun äidille sopii, jos sopii ollenkaan.

Vierailija
15/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyyliin: "koska et ole määräaikaan mennessä ilmoittanut x:n (lapsi) ja sinun loma-aikaa niin tässä tiedoksi meidän loma-aikataulumme (ja tähän kirjaat kaiken oleellisen).

Vierailija
16/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai näin mulle ilmotettiin kun asiaa kysyin.No oman kesäni olen suunnitellut;koska en voi jättää kaikkeen herra ex:n ilmoitukseen.Se saattaa tulla parin vkon varoituksella ja mä en sen mukaan suostu elämään ja kun matkat yms on myös muista riippuvaisia.

Vierailija
17/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isällä oikeus lapseen ja äidillä velvollisuus antaa kun isä haluaa. Tai näin mulle ilmotettiin kun asiaa kysyin.No oman kesäni olen suunnitellut;koska en voi jättää kaikkeen herra ex:n ilmoitukseen.Se saattaa tulla parin vkon varoituksella ja mä en sen mukaan suostu elämään ja kun matkat yms on myös muista riippuvaisia.

jos sopimuksessa lukee, että pitää ilmoittaa vappuun mennessä ja niin ei ole tehnyt. niin sen jälkeen äidin ei tarvii hyppiä isän pillin mukaan. vaan isä ottaa silloin kun äidille sopii, jos sopii ollenkaan.

äiti voi tehdä omat suunnitelmansa, mutta mitään "jos sopii ollenkaan" ei voi tehdä.

Vierailija
18/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

velvollisuutta antaa lasta etävanhemmalle AINA KUN TÄMÄ SATTUU NIIN VAATIMAAN! Molemmilla vanhemmilla on toki oikeus lapseen, ja niin sen kuuluukin olla, mutta juuri siksi sovitaan TAPAAMIS- ja LUONAPITOAJAT, ettei tapaaminen tosiaan voi olla mielivaltaista! Kummankin vanhemman luonpitoajat kirjataan viralliseen sopimukseen (elleivät vanhemmat sitten ole kykeneväisiä sopimaan niistä joustavasti keskenään, jolloin moisia sopimuksia ei tarvita) ja kummankin vanhemman velvollisuus on noudattaa sitä allekirjoitettua sopimusta! Teidän tapauksessa isän tulee ilmoittaa lomistaan sovittuun aikaan mennessä, jos haluaa lapsen luokseen. Piste.

Oman lapseni bioisä on kova "myöhästelemään" tapaamisista. On saattanut olla pari tuntiakin myöhässä. Meille lastenvalvoja on taas sanonut molempien läsnäollessa, että jos tapaaminen on kirjattu klo 18 alkavaksi, se tarkoittaa klo 18 eikä edes 18.15, ja ettei äidillä ole mitään velvollisuutta odotella kotona ja antaa lasta enää klo 20.00.

Vierailija
19/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei mies ole lomiaan ilmoittanut pyynnöstäsi huolimatta.

Parasta tietenkin, jos odotat vaikka vielä ensi viikkoon. Sitten näyttää vielä leväperäisemmältä tuo lomien ilmoittamatta jättäminen.

Vierailija
20/32 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten alan suunnitella lomaa. En jaksa tätä jokavuotista kiusantekoa. Kiitos teille vinkeistä!

ap