En ymmärrä miksi en saa lainaa
Olen yksinhuoltaja, vakityössä. Vuokrakulut ovat tällähetkellä 800e/kk, en saa asumistukea. Siskoni miehineen maksavat omakotitaloa pienemmillä kustannuksilla kuin minä nyt vuokraa. Ja ei, en saa haluamaani summaa asuntolainaa. Mulla ei ole koskaan ollut maksuongelmia, lainaa pystyisin lyhentämään n.1000e/kk mutta osuuspankki ei vain myönnä lainaa. En ymmärrä. Vituttaa kun vuokralla rahat menevät nyt kankkulankaivoon :(.
Kommentit (24)
Paljonko saat palkkaa ja millaista summa olet hakenut lainaa? Ja paljonko sinulla on säästöjä? Monta tekijää ratkaisee nykyisin.
brutto on n. 3200e/kk, olen hoitoalalla. Hain lainaa 180000e. Mulla ei ole tällä hetkellä säästöjä kuin 2000e, koska olin melkein 2 vuotta sairauslomalla selkäongelmien vuoksi. Sekin asia on nyt kunnossa eli ei pitäisi kai olla ongelmia?
Pankki vähentää tästä netosta se heidän normien mukaan elämiseen menevän rahan henkilömäärän mukaan (Hgissä 3 henkilöä n.1340e/kk, yh + 2 lasta), jonka jälkeen käteen jäävällä rahalla pitäisi lainaa kyetä lyhentämään.
enkä suosittele ottamaankaan, laina-aika kasvaa kohtuuttomaksi ja korkojen osuus samoin
voit saada asuntolainaan valtiontakauksen.
Silloin lainasumma voi olla 85 % asunnon kauppahinnasta. Asunto hyväksytään takaukseksi 70 % kauppahinnasta ja loput lainasta on siis valtion takaamaa. Valtiontakaus maksaa jotain (olisko 2,5 takaussummasta).
Tässäkin tapauksessa tarvitset vielä 15 % säästöjä, muita takauksia (tai pankin maksullisen takauksen).
180 000€ on iso summa, mieti kuinka pitkän laina-ajan sillä tekee ja korot nousee.