Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Munasolujen luovutus

Vierailija
02.05.2011 |

Onko kenelläkään kokemusta/tietoa munasolujen luovuttajalta vaadituista terveyskriteereistä? Yleensä infossa sanotaan, että "pitää olla perusterve 18-35-vuotias". Mikä on perusterve? Saako olla MITÄÄN sairauksia/lääkityksiä? Entä onko jokin BMI-vaatimus? Olisin kiitollinen, jos joku osaisi vastata.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se selvä. Lihavuusrajoista en tiedä...

Vierailija
2/28 |
06.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut kolme kertaa samalla klinikalla noin kahden vuoden välein. Omia lapsia minulla on kolme (mutta sehän ei ole välttämätöntä)

Otin suoraan yhteyttä klinikalla ja puhelimessa kyseltiin ekalla kerralla taustatietoja (juuri niistä sairauksista ym). Olen hieman ylipainoinen, se ei ole este, tietysti merkittävä ylipaino varmaankin on.

Sen jälkeen menin klinikalle gynekologille ja psykologille. Psykologi kyseli perhetilanteesta ja siitä miksi haluan luovuttaa ym. Lääkäri kertoi tarkasti prosessin kulun (siinä on erilaisia toteutustapoja)

Tarvittavat lääkkeet sain klinikalta ja samaten ohjattiin niiden pistäminen. Seurannassa kävin noin 3-4 kertaa ja kun nähtiin että munasolut ovat kasvaneet sopiviksi, sovittiin keräyspäivä. Keräystä varten saa kipulääkettä suoneen ja seurannassa oli pari tuntia. Sitten tuli vielä jälkitarkastus. Keräyspäivän ja seuraavan päivän sain sairauslomaa.

Toisella ja kolmannella kerralla klinikalta otettiin yhteyttä ja pyydettiin luovuttamaan (eli ilmeisesti munasoluista oli ollut hyötyä)

ja silloin ei enää tarvinnut käydä psykologilla.

Korvaus oli noin 800e (miinus verot) yhdeltä luovutuskerralta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko luovuttajalle maksetaan luovutuksesta?

Itse olen terve(as in ei allergioita, hoikka, mahdollisesti laktoosi-intolerantikko tosin) ja fiksu nuori nainen, jolla ei ole mitään "periaatteellista" munasolun luovuttamista vastaan.

Kuulemma ainakin matkakulut tjsp. korvataan väestöliitolla ja lisäksi saa jonkun nimellisen maksun soluistaan. Saako esim. yksityisellä suurempaa korvausta luovutuksesta? Olisin ns. "tuosta vaan" valmis luovuttamaan solujani, jos vain saisin siitä kunnon korvauksen, etenkin kun toimenpiteet kuulostavat epämiellyttäviltä (esim. en ole koskaan syönyt e-pillereitä, vaikka parisuhteessa elänkin). Vaikka luovutus kuinka tuottaisi iloa jolleki lapsettomalle pariskunnalle, en kyllä ihan parilla huntilla lähtisi moiseen projektiin.

-Opiskelijatar

Vierailija
4/28 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta todennäköisyys on melko häviävän pieni. Voihan olla niinkin että esim. lasteni isällä on jossain tietämättään lapsia ja nämä biologiset puolisisarukset joskus törmäisivät. Me olemme muuttamassa maasta joka tapauksessa joten aika epätodennäköistä että näistä luovutetuista munasoluista syntyneistä lapsista joku tulee vastaan jossain maailmalla.

Vierailija
5/28 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumaa mutta totta.

Joutuisin matkustamaan kotoani muualle luovutuksen takia + kustantamaan majoittumiseni + kustantamaan lasten hoidon + reissussa tulevat muut kulut, esim kun ei syö kotona. (minulla ei hoitajia omasta takaa)

Olen pienituloinen yh ja aina kaikesta tiukkaa ilmankin että alkaisin ottamaan riskiä etten saisikaan kulukorvauksia todellisina. Ei siis tarvitsisi jäädä voitolle, mutta haluaisin olla aivan varma etten joudu maksamaan itseäni kipeäksi siitä että teen itseni kipeäksi luovutushoidoissa.

JÄrkevän korvauksen.

Kannattaa muistaa, että naisen sukusolujen luovutus on pikkasen eri tason hommaa kuin miesten. Nainen siinä ihan oikeasti riskeeraa terveytensä ja sekottaa hormonitoimintansa ja altistaa itsensä monille komplikaatioille, vain auttaakseen muita. Ja sitten varsinkin yksityiset klinikat todellakin keräävät tuohet välistä.

Joten ei kiitos, en halua olla osa jonkun toisen bisnestä oman terveyteni uhalla, pelkän hyvän mielen vuoksi.

Vierailija
6/28 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumaa mutta totta.

Joutuisin matkustamaan kotoani muualle luovutuksen takia + kustantamaan majoittumiseni + kustantamaan lasten hoidon + reissussa tulevat muut kulut, esim kun ei syö kotona. (minulla ei hoitajia omasta takaa)

Olen pienituloinen yh ja aina kaikesta tiukkaa ilmankin että alkaisin ottamaan riskiä etten saisikaan kulukorvauksia todellisina. Ei siis tarvitsisi jäädä voitolle, mutta haluaisin olla aivan varma etten joudu maksamaan itseäni kipeäksi siitä että teen itseni kipeäksi luovutushoidoissa.

JÄrkevän korvauksen.

Kannattaa muistaa, että naisen sukusolujen luovutus on pikkasen eri tason hommaa kuin miesten. Nainen siinä ihan oikeasti riskeeraa terveytensä ja sekottaa hormonitoimintansa ja altistaa itsensä monille komplikaatioille, vain auttaakseen muita. Ja sitten varsinkin yksityiset klinikat todellakin keräävät tuohet välistä.

Joten ei kiitos, en halua olla osa jonkun toisen bisnestä oman terveyteni uhalla, pelkän hyvän mielen vuoksi.

Ja jos luovutuksessa menee jokin pieleen, niin joutuu julkisen terveydenhuollon hoidettavaksi eikä ne klinikat korvaa mitään siitäkään aiheutuneista kustannuksista.

Mun mielestäni miehille ei tarvitsisi maksaa muuta kuin ansionmenetykset ja bussimatka. ;) Nyt korvausten suhde naisilla ja miehillä on surkea naisten eduksi.

On muuten sinänsä erikoinen asia että se munasolujen harvestointitekniikka on niin rankka. Luulisi, että kehitys kehittyy?

Vierailija
7/28 |
07.12.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kuitenkin oikeasti suolistosairaus. http://www.keliakialiitto.fi/liitto/keliakia/Allergiat tuskin, ellei niitä ole hirvittävästi.

Laktoosi-intorelanssi puolestaan on ihmisen normaalitila, maailman väestöstä vain n. 30 % kestää laktoosia aikuisena, laktoosi-intorelanssi on mitä parhain keino vieroittaa rintamaidosta. http://fi.wikipedia.org/wiki/Laktoosi-intoleranssi

Vierailija
8/28 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetaanko allergiat sairaudeksi? Entä kaikenlaiset imeytymishäiriöt esim. laktoosi-intoleranssi, keliakia...?

Moni voi kokea itsensä perusterveeksi, vaikka em. vaivoja olisikin.

En ihmettele, jos munasaolujen luovuttajista on pulaa, jos ei mitään ns. normaaleja sairauksia saa olla.

Vierailija
9/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan keliakia ei Keliakianuorten mukaan ole este luovuttamiselle (http://www.keliakianuoret.fi/nuoret/mina_ja_keliakia/tekeeko_mielesi_lu…).

Vierailija
10/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin klinikan lähellä töissä, joten hoidin klinikkakäynnit työpäivän aikana, paitsi luovutuspäivinä pidin saikkua.

En muista mitä siitä silloin noin 2000-luvun alussa maksettiin, mutta oli se kuitenkin ihan mukava pikku lisä yh:n budjettiin.

Minulta saatiin molemmilla kerroilla todella paljon munasoluja ja kuulemma ne olivat tosi "toimivia", joten uskon, että moni pari on saanut minulta avun. Olen siitä iloinen, koska omat lapseni ovat minulle maailman tärkein asia, ja ymmärrän hyvin lapsettomuuden aiheuttavan tuskaa.

Minulla on siitepölyallergiaa ja lievä astma, josta ei ole normaalielämässä haittaa. Se ei haitannut luovuttamista.

Vierailija
11/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

luovutin 3 krt 95 - 2000 välisenä aikana.

Ekalla kerralla luovutin ihan suoraan rahasta, oli lainanlyhennys tulossa ja ei tarpeeksi valuuttaa.

Mä olen perusterve ihminen, muistaakseen saikkua olisi tullut viikko ???

Pari kertaa kävin lääkärissä ja kunnon tokkurassa olin keräyspäivänä.

Olin töissä firmassa, jossa oli n 50 työntekijää ja omistajapariskunta oli aikoinaan kärsinyt lapsettomuudesta. Saivat kauttarantain tietää missä olen ja tuli kaikilla kerroilla kukkia kotiin + suhtautuminen enemmän kuin positiivista työpaikalla.

Mulla ei ole mitään sairauksia mutta ylipainoa vähän, bmi n 30 tienoilla. Ei haitannut ja olin myös ns hyvin tuottoisa.

Sitten tuli ikä vastaan + vikalla hoidolla huomattiin että mä itse voin myös joutoa hoitoihin. Eli kun miehen kanssa sanottiin lapselle joo tilasin hoitoihin ajan.

Ehdottomasti kannattaa soittaa, se ei todellakaan sido mihinkään, päinvastoin saa kysymyksiin vastauksen.

Itse asuin klinikan läheisyydessä, eli kuljetuksiin ei mennyt rahaa.

Vierailija
12/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luetaanko allergiat sairaudeksi? Entä kaikenlaiset imeytymishäiriöt esim. laktoosi-intoleranssi, keliakia...?

Moni voi kokea itsensä perusterveeksi, vaikka em. vaivoja olisikin.

En ihmettele, jos munasaolujen luovuttajista on pulaa, jos ei mitään ns. normaaleja sairauksia saa olla.

Mulle sanottiin, että vastaanottajat eivät halua esim. allergista lasta. Tämä kolahti minuun kovaa, vaikkei minulla itselläni allergioita olekaan. Aloin miettimään ja sitä heiltä kyselinkin, että miksi luovuttaja testataan ja analysoidaan, mutta millaiset terveyskriteerit vastaanottajilla on. Testataanko heidät kuinka? Ei testata ei, muuta kuin sen lapsettomuuden vuoksi.

Minä jätin luovuttamatta munasoluni, menköön pönttöön kerran kuussa kun en itse niitä tarvitse. Miksikö? Jos tilanne on se että siellä vastaanottaja "valkkailee", että " Emme halua allergista, emmekä sitä, emmekä tätä, emmekä tuota..." Ei lapsen ostaminen ole kuin kaupan hyllyltä osto, jossa valitaan halutut ominaisuudet. Kyllä mä ymmärrän vakavat sairaudet, mutta esim. allergiat ovat hyvin harvalla kovin vakavia ja minusta myös allergiset lapset ovat yhtä rakkaita kuin ei-allergisetkin. Totuus on se, että yksityisellä puolella niitä munasoluja ostaa ne, joilla on rahaa. Mikä on todellinen tarve lapselle jos halutaan vain se täydellinen yksilö.... tai siis täydellinen munasolu (vastaanottajan siittiönhän ei toki tarvitse olla täydellinen)

Vierailija
13/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut munasoluja viiteen perheeseen (mikä onkin maksimimäärä) viimeisen kahden vuoden aikana.

Lääkärintarkastuksessa ruodittiin läpi nuo perussairaudet. Itselläni on oireeton astma ja siitepölyallergia, eivät haitanneet mitään. Samoin joku suvussa oleva verenpainetauti ei haitannut kans mitään, koska sitähän nyt on joka suvussa. Vastaanottajat saivat valita luovuttajansa hiusten ja silmien värin sekä pituuden perusteella, sen tarkempaa tietoa heillä ei minusta ymmärtääkseni ole. Olen itse myös lyhyt, alle 160 cm eikä sekään ole ketään haitannut. :)

Minulle luovutusprosessi on aina ollut todella helppo. En reagoi hormonilääkitykseen eikä kerääminenkään tee kipeää. Sairauslomaa olisin halutessani saanut keräämisestä 3 päivää, mutta jo pari tuntia operaatiosta olen ollut ihan normikunnossa. Toki olen sen päivän ottanut rennommin enkä ole esimerkiksi liikkunut rajusti, mutta muuten mitään eroa ei huomaa. Tämä on tietty tapauskohtaista ja tiedän kyllä, että pääsen helpolla.

Vierailija
14/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luovuttanut munasoluja 3 kertaa (2009 kerran ja 2010 2 kertaa)samalla klinikalla Tampereella.

Alunperin otin yhteyttä klinikalle sähköpostilla ja kutsuivat sitten käymään. Ennen ensimmäistä luovutusta oli psykologin haastattelu ja lääkärintarkastus.

Kulukorvauksia sain mukavasti ja käteen jäi yhdeltä luovutuskerralta noin 500 euroa.

Olen hoikka, siitepölyallergiasta kärsin ja laktoosi-intoleranssista.

Haasteellisinta tässä hommassa on mielestäni pistosten laittaminen oikeaan aikaan. Täytyy olla tarkkana! Muuten homma aika helppoa ja suosittelen kyllä kaikille!

Vierailija
15/28 |
01.06.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

te luovuttajat pelkää että luovutetuilla soluillanne alkunsasaaneet ja itse synnyttämänne lapset joskus törmäisivät tietämättään toisiinsa ja alkaisivat seurustella jne.

Hieno homma kyllä lapsettomuudesta kärsiville, että jotkut luovuttavat.

Vierailija
16/28 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumaa mutta totta.

Vierailija
17/28 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumaa mutta totta. Joutuisin matkustamaan kotoani muualle luovutuksen takia + kustantamaan majoittumiseni + kustantamaan lasten hoidon + reissussa tulevat muut kulut, esim kun ei syö kotona. (minulla ei hoitajia omasta takaa) Olen pienituloinen yh ja aina kaikesta tiukkaa ilmankin että alkaisin ottamaan riskiä etten saisikaan kulukorvauksia todellisina. Ei siis tarvitsisi jäädä voitolle, mutta haluaisin olla aivan varma etten joudu maksamaan itseäni kipeäksi siitä että teen itseni kipeäksi luovutushoidoissa.

Olen ilmeisesti väärässä.

Ei kuulu omiin suunnitelmiin, mutta hienoa, jos jotkut haluavat luovuttaa.

Vierailija
18/28 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rumaa mutta totta. Joutuisin matkustamaan kotoani muualle luovutuksen takia + kustantamaan majoittumiseni + kustantamaan lasten hoidon + reissussa tulevat muut kulut, esim kun ei syö kotona. (minulla ei hoitajia omasta takaa) Olen pienituloinen yh ja aina kaikesta tiukkaa ilmankin että alkaisin ottamaan riskiä etten saisikaan kulukorvauksia todellisina. Ei siis tarvitsisi jäädä voitolle, mutta haluaisin olla aivan varma etten joudu maksamaan itseäni kipeäksi siitä että teen itseni kipeäksi luovutushoidoissa.

Olen ilmeisesti väärässä.

Ei kuulu omiin suunnitelmiin, mutta hienoa, jos jotkut haluavat luovuttaa.

Eli ettei korvaa kaikkia todellisia kuluja jos yh lähtee korvesta kaupunkiin hotelliin ja ulkosyömisiin ja laittaa lapset palkatulle hoitajalle... Eli epäilen että jäisin lopulta maksumieheksi. Siinä kohtaa loppuu kaikki harkinta, pojan lenkkareitten osto tuotti jo niin paljon tuskaa etten ala maksamaan toisten lapsista omieni kustannuksella. Autan mielelläni mutta vain jos se ei vaikeuta omien lasten pukemista.

Ehkä sitten kymmenen vuoden päästä talous toivottavasti jaloillaan jos niille kelpaa vielä neljääkymppiä lähestyvän solut.

Vierailija
19/28 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan olla että päädyn vielä luovuttajaksi jos satun joskus tapaamaan parin joka suostuu järjestämään majoittumiseni ja lasten hoidot. Siis takaa maksavansa jos todelliset kustannukset menevät yli kulukorvauksesta. En kylläkään edes tiedä voiko tehdä niin että hankkii "oman luovuttajan" koska silloinhan tuosta voitaisiin maksaa pimeästi.

Enkä ole varmistanut sopisinko luovuttajaksi, eli ihan teoreettinen juttu tämä kustannusten miettiminenkään.

95% todennäköisyydellä en tule koskaan luovuttamaan vaikka siihen lähtömotivaatio olisikin.

4/6

Vierailija
20/28 |
05.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ymmärtääkseni selviäisit parilla lääkäritapaamisella. Pääasiassa siis ihan kotona piikittäisit itseäsi. Minulla on myös mielikuva, että matkakulut maksetaan sekä ansiotulomenetykset.

Varsinaisen keräyspäivän joutuisit tietenkin olemaan paikan päällä, mutta eihän se yöpymistä vaatisi. Et tosin saisi itse ajaa autoa eli jokin saattaja pitäisi olla kipulääkkeiden takia tai sitten junalla/bussilla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi viisi