Juoksukoulun 3. viikko (2.-8.5)
Porin juoksukoulun 3. viikko käynnistyi!
http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html
Joka viikko uusi ketju ja uuden ketjun osallistujalistalle pääsee jos vähintään kerta viikkoon käy edistymistään kommentoimassa, muuten tippuu pois listoilta, ettei turhaan roikuteta nimimerkkejä listoilla, jotka jättävät leikin kesken. Muista kopioida uusi ketju suosikkeihin niin löytyy helposti!
osallistujat:
plösö
kakkonen
gabriel
piippa
wanaha
vendi
hillevi
NN
Kompura
bobotjie
Tina
Loimu
3. viikon ohjelma:
maanantai
Kävele 5 min, juokse 4 min. Käänny takaisin ja toista harjoitus kotimatkalla.
tiistai
Kävele 3 min, juokse 4 min. Pidä pieni tauko, käänny ja juokse 4 min, kävele 3 min.
keskiviikko
Kävele vähintään 30 min vauhtia, joka saa hien pintaan.
torstai
Vapaa! Olet oikealla tiellä!
perjantai
Kävele 2 min, juokse 5 min ja pidä pieni tauko. Käänny, juokse 5 min ja kävele 2 min.
lauantai
Vapaa. Teet jo parin kilometrin lenkkejä ja edistyt koko ajan!
sunnuntai
Kävele vähintään 45 min. Mieluusti niin kovaa, että hikoilet
Linkki edelliseen ketjuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viesti/1382026/juoksukoulun_2_vi…
Kommentit (37)
Sairastuin, enkä päässyt viime viikolla ollenkaan lenkille. Tämäkin viikko näyttää vähän huonolta... :( Taidan tipahtaa porukasta pois, en usko että mun rapakunnolla pystyy enää hyppäämään mukaan teidän tahtiin vaan joudun aloittamaan alusta jos tästä vielä paranen. Harmittaa :(
Tulin juuri 4+4 lenkiltä,välissä 1 min.tauko:)Tänään ei tuullut,liekkö sen takia hieman helpompi juoksu kuin eilen.Tai sit kunto on noussut:D
Tein tämän viikon ensimmäisen lenkin vasta tänään. Tein eilisen lenkin, eli 5 min kävelyä, 4 min juoksua, 5 min kävelyä ja 4 min juoksua. Tässä tuli pienen sairastamisen takia melkein viikon tauko, viimeksi kävin lenkillä torstaina. Vieläkin on vähän höntti olo, mutta kun ei ole mitään varsinaisia flunssaoireita, niin tulkitsin sen lähinnä väsymykseksi (ei mikään ihme, koska huhtikuu oli kiireinen ja stressaava ja olen muutamat viime yöt nukkunut aika huonosti) ja uskalsin lähteä lenkille.
Tällä kertaa ei tullut mitenkään euforista oloa, mutta ei tuntunut mitenkään järkyttävän pahaltakaan, eikä käynyt mielessäkään, että olisin jättänyt leikin kesken. Nyt jälkeenpäin on kyllä tosi väsynyt olo. Syy voi kyllä osin olla siinäkin, että etenkin jälkimmäisen pätkän juoksin vähän turhan lujaa. Täytyy tarkkailla tätä vointia ja miettiä, miten etenen tämän ohjelman kanssa. Ainakaan en lähde tänään uimahalliin, vaikka käyn siellä yleensä joka tiistai.
Nyt olen onneksi selvinnyt kunnialla rankasta työprojektista (itse asiassa viimeistelin sitä koko vappuviikonlopun), joten töiden puolesta saan ottaa rauhallisemmin ja lepäillä.
Tein tänään viikon toisen lenkin (tiistaille merkityn). Ei tullut pistosta kylkeen, ei tuntunut että happi loppuu, ainoastaan jalat väsyivät. Jälkimmäisellä pätkällä oli ihan järkyttävän kova vauhti, vaikka yritin muka juosta hitaasti. Juuri nyt perjantain 5 minuuttia tuntuu jostain systä ihan mahdottomalta, vaikka järki sanoo, että kyllähän se menee, kun vain malttaa ottaa rauhallisesti.
10+10+10min + 2min kävelyt väleissä = 36min/5.4km. Tänään tuntui ekan kerran että tämähän alkaa sujua :)
Tämän päiväinen lenkki jäi tekemättä. Heräsin aamulla polvikipuun ja sitä on jatkunut koko päivän, iltaa kohden vain kipeytynyt :(
Saa nähdä jäikö mun juoksu-ura tähän, harmittaa tosi paljon, koska oikeasti olin motivoitunut, että nyt mä yritän päästä tavoitteeseen ja oppia juoksemaan 5 km!
Mä nyt varmaan tämän viikon lepuutan polvea ja jos hyvältä tuntuu niin ensi viikolla meen tämän kolmannen viikon uudestaan...
Toivottavasti polvi paranis! Pahinta on että mikään ei etukäteen antanut merkkiä että polvi tulee kipeäksi. Eilinen lenkki meni hyvin, ja tänä aamuna olikin polvi kipeänä herätessä :(
lintsasi tänään lenkistä ja meni hot joogaan sen sijaan, kun kerrankin oli mahdollisuus :) Teki kyllä lihashuoltona kropalle aivan valtavan hyvää, joten eiköhän perjantaina viisi minuuttia suju leikiten :D
Tsempit taas kaikille juoksijoille, kaksi lenkkiä vielä ja taas on viikko pulkassa!
Jäi juoksut tältä päivältä,olin ystävän kanssa koko päivän kutomassa poppanaa!Enkä enää illasta jaksanut lähteä.Jospa sitä huomenna...
Mä pääsin lenkille. Koko lenkin menin vain tasaisessa maastossa, jos vaikka se estäisi polvikipua. Jaksoin hyvin 2x5 min, välissä pidin minuutin tauon.
Mä epäilen että mun polvikipu johtuu siitä, että on polvien päällä niin paljon painoa, kun olin ennen raskautta ylipainoinen ja raskaudenkin jälkeekin jäi vielä 10 kiloa. Nyt on synnytyksestä pian puoli vuotta, joten tuntuu jo todella siltä että painoa on saatava pois, joten tämänkin takia haluan juosta. Mutta ensisijaisesti haluan parantuu kuntoa ja toteuttaa haaveeni siitä, että juoksisin joku päivä sen 5 km :) Oon aina ajatellut että en siihen pysty ja nyt juoksen melkein 10 minuuttia putkeen! :)
Kävin juoksemassa 5+5 minuuttia,välissä 1 1/2 minuutin tauko,että sain hengityksen tasattua:)Minä hengästyn aina ihan kunnolla näillä lenkillä,minulla on astma ja huono kunto.
Jälkeenpäin on kyllä hyvä olo,kun sai käytyä juoksemassa ja fyysisestikin ihan hyvä,eli ei kuiteskaan ole liian rankkoja nää juoksut.
Kävin tänään hölkkäämässä puoli tuntia putkeen ja kävelin sitten kotiin. Hyvin sujui, suunnilleen 4,5 km hölkkään tuossa ajassa ja jaksoin hölkätessä jutella anopin kanssa puhelimessa joten vauhtikin on ilmeisesti riittävän rauhallista :)
Nyt on tämä viikko hoidettu. Käveltiin tänään mieheni kanssa aavistuksen vajaa 5 km lenkki tosi reipasta vauhtia, aikaa meni vain 40 minuuttia. (Hurjaa ajatella, että kolmen viikon kuluttua pitäisi pystyä juoksemaan koko matka...) Mies joutui myöntämään, että olen jo paremmassa kunnossa kuin hän. Hyvältä tuntui ja olisi tehnyt mieli juostakin, mutta ajattelin mennä kuitenkin ohjelman mukaan.
Tänään 4+4 minuuttia,välissä 1 1/2 minuutin tauko!Rankkaa on,hengästyin ihan kunnolla!Lisäksi kova tuuli ja paluumatkalla vastatuuli.
Taidan tahkota tätä 4+4 minuuttia toistaiseksi niin kauan,että se alkaa mennä kevyemmin,ennenkuin siirryn siihen 5+5 minuuttiin.
En ole päässyt alkua pitemmälle, koska lapset on olleet tosi sairaina. Uskon kuitenkin kunnon juuri ja juuri riittävän starttiin tästä kolmosviikosta.
Ylenmääräinen valvominen on tuhonnut myös sokerittomuuden ja alkoholittomuuden. On ollut ihan pakko ottaa vähän suklaata ja valkkaria...
Tällä viikolla tiukempi linja! Tsemppiä myös muille!
-Tina
Hyvä hyvä kommentoija nro 3! Kiva jos ketjumme innostaa muitakin aloittamaan!
Hienoa myös Tina, ettet ole kokonaan luopunut ajatuksesta aloittaa, vaikka muuten vastustusta onkin ollut sairastamisen muodossa.
Gabriel, tänäänhän oli taas kävelypätkä juoksujen välissä, huomasithan? Vai vedätkö vähän soveltaen? Suosittelen kuitenkin ainakin kokeilemaan sitä 5+5 minuuttia tällä viikolla ja jos sitten on voimat ihan finito eikä tule mitään niin lyhennä. Mutta kannattaisi ainakin lähtökohtaisesti kokeilla josko onnistuisi. Itse olen ainakin huomannut, että itselläni takkuaa juoksupätkissä aina väli 2-3 minuuttia ja sen jälkeen alkaa rullata paremmin kun on saanut hengityksen oikeaan rytmiin. Se alku vain tuntuu AINA vaikealta, vaikka loppujen lopuksi jaksaisi pidempäänkin. Toki teet niin kuin itse parhaaksi näet, mutta rohkaisen ainakin yrittämään.
Itse kävin taas aamusella juoksemassa juoksun alta pois. Voi olla, että siirrän huomisen juoksun keskiviikolle. Sen verran tuntuu penikoissa taas.
Juu,minä vähän sovellan tätä,siksi pidin vain 1 1/2 minuutin tauon...Harmittaa tämä kova tuuli!
Mietin vielä,juoksenko keskiviikon juoksun jo huomenna,kun ke ja to on iltavuoro.
Tuo 5+5 hirvittää,sen verran rankkaa on 4+4.Ja juoksen aika reipasta vauhtia,en "osaa" juosta hitaammin.
Tänään piti juosta 10+10+10 (tauot 2min) mutta tulin liian aikaisin perille lasten maastojuoksukisapaikalle. Ongelma se on tämäkin. Sovelsin sitten ja juoksin 10+14 (tauot 2min) ja kirmailin sen jälkeen pojan kanssa 10min kiepin "intervalleina" (täysillä pojan perässä vähän matkaa, sitten hiljempaa / kävelyä ja taas spurtti jne.). Tulipa ainakin vaihtelua tasavauhtiseen hölkkään.
Minulla on tällä viikolla edessä vielä uudestaan 10+10+10 joista viimeisen kympin pitäisi olla hiukan reippaampi kun kaikki muu on tähän mennessä ollut pelkkää hölkkää. Ja sitten toinen lenkki -> puoli tuntia hölkkää + kävely kotiin.
Tsemppiä kaikille kolmosviikkoon!
Mä joudun jättämään leikin toistaiseksi kesken, polvi ei kestä juoksemista ollenkaan. Viikonlopun jo lepäsin, äsken kävin suorittamassa tämän päivän lenkin, tosin "juoksu" oli säälittävää ontumista. Ei tullut edes lämmin, mutta kipu on sitäkin kovempaa. Jokainen askel kuin puukonisku polvilumpion alle ja jalka tuntuu pettävän alta.
Suoraan sanottuna ottaa rankasti päähän.
Voi että kun on meitä vaivaisia muitakin nyt kuin minä. :( Minusta kenenkään ei kuitenkaan tarvi porukkaa jättää, vaikka ei pystyisi samassa tahdissa etenemäänkään. Yhteinen tsemppihän se on tärkeintä riippumatta siitä missä itse kukin menee. Olisihan se erikoista jos kaikki pysyisi 10 viikkoa kaikinpuolin kunnossa vaikka se toki toivottavaa olisikin.
Itsekin olen vetänyt tämä viikon vähän soveltaen. En pystynyt tiistaina juoksemaan kun penikat oli vielä kipeänä maanantain juoksusta. Tänään sitten vedin jo huomisen 2+5+5+2 pätkän kun jalat tuntui aavistuksen paremmilta. Ihan hyvältä tuntui muuten kuin jalkojen osalta. Täytyy ottaa se tiistain lyhyempi pätkä sitten viikonloppuna jos pystyy. Motivaatiota olisi täälläkin, mutta saa nyt nähdä kuinka pitkälle se riittää jos penikat on koko ajan kipeänä.
Vendi, pide taukoa ja jatka myöhemmin jos pystyt. Itsekin tein niin (penikat vaivasi silloinkin) 1,5v sitten tämän ohjelman kanssa ja tavoitteeseeni 5km pääsin silloin kuitenkin!
Eilen taisi olla ensimäinen päivä kun vähän oli sellainen olo ettei huvita lähtee, mutta kyllä mä menin! Ensimäinen 4 min tuntui vähän rankalta ja sitä kelloa tulikin katottua useammin. Toinen 4 min menikin helpommin, niin että ajatuksissani en edes huomannut seurata kelloa, joten menikin vähän yliaikaa, tosin vain 10 s :)