G: Perusteet, jotka luokittavat Sinut "upper classiin"?
Kommentit (77)
kuin sukutila, metsää ja järvenrantaa, se pisara sinistä verta nostaa yläluokkaan vaikkei tahtoisikaan.
Nousukkaat on ihan eri asia kuin satoja vuosia vanha verenperintö.
keskiluokkainen luulee olevansa yläluokkainen. Sana keskiluokkainen kun perinteisesti tarkoittaa kohtuullisen hyvin toimeentulevaa ja koulutettua ihmistä, ei voi olla ylikoulutettu keskiluokkainen.
Yläluokka liittyy sukutaustaan.
Käsitän korkeakulttuuri olevan perintöä Mesopotamiasta, kaksoisvirran maasta.
Luulevat, että vauraus nostaa korkeampaan yhteiskuntaloukkaan (kuin kuuluvatkaan)
-Kallis omakotitalo jonka lainaosuus on vain verokikkailua.
-Kaksi kallista hyvin tehokasta autoa.
-Kalliit matkat monta kertaa vuodessa
-Terveyskeskuksessa ei käydä.
-Monta platinaluottokorttia
Kovin keskiluokkaiselta kuulostatte kaikki, eikä juuri kukaan ole niin sivistynyt, että osaisi kirjoittaa oikein.
Suomessa oikeaa yläluokkaa on kovin vähän, mutta kyllä esimerkiksi sivistys kasautuu sukujen pääomaksi vähitellen. Minä en yläluokkaa ole, mutta jos erittelisin yläluokan merkkejä, niitä olisivat kohdallani
- perityt antiikkihuonekalut modernisoituina
- rikkinäinen design-sohva
- kirjoja, paljon, mutta suhde niihin huoleton
- meillä ei juuri katsota televisiota
- ihan ok auto, mutta sisältä huolettomasti pidetty
- yhteiset ateriat perheessä
- hyvät käytöstavat
- arvostus aitoon ja naamioimattomaan, ei siis uusvanhaa eikä materiaalijäljitelmiä - mieluummin ilman
- lapsilla laadukkaat vaatteet ja kengät, mutta ei suinkaan aina merkkituotteita
- rahalla käyttöarvo, ei itseisarvoa
Miellän itseni alempaan keskiluokkaan kuuluvaksi, ja näitä materialistisimpia määreitä lukuunottamatta täytän 90 % näistä ketjun kriteereistä.
Ainoa oikeasti tuntemani yläluokkainen ihminen ei käy palkkatyössä eikä koskaan tee numeroa varallisuudestaan.
Koulutusmyönteisyys ja tv:n katselun halveksunta ovat oikein keskiluokkaisuuden oppikirjaesimerkkejä. Samoin halu panostaa varallisuuden kartuttamiseen ja seuraavalle polvelle siirtämiseen. Täällä on lueteltu vain asioita, joita ei liitetä työväenluokkaan tai peräti alaluokkaan. AV-termein se, joka ei ole "juntti" tai "wt" on teistä yläluokkkainen?
mies ei käy töissä vaan elää pääomatuloilla, minä käy töissä lähinnä kuljettaakseni lapset kouluun. Kotina kartano. Mies rotareissa ja minä lionseissa. Kahdesti kesässä meillä on ns, kotikonsertti eli yleisölle vapaa musiikkitilaisuus. (emme itse esiinny vaan esim. Avanti)
keskiluokkaiset kuvittelevat olevansa yläluokkaa.
Yläluokkaan kuuluva ei tälläiseen edes vastaisi.
Miljonääriperheen huippukoulut käynyt Kate oli tavis yläluokassa.
Tämä hlö ei kuulu yläluokkaan, vaan nousukkaisiin.
-Kallis omakotitalo jonka lainaosuus on vain verokikkailua.
-Kaksi kallista hyvin tehokasta autoa.
-Kalliit matkat monta kertaa vuodessa
-Terveyskeskuksessa ei käydä.
-Monta platinaluottokorttia
perusteluja, pliis....
Akateeminen koulutus, hyvä työpaikka suuren yrityksen keskijohdossa. Mieskin hyvässä hommassa
Omakotitalo ns. hyvällä alueella ja kaksi mukavaa lasta
Miehen suku kuuluu asuinkaupunkimme "porvaristoon" siis silloin kun vielä oli porvaristoa iha oikeasti. Vieläkin kaupungissa on "piip" kortteli ja "piip"katu
Varmaan joo ja lehmät lentää :D
Ei teistä kuulkaa yläluokkaisia tee akateeminen tutkinto toisessa tai kolmannessa tai edes n:nessä polvessa.
Yläluokkainen voi tehdä lastenhoitajan töitä, sanoa "TÄ?" jos ei kuule jonkun puhetta, Käydä vessassa eikä puuteroimassa nenäänsä ja hän on käynyt parhaat koulut, joita Suomessa ei ole ainuttakaan. Kartanonkin voi nykyään ostaa rahalla.
Itse olen eskiluokkaan noussut duunariperheen lapsi, jolla on tutkinto keskinkertaisesta yliopistosta, hyväpalkkainen työ, samanlainen mies virkamiesperheestä, miljoonatalo suomalaisittain "hyvien ihmisten" kaupunginosassa, puolen miljoonan huvila, hyvät autot ja lapset suomalaisittain maan parhaissa kouluissa. Kaikki on ansaittu omalla selkänahalla ja jos lapset rupeavat kuvittelemaan olevansa hienompia kuin ovat, heitä on helppo muistuttaa että syntyperäisiä vantaalaisia ovat, rassut.
Mitä nämä tällaiset ihmiset ovat? Tippuuko White Trashiin helpolla? (WT suomalainen roskaväki, roskaporukka, paskaväki)
Perittyä uskonnollisuutta?
"Isänmaallisuutta" (mutta mikäs se isänmaa oikein heille enää onkaan, menee vähän sekavaksi, Suomi on pieni pakopaikkaläntti, josta muodostui lapsille isänmaa kun tuli kunnon Suomivaltio)
Periaatteita
Raha ei ole itseisarvo, sitä voi olla tai ei ole, siitä ei kuitenkaan puhuta, omaisuutta on ollut ja mennyt
Koulutettua porukkaa, sekä miehet että naiset monessa polvessa
Monilahjakkaita
Stockan vaatteet "ei kelpaa", ostavat vaatteita muualta ja "mistä vain"
Yksityisyrittelijäisyysasenne
Ei (mielellään) mennä työntekijöiksi muiden yrityksiin, ainoastaan omiin
Työnantajapuoliasenne
Kiinnostusta yhteisten asioiden hoitoon, vastuunottohalukkuutta
Palvelijoita, pidetään kuin perheenjäseniä
Perheissä puhutaan monia kieliä sekaisin
Miehet ja naiset tasa-arvoisia keskenään
Lastenhoitaja, kotiopettajatar
Kymmenen kummia lapsella
Perinteitä arvostetaan
Hyviä laittamaan ruokaa
Hyviä tekemään käsitöitä
No, just nyt ei tule muuta mieleen. Mitä tällaiset ihmiset ovat? Tunnetko ketään tällaista Suomesta?
_______
Monella asiat huonontuneet lapsuudesta. Tiputaan White Trashiin, kun omaisuus mennyt ja kukaan ei huoli töihin.
Älä välitä, et ole ainoa.
Mä olen kasvanut sellaisissa oloissa, että en edes ymmärrä minkälaista maailmaa mulle ajateltiin missä eläisin. Tänne en sovi ollenkaan, tällä tavalla muuttuneeseen maailmaan.
Ja mun tarttis olla suomalaisempi kuin mun sukulaiset, jotka eivät ole oikein suomalaisia ollenkaan. Ihan ihmejuttu.
ketään yläluokkaista, en edes tiennyt että Suomessa olisi yläluokkaisia.
Olen kuitenkin eksentrikko, joten se piirre yhdistää minut yläluokkaan.
kuuluvansa yläluokkaan, kun on hankkinut akateemisen loppututkinnon ja hienon auton?
Yläluokkaan ei noin vain nousta omaisuutta kasvattamalla.
Perintönä se yläluokkaisuus tulee.
Kävi vaan niin sääliksi häntä, niin annoin hänellä koulutustaan vastaavaa työtä.
me ollaan kai ihan työväenluokkaisia (minä suorittavassa osa-aikatyössa, mies yrittäjä) ja me täytetään suurin osa näistä tässä luetelluista asioista.
Käytöstavat, puhetapa, koulutus, pukeutuminen
omat harrastukset ja kiinnostuksen kohteet.
Ei ehkä rahoissa niin näy, mutta olen jo monennen polven akateeminen ja se näkyy kyllä henkisenä perintönä ja elämänasenteena.