Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mirenan käyttäjät, apua kaivataan!!

Vierailija
30.04.2011 |

Minulla on ollut Mirena hormonikierukka nyt reilu kolme vuotta, ja sinä aikana ei ole ollut menkkoja kuin ehkä ihan alussa. En enää muista ihan tarkkaan. Joskus on tarvinnut pikkuhousunsuojan mutta siinä kaikki. Nyt ihmettelenkin kun minulla alkoi menkat! Voiko olla merkki jostain? Joudunkohan jatkossakin kärsimään taas menkoista. Tämä oli niin ihanaa kun ei tarvinnut niistä murehtia. Miten muilla??

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelen alalla.

20 prosenttia Mirenan käyttäjistä on vuodottomia eli olet kuulunut tähän onnelliseen ryhmään. On kuitenkin ihan tavallista, että Mirenan käyttäjällä on kuukautisvuodot, tyypillisesti vuoto on hyvin niukka ja tulee epäsäännöllisesti. Tilanteesi on aivan normaali. Jos asia askarruttaa, voisit käydä kierukan asentaneen lääkärin vastaanotolla.

Vierailija
2/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieneneekö hormonimäärä just sen verran tai jotain, mutta järjestäen amenorrea muuttuu niukoiksi vuodoiksi ja lisääntyy pikku hiljaa. Nyt 4. tai 5. menossa, siis kierukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua enää menkkoja! Auttaiskohan asiaa jos kävisin ottamassa uuden kierukan ; ) Antaisivatko laittaa, jos menen yksityiselle? Pitääpä seurata tilannetta. Eniten siis ärsyttää se, kun ei voi käyttää tamponeja vaan pelata siteiden kanssa. Inhottavaa touhuta etenkin kesällä. Vai oletteko muut uskaltaneet käyttää tamponeja?

Vierailija
4/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli vuodot ekan vuoden pois ja sitten palasivat runsaampina kuin koskaan. Olen kylläkin käyttänyt tamponeja kierukankin kanssa, kun näinkään en voi mennä tuntia kauemmas vessasta.

Nimim. 16vrk vuotoa ja 4 väliä, taas vuodetaan...

(Onneksi on kohdunpoisto edessä jo muutaman viikon kuluttua, tämä väli vissiin vuodetaan lakkaamatta)

Vierailija
5/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan alkuvuotojen jälkeen oli ehkä sellainen pari vuotta kokonaan vuodotonta ja sen jälkeen on säännöllisen epäsäännöllisesti tullut "normaalia" niukemmat kuukautiset ehkä noin kahdesti vuodessa

Vierailija
6/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useammin kuin kerran kk. 8kk ajan ollut, ja varmaan 10 menkat ainakin. En ole laittanut ylös niitä (varmaan pitäisi...) muutamaan kuukauteen.

Menkat on sen verran runsaita päivän-pari, että melkein joka kierrolla käytän yhtenä - kahtena päivänä tamponia. Etenkin, jos olen menossa jumppaan tms. Menkat kestää 5-10 päivää, alussa saattoi kestää jopa 3 viikkoa, nykyisin ehkä sen 5 päivää. Viime kuussa kävi niin, että pari päivää edellisten menkkojen loppumisesta alkoi taas uusi, mutta sitä kesti vain pari päivää. Huoh. Onko TÄMÄ normaalia?

Odotan sitä, että menkat jäisi (lähes) kokonaan pois.

Vierailija
7/18 |
30.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jos kuukautiset poistuvat, ja myöhemmin palaavat, voi olla niin, että kierukan teho alkaa vähetä? Soittaisin terkkariin asiasta.

Vierailija
8/18 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nain olen kuullut. Mirenalla luvataan 5v ehkaisyteho mutta oon kuullut et siina on 8v hormonit. Eli periaatteessa vois pidempaankin jos ei ole vuotoja.

Vierailija
9/18 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nain olen kuullut. Mirenalla luvataan 5v ehkaisyteho mutta oon kuullut et siina on 8v hormonit. Eli periaatteessa vois pidempaankin jos ei ole vuotoja.

Luulo / kuulo ei ole tiedon väärti.

Valmisteyhteenveto löytyy myyntiluvan haltijan nettisivuilta.

Älkää viitsikö levitellä kuulopuheita noin vakavasta asiasta. sillähän olisi ihan katastrofaaliset seuraukset, jos kierukan ehkäisyteho yhtäkkiä tosta vain häviäisi ennen sitä luvattua 5 vuotta, ilman ennakkovaroitusta! Jos se olisi totta, miten tuollaiselle ehkäisyvälineelle voisi ikinä saada lääkeviranomaiselta myyntiluvan.

Ihan lonkalta, valmisteyhteenvetoa katsomatta väitän että ehkäisyteho säilyy 5 vuotta, kun niin on luvattu, olipa vuotoja tahi ei.

Vierailija
10/18 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli reilun kolmen vuoden kohdalla alkoi tulla menkat, ja soitin asiasta terkkarille, kun viimeisessä tarkistuksessa oli juuri ollut puhetta, että menkkojen palaaminen usein kertoo kierukan tehon (hormonien) loppumisesta. Sain ohjeeksi seurata tilannetta, ja mun tapauksessa menkat näyttää muutaman kierron jälkeen taas loppuneen. Ilmeisesti on aika epätodennäköistä, että kierukan teho olisi näin paljon ennen viittä vuotta loppumassa, kun useimmiten sitä voidaan pitää paljon pitempään kuin se 5 v. Terkkari luetteli puhelimessa, että syinä voi olla sukupuolitauti tai hormonihäiriö. Myös hiiva yms. tulehdukset voi aiheuttaa vuotoa kierukan kanssa. Omalla kohdallani ei pitäisi olla mistään noista kyse, joten kaipa vaan joskus käy näin. Odottele pari kuukautta ja käy sitten lääkärissä jos edelleen jatkuu.

Vierailija
11/18 |
01.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä tähän ekaa kertaa kierukan vuoto-ongelmaan. Eli mulla ensimmäiset 8 kk todella paljon vuotoa eikä mitään tiputtelua vaan ihan kunnollista vuotoa. Tosin omiini verrattuna en pidä vuotoa kovin runsaana, jos vaan parina päivänä kierrosta joudut käyttämään tamponia... Mutta Mirenaa suositellaan pidettävän 6 kk ainakin, eli sen ajan voi olla tuota epäsäännöllistä vuotoa yms., sen jälkeen pitäisi tasoittua. Itselläni kesti tosin kauemmin ja olin jo melkein poistattamassa mutta noin 8 kk kohdalla loppui vuodot kuin seinään. Jonkinlaista pientä tuhrua menkkojen aikaan kierrosta, mutta yleensä voi olla ilman mitään suojia.

Vierailija
12/18 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

useammin kuin kerran kk. 8kk ajan ollut, ja varmaan 10 menkat ainakin. En ole laittanut ylös niitä (varmaan pitäisi...) muutamaan kuukauteen.

Menkat on sen verran runsaita päivän-pari, että melkein joka kierrolla käytän yhtenä - kahtena päivänä tamponia. Etenkin, jos olen menossa jumppaan tms. Menkat kestää 5-10 päivää, alussa saattoi kestää jopa 3 viikkoa, nykyisin ehkä sen 5 päivää. Viime kuussa kävi niin, että pari päivää edellisten menkkojen loppumisesta alkoi taas uusi, mutta sitä kesti vain pari päivää. Huoh. Onko TÄMÄ normaalia?

Odotan sitä, että menkat jäisi (lähes) kokonaan pois.

Nyt 7 vuoden käytön (siis eka 5v ja tämä toinen nyt ollut perään vasta 2v) jälkeen nyt ollut muutama kuukausi ilman vuotoa. Ihanaa! Ainut ongelma on, että pelottaa jos joskus vuotaisi arvaamatta varautua.

Vierailija
13/18 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne on ihan painottanut, että todellakin saa, vaikka muutakin tietoa saattaa olla liikkeellä. Mulla ollut sekä kupari- että hormonikierukka.

Vierailija
14/18 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että itselläni on valkovuodon määrä tosi runsasta, ja usein sellasta kirkasta limaa. Pakko käyttää phs joka päivä, vaikka olen kuullut, että niiden käyttäminen vaan pahentaa tuota vuotoasiaa.

Jos unohdan laittaa tai kokeilen olla ilman phs, on jossain vaiheessa päivää pikkarit märkänä limasta.

Ei haise eikä ole hiivaakaan (olen kokeillut hoitaa sitäkin tuloksetta)

Voisko olla joku tulehdus?

Mulla ollut mirena vasta alle vuoden, ja kuukautisia tulee vielä niukkoina silloin tällöin.

Vierailija
15/18 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne on ihan painottanut, että todellakin saa, vaikka muutakin tietoa saattaa olla liikkeellä. Mulla ollut sekä kupari- että hormonikierukka.

Saahan sitä tamponia kierukan kanssa käyttää... Siinä on vain olemassa pieni riski, että kierukka siirtyy pois paikoiltaan samalla, kun poistaa tamponin. Saattaa se jopa kokonaankin tulla ulos, jos kierukan naru hyvin jää tamponiin kiinni ja nykäisee pois.

Vierailija
16/18 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksei tamponipaketeissa lue, että ei saa käyttää jos on kierukka?

Vierailija
17/18 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa tamppoonia ja kuukuppia käyttää toki, mutta riski että nykäisee mukaansa myös sen kierukan kun ne langat siinä. Se voi lähtee osittain tai kokonaan pois paikaltaan tai tulla kokonaan ulos. Ja nää taas tekee sen ettei sitten ehkäisyteho ole enää varma jos kierukka siirtyy paikaltaan. Siksi mä en uskaltais käyttää tamppoonii/kuukuppii kierukan kanssa (en ole tosin edes ikinä kokeillut).

Vierailija
18/18 |
23.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mirena aloitti kolme vuotta kestäneet "kuukautiset" vaihdevuodet ohittaneelle uudelleen pmdd-oireiden kera. Mirena kovetti myös kohdun limakalvon. Se siitä kemiantuotteen mahtavuudesta! Oletteko kuulleet Mirenan aiheuttamasta toksisesta oireyhtymästä? Kannattaa lukea KaksPlus keskustelut; "Mirena ja turvotus"?

Gynekologit eivät ole tietävinään sen haittaoireista, mutta monet niitä kuitenkin saavat! Haittavaikutukset on mainittu verenmyrkytystä myöten aineen tuoteselosteessa. Älä käytä, jos olet yliherkkä noille synteettisille kemiantuotteille. Mirena on hormonin tapaa käyttäytyvä kemian tuote, Se ei todellakaan sovi kaikille naisille. Jotkut naiset jopa turpoavat valtaviksi ja joutuvat pahimmassa tapauksessa koomaan.

Miehet eivät käytä synteettisisä hormoneja ja jos käyttävät, heitä varoitetaan niiden käytöstä. Miehille ei ole ehkäisyvalmisteita kaupallistettu lääkeaineina. Miehet tämän tietänevät. Naiset ovat jälleen koekaniineja.