VUOKRAFIRMAN TYÖHÖNTULOTARKASTUS- mitä kannattaa merkitä kyselyyn/mainita?!
Olen menossa vuokran firma kautta työhöntulotarkastukseen. Sain lisäksi täytettäväksi terveysselvityksen.
Mitä tuohon kannattaa laittaa/vastata?
Jos on esim. ollut aiemmin (todettua) allergiaa, migreeni ja ongelmia kilpirauhasarvojen kanssa niin kannattaako mainita?!
Jos ei olisi vuokrafirmasta kyse vaan itse päätyönantajasta niin vastaisin toki rehellisesti. Mutta nyt mietityttää, että voiko vakinaistaminen jäädä tuosta lausunnosta myöhemmin kiinni? Olen ymmärtänyt että työnantaja haluaisi sopia kanssani myöhemmin suoran sopimuksen. Mutta mikä vaikutus tuolla terveysselvityksellä voi olla?!
Ko. sairaudet ei ole mitenkään vaikeuttaneet työskentelyäni missään. Eli kuulostavat paperilla pahemmalta kuin ovatkaan!
Miten tekisitte itse? Neuvoja?
Kommentit (3)
Hmm... Minun mielestä kyllä työnantajalla on lupa teettää terveysselvitys ennen työntekijän palkkaamista? Juuri siitä syystä, että hakijalla voi olla sairauksia, jotka vaikuttavat työnsuorittamiseen.
Eihän nuo käytännössä merkityksellisiä olekaan, mutta tässä tapauksessa tietty saattaisivat vaikuttaa nimenomaan siihen vakinaistamiseen eikä niinkään itse työhön sopimiseen (koska terveempiäkin on varmasti tarjolla, ja henkilö jolla on jo jotain, kuten migreeni saattaa olla enemmän saikuilla jne)?
työhontulotarkastuksen minun ymmärtääkseni tekee lääkäri ja lääkäri lienee vaitiolovelvollinen yksittäisistä sairauksista. Lääkäri vain ilmoittaa, onko työhon tulemassa oleva kykenevä ko. työhon vai ei. Ei sen enempää.
Ei tuollaisia asioita saa kysyä, jos ne ei suoranaisesti liity työturvallisuuteen.. esim voisin kuvitella että vaikka veturinkuljettajaksi ei pääse henkilö, jolla on sairaus johon liittyy kohtauksia.
Mutta ''normi'' -työhön liittyen työntekijältä ei saa kysyä henkilökohtaisuuksia, esim siviilisäädystä, perheesta, lasten hankkimisesta eikä edes iästä, jos se ei vaikuta olennaisesti työn suorittamiseen..