Jos olette avoliitossa, miksi annatte lapselle miehen sukuimen?
Jos mies ei olisi suostunut kanssani naimisiin, olisin taatusti antanut lapselle oman sukuimeni.
Eipä tarvinnut miettiä tätä, kun menimme naimisiin ennen raskauden yrittämistä ja sama sukunimi on kaikilla.
Kommentit (71)
Isän nimi lapsile, sehän on ihan loogista.
kaikilla ei ole kyse siitä, ettei mies olisi suostunut naimisiin. Meillä ainakin meni lähinnä tavan mukaan ja toisaalta sen vuoksi, että jos vaikka joskus menisimmekin naimisiin, olisi hölmöä, että lapsilla on minun tyttönimeni, vaikka itselläni olisi miehen sukunimi. Eli siis jos menemme naimisiin ottaisin miehen nimen.
Meille oli ihan selviö, että menemme naimisiin ennemmin tai myöhemmin, joten mitä turhaa niitä lapsen nimiä vekslaamaan. Kätevämpään, kun lapset laittoi miehen nimille heti. Ei atrvinnut sitten papin aamenen jälkeen muuttaa kuin vaion minun nimeni.
päivänselvä asia että lapsi saa isän sukunimen, en itseasiassa edes olisi halunnut lapselleni mun sukunimeä, joten asiaa ei tarvinnut edes miettiä!
mun mielestä se on ihan luonnollista että lapsi saa isän sukunimen!
Enkä muuttaisi omaani. Mä olen itsenäinen ihminen jonka ei tarvitse muuttaa sukunimeään toisen mukaan, ja koska olen nainen kannan lasta 9kk sisälläni ja synnytän lapsen. Lisäksi tulen pakostakin hoitamaan lasta enemmän kuin mies. Joten tietysti lapsi myös saa äitinsä sukunimen.:)
tapa ajatella asioita :D luuletko tosiaan että aina on kyse siitä ettei mies ole vaan suostunut avioliittoon? JÖSSES :D ja ikää sulla oli?
Mutta jos tulee ero, ja lapsi nyt kuitenkin useimmiten jää äidin kanssa asumaan niin mun mielestä olis selvempää että lapsilla ois äidin nimi.
Ja tosiaan jos jollain on kolmen eri miehen kanssa lapsia ja kaikilla on isien sukunimet... millanen postiluukku pitää olla että kaikkien nimet mahtuu ? :-))
mutta annoin kaikille kolmelle miehen sukunimen..en oikein tiedä miksi..tarkoitus mennä naimisiin mutta tämä yhteiskunta ei salli sitä
..tää tarkoittaa? Kela-huijari?
kun ei ollut intressiä ollut järjestää itseämme avioliittoon :D totta kai lapselle isukin sukunimi että isyys selviää muillekin. Yleensähän se äiti on aika selvä asia mut isä ei välttämättä! Noh meillä oli selvää että naimisiin mennään heti kun ehditään ja jaksetaan ja niin kävi :D ei ollu kyse siitä ettei joku ollut "halunnut2....onpa sulla ap tosiaan jotenkin kapea tuo tapa ajatella...
tiesin että me enemmin tai myöhemmin mentäis naimisiin ja koska meidän lapsi on ainoa tämän suvun jatkaja. Tai oli, nyt niitä on enemmänkin.
kun mun sukunimi on Virtanen ja miehen sukunimi on von Kökkelbör.
miksi kysyt vain avoliitossa olevien kohdalla tätä? Yhtä hyvin voisi kysyä, miksi yleensä suurin osa antaa lapsille miehen sukunimen - ja miksi suurin osa avioliitossa olevista on ottanut miehen sukunimen?
tää sama ongelmahan on, vaikka eroaisi avioliitosta - vai pitävätkö eronneet naiset sitten aina eksän ja eksän suvun nimeä??!!
Mutta jos tulee ero, ja lapsi nyt kuitenkin useimmiten jää äidin kanssa asumaan niin mun mielestä olis selvempää että lapsilla ois äidin nimi.
Ja tosiaan jos jollain on kolmen eri miehen kanssa lapsia ja kaikilla on isien sukunimet... millanen postiluukku pitää olla että kaikkien nimet mahtuu ? :-))
tulisi ero niin lapsi saisi pitää isänsä sukunimen, vaikka menisin uudelleen naimisiin lapseni pitäisi isänsä sukunimen! sitä en koskaan riistäisi lapselta pois! se uusi mies kun ei kuitenkaan ole sen lapsen isä niin miksi sillä pitäisi olla hänen sukunimensä??!!
Mutta tosiaan jos on jokaisella lapsella eri sukunimi niin...;) :D:D
Jos mies ei olisi suostunut kanssani naimisiin, olisin taatusti antanut lapselle oman sukuimeni.
Eipä tarvinnut miettiä tätä, kun menimme naimisiin ennen raskauden yrittämistä ja sama sukunimi on kaikilla.
1) Mitenkä helvetissä naimisiin meno vaikuttaa lasten sukunimeen?
2) Lapset ovat ihan täsmälleen yhtä paljon isän lapsia kuin äidinkin lapsia. Miksi lapsille pitäsi antaa äidin sukunimi?
3) Mahtaako lasten nimeäminen mennä sinun päätöksellä? Muistaakseni siihen paperiin tarvitaan myös isän allekirjoitus...
mutta sitten kun omassa elämässä olisi mahdollisuus tehdä feministinen teko, niin silloin jänistetään ja tyydytään miesten luomaan perinteeseen.
Mies voi sitten ottaa minun sukunimeni, jos naimisiin mennään.
Lapset ilman muuta äidin sukunimeen, sillä äiti kantaa lapset sisällään ja miehen osuus on aika vähäistä lapsen saannissa.
Yllättävää minusta.
Tästä sen näkee, että mies pitää paikkaa perheen päänä.
Mies voi sitten ottaa minun sukunimeni, jos naimisiin mennään.
Lapset ilman muuta äidin sukunimeen, sillä äiti kantaa lapset sisällään ja miehen osuus on aika vähäistä lapsen saannissa.
Edelleenkin siihen lappuun tarvitaan myös se isän allekirjoitus eli ei mene ilmoitusluonteisena asiana ellei mies ole tossukka.
Koettakaapas myös muistaa että feminismi on sovinismin vastakohta eli yhtä kamalia ajatusmaailmoja molemmat.
mutta annoin kaikille kolmelle miehen sukunimen..en oikein tiedä miksi..tarkoitus mennä naimisiin mutta tämä yhteiskunta ei salli sitä