Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keittiöpsykologeille töitä :)

Vierailija
29.04.2011 |

olen lukenut, mutta kun en muista oikein, millaisesta psyyken rakenteesta kertoo voimakas halu muuttaa ympäristöään koko ajan?

Esimerkiksi minun on jatkuvasti vaihdettava sisustusta, tulee sellainen oikein pakko vaihdella huonekalujen paikkaa ja tapiseerata ja mitä nyt milloinkin. Myös aina työpaikoilla jos minulle tulee oma huone, järjestän huoneen kalusteet eri lailla. Jos ollaan vuokramökillä, järjestän ainakin astiat erilailla hyllyille. Hyvä kun melkein en rupea kylissäkin siirtelemään :) (tosin on joku pyytänytkin).

Eipä tässä mitään pahaa sinänsä ole, niin kauan kun en muiden asioihin puutu, mutta mietityttää vaan mistä se kertoo.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun AP:lläkin se ei ole minulle ongelma vaan ominaisuus, eikä kehujen ja pätemisen kaipuuta =) T:5

ja kun kerromme mahdollisia syitä siihen, hän jatkaa kertoen esimerkkejä eikä ota kuuleviin korviinsa vastauksia.

Vierailija
2/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän vastauksiemme hyväksymättömyydestä voisin päätellä jotain myös hiukan liian suuren egon koosta.

Miksi vain ap:n valinta olisi oikein? Miksi junan vaunun suunnittelija ei osaisi hommiaan, vaan ap:n tapa hoitaa asia olisi parempi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koetko, että et pysty moneenkaan asiaan elämässäsi vaikuttamaan, vaan elät virran mukana. Mutta tämä asia on se, mihin pystyt vaikuttamaan.

Vierailija
4/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kun AP:lläkin se ei ole minulle ongelma vaan ominaisuus, eikä kehujen ja pätemisen kaipuuta =) T:5

Ap kyseli mistä tällainen ominaisuus kumpuaa ja kun kerromme mahdollisia syitä siihen, hän jatkaa kertoen esimerkkejä eikä ota kuuleviin korviinsa vastauksia.

Siis heittelette arvauksia ja ne kuulostaa enempi siltä, kun se olisi ongelma, mitä se ei ole =) Kyllähän tuollainen seikka itseä kiinnostaa, mistä sellainen tulee, ei kaikki ole aina jostain elämän "ongelmista" kiinni, näin mä käsitin AP:n, voin toki olla väärässäkin =D

Vierailija
5/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täydellisestä sisustussilmästäsi etkä todellisuudessa halua tietää käytöksesi perimmäisiä syitä, vaikka sitä kysyit.

Jokainen haluaa päteä jollain tavalla, se on ihan normaalia, koska onnistumisen tunteet kantavat eteenpäin vimmatulla vauhdilla.

Psykologia ei tunne termiä "herkkä silmä" muussa tapauksessa kuin siinä että kiinnittää liikaa huomiota asioihin jotka ovat sinusta riippumattomia ja joihin sinulla ei ole vaikutusvaltaa.

Ja tuon muiden asioihin puuttumisen syyt voivat olla syvälläkin elämänhallinnan tuntemuksissa.

enhän minä puutu muiden asioihin, sanoin vain että kyllä minä keksisin vaihtamista heilläkin (konditionaali) jos kysyttäisiin!

Omia huonekalujanihan järjestelen.

Enkä kaipaa kehujakaan sisustussilmästäni, koska se ei ole täydellinen, eikä sen tarvikkaan olla. Tässä nyt ei ole pointtina se, että minulla olisi täydellisesti viilattu koti. Vaan se pointti on se _muuttamisen_ tarve. Voin varmaan muuttaa joskus asioita huonompaankin suuntaan, ja tehdä virheitä. Sitten taas muutetaan takaisin tai jotenkin eri tavalla taas. Mutta en jotenkin kestä, että kaikki on aina samalla lailla.

Eikä se ole ongelma, en törsää rahaa, enkä kuluta aikaakaan suhteettomasti. Tämä on psyyken rakenne, ei psyykkinen ongelma.

Toki monestikin istun tunnin koskematta mihinkään. Mutta yleensä ainakin seuraava muutos muhii mielessä :)

Vierailija
6/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutku minä en koe näin

enhän minä puutu muiden asioihin, sanoin vain että kyllä minä keksisin vaihtamista heilläkin (konditionaali) jos kysyttäisiin!

Omia huonekalujanihan järjestelen.

Enkä kaipaa kehujakaan sisustussilmästäni, koska se ei ole täydellinen, eikä sen tarvikkaan olla. Tässä nyt ei ole pointtina se, että minulla olisi täydellisesti viilattu koti. Vaan se pointti on se _muuttamisen_ tarve. Voin varmaan muuttaa joskus asioita huonompaankin suuntaan, ja tehdä virheitä. Sitten taas muutetaan takaisin tai jotenkin eri tavalla taas. Mutta en jotenkin kestä, että kaikki on aina samalla lailla.

Eikä se ole ongelma, en törsää rahaa, enkä kuluta aikaakaan suhteettomasti. Tämä on psyyken rakenne, ei psyykkinen ongelma.

Toki monestikin istun tunnin koskematta mihinkään. Mutta yleensä ainakin seuraava muutos muhii mielessä :)

Tää on hauskaa =) Mulla ainaki on hyvä kolmiulotteinen hahmotuskyky. Tapana on nähdä päässä esimerkiksi, mitä voisin rakennella vaikka johonki odotusaulaan, kun jonotan johonkin XD Se on ihan automaattinen piirre enkä voi sille mitään. Hyödynnän sitä töissä ja kotona T:5

Vierailija
7/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko siis päättää itse mitä teet jne. Onko ollut lapsena dominoivaa vanhempaa? Ehkä koet että saat tuolla tavoin hallittua elämääsi.

Vierailija
8/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä ei suorastaan liity elämänhallintaan, siinä en ole yhtään näin "hyvä" noin niin kuin yleensä. En ole siis mikään suorituspiiskuri eikä tämä liity siivousvimmaankaan. Tämä on nimenomaan "halu muokata fyysistä ympäristöä oman mielen mukaiseksi" - mania :)

Ei ole mitenkään erityisen dominoivat vanhemmat olleet, ja olen mielestäni itsenäinen ihminen siinä kuin perheessä elävä nyt olla voi, eli ei oikein minusta siihen liity.

Vierailija
9/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolla tavaroiden puljaamisella saat niitä samoja onnistumisen tunteita kuin me muut sitten elämänhallinnasta, omista päätöksistä, omien päätösten takana seisomisesta jne.

Vierailija
10/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala sisustus suunnittelijaksi, menis tapa hyötykäyttöön ;)

Vierailija
11/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuolla tavaroiden puljaamisella saat niitä samoja onnistumisen tunteita kuin me muut sitten elämänhallinnasta, omista päätöksistä, omien päätösten takana seisomisesta jne.

minä yritin siis kyllä selittää, että ei liittyne elämänhallintaan, koska koen että se on ihan normaalilla tasolla - en ole kuten kirjoitin mikään ylihallitseva kontrollifriikki joka esimerkiksi vaikka vahtisi syömisiään gramman tarkkuudella ettei vaan liho. Mutta osaan ja olen tehnytkin isoja päätöksiä, ehkä minusta ennemmin sanottaisiin että päättäväinen ja itsevarma kuin ainakaan mikään väistyvä hissukka.

Teen itsenäistä ja vaativaa työtä, olen ideoiva ja sosiaalinen, eli en "pakene puljaamiseen omien päätösten tekoa".

Jospa tämä vaan sitten on luovuuden kukkimista, osaa nähdä ympäristön eri lailla kuin mihin se on toisen muokkaamana jäänyt, tai sitten jotain ihan muuta, en tiedä, olen joskus tästä lukenut artikkelin mutta siitä se pointti on kadonnut mielestä

Vierailija
12/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puuttua muiden valintoihin. Jotain sä sillä korvaat, mutta mitä - sitä en teidä.

Vierailija
13/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koetko, että et pysty moneenkaan asiaan elämässäsi vaikuttamaan, vaan elät virran mukana. Mutta tämä asia on se, mihin pystyt vaikuttamaan.

Vierailija
14/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en elä virran mukana ollenkaan, tietäisittepä vaan :)

mutta nyt rupesin itse ajattelemaan, ehkä tämä enemmänkin liittyy siihen ominaisuuteen, että luonnostani (siis etsimättä ja yrittämättä) näen kaikessa viat ja virheet helposti - siis toki myös sisutuksessa. En tiedä, miksi se ei häiritse, että lattialla on pölykoiria tai keittiössä tiskipino, mutta se häiritsee, että seinän sävy ei ole täsmälleen oikea (ja vuoden päästä se onkin taas väärä jne) tai lautaset ovat väärällä kohdalla keittiön hyllyssä. Samoin JOS huom JOS joku tuttu kysyisi, osaisin 10 sekunnissa luetella, mikä heidän asunnossaan pitäisi laittaa toisin. MUTTA EN KOSKAAN SANO ellei erikseen kysytä. Mutta ikään kuin ominaisuuteni on, että huomaan ne asiat jotka ei toimi: mutta huomaan myös ehdottomasti ne kaikki hyvät asiat jotka on ihania. Eli kehun myös estoitta! Eli ehkä mulla on vain "herkkä silmä" havaitsemaan konkreettia ympäristöä. Usein vaikkapa junassakin mietin, voisiko penkit aseteella toisin tai miten olisin suunnitellut hattuhyllyt tai naulakot...

Vierailija
15/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"distraktiota" hankalista tilanteista ja tunteista. Jospa sun on vaikea käsitellä joitakin asioita/tunteita, ja kun näitä asioita tapahtuu tai näitä tunteita nousee jostain syystä mieleen, niin "luot" jonkun projektin, johon kiinnittää huomiosi, joten voit sivuuttaa ne?

en elä virran mukana ollenkaan, tietäisittepä vaan :)

mutta nyt rupesin itse ajattelemaan, ehkä tämä enemmänkin liittyy siihen ominaisuuteen, että luonnostani (siis etsimättä ja yrittämättä) näen kaikessa viat ja virheet helposti - siis toki myös sisutuksessa. En tiedä, miksi se ei häiritse, että lattialla on pölykoiria tai keittiössä tiskipino, mutta se häiritsee, että seinän sävy ei ole täsmälleen oikea (ja vuoden päästä se onkin taas väärä jne) tai lautaset ovat väärällä kohdalla keittiön hyllyssä. Samoin JOS huom JOS joku tuttu kysyisi, osaisin 10 sekunnissa luetella, mikä heidän asunnossaan pitäisi laittaa toisin. MUTTA EN KOSKAAN SANO ellei erikseen kysytä. Mutta ikään kuin ominaisuuteni on, että huomaan ne asiat jotka ei toimi: mutta huomaan myös ehdottomasti ne kaikki hyvät asiat jotka on ihania. Eli kehun myös estoitta! Eli ehkä mulla on vain "herkkä silmä" havaitsemaan konkreettia ympäristöä. Usein vaikkapa junassakin mietin, voisiko penkit aseteella toisin tai miten olisin suunnitellut hattuhyllyt tai naulakot...

Vierailija
16/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä sen isompaa traumaa ole... Eihän uutta designiä luotaisi koskaan, ellei olisi sinunlaisia ihmisiä.

Vierailija
17/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

täydellisestä sisustussilmästäsi etkä todellisuudessa halua tietää käytöksesi perimmäisiä syitä, vaikka sitä kysyit.

Jokainen haluaa päteä jollain tavalla, se on ihan normaalia, koska onnistumisen tunteet kantavat eteenpäin vimmatulla vauhdilla.

Psykologia ei tunne termiä "herkkä silmä" muussa tapauksessa kuin siinä että kiinnittää liikaa huomiota asioihin jotka ovat sinusta riippumattomia ja joihin sinulla ei ole vaikutusvaltaa.

Ja tuon muiden asioihin puuttumisen syyt voivat olla syvälläkin elämänhallinnan tuntemuksissa.

Vierailija
18/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen lukenut, mutta kun en muista oikein, millaisesta psyyken rakenteesta kertoo voimakas halu muuttaa ympäristöään koko ajan? Esimerkiksi minun on jatkuvasti vaihdettava sisustusta, tulee sellainen oikein pakko vaihdella huonekalujen paikkaa ja tapiseerata ja mitä nyt milloinkin. Myös aina työpaikoilla jos minulle tulee oma huone, järjestän huoneen kalusteet eri lailla. Jos ollaan vuokramökillä, järjestän ainakin astiat erilailla hyllyille. Hyvä kun melkein en rupea kylissäkin siirtelemään :) (tosin on joku pyytänytkin). Eipä tässä mitään pahaa sinänsä ole, niin kauan kun en muiden asioihin puutu, mutta mietityttää vaan mistä se kertoo.

Vierailija
19/19 |
29.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä nyt selvästi haluat saada meiltä kehuja. täydellisestä sisustussilmästäsi etkä todellisuudessa halua tietää käytöksesi perimmäisiä syitä, vaikka sitä kysyit.

Hei älä nyt viitti =) Mulla on tapana järjestää astiat tiskikoneisiin ja kaappeihin tiettyyn järjestykseen. Sama kaikkien muidenkin kaappien kanssa (vaate, varasto, yms.). Olen 13-vuotiaasta asunut ilman vanhempia ja luulen, että yleensä vanhempien luomien rutiinien ja kaavojen kaipuu, on siirtynyt noihin tavaroiden kontrolloimiseen. Sama kun AP:lläkin se ei ole minulle ongelma vaan ominaisuus, eikä kehujen ja pätemisen kaipuuta =)

T:5

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän viisi