Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harkinnanvaraisesta tto.sta tietäviä? Kysymys muuttoavustuksesta

Vierailija
28.04.2011 |

Osaako joku kertoa, onko minulla mahdollista saada paikkakunnalta muuton vuoksi avustusta muuttoon ja takuuvuokraan? Vai mitä yleensä on mahdollista saada ja kuka niitä tukia saa?

Olen yhden lapsen yh ja minulla olisi edessä muutto toiselle paikkakunnalle työn perässä.

Tällä hetkellä olen työtön ja olen ansiosidonnaisella päivärahalla. Siitä ei vuokran jälkeen jää kuin n.400e elämiseen ja muihin laskuihin.

En ole ollut koko aikana toimeentulotuki asiakas, haittakohan se?

Elämme paikkakunnalla, jossa ei näy toiveita työllistymisestä eikä koulutuksesta. Olen hakenut moneen koulutukseen työttömyyden aikana. Kertaakaan ei ole onnistunut.

Nyt minulle on tarjottu kokopäivätyötä toisella paikkakunnalla. Ongelma on se, ettei minulla ole ketään sukulaista auttamassa, eikä autoa käytössä.

= mahdoton yhtälökö?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kunhan muutat yli 80 km päähän. Kysy sieltä liikkuvuusavustusta ja siihen liittyvää matka-avustusta. Ei ole edes harkinnanvarainen vaan lakisääteinen, pitää vain sopia ennen muuttopäivää.

Vierailija
2/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita hakemus sisään ja katso miten käy. Tiesitkö muuten että Kelasta saa jonkun suuruisen muuttoavustuksen jos tosiaan olet työn perässä muuttamassa. Katso Kelan sivuilta.

Takuuvuokrasta sen verran, että aikanaan minulla oli sama tilanne. Minua pompoteltiin kahden kunnan soskun välissä, kummastakaan ei oltu halukkaita antamaan edes maksusitoumusta. Vanhasta kunnasta sen takia että olen sieltä kuitenkin lähdössä ja uudesta kunnasta sen takia koska en ollut vielä siellä kirjoilla. Sain kuitenkin lopulta maksusitoumuksen sen kunnan soskusta mistä olin muuttamassa, kun löysin vuokranantajan jolle maksusittari kelpasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän oli työkkäri mistä saa sitä muuttoavustusta, ei Kela. Sori.

Vierailija
4/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kyllä löytänyt tähän hätään mitään. Varmaan työkkäri osaa auttaa parhaiten.

Vierailija
6/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varaisin ajan sosiaalitoimistoon ja menisin jutskaamaan. Varustautuisin tietenkin jokaisella maailman tositteella, mitä ne saattais kysyä.

Luulen, että saat todella helposti muuttoavustusta tai ainakin tiedon siitä mistä sitä pitää hakea, ja luulen että voit saada satkun pari toimeentulotukeakin.

Vierailija
7/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkäri voi myöntää liikkuvuusavustusta. Soita Työlinjalle. Takuuvuokraa voi hakea sossusta. Laita ihan tavallinen toimeentulotukihakemus liitteineen ja tieto, että haet takuuvuokraa. Yleensä pitää uusi asunto olla jo tiedossa. Asunnon pitää olla kohtuuhintainen. Päätöksen tekee yleensä sosiaaliohjaaja tai sosiaalityöntekijä.

Mutta eikö vanhasta asunnosta ole takuuvuokraa sisällä?

Vierailija
8/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosi paljon teille vinkeistä ja neuvoista. Jospa saisin sittenkin asiat järjestykseen.

Vierailija
9/9 |
28.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin kaikki tulotietosi, viimeksi toimitettu verotodistus, tiliotteet kaikista tileistä, joita sinulla on, tiedot mahdollisesta omaisuudesta, tiedot nykyisen asunnon vuokrasta ja jos on tallessa ja vähän aikaa sitten tullut, sähkölaskuista, reseptilääkkeistä ja muista terveydenhuoltomenoista. Tietojen perusteella tehdään varmaan toimeentulotukilaskelma. Laskelman perusteella katsotaan, onko sinulla mahdollista saada takuuvuokraa. Takuuvuokra on harkinnanvarainen tuki, mutta työllistyminen on hyvä peruste muuttoon ja jos sinulla on oikeus toimeentulotukeen, mielestäni takuuvuokra olisi kunnan myönnettävä, jos se on kohtuuhintainen, samoin kuin tuleva asuntokin. Myös muuttokuluihin voit hakea toimeentulotukea samalla. Tuen myöntää se kunta, josta lähdetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi