Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Arka aihe - esimurkun lihominen

Vierailija
27.04.2011 |

Arvon palstaväki,

kaipaisin neuvoja murrosikää lähestyvän tyttäreni painonhallinnan kanssa. Aihe on arka, ja ennen kuin kirjoitan enempää, pyydän huomioimaan, etten todellakaan ole puhunut tyttärelleni aiheesta mitään.

Tytär ei pidä liikunnasta, mutta rakastaa ruokaa, etenkin kaikkea makeaa ja rasvaista. Yhdistelmä on ongelmallinen ja etenkin viime aikoina tytär on lihont paljon. Kotona meillä on säännölliset ruoka-ajat ja muutenkin elintapamme ja ruokavaliomme on terveellistä. Ongelma onkin siinä, että vaikka meillä ei kaapeissa olekaan herkkuja, tytär yksinkertaisesti syö liikaa (terveellistä ruokaa) ja saa liikaa energiaa.

Olen itse ollut teini-iässä pyöreä, mutta minä olen aina harrastanut liikuntaa ja nauttinut siitä. Kuten sanoin, tyttäreni ei liikuntaa harrasta vapaaehtoisesti, eikä siis varsinaisesti pidä liikunnasta.

Kysymys kuuluukin: miten pitää tyttären painokehitys kurissa? Kannattaako painoasiaan puuttua (muuten kuin "salaa" pitämällä herkut kotona minimissään ja tarjoamalla vain terveellistä & kevyttä ruokaa) ja jos kannattaa, mikä olisi oikea tapa?

Minulle tyttäreni on aina ihana ja rakastan häntä, eikä painoasia ole minulle ongelma. Omasta kokemuksesta tiedän kuitenkin, että ylipainokaan ei tunnu kivalta, etenkään teini-iässä. Nämä ajatukset olen pitänyt visusti ominani, mutta kaipaisin kommentteja ja / tai vinkkejä siitä kannattaako asiaan puuttua ja jos kannattaa, millä tavalla!

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istutte pöydässä ja katsotte kun mukula ruhjoo kitusiinsa 10-kertaisen annoksen?

Mitä jos alkaisit laittaa valmiit annokset tai yksinkertaisesti vähemmän sitä ruokaa?

Vierailija
2/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi jos hankkisitte vaikka ihanan koiranpennun ja kävisitte yhdessä sitä lenkittämässä. Opeta tyttö hemmottelemaan itseään muilla tavoilla kuin ruoalla: leffat, kasvonaamiot, hyvä tee yms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli laihduttamisesta ei kannata puhua, koska lisää riskiä sairastua syömishäiriöön.

Ylipainoon kannattaa puuttua, jottei lapsesta tulisi lihava. Normaalipainosta huolehtiminen on paljon helpompaa kuin ruokailutottumusten muuttaminen niin, että lapsi laihtuu. Tosin varsin harvoin ollaan tilanteessa, että lapsen todella pitäisi pudottaa painoaan: yleensä riittää, että painon lisääntyminen hidastuu tai pysähtyy. Pituuden lisäys korjaa ylipainon aikanaan itsekseen. Lapsen kuullen ei pidä puhua laihduttamisesta, koska se saattaa lisätä vaaraa sairastua isompana syömishäiriöihin.

Tärkein konsti estää lapsen lihomista on huolehtia riittävästä liikunnasta ja säännöllisistä aterioinnista, koska se vähentää lihottavaa napostelua. (ks. luku "Lapsen ruokailu leikki-iässä, «Lapsen ruokailu leikki-iässä»1). Ruoka syödään pöydän ääressä ja mieluiten yhdessä muiden perheenjäsenten kanssa – iloisesti, hyvällä mielellä. Lapsen ruokahalu vaihtelee, eikä lasta pidä pakottaa syömään. Tarjolla olevat ruoka-aineet valitaan terveellisesti, muistetaan vihannekset ja vältetään kovin rasvaisia ruokia. Ruokaa ei käytetä palkintona. Kannattaa muistaa, että sosiaalinen paine ja mallioppiminen vaikuttavat makumieltymyksiin. Lapsi pitää pizzaa, ranskalaisia perunoita ja hampurilaisia erityisen hyvinä ehkäpä siitä syystä, että mielikuvat näistä ruoista yhdistyvät poikkeuksellisen mukaviin ruokailutilanteisiin.

Vierailija
4/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaverillani on juuri sama tilanne kuin sinulla ja olemme aika paljon keskustelleet eri mahdollisuuksista. heillä on nyt käynnissä prosessi, jossa lasta houkutellaan liikkumaan muuten kuin varsinaisesti liikuntaharrastuksissa. heidän tyttönsä tykkää käydä uimahallissa, jossa vielä kehtaa leikkiäkin, joten he käyvät nyt tosi paljon siellä. perheessä on myös pienempiä lapsia, joten vanhemmat ovat "palkanneet" isosiskon viihdyttämään pienempiä hoplopissa, jossa sitä liikettä sitten tulee vaikka kuinka. pyrkivät myös lisäämään kaikkea arkiliikuntaa.

heilläkin syldään ihan normaalin terveellisesti, mutta lapsi on tosi perso herkuille ja ruumiinrakenteeltaan ollut aina aika tanakka. nyt murrosiän lähestyessä painoa on tullut paljon lisää. pituuskasvu varmaan korjaa osan siitä ajallaan, mutta tarkoitus on se, että hän oppisi niitä terveempiä tapoja kuin sitä mässäilyä, johon luonnostaan olisi hyvinkin taipuvainen.

tsemppiä teille! toivottavasti löytyy konsteja.

Vierailija
5/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika syöminen onnistuu käytännössä silloin, kun tytär on iltapäivällä yksin kotona. Tyttären "harrastus" on istua keittiön pöydän ääressä, lukea ja syödä. Toisinaan tätä tapahtuu myös iltapalan aikana.

Myös ruokailujen yhteydessä tytär syö paljon. Jos laitan annoksen valmiiksi, hän haluaa lisää. Jos ruokaa ei ole enempää, hän haluaa leipää. Jos yritän varovaisesti ihmetellä, että vieläkö on nälkä, on vastaus yksiselitteinen.

Olen myös kertonut, että vatsan syöminen ähktäyteen ei ole terveellistä, ja että on parempi syödä niin että on kylläinen, muttei ähkyssä.

t. AP

Vierailija
6/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapalalla tai ruokailun yhteydessä. Äläkä osta sitä kaappia muutenkaan täyteen ruokaa!!

Vierailija
7/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot ettet ole puhunut mitään liiasta syömisestä tytöllesi! Meillä 6-vuotiaskin tietää että jos syö enemmän kuin kuluttaa niin lihoo. Ja 8v poikani syö tosi monipuolisesti ja tietää hyvin mitkä ruuat on terveellisiä ja mitkä ei. Hän on normaalipainon ylärajoilla ja siksi on pari vuotta puhuttu avoimesti terveellisestä ruokavaliosta. Paino onkin pysynyt 1,5 v samassa vaikka pituutta on tullut 10cm.

Vierailija
8/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lihoin juuri samassa iässä ja siitä ne ongelmat oikeistaan lähtivät, eli söin liikaa eikä suhteeni ruokaan ole oikeistaan koskaan ollut terve sen jälkeen.

Kärsin nimittelystä yläaste ikäisenä ja vaikka pituus-paino ei koskaan mennyt ylipainon puolelle olen aina ollut muodokas. Aikuisiällä olen laihduttanut aina ja BMI on jatkuvasti siinä 24 hujakoilla joten kukkakeppi en nytkään ole mutta jotta en menisi ylipainon puolelle saan koko ajan olla varuillani.

Vinkkinä antaisin että älä opeta että ruoka tai herkut ovat koskaan mikään palkinto mihinkään tai mistään. Ja vaikka pakotat sen lapsen urheilemaan jotain pari kertaa viikossa niin että tulee kunnolla hiki!!!! Kuulostaa kamalalta mutta liikunta on todella tärkeä opetella rutiiniksi jos on taipumusta lihoa niin että aineenvaihdunta kiihtyy ja lihaksisto kuluttaa sitä syömistä.

Älä sorru "kevyttä" ajatteluun. Syökää tavallista ruokaa ja osta teille pienemmät lautaset (kuulostaa kornilta mutta auttaa). Sekoita marjoja ja rahkaa jälkkäriksi jottei jälkkäri ole se harvinaisuus. Mieti tarkasti voisiko tyttäresi projisoida jotain syömiseen? Itse en huomannut mitään ihmeellistä kunnes aikuisena tajusin että äitini on laihduttanut koko elämänsä ja pienillä viittauksilla muokannut minut samanlaiseksi jolla on sairas suhde syömiseen ja ruuminkuva on vinoutunut pysyvästi.Omalle tyttärelleni toivon toisenlaista tosin onneksi hän on perinyt isänsä luonnostaan erittäin hoikan varren joten kiusaus on mulle pienempi puuttua syömiseen.

Vierailija
9/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista

Olen yrittänyt houkutella tytärtä liikkumaan eri tavoilla. Olemme yrittäneet löytää harrastuksia, joista hän pitäisi ja olemme yrittäneet kannustaa tytärtä liikkumaan jalan tai pyörällä.

Liikunta kuuluu meillä osana elämää, ja tytär onkin perheessä ainoa joka on liikunnan suhteen "eri maata". Koen tärkeänä senkin, ettei lasta pakoteta liikuntaharrastuksiin ja että hän tuntisi olonsa hyväksytyksi ja rakastetuksi vaikkei harrastakaan liikuntaa kuten koko muu perhe.

Kaapit eivät tursua ruokaa, mutta ei niitä voi täysin tyhjinäkään pitää. Toivon tosiaan, että muun perheen esimerkki tarttuisi jossain kohdassa, ja tytär oppisi liikkumaan iän myötä.

Vierailija
10/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liika syöminen onnistuu käytännössä silloin, kun tytär on iltapäivällä yksin kotona. Tyttären "harrastus" on istua keittiön pöydän ääressä, lukea ja syödä. Toisinaan tätä tapahtuu myös iltapalan aikana.

Myös ruokailujen yhteydessä tytär syö paljon. Jos laitan annoksen valmiiksi, hän haluaa lisää. Jos ruokaa ei ole enempää, hän haluaa leipää. Jos yritän varovaisesti ihmetellä, että vieläkö on nälkä, on vastaus yksiselitteinen.

Olen myös kertonut, että vatsan syöminen ähktäyteen ei ole terveellistä, ja että on parempi syödä niin että on kylläinen, muttei ähkyssä.

t. AP

Älkää antako lukea ruokapöydässä!!!!!! Eikä katsoa telkkaria syödessä.!!!!!!

Vierailija
11/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanot ettet ole puhunut mitään liiasta syömisestä tytöllesi! Meillä 6-vuotiaskin tietää että jos syö enemmän kuin kuluttaa niin lihoo. Ja 8v poikani syö tosi monipuolisesti ja tietää hyvin mitkä ruuat on terveellisiä ja mitkä ei. Hän on normaalipainon ylärajoilla ja siksi on pari vuotta puhuttu avoimesti terveellisestä ruokavaliosta. Paino onkin pysynyt 1,5 v samassa vaikka pituutta on tullut 10cm.

Anteeksi epätarkkuus. Olen siis puhunut ruuan terveellisyydestä ja siitä millaiset määrät ovat terveellisiä. Tytär on myös tietoinen, että rasva lihottaa jne. En kuitenkaan ole kohdistanut näitä asioita tyttäreeni, vaan nuo keskustelut ovat olleet ihan yleistä ruokaan liittyvää keskustelua

Vierailija
12/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapsi pystyy tankkaamaan itsensä aterialla ähkyksi. Tee vain sen verran sitä ruokaa, että jokaiselle tulee annos. Piste. Leipää leikkaat pöytään annoksen kullekin jne.

Ja hanki vaikka lukko siihen ruokakaappiin.

Vierailija
13/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse lihoin juuri samassa iässä ja siitä ne ongelmat oikeistaan lähtivät, eli söin liikaa eikä suhteeni ruokaan ole oikeistaan koskaan ollut terve sen jälkeen.

Kärsin nimittelystä yläaste ikäisenä ja vaikka pituus-paino ei koskaan mennyt ylipainon puolelle olen aina ollut muodokas. Aikuisiällä olen laihduttanut aina ja BMI on jatkuvasti siinä 24 hujakoilla joten kukkakeppi en nytkään ole mutta jotta en menisi ylipainon puolelle saan koko ajan olla varuillani.

Vinkkinä antaisin että älä opeta että ruoka tai herkut ovat koskaan mikään palkinto mihinkään tai mistään. Ja vaikka pakotat sen lapsen urheilemaan jotain pari kertaa viikossa niin että tulee kunnolla hiki!!!! Kuulostaa kamalalta mutta liikunta on todella tärkeä opetella rutiiniksi jos on taipumusta lihoa niin että aineenvaihdunta kiihtyy ja lihaksisto kuluttaa sitä syömistä.

Älä sorru "kevyttä" ajatteluun. Syökää tavallista ruokaa ja osta teille pienemmät lautaset (kuulostaa kornilta mutta auttaa). Sekoita marjoja ja rahkaa jälkkäriksi jottei jälkkäri ole se harvinaisuus. Mieti tarkasti voisiko tyttäresi projisoida jotain syömiseen? Itse en huomannut mitään ihmeellistä kunnes aikuisena tajusin että äitini on laihduttanut koko elämänsä ja pienillä viittauksilla muokannut minut samanlaiseksi jolla on sairas suhde syömiseen ja ruuminkuva on vinoutunut pysyvästi.Omalle tyttärelleni toivon toisenlaista tosin onneksi hän on perinyt isänsä luonnostaan erittäin hoikan varren joten kiusaus on mulle pienempi puuttua syömiseen.

Vierailija
14/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää antako lukea ruokapöydässä!!!!!! Eikä katsoa telkkaria syödessä.!!!!!!

Tähänkin olen yrittänyt puuttua, mutta tytär harrasta ruokapöydässä lukemista iltapäivisin. Mutta on varmasti totta, että oma otteeni tästä on lipsunut, voisin keskustella tästä aiheesta hänen kanssaan.

Vierailija
15/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

entäs pituus ja paino?

Vierailija
16/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, että miksi siitä ei voi puhua suoraan tytölle? Syömishäiriöiden pelossa? Minusta tuosta asiasta voi ja pitää puhua suoraan, kiertelemättä ja kaartelematta.

Vierailija
17/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaan, että miksi siitä ei voi puhua suoraan tytölle? Syömishäiriöiden pelossa? Minusta tuosta asiasta voi ja pitää puhua suoraan, kiertelemättä ja kaartelematta.

ei saa puhua, koska lisää riskiä syömishäiriöön ja silloin ei ole enää leikin asia. Pieni pullukkuus helpompaa korjata kuin vakava anoreksia. Anoreksiassa on korkea kuolleisuus.

Vierailija
18/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piste-ihmiset joille kaikki on niin yksinkertaista ja joka asiaan löytyy helppo ja yksioikoinen ratkaisu :D

jos lapsi pystyy tankkaamaan itsensä aterialla ähkyksi. Tee vain sen verran sitä ruokaa, että jokaiselle tulee annos. Piste. Leipää leikkaat pöytään annoksen kullekin jne. Ja hanki vaikka lukko siihen ruokakaappiin.

Vierailija
19/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea av helmi!

Ja hanki vaikka lukko siihen ruokakaappiin.

Vierailija
20/46 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta meillä kyllä ruokailutottumukset erilaiset kuin teillä, meillä siis syödään epäterveellisesti. Nyt olenkin ottanut tyttären "kuntoremonttiin" kaveriksi ja yhdessä vähän parannetaan ruokailutapoja ja käydään ulkoilemassa. Ja esim. onnistunut karkkilakko palkitaan kesäloman aikana.

Ei laihduteta, mutta ollaan terveystietoisempia.