Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hammaslääkärissä, ei helvetti :(((((((

Vierailija
26.04.2011 |

Minulla on maailman ihanin 5-vuotias. Hänellä oli jo yksi paikattu reikä hampaissaan aiemmin, mutta tänään paljastui sokki: yksi lapsen hammas on niin mätä, ettei sitä voi edes paikata vaan se on otettava pois! Olen erittäin järkyttynyt. Järkytystä pahentaa vielä se, että hän on vsd-lapsi, jonka vuoksi riski saada sydänlihastulehdus suun bakteerien vuoksi on korkeampi kuin muilla. Antibioottihoito määrätään poistotilanteissa, mutta riskiä lisää jo se, että hampaat ovat huonossa kunnossa.

Syyttelen itseäni ja mietin mitä kaikkea olen tehnyt väärin. Oliko 2 vuotta kestänyt imetys pahaksi? Lapsi on saanut välillä janojuomakseen myös mehua, ei aina, mutta toisinaan, en ole halunnut olla aina kieltolinjalla. Esikoisella ei ole ollut ainuttakaan reikää, niin en osannut ajatella että pitäisi aina olla natsi.

Karkkipäivä on käytössä, samoin hampaiden pesu 2krt/päivässä, xylitolia saa. Ja silti purukalusto on tuossa kunnossa.

Lapsi on myös kovasti napostelun perään, ja välillä on hakenut kaapista jotain naposteltavaa itsekin. Miksi en ole puuttunut siihenkään kovemmin.

En kestä tätä huonoa omatuntoa :(

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin muuten aikanaan tämän mätäsuun kohdalla, miksi juuri tulleissa maitohampaissa oli tummentumia. Ne hävisivät myöhemmin kyllä, mutta olisiko minun joku lääkekuurini tms. voinut vaikuttaa raskausaikana asiaan? Söin yhden antibioottikuurin kun en tiennyt vielä olevani raskaana.

Vierailija
2/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Myös sydänsairauksilla on havaittu olevan yhteys suun terveyteen. Monet sydän- ja verisuonilääkkeet saattavat aiheuttaa suun kuivuutta, sillä ne vähentävät syljen eritystä. Suun kuivuminen johtaa kipeään kurkkuun, vaikeuttaa puhumista ja nielemistä sekä kuivattaa nenän onteloita. Jos kuivaa suuta ei hoideta, voi tuloksena olla hampaiden mädäntyminen."

mutta kai sillä jotain todellisuuspohjaa on. Miten muuten, onko lapsen suu yleensä auki vai kiinni?

Meillä vanhempi lapsi roikottaa suutaan auki aina, jos sitä ei erikseen käske pistämään suuta kiinni (näyttää uskomattoman urpolta) ja sillä on reikä ja yleisesti ottaen normaalia surkeemmat hampaat. Nuorempi sen sijaan osaa pitää suunsa kiinni, eikä oo reikiä. Hoito ja hoitamattomuus samanlaista molemmilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelin muuten aikanaan tämän mätäsuun kohdalla, miksi juuri tulleissa maitohampaissa oli tummentumia. Ne hävisivät myöhemmin kyllä, mutta olisiko minun joku lääkekuurini tms. voinut vaikuttaa raskausaikana asiaan? Söin yhden antibioottikuurin kun en tiennyt vielä olevani raskaana.

Älä nyt taas eti ensimmäisenä vikaa ittestäs :-) Sitäpaitsi, pakkohan sun oli se antibioottikuuri syödä, enkä keksi miten sillä voisi olla vaikutusta hampaisiin.

Vierailija
4/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keksin just että yksi erotekijä noiden kahden välillä on se, että kuopus kuorsaa kuin korsteeni, ja hengittää suu auki kaikki yöt.

Vierailija
5/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt vaan sattuu olemaan hampaat, jotka reikiintyy vaikka mitä tekisi. Turhaan syytät itseäsi.

Vierailija
6/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekijät, että aina välillä ei tiedä itkeäkö vai nauraako, kun täälläkin mammat pauhaa vaan karies-bakteerista.

Meillä on omassa lapsuudenkodissammekin ollut aivan selvä jako hampaiden suhteen: isä&veli: huonot hampaat, hauras ja kellertävä hammasluu. Minä ja äiti:kova valkoinen hammasluu, hyvät hampaat, ei reikiä. Ja ihan samalla tavalla on isäni, kunnon mätäsuu meidän molempien tutit ja lusikat nuoleskellut.

Niin ja kerron nyt vielä, että veljeni on myös aina ollut paljon tarkempi ja huolellisempi hoitamaan hampaitaan kuin minä. Silti sillä nyt alle 40 v iässä hampaat murenee suuhun, ja meikä vaan porskuttaa, vaikka olen kärsinyt lähes 20-vuotta bulimiastakin jne.

Vierailija
7/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on pessyt hampaansa itse 6-vuotiaasta asti. Hänellä on useita reikiä, en ole edes varma monta mutta jotain 3-6. Osa tuli jo maitohampaisiin. Mätähammasta ei ole ollut.

Ja limsoja ja mehua on tarjolla liian usein. On varmaan joskus tullut syötyä useammin kuin viisi kertaa päivässä. Purkkaa ja pastilleja syö kyllä päivittäin.

Myönnän, että olisi pitänyt harjata lapsen hampaat itse, mutta jotenkin en jaksanut. Jaksoin sen viisi-kuusi vuotta harjata aamuin illoin. Sitten tuli stoppi ja ajattelin, että sujuu se jo lapselta.

Mutta väärässä tietenkin olin. Suuri syy reikiin oli ne herkut, joita lapsi saa kyllä vieläkin liian usein. En ole pystynyt vieläkään pitämään mitään karkkipäivää. Lapsi 10v ja typerää etten edes tiedä monta reikää lapsella ollut.

Ja itsekään lapsena pessyt hampaitani kuin aamuisin, ja vanhemmatkaan ei huolehtineet. Karkkiakin söin usein. Mutta nolla reikää silti. Lapsen isällä taas reikiä ja huonot hampaat pienestä asti.

Mutta ei se kuulemma ole periytyvää, joten en voi lapsen isääkään syyttää. Mutta sen sanon, että lapseni pesee hampaansa aamuin illoin, vaikkakin itse. Joskus oon auttanut, mutta huutaa että liian kovaa. Mutta kun lapseni on ollut isällään tai mummolassa, niin ovat myöntäneet että hampaiden pesu on jäänyt väliin.

Vierailija
8/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan pienesta syomaan karkkia? Eihan ne tietaisi mita se on ellei vanhemmat opeta. Ja viela pidetaan oikein karkkipaiva kerran viikossa, aika omituista.

Hyvin harvoin nakee ketaan USAlaisen kaupan karkkihyllyn edessa vaikka kauppa on taynna lapsia.

Vierailija
9/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin sitrushedelmätkään. Ja parempihan se on hampaidenkin kannalta pitää karkkipäivä kuin syödä joka päivä yksi tai kaksi karkkia.

ihan pienesta syomaan karkkia? Eihan ne tietaisi mita se on ellei vanhemmat opeta. Ja viela pidetaan oikein karkkipaiva kerran viikossa, aika omituista.

Hyvin harvoin nakee ketaan USAlaisen kaupan karkkihyllyn edessa vaikka kauppa on taynna lapsia.

Vierailija
10/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että keltainen hammasluu on kovempi ja valkoinen hauraampi.

Näin ainakin meillä. Isännällä on kovat keltaiset hampaat, ei aina edes muista pestä niitä mutta reikiä ei juuri nimeksikään. Voisi avata kaljapullonkin hampaillaan vaikka jokapäivä eikä tuntuisi missään.

Itselläni ja lapsellani valkoiset ja hauraat hampaat. Mitä vanhemmaksi tulen niin tuntuu, että sitä hauraammiksi käyvät.b Murenevat kohta suusta kokonaan :(

Vierailija
11/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua. Meillä mä olen ollut todella tarkka hampaiden hoidosta, ruokailuista ja kaikesta herkuttelusta yms. Ja silti lapsellani on ollut 7 reikää!!! Purskahdin oikeasti itkuun lääkärissä aikoinaan. Tuli niin kamala olo, olinko turhaan ollut se nipoäiti kun tulos on tässä!

vaikuttaa todella paljon ja sille taas ei oikein voi mitään. Itse taas olen ollut laiskista laiskin harjaaja (mm. lapsena saattoi "unohtua" useaksi päiväksi), silti mulla ei ole koskaan ollut lainkaan reikiä. Hammaskiveä on ja tulee ja sitä tulee näin vanhemmiten vain kiityvään tahtiin.

Vierailija
12/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieluummiin niitä herkkuja vaikka joka päivä, mutta ruokailun jälkeen jälkiruuaksi. Napostelu on pahasta hampaille. Mehukin mieluummin ruuan kanssa, kuten itsekin tiedät että janot juomaksi vain vesi ja ruuan kanssa muut.

Vierailija
13/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai siitä, että hampaat kestävät vain 5 happohyökkäystä päivässä?

Vierailija
14/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että keltainen hammasluu on kovempi ja valkoinen hauraampi. Näin ainakin meillä. Isännällä on kovat keltaiset hampaat, ei aina edes muista pestä niitä mutta reikiä ei juuri nimeksikään. Voisi avata kaljapullonkin hampaillaan vaikka jokapäivä eikä tuntuisi missään. Itselläni ja lapsellani valkoiset ja hauraat hampaat. Mitä vanhemmaksi tulen niin tuntuu, että sitä hauraammiksi käyvät.b Murenevat kohta suusta kokonaan :(

Meillä myös näin. Itse hoidan hampaitani suht hyvin. Pesen vähintään kaksi kertaa päivässä, joskus jopa kolme, yritän myös käyttää hammaslankaa pari kertaa viikossa. Käyn hammaslääkärissä vähintään kerran vuodessa ja hygienistillä puhdistuttamassa 6 kk välin, silti on ollut ongelmia reikiintymisen kanssa. Mieheni pesee hampaat aamuisin ja illalla monesti käyttää vain suuvettä, silti hänellä ehjät ja voimakkaat hampaat. Todella epäreilua!

Vierailija
15/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon ikäisen lapsen vanhemman PITÄÄ olla se joka huolehtii, että hampaat hoidetaan asianmukaisella tavalla. Kyllä sä jotain väärin teet tai annat väärää syötävää jatkuvasti, jos 2krt harjaus vuorokaudessa ja toinen on tuossa jamassa. HYI!

Vierailija
16/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsesi on perinyt erilaisen hampaiston, et voi tälle asialle muuta kuin jatkaa huolellista hampaiden hoitoa ja koittaa vähentää ongelmia. Ota oman hammaslääkärin kanssa puheeksi esim. fluorivalmisteiden käyttö.

-Hammaslääkäri

Vierailija
17/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei todellakaan mätäne 5-VUOTIAAN suuhun, jos niitä on hoidettu hyvin! Miten voi olla noin vastuuntunnottomia vanhempia olemassa.

Vierailija
18/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäri tuskin vastaisi, että lapsi on PERINYT erilaisen hampaiston, koska on todettu, että hampaat eivät varsinaisesti periydy, vaan yleensä kyse on kariesbakteerin tarttumisesta tai jossain tapauksissa kotihoitotottumuksista. Kariesbakteerin tarttumista ei kuitenkaan pysty aina estämään, koska bakteeri tarttuu sylkikontaktissa; useimmiten vanhemmilta, mutta myös muilta lapsilta/isovanhemmilta jne.. Itse olen 30-vuotias ja minulla ei ole ollut ainuttakaan reikää hampaissani. Minulta on myös tutkittu kariesbakteerin (Streptococcus mutans) määrä syljessä ja sen on todettu olevan asteikon alimmalla tasolla eli 0.

Ilman muuta joissain tapauksissa on mahdollista, että kiille on ohutta tms. Joskus lapsi voi olla jopa lähes ilman hammaskiillettä (jos on vaikka syntynyt keskosena). Fluorivalmisteiden käyttö voi olla tietenkin paikallaan, vaihtoehtona kannattaa kysellä kiillettä "vahvistavaa" sekä fluoria, että ksylitolia sisältävää tuotetta, jota saa apteekista.

Turha itseään on syytellä, jos kotihoito on kunnossa oikeasti. t:asioihin ammatissaan perehtynyt

Vierailija
19/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt antibiootit syötynä raskausaikana, tai vauvaikäisenä tuhoaa hammaskiillettä jo siis ennenkuin hampaat ovat puhjenneet. Nyt en äkkiseltään muista minkä antibioottien on näin todettu tekevän.

Vierailija
20/54 |
27.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mulle on kyllä useatkin hammaslääkärit sanoneet että olen perinyt hyvät hampaat.

toisaalta myös yksi hammaslääkäri sanoi että olen sellaiselta alueelta kotoisin että sieltäpäin tulevilla on yleensä hyvät hampaat ja tämä johtuu pohjavedestä. no enpä tiedä, kavereillani oli reikiä kouluiässä, mutta mulla ei. myöskään mummollani ei ollut koskaan reikiä hampaissaan kymmeniin vuosiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan