Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi hammaslääkärissä, ei helvetti :(((((((

Vierailija
26.04.2011 |

Minulla on maailman ihanin 5-vuotias. Hänellä oli jo yksi paikattu reikä hampaissaan aiemmin, mutta tänään paljastui sokki: yksi lapsen hammas on niin mätä, ettei sitä voi edes paikata vaan se on otettava pois! Olen erittäin järkyttynyt. Järkytystä pahentaa vielä se, että hän on vsd-lapsi, jonka vuoksi riski saada sydänlihastulehdus suun bakteerien vuoksi on korkeampi kuin muilla. Antibioottihoito määrätään poistotilanteissa, mutta riskiä lisää jo se, että hampaat ovat huonossa kunnossa.

Syyttelen itseäni ja mietin mitä kaikkea olen tehnyt väärin. Oliko 2 vuotta kestänyt imetys pahaksi? Lapsi on saanut välillä janojuomakseen myös mehua, ei aina, mutta toisinaan, en ole halunnut olla aina kieltolinjalla. Esikoisella ei ole ollut ainuttakaan reikää, niin en osannut ajatella että pitäisi aina olla natsi.

Karkkipäivä on käytössä, samoin hampaiden pesu 2krt/päivässä, xylitolia saa. Ja silti purukalusto on tuossa kunnossa.

Lapsi on myös kovasti napostelun perään, ja välillä on hakenut kaapista jotain naposteltavaa itsekin. Miksi en ole puuttunut siihenkään kovemmin.

En kestä tätä huonoa omatuntoa :(

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-4 -vuotiaana. En tajua onko tämä minun syytäni vai minkä. Ja miten voisin hoitaa jatkossa hampaita niin etteivät ne menisi enää huonommiksi.

Vierailija
42/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua. Meillä mä olen ollut todella tarkka hampaiden hoidosta, ruokailuista ja kaikesta herkuttelusta yms. Ja silti lapsellani on ollut 7 reikää!!! Purskahdin oikeasti itkuun lääkärissä aikoinaan. Tuli niin kamala olo, olinko turhaan ollut se nipoäiti kun tulos on tässä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko muilla tällaisia mätähampaita ja millaisella hoidolla niitä on tullut?

Olenko minä saanut tämän aikaan?

Oletteko te kaikki oikeasti aina noudattaneet pilkuntarkasti näitä ei mehua / ei herkkuja paitsi kerran viikossa / ei välipaloja vaan 5krt päivässä syöminen -hommia?

Vierailija
44/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaikki lapset ovat saaneet lapsentahtisesti rintamaitoa 1 - 2,5 vuotta. mehuja on juotu ja välipalasteltu. Yhdellä neljästä vain on yksi reikä - ja sekin tuli myöhään alakouluiässä. Ei sinun lapsesi ole nyt tähän kuolemassa. Anna armoa itsellesi ja rauhoitu.

Vierailija
45/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siitä mehusta kuitenkin olisi helppo luopua. Viikon päästä ette edes huomaa, että sitä on koskaan juotukaan. Eipä tule sellaista sokerilientä sitten otettua.

On teillä käytössä ksylitolipastillit ruuan jälkeen?

Vierailija
46/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt katot peiliin ja sanot ittelles, että paska tsägä, ei voi mitään. Ei todellakaan auta, että jokaisen mehutipan ja keksinmurenan vahtaa, hulluksihan siinä tulee.

Meillä on menty vähän miten sattuu, ja mulla olis ollut ihan sikana parantamisen varaa sun tasolle, joka on mielestäni lähes täydellinen. 5-vuotiaalla ei yhtään reikää, isommalla paikattu yksi reikä 10-vuotiaana. Mulla olisi syytä syyllistyä puolihuolimattomasta hammashoidosta, mutta sulla ei. Ei siis todellakaan.

Vierailija
47/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennenkään lapsi ei ollut saanut sitä päivittäin vaan ehkä noin 3krt/viikko. On ksylitolipastillit, tai purkka, vaihtelevasti.

Vierailija
48/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että hammaslääkäritkin katsovat nokanvartta pitkin white trash -mamaksi, kun lapsen hampaasta valuu mätää. Jumalauta miten hävetti.

Vierailija
49/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hampaat muka mätänisi, vaikka pestään hampaat 2krt. päivässä ja ksylitolia saa..

Vierailija
50/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kuule parempaakin tekemistä.

Ja miksi kaunistelisin mitään kun anonyyminä kirjoitan?

Lapsi on saanut toisinaan mehua, ateriat on menneet usein yli 5 päivässä, tunnustan. Myös herkuteltu on joskus muulloinkin kuin yhtenä päivänä viikossa.

Esikoisen hampaat ovat pysyneet tällä hoidolla kunnossa.

Vierailija
51/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menen esikoisen kanssa hammaslääkäriin saan aina suitsutusta ja kiitosta hyvästä hampaidenhoidosta. Ja nyt samanlaisella hoidolla kuopuksen suusta valuu mätää! Alan pikkuhiljaa uskoa, ettei hampaiden kuntoon oikeastaan voi hirvittävästi vanhemmat vaikuttaa. Onko ketään hammaslääkäriä paikalla sanomaan sanasta asiaan?

Vierailija
52/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella kummallista, että tolla hoidon tasolla hammas mätänee.

Olisko aiheellista miettiä, olisko mätänemiseen jokin muu syy, kuin "laiminlyöty" hammashuolto?

Mulle nyt jostain syystä tulee mieleen lyijymyrkytys, mutta siinä on kyllä niin hirveitä muitaki oireita, että olisitten jo ajat sitten menneet lääkäriin. Mut siis jotain muuta?

Vierailija
53/54 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä on kolme sisarusta, kahdella meistä on erittäin hyvät hampaat ja yhdellä huonot - näin on ollut aina.

Omien lasten suhteen olen ollut välillä huoleton, pienenä saivat sokerimehua usein, karkkeja muulloinkin kuin karkkipäivinä jne. Hampaita ei pesty kuin vähän yli vuoden ikäisestä alkaen.

Lapsilla on ehjät hampaat. Pesevät niitä tunnollisesti aamuin illoin. Välipaloja napsivat sekä herkkuja päivittäin. Lapset ovat 14 ja 15.

Vierailija
54/54 |
30.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintötekijöillä ei ole asian kanssa mitään tekemistä. En tiedä vastasiko joku jo jotain asiallista, mutta mielestäni opiskelevana suuhygienistinä, yksi syy hampaiden epätavalliseeen reikiintymiseen normaalista hoidosta huolimatta voisi olla se, että lapsen syljen kyky korjata kiillettä ei ole kovinkaan hyvä. Tästä asiasta kannattaa kysyä hammaslääkäriltä tai ehkä jopa mieluummin suuhygienistiltä. Äitinä olet varmasti täysin pätevä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kuusi