Lapsi hammaslääkärissä, ei helvetti :(((((((
Minulla on maailman ihanin 5-vuotias. Hänellä oli jo yksi paikattu reikä hampaissaan aiemmin, mutta tänään paljastui sokki: yksi lapsen hammas on niin mätä, ettei sitä voi edes paikata vaan se on otettava pois! Olen erittäin järkyttynyt. Järkytystä pahentaa vielä se, että hän on vsd-lapsi, jonka vuoksi riski saada sydänlihastulehdus suun bakteerien vuoksi on korkeampi kuin muilla. Antibioottihoito määrätään poistotilanteissa, mutta riskiä lisää jo se, että hampaat ovat huonossa kunnossa.
Syyttelen itseäni ja mietin mitä kaikkea olen tehnyt väärin. Oliko 2 vuotta kestänyt imetys pahaksi? Lapsi on saanut välillä janojuomakseen myös mehua, ei aina, mutta toisinaan, en ole halunnut olla aina kieltolinjalla. Esikoisella ei ole ollut ainuttakaan reikää, niin en osannut ajatella että pitäisi aina olla natsi.
Karkkipäivä on käytössä, samoin hampaiden pesu 2krt/päivässä, xylitolia saa. Ja silti purukalusto on tuossa kunnossa.
Lapsi on myös kovasti napostelun perään, ja välillä on hakenut kaapista jotain naposteltavaa itsekin. Miksi en ole puuttunut siihenkään kovemmin.
En kestä tätä huonoa omatuntoa :(
Kommentit (54)
Älä syytä itseäsi. Mulla on ollut aivan kamalat hammasongelmat ihan pienestä pitäen. Eka juurihoito tokaluokkalaisena jne. :/ Isosiskon ja isoveljen hampaat on olleet vastaavasti hyvässä kunnossa. En millään usko että äiti on meidän hampaista eri tavalla huolehtinut.
Ollaan äidin kanssa pohdittu jälkikäteen, että mistä oikein oli kyse. Mä olen ollut korvatulehduskierteessä ja syönyt monet antibioottikuurit silloin ihan pienenä. Siinä taitaa olla syy hammasongelmille minun kohdallani.
Eli älä huoli, olet varmasti tehnyt voitavasi!
En jaksanut lukea kaikkia ketjussa olleita voestejä, mutta tuli nyt mieleeni, että sisaruksilla voi olla hyvinkin erilaiset suut! Meidän perheessä isällänni ja pikkusiskollani ei koskaan milloinkaan ole ollut hammaskiveä, mutta reikiä ja mätää sitäkinn enemmän. Minulla ja äidilläni runsaasti hammaskiveä eikä koskaan reikiä. Siskoni hoitanut hampaitaan hyvin, niin kuin isänikin, joku hammaslääkäri oli osannut selittää tän jutun ammattikielellä.
Älä murehdi!
Esim. minä olen koko elämäni juonut virvoitusjuomia, jättänyt hampaat pesemättä (masennus), syönyt suklaata ja karkkia lähes päivittäin...muutama reiän alku siellä on nyt ja nekin ns. rajatapauksia.
Sitten taas kaverini, joka ei syö kovinkaan paljon herkkuja, ramppaa hammaslääkärissä viikottain.
jos napostelua niin tulos on tämä. Valitettavasti. Janojuomaksi vesi mehun sijaan, lapset ei edes muuta pyydä kun näin on pienestä asti. Nämä vaan on niitä pieniä juttuja, jotka ovat itse asiassa ihan jatkossa myös terveelisen ravitsemuksen perusta.
Vogelin Urticalsinia, joka on tosi hyvää luuston ja hampaiden rakennusainetta.
Olen käyttänyt lapsilleni ja tyytyväinen - ei reikiä!
mä rakastan kuulla tuollaisten huolehtivaisten äitien kirjoituksia:) Et tosiaankaan ole huono äiti vaan tosi hyvä! Menestystä maailman tärkeimmässä ammatissa!!
Mun esikoisella oli 5-vuotiaana paikattu kuusi reikää. Äidin hampaat, aina reikiä, vaikka kuinka pesee ja hoitaa. Esikoisen kohdalla tosin paljon muutakin terveydellistä ongelmaa.
Ja nyt aikuisiässä mulla "kaikki" hampaat kertaalleen paikattu, mutta paikkojen alle tulee reikiä ja juurihoitojakin tehty yksi. Muuten kyllä suorat ja kauniit valkoiset hampaat, mutta reikiä täys.
Toisella oli 5v tarkastuksessa vain yksi alkava reikä ja molempien suut on samanlailla hoidettu. Kummallista.
Ja outoa sekin, että siinä 2veenä otettavassa plakkitestissä tokalla oli arvona 2 ja kuopuksella arvo puhdas 0. (Asteikoin 0-3). Ja samoin heidänkin hampaat yhtälailla hoidetut ja ruokavalio kaikilla sama, mehuja juodaan kohtuudella, namipäivää ei käytössä, ruoan jälkeen vähän herkutellaan, kun herkutellaan. Ksytolipastillia annan kun muistan.
tai siitä, että hampaat kestävät vain 5 happohyökkäystä päivässä?
Karies bakteeri, eli se mutans on ohitettu tässä tampioiden keskustelussa kokonaan. Kyllä mun mielestä voi vanhempia syyllistää, kun tartuttavat sen omasta suustaan lapsilleen.
Itselle 3 reiätöntä lasta, kaikilta mitattu alhainen mutans-taso sylkitestillä.
Ja jos mutans jo on tartutettu, niin hampaat kestää sen 5 happohyökkäystä päivässä, kunhan hampaat pestään kunnolla ja käytetään xylitoleja.
Tuossa iässä taitaa vielä olla kyse maitohampaista. Ne reikiintyvät rautahampaita herkemmin. Omallakin lapsella oli huonot maitohampaat. Yksi hammas piti vetää pois, kun sen juureen oli kertynyt mätäpaise. Olimme asiasta autuaan tietämättömiä, koska hammasta ei edes särkenyt, ja itsellä oli huono omatunto siitä tietysti ja hävetti kamalasti.
Sen jälkeen aloin viemään lasta yksityiselle lastenhammaslääkärille 3-4 kertaa vuodessa. Hän paikkaili ja pinnoitteli hampaita ja saimme sieltä myös paremmat hoito-ohjeet kuin julkiselta puolelta. Hampaat ovat pysyneet kunnossa nyt viime vuosina, mutta yhä käymme siellä 3-4 kertaa vuodessa tarkistuttamassa tilanteen.
Kalliiksi se käy, mutta mielestäni kannattaa. Kuulemma ihan parivuotiaillakin voi jo olla huonot hampaat, jos huono tuuri käy.
tai siitä, että hampaat kestävät vain 5 happohyökkäystä päivässä?
Karies bakteeri, eli se mutans on ohitettu tässä tampioiden keskustelussa kokonaan. Kyllä mun mielestä voi vanhempia syyllistää, kun tartuttavat sen omasta suustaan lapsilleen.
Itselle 3 reiätöntä lasta, kaikilta mitattu alhainen mutans-taso sylkitestillä.
Ja jos mutans jo on tartutettu, niin hampaat kestää sen 5 happohyökkäystä päivässä, kunhan hampaat pestään kunnolla ja käytetään xylitoleja.
Nimittäin itsellä tuo bakteeri löydetty suusta aikoja sitten ja purukalusto sen mukainen! Pidin tosi tarkkaa huolta, kun lapsi oli pieni, etten syö samalla lusikalla tai juo samasta mukista. Tadaa! Lapsi nyt 12 v. reikiä nolla! Syö myös karkkia, aika useinkin(ei ylipainoa) ja hampaat silti loistavassa kunnossa. 2 x päivässä harjaa itse hampaansa.
Haukkuminen ja syyllistäminen ei tässä auta ketään.
Tiedän kyllä tuon kariesbakteerijutun ja ehkä ap:kn sen tietää. Mutta se bakteeri tarttuu tosi helposti ja sen voi saada muiltakin kuin omilta vanhemmilta. Koetin välttää tartunnan siirtämistä tietysti, mutta niin vain minunkin lapsellani on helposti reikiintyvät hampaat.
Vanhimmalla lapsella ei yhtään reikää tai reiän alkuja. Hampaat pestään 1-2 kertaa päivässä vedellä (allergioiden takia ei voi käyttää hammastahnoja).
Keskimmäisellä pestään hammastahnalla 2 kertaa päivässä mutta jo 5v tarkastuksessa kaksi reiän alkua. Todennäköisesti reikiintymistä auttaa astmalääkitys + lapsen paljon sairastama refluksi. Kannattaa miettiä myös refluksin mahdollisuutta jos hampaat reikiintyvät ja kiille kuluu sen näköisesti että voisi olla refluksillakin osuutta.
ilman bakteeriahan reikiintymistä ei tapahdu.
En koe olevani natsi, vaikka meilllä janojuomana on AINA vesi. Mehuja ja limsoja ei juoda, lapsi ei niitä tarvitse. Ihan muutenkin kuin hampaiden kannalta, ne ei ole edes terveellisiä.
Turha kai sitä on itteensä syyttää. Karkkipäivänäkään sitä karkkipussia ei tarvi raahata kokopäivää perässä, vaan on se yksi hetki jolloin lapsi niitä karkkeja saa syödä.
Tarkasta ksylitolituotteen ksylitolipitoisuus. Sen pitäs olla ainakin n. 40%.
Meillä on tehty selväksi, että ruokakaapilla käy vain aikuiset. Lapset ei hae sieltä mitään.
Et ole pessyt tarpeeksi tehokkaasti ja huolellisesti, vaikka riittävän usein olisitkin. Napostelu ja mehu janojuomana ovat ollet myös liikaa. Käyttäähän lapsi xylitolia?
Meillä on lapsella hampaissa kiilteenkehityshäriö. Eli kaikki edellytykset reikäsiin hampaisiin geenien puolesta. Reikiä on 0 nyt 6 vuotiaana.
Olemme pesseet hampaat aamuin illoin sähköhammasharjaa ja fluorihammastahnaa käyttäen. Pesun jälkeen olemme tarkistaneet taskulampun valossa, että joka paikka on puhdas, ehdottoman plakiton!!! Lapsi käy hammashoitajalla puolivuosittain, jossa varmistetaan kotihoidon riittävyys.
Laittakaa tekin stoppi reikiintymiselle! Tsemppiä!
eipähän se ole saanut reikiä aikaiseksi:)
51.
olet natsi. Jos lapsi ei saa edes kaapilla käydä omassa kodissaan!!
eipähän se ole saanut reikiä aikaiseksi:) 51.
Meidän kymmenen vuotiaalla sama homma. Noin kuusivuotiaana tuli ikeneen mätäpatti ja hammas jouduttiin poistamaan. Julkisen puolen hml haukkui minut pystyyn että "karkkireikiä ovat" ja että hammasluusto on kaikilla samanlainen, ja sanoi ihan suoraan että syy on äidin, kun ei ole huolehtinut. Tätä ennen siis pojalla paikattu 4 reikää.
Ja on rehellisesti sanottava että niin hyvin on pojan hampaita hoidettu kun on pystytty. Kolmen kk:n ikäisestä pesty hampaita (eka hammas tuolloin), JOKA ikisen syönnin jälkeen xylitolpastilli tai purkka (alkaen vuoden iästä), lapsi itsekin jo noin kolmevuotiaana kieltäytyi vierailulla nameista ja sanoi "kun mulla on nämä huonot hampaat". Mehuja meillä ei juoda, limsaa ostettu viimeksi elokuussa synttäreille.
Tuon hampaan poiston jälkeen mentiin yksityiselle hammaslääkärille jossa käydään 3 krt/vuosi, maksan käynnit itse. Streptococcus mutans löytyi ja erittäin vahvana (ja olin AINA todella tarkka etten syönyt samasta lusikasta tmv), huono syljeneritys sekä lisäksi kiillevaurio. Hml myös totesi että ab-kuurit taaperona ovat voineet vaikuttaa asiaan samoin kuin refluksi joka syö kiillettä entisestään. Kauniit kirkkaanvalkoiset hampaat pojalla on mutta voi niin huonokuntoiset. Eli turha on aina vanhempia tai lasta itseään syytellä; perimälle ie mitään voi. Lähtökohtaisesti hammaslaatu on samaa kaikilla mutta tietyt ominaisuudet ja olosuhteet tekevät hampaista heikommat ja ne reikiintyvät tooosi helposti.
jotka olisivat voineet vaikuttaa? Kuulostaa minusta ihan kummalliselta, että tuolla hoidolla hampaat ovat mätiä??
turhaan itseäsi soimaat, jos olet pessytkin ne hampaat 2 x vrk.