Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sanotteko te sukulaistenne mökkiä omaksi mökiksi?

Vierailija
26.04.2011 |

Mä en tiedä miksi, mutta mua ärsyttää, kun ihmiset selittää tai kirjottaa, että oltiin meidän mökillä, joka ei ole heidän vaan vaikka vanhempien. Silloin kun mulla ei ollut omaa mökkiä, niin mä sanoin aina, että oltiin siivoomassa mummin mökillä jne. Onhan tuo aika naurettava valittamisen asia, mutta jostain kumman syystä tuo ärsyttää mua suunnatomasti.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omistama mökki on myös meidän lasten mökki. Vai lakkaako se olemasta lasten mökki silloin, kun lapset täyttävät 18? Vai pitääkö jo pienten lasten sanoa mökkiä vanhempien mökiksi ja kotia vanhempien kodiksi?

Vierailija
22/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmillani on mökki, jossa olen viettänyt kaikki lapsuuteni kesät ja muutkin lomat, mutta ei se minun mökkini ole! En sano että menen mökilleni, oltiin just mökillämme tms. vaikka olisimmekin olleet siellä! Se on minun vanhempieni, ei minun tai minun sisarusteni! Minun vanhempani sen ostivat ja maksoivat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökki on verotussyistä siirretty minun ja sisarusteni nimiin, mutta käytännössä mökillä määrävät vanhempamme (tekevät remontit, viettävät eniten aikaa jne)? Me käymme mökillä ehkä 4 kertaa vuodessa, vanhempamme vähintään 2 kertaa kuussa.

Paitsi että me olemme mieheni kanssa ostaneet ihan markkinahintaan mökkimme vanhemmiltani.

Vanhempani kyllä kysyvät luvan suurempiin remppahommiin tai muutoksiin, mutta kyllä mä itseni vieraaksi siellä tunnen. Veli ja kälykin kuuluvat puhuvan mökistämme kuin omastaan. En tiedä mitä me sitten siellä ollaan.. ilmeisesti maksumiehiä, kun meille sieltä vesi- ja tiemaksut ja verot sun muut tulee.

Vierailija
24/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän tuo "meidän" mökille meno aina merkitse sitä, että haluttaisiin muiden luulevan sanojan omistavan mökin.

Jos on lapsuusiän kesät viettänyt vanhempien omistamassa mökissä, sanoo helposti sitten aikuisenakin menevänsä meidän mökille, siihen tutuistakin tutumpaan paikkaan. Ihmettelen jos asia jotakuta ärsyttää, kun siihen ei useinkaan liity mitään omistussuhteen epäselvyyksiä.

Joskus taas tuolla sanonnalla halutaan vain ilmaista, ettei mennä minnekään vieraaseen vuokramökkiin.

Vierailija
25/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vanhemmillani on mökki, jossa olen viettänyt kaikki lapsuuteni kesät ja muutkin lomat, mutta ei se minun mökkini ole! En sano että menen mökilleni, oltiin just mökillämme tms. vaikka olisimmekin olleet siellä! Se on minun vanhempieni, ei minun tai minun sisarusteni! Minun vanhempani sen ostivat ja maksoivat.

Vierailija
26/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan sanoin ihan "mökki"!

Vierailija
27/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menemme vanhempieni mökille. En sano, että menemme vanhempien mökille, mutta en sano, että mennään omallekkaan... Puhun vaan mökistä. Ja en pidä sitä omanani todellakaan. Jos tulee tarkempaa juttua mökistä, niin sanon kyllä, että se on vanhempieni.

Vierailija
28/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun menemme vanhempieni mökille. En sano, että menemme vanhempien mökille, mutta en sano, että mennään omallekkaan... Puhun vaan mökistä. Ja en pidä sitä omanani todellakaan. Jos tulee tarkempaa juttua mökistä, niin sanon kyllä, että se on vanhempieni.

Että saatan kyllä sanoa "meidän mökillä..." tms. mutta en sillä mitenkään kyllä yritä kertoa, että omistan mökin :-D

Vierailija
29/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En Vaan sanoin ihan "mökki"!

Ajattelitko kuitenkin silloin, että tämä on vanhempiesi mökki, ei sinun?

Vierailija
30/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muiden kuin oman perheen jäsenten kanssa, sanon menevämme "mieheni (tai sanon mieheni etunimen) vanhempien mökille".

Miehen kanssa puhumme, että mennään mökille, sillä emme (yleensä) käy missään muualla mökkeilemässä. Lapsille sanomme yleensä, että "mummin ja ukin mökille".

Oliko tarpeeksi tarkka selvitys :).

Vierailija
31/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka mökki periytyy vaimonsa (anoppini) puolelta. Eli appiukko ei omista mökistä yhtään mitään ja kutsuu omakseen. Samoten heidän lapset kutsuu mökkiä omakseen eli meidän perhe siinä muiden kanssa.

Kai se on vähän suvun läheisyydestäkin kiinni - siellä missä mökki on avoin koko perheelle, sitä kutsutaan omaksi mökiksi. Tuollaisista muista viritelmistä en niin tiedä.

Vierailija
32/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mökillä enkä missään nimessä haluaisi minkäänlaista mökkiä. Kerron varmasti kenen mökille mennään, jos kerran kesässä sellaiselle joutuu lähtemään.

Vierailija
33/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ja en sano

Äidilläni ja isälläni on mökki (joka testamentissa on minun nimelläni). Tällä mökillä olen viettänyt 90 % kaikki mökkeilylomani. Mieheni kanssa ollaan tehty remonttia (vanhemmat ovat ehdottaneet remontointia.) tällä hetkellähän vanhempani omistavat mökin, mutta sillti puhun "meidän mökistä". Periaatteessa en tarkoita sillä omaani vaan mökki on sisaruksieni käytössä myös meidän ja vanhempien lisäksi.

Vanhemmilla on myös toinen mökki. Jota en missään vaiheessa ole sanonut muodossa "meidän mökki". Vaan tällöin olen vanhempieni mökillä.

Vierailija
34/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jäänne lapsuudesta, joilloin oltiin aina "meidän mökillä"

Pahoitteluni

Vierailija
35/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ap:n aloituksessa mua pistää paljon enemmän silmaan ja korvaan se, että hän puhuu sukulaisten mökistä, kun puhutaan esim. oman isän ja äidin mökistä.

Eli toisin sanoen hän varmasti myös puhuu, että tulee sukulaisia kylään, kun omat vanhemmat on tulossa käymään. Mun mielestäni taas ollaan vieraannuttu perheestä aika kauas, jos omat vanhemmat kuitataan joinakin sukulaisina.

Mulle sukulaiset on jotain paljon kaukaisempaa kuin omat vanhemmat, tai miehen vanhemmat.

Vierailija
36/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

koko kesäksi täyshoitoon poikakaverinsa kanssa. Naurettavaa!

Vierailija
37/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähinnä vain mökiksi, joskus täsmennän anopin mökki. Mutta kun anoppi ei ole yli kymmeneen vuoteen käynyt mökillä kuin muutaman kerran ja silloinkin viihtynyt siellä alle puoli tuntia ja mökki on vain meidän käytössämme, on musta vähän hassua joka yhteydessä korostaa kenen omistuksessa mökki virallisesti on.

Vierailija
38/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeasti vanhempieni omistama. Silti se on ja tulee olemaan meidän mökkimme, omistussuhteista riippumatta. Eilenkin vietimme koko päivän laittaen mökkiä(mme) kesäkuntoon.

Vierailija
39/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistutamme joka kerta, että ei se ole teidän mökki, se on miehen edellisen vaimon lasten.

Vierailija
40/48 |
26.04.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se ei ole edes "meidän" suvun vaan serkkuni isän. Mutta jos vanhemmillani olisi mökki, jota me voisimme käyttää kuin omaa, sanoisin varmaan "meidän mökki". Mutta kun ei ole...