Nyt menee hermo! Häävieraista asiaa
Meillä on häät kesällä. Miehen kans halutaan pitää ns. aikuisten kivat juhlat ilman lapsia. Toki tykätään lapsista ja joskus toivotaan saavamme myös omia, mutta ei haluat lapsia MEIDÄN juhliin.
No siitähän on tullu hirvee vääntö ja valitus. Mun sisko ilmoitti, et ottavat kaikki kolme muksuaan häihin, että on jo mummon (meidän äiti) kans sopinu, et mummo kattoo myös muksujen perään. Sit toki mummo meni kertomaan serkuille, et tuokaa vaan lapset mukaan, et on sit lapsilla seuraa toisilleen. Ja mummo oli luvannu tuoda lapsille leluja ja piirustustarvikkeita jne.
Siis mulla keittää nyt yli! Häät on mun ja miehen juhlat ja me halutaan ne aikuisten juhliksi. Ja itse ne järjestetään eli ei vanhemmat maksa tms. Kyllä korpee! Meinasin jo, et perutaan koko juhla ja käytetään ne rahat meidän häämatkaan. Mennään vaan naimisiin kirkossa ja sit sanotaan vieraille kirkon pihalla, et morjens, me lähetään nyt reissuun.
Arrghhh!
Kommentit (108)
Tämä on tapa ja perinne josta en suostu tinkimään. Jos joku haluaa häistänsä tehdä lapsettomat ryyppäjäiset niin jään mielelläni sellaisista pois ihan vapaaehtoisesti.
Ryyppäämään pääsee muulloinkin, häät ovat arvokas ja hieno juhla, en suostu olemaan mukana niiden latistamisessa.
Kukaan ei pakota osallistumaan kenenkään häihin.
Omat hääni pari vuotta sitten olivat lapsettomat, koska juhlapaikka oli ahdas ja siellä oli hirveästi portaita. Halusimme kuitenkin OMAT häämme järjestää nimenomaan tuossa kyseisessä paikassa ja suunnittelimme sitten koko tilaisuuden aikuisten juhlaksi.
Vain yksi pariskunta jätti tulematta, koska lapsia ei oltu kutsuttu eikä heidän poissaolonsa jäänyt mitenkään harmittamaan. Emme saaneet heiltä mitään lahjaakaan eikä sekään harmittanut.
Monet pienten lasten vanhemmat kiittelivät jälkikäteen, että olipa mukavaa juhlia aikuisten kesken, ettei tarvinnut koko ajan juosta pienten perässä vahtimassa, ettei mitään satu.
Tosiaan nyt et välitä muiden vaatimuksista vaan teet juuri niin kuin itse haluat. Voit vielä kertaalleen yrittää kertoa näkemyksesi siskollesi (esim. tuon lasten nukkumaan menon sekä ylimääräisen vaivan ruokien ja lasten puuhastelun takia) mutta jos ei ymmärrä, niin ei ymmärrä. Älä kuitenkaan sinä järjestä mitään extraa menuun tai puuhanurkkausta vaan kerro siskollesi yksiselitteisesti, että äitiäsi ei voi käyttää hoitajana ja että jos haluavat lapsille sopivaa ruokaa, järjestävät ja kustantavat itse, puhelinnumeron ravintolaan voit antaa.
On naurettavaa ja kohtuutonta järjestää toisten häitä itselleen mieleiseksi. Aina voi valita sen, että ei tule. En ymmärrä, miten itsekeskeisiä äitejä tähän maailmaan mahtuu!
Itselläni on kaksi lasta, ja nauttisin todellakin, jos pääsisin häihin, joissa ei ole näitä 80-luvulla muotiin tulleita noloja leikkejä, kermakakkusessioita yms. vaan tyylikäs iltajuhla, jossa nautitaan pääasiassa hyvästä seurasta. Upeaa!
Vielä niille, jotka penäävät häitä perhejuhlana perinteen vuoksi. 1800-luvun suomalaiset talonpoikaishäät olivat ryyppyjuhlat, joissa saattoi tapahtua muutama tappokin (esim. Pohjanmaalla puukkojunkkarit tulivat häihin kuokkimaan ja kerranpa jopa sulhanenkin menetti henkensä). Lapset siellä yrittivät pysyä poissa tieltä, kun vanhemmat ryyppäsivät. Ei siis mitään idylliä perhejuhlasta vaan isoista koko suvun ja kylän ryyppäjäisistä.
Ylemmän luokan häät olivat aina lapsettomat illalisjuhlat ja tanssiaiset. Erityisesti 1920- ja 1930-luvuilla oli muodikkaat, kaupunkilaiset häät aina lapsettomat illallisjuhlat.
Perinne häistä perhejuhlana lapsineen päivineen on tosiaan syntynyt melko myöhään eikä mielestäni edes ole mikään perinne vaan vaihtoehto erilaisille tavoille juhlia häitä. Nykyään näitä muodikkaita iltajuhlahäitä kutsutaan lapsettomiksi häiksi ja koko pitäjän ryyppäjäisjuhlia perhehäiksi... ;)
Vielä kerran niille loputtomille jankkaajille, joiden mielestä lapset ovat kiinteä osa heitä itseään eivätkä siis voi juhlia ilman heitä: vain kutsutut osallistuvat häihin, mutta jos ei halua, ei ole pakko vaan kutsuun voi vastata kieltävästi. Yksinkertaista, eikö totta? Toisten juhlia ei ruveta itsekkäästi muuttamaan tai vaatimaan lapsia paikalle, kun ei kyetä niistä olemaan erossa. Sitten ei vain tulla paikalle.
Entä jos se olisi ollut mummolle ilo ja nyt hän murjottaa koko häät ja marisee, että hän ei saa olla lastenlastensa kanssa ikinä? Niin tai näin ap:n on paras keskustella asiasta äitinsä ja siskonsa kanssa.
Eikös ap kirjoittanut että mummo vahtii ap:n siskon lapsia paljon?
Tottakai jokainen voi pitää omanäköisensä juhlat, mutta aivan samalla tavoin sisaresi saa olla kiinni lapsissaan. Minä olen kyllä pitänyt melkeinpä enemmän olla tuollaisissa morkkaamissasi seurojentalo häissä lapsien kanssa. Tuollaiset aikuisten kesken seurustelujuhlat vaativat hyvän porukan, tuttua seuraa. Muutoin ilta on parhaimmillaankin tylsää... Olemme olleet miehen kanssa kerran lapsettomissa häissä. Kyseessä oli työkaveri ja tunsimme sieltä tasan toisen töistä kutsutun, emme ketään muuta. Aika jäykkää ja tylsääkin oli alkuilta, tutustuuhan sitä toki pikkuhiljaa muihinkin. Me kylläkin livistimme omille jatkoille heti kun kehtasimme lähteä :)
että millaista porukkaa useimpien suku ja kaverit on, kun on erittäin yleinen tämä ajatus, että aikuisten kesken juhliessa menee juhlat pelkäksi ryyppäämiseksi? Vai onko tähänkin keskusteluun osallistuvat kaikki niin nuoria, että monella on vielä ongelmia hallita juomistaan? Onneksi omassa tuttavapiirissäni aikuisten juhlat ei automaattisesti tarkoita sitä, että vedetään perseet olalle. Säälin vähän teitä, joilla näin ilmeisesti aina tapahtuu ellei lapsia ole mukana.
meillä on todellakin erilaiset häät! Meille kaikki lapsivieraatkin ovat tervetulleita ja meillä ei ole ollenkaan alkoholitarjoilua. On se ihmeellistä että häissäkin pitää ryypätä ja rellestää, jääpä tooosi hieno muisto kun ei muista mitään, mut jokainen tyylillään.....
tosiaan erilaiset häät. Kaikki haukottelee ja muistelee että olipa muuten tyyyylsät häät :D
Meillä viini virtasi ja kyllä me kaikki muistetaan. Kaikillehan ei tosin alkoholi sovi, hyvä että ymmärtää rajansa =)
Miehesi kutsutaan työpaikan rentoutumisiltaan. "Meillä ei maisapetteri sitten saa tulla yksin vaan me tullaan koko perhe" :D
Enpä tiedä mitä tässä nyt pitäisi tehdä. Toisaalta voitais tuo lastenvahtijuttu toteuttaakin juhlapaikalle, mutta se tarkoittaisi sitä ainakin siskoni osalta, että joutuisivat lähtemään juhlista varmaan viimeistään klo 22, jotta saavat lapset nukkumaan. Jos lapsilla olisi kotona hoitaja, niin sisko miehineen voisi juhlia pidempään meidän kanssa. Sisko vaan tuntuu olevan niin kiinni lapsissaan, ettei tunnu osavaan jättää heitä edes illaksi hoitoon. Ja tiedän ihan varmasti, että hoitaja olisi saatavilla.
Ja sitten pitäisi menuun lisätä lapsille sopivia ruokia ja mietiä heille tekemistä. Ei kyllä kuulosta kovin kivalle.
Jotenkin on tullut olo, että perutaan koko hääjuhla, kun tämä menee tämmöiseksi sotkuksi. Ajateltiin todellakin, että vieraat saisivat olla vieraita eikä kenenkään tarvitse meidän häiden vuoksi istua ilta toisensa perään väkertämässä jotain pieniä riisinyssyköitä tai hääkarkkeja. Vieraat saavat kutsut ja saapuvat paikalle juhlimaan kanssamme hyvän ruuan ja mukavan seuran merkeissä. Mukavaa yhdessä oloa ja aikuisten kanssa rupattelua. Ei typeriä leikkejä, joihin osallistuvat tuntevat itsensä kiusaantuneiksi. Ei lasten perässä juoksentelua. Ei kaavan mukaan menevää ohjelmaa morsiamen ryöstöineen ja sukkanauhan heittoineen. Vain yhdessä oloa, ehkä jokunen puhe, huolella suunniteltu ja hyvistä raaka-aineista valmistettua ruokaa tarkkaan valittuine juomineen, ei mitää muuta.
Meidän ideamme ei ilmeisesti ole sopiva suomalaiseen hääkulttuuriin. Täällä ei taida olla suotavaa järjestää häitä muuten kuin perinteisesti vuokraamalla seurojentalo, väkertämällä tuhansia pieniä, söpösiä hääkoristeita, tarjoamalla karjalanpaistia, coctailpiirakoita, kotikaljaa ja boolia sekä mansikkakermakakkua, jota leikatessa pitää yrittää polkaista jalkaa ennen puolisoa. Vieraita kuuluu kiusata kaiken maailman naurettavilla, pikkutuhmilla leikeillä. Illan mittaan isäntäväki käy "salaa" autojen peräkonteilla ja vaimot paimentavat tekohymy naamallaan ylikierroksella käyviä lapsia vilkuillen ärtyneenä miestensä humaltumista. Ei kiitos meille.
ap
Eihän muutaman lapsen kutsuminen sentään tarkoita, että juhliin pitää ottaa kaikki junttikliseetkin.
Meillä oli aikalailla kuvailemasikaltaiset häät viime vuonna. Vuokrasimme tyylikkään tilan ja kutsuimme kaikki tärkeimmät paikalle. Lapsista kutsuttiin ainoastaan veljeni lapset (muilla sisaruksilla ei ole vielä lapsia), koska veljelleni lapsenvahdin järjestäminen olisi ollut ihan oikeasti mahdotonta ja toiseksi koen lapset niin läheisiksi, että aidosti halusinkin myös heidät paikalle.
Juhlamme alkoi kello 18 vihkimisellä, sitten kohotettiin maljat ja syötiin korkeatasoinen päivällinen. Lapsille ei hommattu eri ruokia, närppivät mitä närppivät ja pienimmällä oli omat soseet mukana. Alkoholitarjoilu hyvine viineineen ja erikoisoluineen jatkui rajoittamatta ja katkeamatta loppuun saakka, mutta kukaan ei ollut erityisen kännissä. Ihan normaalisti kaikki käyttäytyivät. Ohjelmana oli puheita ja häävalssi sekä yksi kaasojen ja bestmanin järjestämä ohjelmanumero ihan loppuillasta.
Te järjestätte sellaiset juhlat kuin haluatte, mutta haluan sanoa, ettei muutaman lapsen osallistuminen välttämättä sekoita koko pakkaa. Etenkin, jos saatte ulkopuolisen lapsenvahdin järjestettyä. Meillä sellaista ei ollut vaan lapset menivät siinä sivussa. Ostin heille hyvin pienimuotoista ajanvietettä vain, ja karkkia. Jos siskosi lähtee kymmeneltä nukuttamaan lapsia, niin onhan hän kuitenkin ollut paikalla monta tuntia ja nähnyt tärkeimmät jutut. Sehän on parempi kuin jos ei olisi ollenkaan. (Veljeni perhe oli loppuun asti, pitkälle yli puolen yön. Pienin alle 1-vuotias torkkui välillä vaunuissa.)
Meidänkään häiden vuoksi kukaan ei väkertänyt mitään vaan vieraat kutsuttiin juhliin ja se siitä. Ja aikuisten kiva ja rauhallinen illanvietto toteutui muutaman alamittaisen läsnäolosta huolimatta. Toki se on lapsistakin kiinni, joutuuko heidän perässä juoksemaan. "Meidän" lasten perässä ei tarvinnut, mutta jos siskosi lapset ovat vilkkaampia, sitä varten on se palkattu hoitaja.
Korostan vielä kerran, että ymmärrän jos et halua ollenkaan lapsia paikalle. Voi olla monta syytä miksi se voi olla hankala järjestää. Haluan vain sanoa, että ei välttämättä ole maailmanloppu ottaa paria lastakin mukaan.
Ei kukaan voi mihinkään muihinkaan juhiin kutusa ihmisä joita EI OLE KUTSUTTU!
Samalla kaavalla vois mennä vaikka kenen juhliin, ei kai sillä ole väliä jos ei kutsuista välitä :D Ihan hullua ettei ihmiset saisi pitää sellaisia juhlia kuin haluaa.
Mutta mun ex-anoppi katsoi oikeudekseen kutsua muiden ihmisten juhliin. Kerran oli mm. saanut kutsun sisarenpoikansa tms. häihin, ja toitotti, että kyllähän kutsu tietenkin koskee myös hänen lapsiaan (siis exääni ja veljeään, jotka olivat asuneet omillaan jo lähemmäs 10 vuotta) ja heidän seurustelukumppaneitaan! Kohteliaasti totesin sitten, että en ole tulossa, koska en ole kutsua saanut, enkä koko morsiusparia tavannut. Exän veli taisi kyllä äitinsä kutsumana juhliin mennä...
kutsujan toivetta eli olla tuomatta lapsia juhliin. Kylla lapsille hoitajan saa jos vaan viitsii nahda vaivaa. Jokainen voi olla tulematta juhliin jollei kykene arvostamaan haaparin toivetta. Minulla on lapsia ja silti arvostan sellaisia juhlia mihin ei toivota lapsia tulevan.
kesällä. Hän tuossa morsmaikkunsa kanssa mietti, että eivät halua lapsia paitsi nää meidän yhteiset eli miehen pojan pikkusisarukset. (2v ja 5v) Tottakai pienet sisarukset kutsutaan ja hekin sen ymmärsivät. Miettivät vaan, että loukkaantuuko joku muu sitten, kun muita lapsia ei ole kutsuttu. Me sanottiin miehen kanssa, että kukaan kaveri tai serkku ei voi suuttua, koska heidän lapsiaan ei ole kutsuttu, mutta sisarukset on nuorempia myöten.
Minua naurattaa nämä prinsessamorsiamet. Herne on patjan alla joka jutusta. Kun me pidimme häät, ei kenenkään tarvinnut suuttua mistään. Kaikki sukulaiset ja ystävät kutsuttiin, ruokaa tehtiin tarpeeksi paljon, "aikuisten juhlat" alkoivat vasta nuorempien mentyä nukkumaan. Mitkäs häät ne sellaiset on, etteivät lapset mahdu mukaan? En tajua.
oli kyllä kaikkien lapset ketkä halusivat ne mukaansa ottaa. Omat mukaanlukien. Lapset lähtivät juhlasta klo 21 koteihinsa, jolloin alkoin sitten aikuistenkeskenjuhlat. Me nimenomaan haluttiin että omat lapset lähtee klo 21, jotta voitiin itse alkaa ottaa rennommin. lapset oli tuolloin 5,7 ja 10v.
vastaavalla tavalla järjestetty, samassa paikassa, samaan aikaan, samalla menulla, mutta teeman esim. hänen 30-vuotisjuhlansa, niin olisiko kukaan kritisoinut lapsettomia juhlia? Mikä siitä hääjuhlasta tekee niin ihmeellisen, että sinne on väen vängällä ne omat pikku piltit saatava mukaan?
Meillä on pippaloitu 30-vuotispäivän ja 40 vuotispäivän ja ties minkä kunniaksi, useimmiten ilman lapsia. Kyllä, alkoholiakin nautitaan, mutta se ei ole päätarkoitus.
Ehkä meillä on sitten jotenkin erikoinen tuttavapiiri, kun useimmat ovat saaneet hankituksi lapsenvahdit, ja ovat iloissaan,kun pääsevät juhlimaan kahdestaan. Ne jotka ei pääse, ei sitten pääse ja that's it. Maailma ei ole keltään kaatunut, seuraavalla kerralla sitten. Lapsia on lähipiirissä eri ikäisiä, vauvoista teineihin.
Elämästä saa kyllä vaikeaa jos haluaa, huomaan...
Ymmärrän Ap.ta oikein hyvin, ja kannustan pitämään puolesi. Se todellakin on TEIDÄN päivänne, ja teidän juhlanne, eikä kenekään tulisi sopia selkänne takana mitään.
Miten et ole tähän ikään asti oppinut sanomaan vastaan äidillesi :D??
Kun äitisi ehdotti uudelleen, että hankitte lastenvahdin häihin, niin olisit sanonut vaan, ettei se käy. Niin monta kertaa se sama asia, että olisi äitisi olisi hiljentynyt!
Ja joku tuossa ehdotti, että äitisi kuuluisi soittaa serkuille ja perua lasten kutsumista häihin. En usko, että kannattaa luottaa äitiisi tässä asiassa. Vaan soitat itse ja selität asian niinkuin se on ja varmistat, että lapsia tule häihin. Joskus kannattaa itse hoitaa asiat, että ne onnistuu.. Muuten voi harmittaa jälkikäteen.
vastaavalla tavalla järjestetty, samassa paikassa, samaan aikaan, samalla menulla, mutta teeman esim. hänen 30-vuotisjuhlansa, niin olisiko kukaan kritisoinut lapsettomia juhlia? Mikä siitä hääjuhlasta tekee niin ihmeellisen, että sinne on väen vängällä ne omat pikku piltit saatava mukaan?
Meillä on pippaloitu 30-vuotispäivän ja 40 vuotispäivän ja ties minkä kunniaksi, useimmiten ilman lapsia. Kyllä, alkoholiakin nautitaan, mutta se ei ole päätarkoitus.
Ehkä meillä on sitten jotenkin erikoinen tuttavapiiri, kun useimmat ovat saaneet hankituksi lapsenvahdit, ja ovat iloissaan,kun pääsevät juhlimaan kahdestaan. Ne jotka ei pääse, ei sitten pääse ja that's it. Maailma ei ole keltään kaatunut, seuraavalla kerralla sitten. Lapsia on lähipiirissä eri ikäisiä, vauvoista teineihin.
Elämästä saa kyllä vaikeaa jos haluaa, huomaan...
Ymmärrän Ap.ta oikein hyvin, ja kannustan pitämään puolesi. Se todellakin on TEIDÄN päivänne, ja teidän juhlanne, eikä kenekään tulisi sopia selkänne takana mitään.
Kaikille ei kuitenkaan ole itsestään selvyytenä saada lapsilleen jatkuvasti lapsenvahteja. Niinpä mekin joudumme tekemään valintoja, käytämmekö ne harvat lapsenvahtikerrat jonkun tuttavan häihin, 30-kymppisiin vai muuhun tai kenties sellaiseen kaksin tekemiseen mitä oikeasti haluamme tehdä? Ei minulla ainakaan ole varaa maksaa mll:n tuntipalkkoja koko illasta yhden juhlan takia enkä täysin vieraalle lapsiani jättäisikään. Hyvän tuttavaporukan takia voisin yrittää lapset hoitoon saadakin, satunnaisemman tutun tai sukulaisen takia tuskinpa. Ei se elämä yhtään vaikeaa ole, valintoja vaan täytyy tehdä. Kaikille se morsiusparin elämän täydellisin päivä ja juhla voi olla jotain aivan muuta, tylsä pönötystilaisuus jonka hyvin joutaa jättää väliinkin, vaikka sitten lastenvahtiin vedoten.
paikkakunnalla. Jouduin jäämään veljeni pojan häistä pois, vaikka olen kummitäti. En saanut ottaa matkaan muutaman viikon ikäistä täysimetyksellä olevaa vauvaa.
Itse olen kahden pienen lapsen äiti ja täytyy sanoa, että vaikea olisi tuollaisiin häihin osallistua, jos ne olisivat muualla kuin kotipaikkakunnalla. Mutta siitäkin huolimatta; kyse on TEIDÄN häistänne ja teillä on oikeus saada sellaiset juhlat kuin haluatte. Etenkin, jos kustannatte ne itse. Mielestäni siskosi on tässä tarinassa se itsekäs. Lapsenhoitoa ei luulisi olevan hankala järjestää, jos kerran juhlitaan kotipaikkakunnalla. Ja vaikka olisikin, fiksu sisko ei tekisi asiasta tuollaista numeroa. Jos ei hoitajaa löydy, niin sitten vaikka mies jää kotiin, jotta sisko pääsee juhlimaan. Näin minä tekisin.
ja ne oli sen alkonsa kanssa niin rahvaanomaiset, ettei mitään rajaa. Viinaa oli ja tarpeeksi. Vieraita alle 50 ja pöydillä oli valehtelematta 50 viinipulloa, koreittain olutta ja sidukkaa + konjakkia. Me lähdettiin miehen kanssa ajoissa kuten muutkin "vanhemmat". Aamulla oli kuulemma jokainen pullo tyhjä kertoi paikkaa siivonnut henkilö. Mahtoi olla kivat örvellysbileet. Eikö oikeasti häillä ole muuta funktiota kuin toimia ryyppyjuhlina?
Totta kai jokainen saa järjestää sellaiset juhlat, jotka haluaa! En ymmärrä ollenkaan näitä prinsessa- ja itsekäs-huutelijoita. Mielestäni ei ole itsekästä päättää itse, ketä häihinsä kutsuu. Se on jokaisen parin oma asia haluaako lapsettomat vai lapselliset häät.
Ymmärrän, että pienen vauvan kohdalla tilanne voi olla joko se, että äiti ei osallistu tai vauva tulee mukaan, mutta miksei imeväisiän ohittaneita voi jättää hoitoon yhdeksi illaksi? Vaikka sitten palkata sen hoitajan.
Meillä itse asiassa olisi kesällä tiedossa yhdet tasavuosisynttärit, joihin lapset ei ole kutsuttu. Lapsi ei ole ollut yötä vielä kuin äidilläni ja hän osallistuu juhliin. Hän on alle 2-vuotias juhlien aikaankin. Vaihtoehtoina on joko pyytää kummia (myös veljeni kihlattuineen on juhlissa mukana, he siis ovat myös kummit ja joskus hoitaneet lasta päivällä) tai sitten vain soitan MLL:lle. Tällä yhdellä kummilla lapsi ei ole ollut hoidossa, mutta hänellä on omia lapsia, eikä ole kuitenkaan vieras ihminen. Kyllä sitä nyt yhden illan lapsi pärjää hoitajan kanssa!
En mä ymmärrä, että miks pitäis loukkaantua kutsusta lapsettomiin juhliin?
Ja todellakin, AP:n äiti ja sisko tässä ovat väärässä tai äiti taisi jo pointin tajutakin.