Omaisen oikeudet mielenterveyspotilaan asioihin?
Mistä saisin selvyyttä esim. asiantuntijaneuvoja koskien mielenterveyspotilaan omaisuuden hoitoasioita ja niihin määräysvallan määräytymistä? Oisko joku mielenterveyspotilaiden järjestö avuksi?
Kyse on vanhasta sedästäni, jonka lapsi mällää mielin määrin sedän omaisuudella (myynyt mm. kiinteää omaisuutta omanaan ilman valtakirjaa). Ja minun hän käskee pysyä sedästäni erossa, ja kieltää puuttumasta hänen epämääräisiin touhuihinsa. Sedällä on diagnostisoitu psyykkinen sairaus. Onko lapsi etusijalla tällaisissa ja minun vaan olla pistämättä nokkaani koko juttuun sillä veljentytär on liian kaukainen sukulainen.
Kommentit (11)
Ap hyvä, vaikka setäsi olisi täysin terve, et ole edes rintaperillinen! Näpit irti sedän asioista.
Kuulemma hän kyllä hoitaa asiat muutoinkin, ja on itse tutkinut asian, ettei edunvalvojaa tarvita, koska lähiomainen voi ihan hyvin hoitaa asiat. Olisi kiva tietää, miten asia oikein on.
Googlettelemalla tästä sai todella huonon kuvan, ilmeisesti paljon ratkaisuja tehdään tapauskohtaisesti, eikä voida esitellä netissä.
ap
no jos epäilet rikosta, niin oikea suunta on poliisi.
ensin setäsi pitäisi saada edunvalvontaan. TÄhän tarvitaan vahva epäilys ja lääkärien näkökulma. Tässä tapauksessa lähisukulaiset - ainakaan se rahoilla mälläävä lapsi - tuskin yhtyvät epäilykseesi joten voit yrittää puhua lääkärille suoraan. Mainitse silloin myös epäilyksestäsi sitä lasta kohtaan, muuten lääkäri ei ota mielipidttäsi huomioon, koska lähisukulainen on ensijaisessa asemassa serkunkumminkaimoihin nähden.
Edunvalvojaksi voidaan määrätä viranomainen tai sukulainen tai ystävä.Yleensä yritetään saada joku sukulainen tai ystävä, koska viranomaistoiminta on kovin jäykkää (siis valvottavan kannalta) ja kallista (yhteiskunnan kannalta). Jos setäsi oma lapsi ei mielestäsi ole tähän kykenevä, sun on kerrottava epäilystäsi sekä setääsi hoitavilla lääkäreille että maistraatille joka edunvalvojan määrää. Toivottavasti saat selville, koska maistraatti asiaa käsittelee, koska ei sitäkään sinulle automaattisesti kerrota.
Luulen kuitenkin että olet jossain suhteesa erehtynyt, koska ihminen ei PYSTY myymään toisen ihmisen kiinteää omaisuutta omanaaan ilman valtakirjaa. Kinteä omaisuushan on kiinteistörekisterissä kirjattuna eikä kukaan ole niin hullu, että ostaisi mitään tarkistamatta, että myyjä on myös kiinteistörekisteriin merkitty omistaja.
Omaiset mielenterveystyön tukena ry:n keskusliitto
http://www.omaisten.org/
noilla on lakiasioissakin puhelinpalvelua soittelepa tuonne.
Dementia on sitten eri juttu. Eikä sitä noin vain voi toiselle holhoojaa määrätä.
olleet läheisiä. Kaikki joulut on oltu yhdessä ja setä ollut meillä maatilalla tekemässä kesät töitä (vanha kotinsa). Nyt säälittää, kun setä käynyt leipäjonoissa (paljastui jälkikäteen) ja tarvitsee rahaa meiltä muilta selvitäkseen. Oikeasti vähän aikaa sitten hän oli ihan varoissaan, yhden perinnönkin sai, mutta sen sai lapsi hänen ohitseen, kun perikunnan asioita hoisi lapsen puolella ollut sukulainen periaatteella "Mitäpä niitä rahoja hullulle antamaan.".
On hyvin paha olo katsoa tätä vaan sivusta.
ap
Minä ottaisin sinun tapauksessasi ensiksi yhteyttä maistraatin edunvalvonta-asioita hoitavaan henkilöön (voi olla myös nimellä holhoustoimi) ja kysyisin häneltä neuvoja siihen, miten kannattaisi menetellä.
Setä ei taida antaa itse kenenkään tulla edunvalvojakseen. Se on jotenkin kova paikka myöntää, ettei itse pysty hoitamaan asioita. Jos sellaista ajaisin läpi, niin voisin saada sedän vihat vain niskaani ja lopullinen auttamismahdollisuus on poikki. Riski tähän on liian suuri. Ehkä mun on vaan tyydyttävä katsomaan sivusta, periihän tuo lapsi kuitenkin setänsä ennemmin tai myöhemmin.
Taidan päästä helpommalla kun jatkan kuukausittaisen 100 euron maksun makselua sedän tilille ja lähetän välillä lahjapaketin. Setä vaan asuu toisella puolen Suomea, ettei se auttaminenkaan kovin helppoa ole. Hänen sairautensa vuoksi, joka välillä raju ja arvaamaton, en uskalla lasteni vuoksi pyytää setää tänne maallekaan asumaan luokseni.
ap
Onko setäsi holhouksenalainen?
Jos oma lapsi on määritty holhoojaksi, niin silloin hän vi päättää omaisuuden käytöstä. Toki siitäkin pitää tiliä tehdä.
Jos setäsi on selkeästi kykenemätön huolehtimaan asioistaan ja lapsi käyttää väärin hänen omaisuuttaan, niin silloin puhutaan jo omaisuusrikoksesta.