1½-vuotisneuvolassa tyttö oli 87cm ja 15 kg :)
Minkä kokoisia teidän muiden tytöt on/ovat olleet 1½-vuotiaana? On muutenkin aika raamikas, ei kovin siroluinen, joten voitte uskoa että hauikset on kasvaneet :D Tytöllä tuota energiaa kyllä riittää, paikoillaan on vain syödessään ja nukkuessaan.
Kommentit (124)
tuo tyttösi vähän on mutta haittaako tuo..
Mun tyttö oli 1,5 v reilu 10 kg ja 83 cm
ja 1,5-vuotiaana myös on 15 kg. Pitkäkin on, nyt melkein 90 cm. Ei ole lihava vaan suloinen pallero ja kaunein lapsi jonka olen koskaan nähnyt ;-). Rupesi "läskistään" huolimatta kävelemään 10 kuukauden ikäisenä.
Meillä on kaikki muksut olleet juuri tuossa 1-2 -vuotiaina pikkujättejä. Pitkiä ovat isompinakin mutta urheilullisia ja laihoja. Painonnousu vain hidastuu radikaalisti ja sitten lapsi rupeaa sutjakoitumaan.
Joku kirjoitti, että lihavalla lapsella on suurentunut riski sairastua isona lihavuustauteihin. !,5-vuotiasta tuo ei vielä koske. Päinvastoin iso syntymäpaino ja pullea vauvaikä vähentävät riskiä sairastua esim. diabetekseen.
Terveisin, pitkien ja kauniiden ja vauvoina pulleiden lasten äiti
Minulla ei nyt ole käsillä 1½-vuotisneuvolan tietoja, mutta muistan esikoispoikani painoi 1-vuotiaana 12 kg, ja kakkonen (myös poika) painaa saman 2-vuotiaana! Eka vähän vantterampi malliltaan, toinen hieman sirompi, mutta molemmat täysin sopusuhtaisia.
Ja meidän tyttö on 82cm ja 12,5kg. On raamikas kuten isänsä (joka on 100kg jääkiekkopuolustaja). Nostelee Brion kävelykärryä helposti ihan vaan huvikseen:D ja jytää todella helposti pienemmän alleen kerhossa tms. Hän ei siis todellakaan ole lihava, pelottaa kovin että miten isompana ihmiset suhtautuu hänen isokokoisuuteensa ja kiusataanko häntä. Tämän ketjun luettuani olen entistä enemmän peloissani.. Ei auta kun yrittää kasvattaa tyttö niin että itsetuntoa riittää vaikka joku sitten läskiksi haukkuisikin.. Inhottaa lapsen puolesta jo nyt:(
Älkää vanhemmat missään nimessä opettako lapselle että laihuus on hienoa! Opettakaa mielummin lapsenne kunnioittamaan omaa vartaloa oli se milllainen tahansa. Täydellisyyttä tuossa asiassa ei nimittäin ole olemassakaan.Tosi ilkeitä vastauksia! Itse en näistä loukkaantunut, mutta ihmettelen kyllä. Hieman itseäkin murehduttaa toi kiusaamisasia jatkossa, mutta kiusata nyt saatetaan nykyään ihan mistä vaan. Katsoin sen yhteisvastuukeräyksen ohjelman 8 vuoden yksinäisyys ja kyllä silmät kostuivat! Yhteiskunta on karu paikka nykyään. Lapseni on kuitenkin erittäin sosiaalinen (jos nyt tuon ikäisestä voi niin sanoa..) ja iloinen luonteeltaan sekä innostuu helposti uusista asioista. Tietenkin terveellinen ja monipuolinen rv+liikunta on tärkeää jo lapsesta lähtien. Juu, täydellisyyttä on turha tavoitella, sitä ei ole.
ap
mua vähän ihmetyttää että miksi lapsen mittoja netissä kysellään? Kyllähän sä siis tiedät että 80% samanikäisistä lapsista on pienempiä kun tyttösi?
On hiukan lapsellisen provosoivaa itkeskellä kuinka aikuiset ovat julmia jos varsin isokokoisen tytön mittoihin halutaan kommenteja anonyymisti näkemättä tai tuntematta tyttöäsi. Mitä sinä halusit tai toivoit saavasi kommentiksi?
Mun tyttö oli 1½v.82cm ja 10kg.
Nyt 3v. tyttö on 94cm ja 11,9kg.
Eli kyllä sulla on iso lapsi.
Mun tyttö oli 1½v.82cm ja 10kg.
Nyt 3v. tyttö on 94cm ja 11,9kg.Eli kyllä sulla on iso lapsi.
Ja meidän tyttö on 82cm ja 12,5kg. On raamikas kuten isänsä (joka on 100kg jääkiekkopuolustaja). Nostelee Brion kävelykärryä helposti ihan vaan huvikseen:D ja jytää todella helposti pienemmän alleen kerhossa tms. Hän ei siis todellakaan ole lihava, pelottaa kovin että miten isompana ihmiset suhtautuu hänen isokokoisuuteensa ja kiusataanko häntä. Tämän ketjun luettuani olen entistä enemmän peloissani.. Ei auta kun yrittää kasvattaa tyttö niin että itsetuntoa riittää vaikka joku sitten läskiksi haukkuisikin.. Inhottaa lapsen puolesta jo nyt:(
Älkää vanhemmat missään nimessä opettako lapselle että laihuus on hienoa! Opettakaa mielummin lapsenne kunnioittamaan omaa vartaloa oli se milllainen tahansa. Täydellisyyttä tuossa asiassa ei nimittäin ole olemassakaan.
meillä 4 v 105 cm 15 kg. 1,5-vuotiaana oli 85 cm ja 11 kg.
no aika jätti tyttö on sulla 3 vuotiaaksi taidat olla itse xl kokoa?
meillä 5v. 104cm ja 14,5 kg....
Paljonko painoi syntyessään? Meillä 5v poika n. 21kg ja käyttää 116cm vaatteita. On normivartaloinen, eikä oo pk- ryhmän isokokoisimpia...
Osasta tytöistä tulee aikuisina ns. isoja tyttöjä. En pitäisi yhtään yllättävänä, jos ap:n tytöstä tulee sellainen. Enkä nyt tarkoita isolla tytöllä lihavaa, vaan pitkää, raamikasta, juuri sellaista kuulantyöntäjä-tyylistä naista.
Minäkin ihmettelen, miksi ap tämän aloituksen oikein teki. Varmasti on itsekin tietoinen siitä, että tyttö on isokokoinen, ja kun asiasta huomautetaan hänelle, niin ottaakin nokkiinsa. No, toivottavasti ei tytöstä tule yhtä herkkänahkaista kuin äidistään.
Saman verran kuin sisaruksensa monta vuotta vanhempina. Lihava ei aivan varmasti ollut, vaan jämäkkä :)
Kasvoi ihan normaalipainoiseksi nuoreksi naiseksi.
et lapsi on paikallaan vain syödessä ja nukkuessa ja päivässä on 5 syöntikertaa.
Moni äiti ei myöskään oikeesti tajua kuin pieniä lasten ruoka annosten pitäisi olla.Olen usein nähnyt miten 6- vuotiaalle tytöllekin annetaan aikuisen naisen annos vaikka kotona tehtyä makaronilaatikkoa+ kasvikset+leipää lisukkeineen +juoma.Siihen sit päivän muut 4 syöttökertaa.Yksi tollanen ateria kattaa pienen tytön kahden kokonaisen vuorokauden energiatarpeen joten tottakai nämä "terveellistä" kotiruokaa syövät lihovat vaikka liikkuvatkin.
Minun lapseni ovat syöneet tietyssä iässä enemmän kuin aikuiset. Paljon paljon ruokaa, aina siinä kohtaa kun ovat kasvaneet reippaammin.
Samaisista lapsista yksikään ei ole ylipainoinen. Esikoinen on nyt 173 cm ja 56 kg (tyttö), aina ollut hoikka. Seuraava on 186 cm ja 72 kg (poika), hoikka hänkin + harteikas, urheilullinen. Siitä seuraava on 168 cm ja 57 kg (tyttö). Sitten 141 cm ja 32 kg (poika) + vielä yksi piipero 118 cm + 19 kg (tyttö).
Ja tämä äärimmäisen paino-ongelmainen joukko on kasvatettu "aikuisen naisen" ja "aikuisen miehen" annoksilla siinä kohtaa kun niitä on uponnut :). Tosin sitten on ollut kausia, kun ruokaa ei mene niin hurjia määriä.
Liikkuminen _ihan oikeasti_ vaikuttaa. Tuo mun rakas 173-senttiseni söi parhaimpina urheilukausinaan (kilpatasolla joukkuelaji, harkat 5-7 kertaa viikossa) mm. perunoita yhdellä kertaa sellaiset 10-15 kpl :-D, kun siis vielä kasvoi samaan aikaan, eli noin 16-vuotiaana.
Herra 186 cm puolestaan söi reissussa ollessa reilun vuoden iässä purkkiruokia (kotona ei syöty, kylässä tms kyllä). Mukana piti olla kaksi (2) vuoden ikäisen pilttipurkkia liha-kasvista. Siihen päälle upposi vielä aina yksi purkki hedelmäsosetta :-). Ylipainoa ei ole ollut missään vaiheessa.
Nykyään tiedetään myös, että jo vauva-iän ylipaino on haitallista.
Lasten 2-19 v. painolaskuri löytyy täältä http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric . Tätä myös Suomessa käsittääkseni käytetään.
Lasten 2-19 v. painolaskuri löytyy täältä <a href="http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric" alt="http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric">http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric<…; . Tätä myös Suomessa käsittääkseni käytetään.
Jos siis vauvaikäinen saa ns. "normaalisti" ruokaa eikä häntä lihoteta esim. herkuilla.
Meillä yksi lapsista ollut pyöreämpi ja hän painoin 2-vuotiaana saman verran kuin isommat sisaruksensa 4-5-vuotiaina. Kuvissa katsoaa iloinen pieni tyttö, joka ei tosiaankaan ole ylipainoinen. Nyt hän on jo yläastelainen ja ihan täysin normaalipainoinen. Mikään hentoinen ei ole, mutta ei tasan kyllä tukevakaan.
Lasten 2-19 v. painolaskuri löytyy täältä <a href="http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric" alt="http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric">http://apps.nccd.cdc.gov/dnpabmi/Calculator.aspx?CalculatorType=Metric<…; . Tätä myös Suomessa käsittääkseni käytetään.
kyseessä on alle 3 vuotias. Vasta, kun lapsi on 3-vuotias, voidaan puhua LIHAVUUDESTA.(Suomen lastenlääkäriliiton suositus ja ohje)
Suomessa myös edelleen käytössä pituuden suhde painoon-käyrät, vielä ei käytetä lasten painoindeksiä, joskin siitä on ollut puhetta yleisellä tasolla.
Ja vauva ei voi olla lihava, sanan varsinaisessa merkityksessä. Etenkään, jos kyseessä on rintamaidolla kasvava vauva. Mutta ei muutenkaan. Ei nyt aleta sentään laittamaan vauvoja dieetille, se tie on vaarallinen!!
että on vain ajan kysymys, koska täälläkin otetaan virallisesti käyttöön lasten painoindeksit. Monissa euroopan maissahan niitä jo käytetään.
lapsen mitat(laskin tuolla alempana olevalla laskurilla ja tulos oli: This child is underweight
että on vain ajan kysymys, koska täälläkin otetaan virallisesti käyttöön lasten painoindeksit. Monissa euroopan maissahan niitä jo käytetään.
sanoinkin. Ja vauva ei voi olla lihava, se on toinen fakta.
Myös 87 cm ja 13,6 kg muistaakseni. Voimaa on kuin pienessä kylässä.
Molemmista tytöistäni tulee yli 180-senttisiä, eikä kumpikaan taida olla balettiin soveltuva. Vanhempi on reilusti pyöreä, vaikka ui ja pelaa futista, nuorempi on enemmän kuivan kesän orava. Liikkuvaisia molemmat.