Kokemuksia tai muuta tietoa kuinka paljon pankki myöntää lainaa
jos ei ole vakituista työpaikkaa? Tällä hetkellä siis minulla on määräaikainen työsopimus ja jatkosta ei tietoa.
Kommentit (2)
Fiva (Finanssivalvonta) on juuri antanut nootin Suomalaisille pankeille koska ne myöntää esim. asuntolainoja maksukyvyttömille henkilöille. Ihmiset ottaa tällä hetkellä lainaa nykyisen koron mukaan, kuitenkin pankin tulisi laskea lainasumma niin että asiakas pystyy maksamaan sen realistisellä 6 % korolla. Elikkä, ihmiset ottaa lainaa ja laskee et on vara maksaa sitä tällä hetkellä, mutteivat huomioi että esim. 25 vuoden asuntolainan lyhennyksen aikana korot tulevat nousemaan 2-6 %.
Esimerkiksi: Lasket että pystyt maksamaan tällä hetkellä lyhennyksiä 600 euroa. Siitä n. 93 % on ensimmäiset 2-4 vuotta pelkkiä korkoja, ja itse lainasumma ei lyhene ollenkaan. Jos kuitenkin käy niin, että korot nousevat ensi vuonna 2 % niin se nostaa tuota 600 euron lyhennyksen summaa ja siitä se helvetti sitten alkaa kun ei niitä rahoja oo laskettu kuukauden kustannuksiin.
Kaikilla aloilla vakituinen työpaikka ei ole lainan myöntämisen ehto, tälläinen on esim. hoitoala. Pankkeja velvoitetaan nykyään siihen, ettei lainaa myönnetä ilman 10 % omarahoitusta. Toisin sanoea: Jos aiot ottaa lainaa 100 000 niin sulla pitää olla rahaa/osakkeita/omaisuutta 10 000 euron edestä, ennenkuin menet pankkiin.
mulla ei ole koskaan eläessäni ollut vakituista työpaikkaa. Kuitenkin pankki on aina antanut lainaa kun olen tarvinnut. Vakuudeet vaan pitää olla kasassa. TOki olen ne lainat aina maksanutkin.