Juoksukoulun 2. viikko (25.4-1.5)
Porin juoksukoulun 2. viikko käynnistyi!
http://www.pori.fi/vapaa-aika/liikunnanohjaus/juoksukoulu.html
Joka viikko uusi ketju ja uuden ketjun osallistujalistalle pääsee jos vähintään kerta viikkoon käy edistymistään kommentoimassa, muuten tippuu pois listoilta, ettei turhaan roikuteta nimimerkkejä listoilla, jotka jättävät leikin kesken. Muista kopioida uusi ketju suosikkeihin niin löytyy helposti!
osallistujat:
plösö
kakkonen
jane
gabriel
piippa
wanaha
iines
vendi
mirri
annika
hillevi
NN
Kompura
bobotjie
2. viikon ohjelma:
maanantai
Tee vähintään 30 min reipas kävelylenkki.
tiistai
Kävele 5 min, juokse 4 min. Käänny takaisin ja toista harjoitus kotimatkalla.
keskiviikko
Vapaapäivä. Voit katsella vaikka videoita napostella hieman karkkia, olet sen ansainnut
torstai
Kävele 3 min, juokse 4 min. Pidä pieni tauko, käänny ja juokse 4 min, kävele 3 min.
perjantai
Kävele 5 min. rauhallisesti, juokse 4 min. Käänny takaisin ja toista harjoitus kotimatkalla.
lauantai
Kävele vähintään 45 min niin, että hikoilet hieman.
sunnuntai
Vapaa. Hemmottele itseäsi, sillä ansaitset sen.
Linkki edelliseen ketjuun:
http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1378291/juoksukoulu_…
Kommentit (55)
kävelty on. Jalat yhä kipeänä, mutta ehkä tämänpäiväinen lenkki hiukan helpotti oloa. Huomisen 4 min epäilyttää kyllä, mutta jos yrittäisi oikein hitaasti.
En ole nyt mukana juoksuprojektissa (raskaana). Mutta viime keväänä innostuin ja aloitin ihan rapakuntoisena juoksukoulun ohjelman mukaan. Tulosta alkoi hyvin pian tulla, joten tsemppiä kaikille nyt aloittaneille ... vielä viikko tai pari ja olette ihan huikeissa fiiliksissä siitä, miten kuntonne on kehittynyt!
Mun tämän päiväisestä reippaasta kävelylenkistä tuli 50 min mittainen, mutta oli aivan ihana sää, joten täytyy siitä nauttia raskaan talven jälkeen :)
Vähän myös jännittää huominen 4 minuutin juoksu, että jaksaakohan, mutta huomenna illalla se selviää :)
Kävin kävelemäsä, tosin menikin vaan 25 minuuttia. kello jäi kotiin. :)
Ja alkoi palella sormia, meillä kun on vielä meri jäässä ja lunta maassa.
Tulin juuri äsken reippaalta 30 minuutin koiralenkiltä:)Koirat välillä hidastivat tahtia,muuten olisi ollut oikeasti reipas lenkki:D
No,tuli minulle ihan lämmin jo loppumatkasta.
Huominen 2x4 kyllä hirvittää ja ylihuominen,jolloin vain lyhyt palautumisaika 4 minuutin jaksojen välillä =0
Luulenpa,että vedän tän viikon ihan vain 2x3 joka juoksupäivänä...
Tänäänkin päivä meni töiden merkeissä, mutta työmatkat pyöräilin. 11 km. Illalla en enää viitsinyt lähteä lenkille, kun haravan varsi houkutteli piha puuhiin.
Itse kun viimeksi rapakuntoisena aloitin juoksukoulun, tämä viikko, mitä te nyt teette oli minulle pahin. tästä kun selviätte, niin uskon, että helpottaa.
Huomenna tai keskiviikkona olisi tarkoitus juosta vitonen. Kääk.
Onko teillä tavoitteita juoksun suhteen? Muutakuin kuin 10 kilsan juokseminen? Minä olen menossa työporukan kanssa juoksutapahtumaan, jossa olisi tarkoitus juosta 7,5 kilometriä.
Innolla täällä jo kärkkymässä jos joku on jo omasta neliminuuttisestaan suoriutunut. Itse en pääse yrittämään kuin vasta illalla kun mies lähti niin aikaisin töihin, että olisi pitänyt mennä jo viiden huitteilla jos olisi juoksemaan halunnut aamusella mennä.
Aikaisempiin kommentteihin voin yhtyä. Tämä ja mahdollisesti vielä ensi viikko on ne kovimmat palat, jossa sitkeyttä tarvitaan ja tällaiselle rapakuntoiselle tuntuu juoksu tosi pahalta. Näistä kun selviytyy niin alkaa sitä omaa uskoakin löytyä, että kyllähän tästä juoksemisesta voikin tulla jotain.
Hurjat tsempit kaikille!!
tuollainen ohjelma olisi aikoinaan ollut varmasti kova sana.
Minä aloitin juoksemisen siten, että aloin reilun tunnin kävelylenkeistä pikku hiljaa juosta yhä suurempia ja suurempia osuuksia. Sitten kävin muutaman kerran vain juoksemassa 1,5 km tavallaan totutellakseni.
Nykyisin juoksentelen 20-50 km viikossa 2-7 juoksulenkkiä. Juokseminen on tosi hyvä heino pitää mieli virkeänä ja samalla kunto kasvaa.
Selvisin päivän rutistuksesta hengissä ja kunnialla. Ensimmäinen 4 minuutin pätkä ei tuntunut ollenkaan pahalta, vauhti oli tosin hyvin hidas. Toisella pätkällä alkoi noin minuutin jälkeen pistää kylkeen ja tuntua muutenkin ikävältä, mutta jatkoin sinnillä loppuun asti, ja itse asiassa lopussa tuntui jo paremmalta.
Onneksi reitillä oli paljon varjokohtia. Aurinkoisilla paikoilla tuntui vähän pahalta, kun en ole vielä tottunut näihin "helteisiin". Vähän toivoisin, että oikeita helteitä ei tulisi, ennen kuin olen saavuttanut 5 km tavoitteen, koska silloin joutuisin todennäköisesti pitämään taukoa harjoittelussa tai harjoittelemaan varhain aamulla tai myöhään yöllä.
Juoksupätkillä pidän ajatukset kasassa ja sinnittelen eteenpäin laskemalla askelpareja. Tänään molemmilla 4 min pätkillä tuli noin 325 askelparia. Tuntuu jotenkin helpommalta säännöstellä voimiaan, kun tietää suunnilleen, missä kohtaa on menossa. (Mittaan aikaa kännykän ajastimella, ja juoksun aikana kännykkä on taskussa, joten siitä ei voi tarkistaa tilannetta.)
Tsemppiä myös muille tämän päivän rutistukseen!
En juossut 2x4 vielä tänään,vain sen 2x3 minuuttia...mutta nyt meni suht kevyesti tämä matka,ensi kerralla sit se maaginen 2x4 minuuttia:D
Ehkä se kunto on pikkusen jo noussut,koska aika helppo oli tämänpäiväinen juoksu:)
Kävinpä sitten ostaan ihan vaan verkkarit juoksuhousuiksi. Kuudella eurolla löytyi cittarista, että en varmaan kamalasti häviä jos ei olekaan hyvät. :D
Lenkkarit ostin urheiluliikkeestä jo viime syksynä hyvät myyjän opastuksella. Edellisen kerran tätä ohjelmaa tehdessä juoksin ihan perusmarkettilenkkareilla ja penikkataudin lykkäsi, joten toivon, että uudet lenkkarit estäisivät tämän.
Mahtavaa Hillevi! Hieno suoritus. Toivottavasti hiertymät ei haitanneet menoa paljon. Uskon kyllä, että kelit vielä viilenee tälle keväälle, joten ei varmaan tarvi ihan heti kamalia helteitä pelätä, mutta toisaalta mikä sen mukavampaa kuin aloittaa aamu juoksulenkillä muiden vasta herätessä?
Hienoa Gabriel! Muista nyt sitten huomenna ottaa iisisti niin keskiviikkona menee se 4 minuuttia!
Minkälaisessa varustuksessa juoksette? Itselleni on tuottanut vähän päänvaivaa...
viikko 1 jäi väliin oman ja lasten sairastelujen takia. Eilen käpöttelin reilun puoli tuntia ja tänään jatketaan ohjelman mukaan.
Mulla on tavoitteena myös pudottaa painoa 69 -> 66 kiloon. Lisäksi lopetan alkoholin käytön (mulle aika vaikeaa) ja sokerin syömisen (helppoa mulle) kokonaan. Tänään on eka holiton päivä, mutta huomenna eka sokeriton, koska äsken vetelin viimeiset pääsiäissuklaat.
Täällä onkin paljon reipasta porukkaa aloittamassa juoksun. Kivaa, että on seuraa :-). Mitä teidän mielestä tarkoittaa ohjelmassa juokseminen? Riittääkö se, että askel on hidasta juoksuaskelta, vai pitääkö olla vauhtiakin?
-Tina
Viikon toinen lenkki suoritettu. Otin tytön pyörällä mukaan seuraksi, ihan hyvä veto :) Viikonloppuna pitäisi sitten hölkätä 25min putkeen.
Hölkkäsin eilen 25min ja kävelin sitten kotiin. Nyt on vähän flunssainen olo, mutta toivottavasti ei tule tauti päälle. Kokemuksesta tiedän, että jos tässä vaiheessa tauti minut kaataa niin uudelleen aloittaminen on turhan työlästä :/ Kahtellaan, nyt joka tapauksessa 2 viikkoa juoksukoulua takana, jee!
Koiran kanssa käytiin eilinen kävelylenkki hoitamassa. Hyvältä tuntui. Täällä meillä päin on todella hyvät lenkkipolut (ja ihan vierestä alkaa), joten niillä käyn lenkillä. En voi juosta asfaltti päällysteisellä tiellä, silloin mullakin olisi pian penikkatauti kuten Plösöllä...
heh... meidän koira on ihan raato, koska oli eka mun mukana lenkillä ja sen jälkeen kävi mieskin tekemässä koiran kanssa suunnilleen samaisen lenkin, mutta juoksien osan matkasta :D
Eilen ja tänään 30 minuutin kävelylenkki.Eilen tuli siis se juoksu 2x4 sekä 30 kävely:)
Nyt on lähes tunnin kävely suoritettu ja huomenna palataan ohjelman mukaiseen päiväjärjestykseen.
Tosiaan, kaksi viikkoahan on jo täynnä, nopeasti aika menee. Ensi viikolla sitten jo viisi minuuttia edessä :)
Hienoa naiset! Mahtavia suorituksia taas monella! Itse olen jättänyt varsinaisen lenkin väliin viikonlopulta parannellen penikoita ja ei ne niin pahasti kipuilekaan juuri nyt. Normaalia kävelyä on kuitenkin tullut ainakin se 45min. Saa nähdä mitä tapahtuu kun pistän taas juoksuksi. Kylmähoitoa en ole vielä kokeillut. Jostain myös luin kuumasta suihkusta säärille...ei kai se auta kuin kokeilla monenlaista ja levätä jos ei muuten auta.
Itse juoksen pääasiassa soratiellä. Olisiko urheilukenttä parempi penikoita ajatellen? Sellainenkin löytyisi läheltä. Ympäri kenttää juokseminen on vaan niiiiiiin tylsää.
Huomenna tippuu taas kommentoimatta jättäneet listasta pois. Kyllähän tässä alkaa jo tietyt nimimerkit tutuiksi tulla. :) Mistäpäin olette muuten? Itse vaikutan pk-seudulla.
Jaahas, innostuin sitten vähän liikaa. "Vähintään 30 minuuttia" venähti 2 tunniksi, tosin koko se aika ei ollut tehokasta kävelyä, koska pysähtelin välillä ottamaan valokuvia. Tuli huono olo, koska helteet eivät sovi fysiikalleni enkä ole vielä ehtinyt sopeutua näihin lämpimiin ilmoihin. Jalkoja väsyttää jonkin verran, joten huomisen 4 minuutin juoksupätkät huolestuttavat senkin puolesta. Mutta pahinta on, että jalkaPOHJIINI on kehittymässä ilkeät rakot, mikä tietysti haittaa lenkkeilyä useamman päivän ajan.
No, kivaa oli niin kauan kuin sitä kesti. Huomenna yritän sinnillä eteenpäin.